گوشی موبایل مسوولان دولتی

اسنودن در حالی شرکت NSO و بدافزار ساخت آنرا به عنوان عامل رهگیری خاشقچی معرفی کرده که بسیاری از کارمندان این شرکت، نیروهای سابق یگان 8200 ارتش اسراییل هستند که در بحث جاسوسی الکترونیکی فعالیت دارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه به تاریخ 2 اکتبر سال جاری، تبدیل به یکی از ماجراهای پیچیده و عجیب سالهای اخیر از مناظر مختلف شده است. از بحث نحوه شناسایی و ردیابی این روزنامه نگار تا آنچه بر سر جنازه وی آمده و البته تاثیری که این حادثه بر روابط کشورهای مختلف با دولت سعودی داشته است. اما هفته گذشته ادوارد اسنودن افشاگر سازمان NSA آمریکا که در حال حاضر در روسیه زندگی می کند درباره قتل این روزنامه نگار سعودی دست به ارائه اسناد جدیدی زده که آنچنان که باید مورد توجه رسانه های کشورمان قرار نگرفته است.

وی در این افشاگری جدید انگشت اتهام در بحث اطلاع از برنامه خاشقجی برای حضور در کنسولگری سعودی در استانبول را به سمت یک شرکت اسراییلی و یک بد افزار جاسوسی ساخت این شرکت برده تا مشخص شود ماجرا از کجا برای مقامات سعودی فاش شده؛ ماجرایی که یک سر آن به گوشی ایفون خاشقجی باز می گشت.

هر جا نامی از خرابکاری است نام یگان 8200 می درخشد

به طور خلاصه ادوارد اسنودن، شرکت اسراییل NSO و بدافزار پگاسوس ساخت این شرکت را به عنوان عامل رهگیری خاشقچی معرفی کرده است. البته اسنودن اولین شخصی نبود که انگشت اتهام را به سمت این شرکت اسراییلی دراز کرد بلکه پیش از او مرکز تحقیقاتی Citizen Lab که در دانشگاه تورنتوی کانادا مستقر است درباره این حمله صحبت کرده بود. بر اساس اعلام این مرکز تحقیقاتی، نه تنها شخص خاشقجی و بلکه یک تبعه سعودی در کانادا به نام عمر عبدالعزیز که از مخالفان حکومت سعودی است مورد حمله سایبری قرار گرفته است. بد افزار پگاسوس از طریق یک ایمیل جعلی برای او ارسال شده و از این طریق، آیفون وی آلوده شده و سعودی ها موفق شدند مکالمات وی از جمله ارتباطات او با خاشقجی را شنود و برای قتل او آماده بشوند.

عمر عبدالعزیز  فعال سعودی مقیم کانادا

اما شرکت NSO کجاست و بدافزار یا ویروس پگاسوس چیست ؟

شرکت اسراییلی NSO در سال 2010 میلادی توسط ژنرال بازنشسته اسراییلی آویگدور بنگال تاسیس شد. وی رییس سابق شرکت صنایع هوافضای اسراییل (IAI) بود و در فوریه سال 2016 میلادی درگذشت. بر اساس اطلاعات موجود، بسیاری از کارمندان شرکت NSO نیروهای سابق یگان 8200 ارتش اسراییل هستند که در بحث شنود و جاسوسی الکترونیکی و جنگ سایبری فعالیت دارد. این شرکت خود را فعال در زمینه فناوری های شناسایی و جمع آوری اطلاعات معرفی می کند و بارها اعلام کرده که صرفا با دولت ها و نهادهای قانونی برای رهگیری جنایتکاران و مقابله با تروریسم همکاری می کند. در حال حاضر در حدود 70 درصد سهام NSO توسط شرکت آمریکایی Francisco Partners خریداری شده است.

ژنرال آویگدور بنگال
ژنرال آویگدور بنگال

جاسوس افزار پگاسوس معمولا به شکل یک پیامک حاوی یک لینک عمل می کند و اولین بار، وجود آن در سال 2016 میلادی توسط مرکز تحقیقاتی Citizen Lab کانادا کشف شد. اما داستان کشف شدن این بد افزار نیز جالب است. در سال 2016 میلادی، احمد منصور فعال حقوق بشر اماراتی پیامکی حاوی یک لینک را دریافت می کند که در آن اعلام شده در این لینک اطلاعاتی حاوی شکنجه در زندان های امارات متحده عربی است. وی این لینک را برای موسسه کانادایی ارسال کرده و موجب کشف این بد افزار می شود. تحقیقاتی که بعدا توسط برخی نشریات مثل نیویورک تایمز انجام شد مشخص کرد که دولت امارت متحده عربی از حدود سال 2013 میلادی به این بد افزار دسترسی داشته است و از آن برای رهگیری مخالفان خود استفاده می کرده است.

دفتر شرکت NSO
دفتر شرکت NSO

این بد افزار بعد از این که قربانی مورد نظر بر روی لینک آلوده کلیک کند به داخل تلفن همراه او نفوذ کرده و به نوعی کنترل آن را بدست می گیرد. با استفاده از این ویروس ، ارسال کنندگان می توانند مکالمات ، تصاویر ، پیامک ها و محتوی گفتگوها در شبکه های اجتماعی مربوط به این تلفن را رهگیری کنند. بعد از اعلام خبر این حمله به گوشی های اپل که از نرم افزار iOS استفاده می کنند شرکت اپل پچ امنیتی iOS 9.3.5 را برای مقابله با پگاسوس عرضه کرد.

آیفون عبدالعزیز از قبل هک شده بود یا پگاسوس به روز شده ؟!

بد افزار پگاسوس از حالت حمله روز صفر بهره می برد. این حمله ای است که از یک آسیب‌پذیری در یک نرم‌افزار کاربردی که تا پیش از آن ناشناخته بوده‌ بهره ‌جویی می‌کند. این بدان معناست که توسعه‌ دهندگان برای رفع آسیب ‌پذیری صفر روز فرصت داشته ‌اند. پیش از آنکه توسعه ‌دهنده نرم‌ افزار هدف از آسیب‌ پذیری آگاهی یابد، اکسپلویت صفر روزه (نرم‌ افزاری که از یک حفره امنیتی برای اعمال یک حمله استفاده می‌کند) توسط حمله‌ کنندگان استفاده یا به اشتراک گذاشته می ‌شود. در این شرایط این بد افزار به قلب نرم افزار یا سیستم عامل مورد نظر نفوذ کرده و می تواند تا مدتها کشف نشده باقی بماند. نکته جالب اینجاست که ویروس معروف استاکس نت نیز که به بخش هایی از برنامه اتمی ایران حمله کرده بود نیز از حالت روز صفر بهره می برده است.

با توجه به ارائه پچ امنیتی توسط شرکت اپل در سال 2016 میلادی با دو حالت رو به رو هستیم ، یا قبل از ارسال این پچ امنیتی، آیفون عبدالعزیز هک شده بوده است یا در این مدت با مدل جدیدی از پگاسوس رو به رو هستیم که می تواند از سیستم های امنیتی آیفون جدید نیز عبور کند که گزینه دوم منطقی تر به نظر می رسد چراکه این افراد و امثال آنها می دانند که باید به روز رسانی های عمومی را جهت جلوگیری از مشکل دار شدن گوشی خود، سریعا نصب کنند.

بر اساس تحقیقات مرکز تحقیقاتی Citizen Lab ، عربستان سعودی به غیر از کانادا در کشورهای انگلیس ، فرانسه ، قطر، بحرین ، عراق، مصر، مراکش و ترکیه نیز با استفاده از این ویروس به آیفون های مخالفین خود حمله کرده است. در عین حال گزارش هایی از حملات این بد افزار به روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و حقوق بشر در کشورهایی مثل مکزیک، موزامبیک، ازبکستان، تایلند و مجارستان نیز منتشر شده که البته صورت کامل قابل تایید نیستند.

آنچه که واضح و مشخص است این شرکت اسراییلی که مشخصا با اجازه و صلاح دید مسئولان رژیم صهیونیستی مشغول فعالیت در این سطح است، از سالها پیش با حکومت های امارات متحده عربی و عربستان در ارتباط بوده و در عین حال بدون هیچ مشکل سیاسی و بین المللی، صرفا در برابر دریافت پول، نرم افزارهای جاسوسی را در اختیار تمامی دولت ها حتی با سابقه بسیار بد در زمینه جاسوسی و نقض حریم خصوصی نیز قرار می دهد.

مسئولان اجرایی و علاقمندی به گوشی های آیفون

یکی از موضوعاتی که تاکنون مورد توجه کافی قرار نگرفته، تصویب و اجرای الزامات حفاظتی نحوه استفاده از تلفن های همراه برای مسئولان مهم کشور همچون وزرا و اعضای کابینه است. در حالی که بر اساس یک تصور قدیمی و غلط که گوشی های آیفون از امنیت بیشتری به نسبت گوشی‌های اندرویدی برخوردارند (البته امنیت گوشی های اندرویدی نیز قابل تایید نیست)، تعداد قابل توجهی از اعضای دولت فعلی از این تلفن برای امور روزمره خود استفاده می کنند که طبیعتا یک هدف مناسب و مهم برای سرویس های جاسوسی اسراییل و کشورهای متخاصم دیگر محسوب می شود.

اگرچه سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل، در مصاحبه اخیر خود خبر از تلاش برای رفع مشکلات امنیتی مربوط به استفاده مسئولان مهم کشور از تلفن های همراه داده و مشخصا از شنود و جاسوسی برخی سرویس های اطلاعاتی از گفتگوهای ظریف و مسئولانی چون رییس جمهور کشورمان خبر داده، اما تا زمان دستیابی به چنین اطمینانی، باید مراقبت از افشای اطلاعات و دستیابی دیگران به داده های موجود در تلفن مسئولان را دوچندان کرد.

به عنوان مثال، جدیدترین تصویر منتشره از گوشی بیژن زنگنه وزیر نفت در هفته های اخیر نشان می دهد وی از تلفن همراه آیفون آنهم از نوع 10 اس استفاده می کند که حاکی از علاقمندی یکی از مهمترین مسئولان فعلی کشور در دور زدن تحریم های نفتی و جلوگیری از ورود خسارت ناشی از تصمیمات ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، به این برند است؛ در حالی که مشخص نیست چقدر نسبت به ظرایف و الزامات حفاظت از اطلاعات شخصی و جلوگیری از درز اطلاعات توسط جاسوس افزارها، آموزش دیده اند و از آن مطلع هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    چرا گوشی ایرانی GLX استفاده نمی کنید؟ ما که خریدیم و خیلی هم راضی هستیم.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      95 5
      چون این گوشی شرکت ش توی آبادان است وامکان داره برزیل شنودکند.چندان امن نیست
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      39 4
      راحتم تو جیب جا میشه
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      47 6
      گوشی ایرانی با سیستم عامل ایرانی باید همراه بشه و مسئولین و مدیران استانی هم مجبور به استفاده باید باشند
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    آخعه کی از اینها جاسوسی میکنه امنیت باید در مراکز حساس اعم از بیت رهبری مراکز فوق حساس نظامی، مراکز پدافندی و... حفظ شود نه ظریف و روحانی و زنگنه ، اینها که هرچی به مغزشون میرسه با توان حداکثری و به معنای واقعی کلمه چار می زنند
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      151 5
      یعنی اینا از خودشونن و قبل از اینکه چیزی بگن با اونا هماهنگ میکنن.؟؟
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      35 2
      خودشون که مهم نیستن،کشور رو ب فنا میدن
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
      330 1
      آفرین اینا قربونشون برم خودشون ستون پنجم دشمنن... نیاز به جاسوسی دارن آخه؟ خودشون هرچی لازم باشه میگن به دشمن و میدن به دشمن کادو پیچ... اصلا دشمن کیه.؟ ترامپ؟تاحالا چه غلطی تونسته بکنه؟ دشمن ظریف و روحانی ان که زدن راکتوراراک رو سیمان ریختن توش ایشالا منقرض بشه نسل هرچی اصلاح طلبه‌...
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    19 60
    قربونتون برم، این بدافزارها که در برابر سیستم شنود برادرها، شوخی ای بیش نیست.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      7 63
      قاعدتا تحت پوشش اصولگرایی بیشتر میتونن نفوذ کنن تا اصلاح طلبانی که ظاهر و باطنشون یکیه
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    83 8
    شما نمیتونید تصور کنید که در حاشیه جلسات ایفون هاشون رو به رخ هم میکشند . همچنین مسوولینی داریم ...
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      6 4
      بهتره که با آیفون به دشمن اطلاعات غلط بدن
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    72 5
    قاعده کلی اینه که هیچ تلفن همراهی امن نیست و هر اطلاعاتی که روی آن باشه در دسترس خیلی ها هست حتی دوربین و میکروفن آن را میشه در اختیار گرفت و جاسوسی کرد
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      12 1
      بله باید توی استخر جلسه برگزار کنن
  • هابیل IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    17 58
    اخه نادان ها جمال خاشقجی خودش رفته کنسولگری عربستان ! دیگه نیاز به رهگیری نبوده. این چه مقاله مسخره و چرندی بود که نوشتین
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      23 2
      پروفسور....!! خاشقچی را شنود کرده اند و فهمیده اند، چیزهایی گفته و نوشته که به مذاق پادشاه خوش نیامده بعد دستور بازداشت و قتل داده اند.....
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      97 1
      مهندس جان اینکه کی میره تا جوخه ترور اماده باشه و وسایل رو اماده کنه برای ذبح و مثله کردن مهم بوده که با این نرم افزار اکی شده ...
    • سعید IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      77 5
      هابیل جان ، چرا اینقدر ابلهی؟!!!! به نظرم باید اسمتو قابیل می ذاشتی تا اسم هابیل را خراب نکنی.
    • سید رضا - پاسخ قابیل IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      17 0
      ثابت شده که اسرائیل از طریق اطلاعات همین گوشیا ، خبرهای طرف رو به بن سلمان می داده !!
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    52 1
    قطعا اسرائیلی ها و غربی ها از برنامه های دولت ما خبردارن چون شنود میکنند
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    176 8
    میشه گوشی و سییستم عامل بومی طراحی کرد و ساخت ، البته از دولتی که به طور رسمی داره از جاسوس افزاری مثل تلگرام حمایت میکنه انتظار زبادی وجود نداره .
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    197 0
    ازکجامعلوم بعضی ازمسئولین اجرای کشورعضویگان ارتش8200اسرائیل نباشند.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      99 0
      احتمالش زياده چون بيشتر تصميماتشون به ضرر نظام و مردمه و خيلي مشكوكه.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    104 7
    اعتماد بعضی مسئولین ایرانی به امضای بعضی مسئولین غربی و وعده های غرب اروپا امریکا و اسراییل از نظام هم بیشتره که علتش هم مشخصه و نمیشه گفت...
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    9 0
    قدرت و پول
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    36 0
    حرفا میزنی مشرق هااااااااااااا. اگه مسئولین گوشی گرانقیمت نخرن پس چطوری عقده های حقارتشون رو جبران کنن؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    75 1
    به شخصه هر کسی که دیدم بیشتر از اقتصاد مقاومتی حرف میزد ماشینش کره ای و موبایلش آمریکایی بود
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    18 0
    جل ایکس مردم بخرن اقایون ایفون
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    197 1
    هنوز ببوهای دولتی و حفاظتی-حراستی من جمله اطلاعات نمی دانند که اصولاً از گوشی هوشمند نباید استفاده کنند ؟
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    9 4
    حداد عادل هم آیفون داره
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    30 0
    بزار رد اینا رو بزنن ترورشون بکنن راحت شیم از دروغ هاشون
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    14 0
    یادمه دو سال قبل با یکی از مدیران کشور به یک سفر کاری خارجی رفته بودیم . ایشون یه آیفون داشت که نمیتونست درست باهاش کار کنه. گفتم مهندس خوب یه گوشی دیگه میگرفتین. جواب جالب داد. گفت اخه همه مدیران آیفون دارن .
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    16 0
    آقا اینا سرشون به تنشون نمی ارزه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    13 0
    این مسئولین بدجوری شر شدن واسه مملکت باید همشون ممنوع الخروج بشن
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    8 1
    شورای شهر با عنایتی ویژه یک سری تبلت آیپد گرفته بود. بنظرم یک جای کار میلنگه!
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 0
    تو جلسات چیز مهمی گفته نمیشه ... ناهار امروز چیه؟! ... ماشینو کجا میبری سرویس؟! ... شلوارتو از کجا گرفتی؟! .... سوالاتی از این دست دغدغه مسیولیینه.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 1
    بله خجالت خوب چیزیه اینه حمایت از کالای ایرانی آقای روحانی ؟؟؟؟؟ تو راخدا اون وزیر ارتباطاتو ببین، واقعا که
    • SC ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
      0 14
      ایران سیستم عامل تلفن همراه هم تولید کرده ما بی خبریم؟؟؟ گوشی های ایرانی هم سیستم عامل اندروید دارن که امریکاییه جانم.حالا بشین با مرورگر امریکایی در سیتم عامل امریکاییت مشرق را باز کن و بخون امریکا سقوط میکنه ده دقیقه دیگه و ایران میشه تنها ابر قدرت جهان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس