کد خبر 9097
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵

رئيس‌ جمهور صبح امروز در ديدار با مديران استان گلستان اظهار کرد: انرژي عظيمي که در ايران وجود دارد را قفل و بست زده‌ايم که البته اين قفل و بست را تحميل کرده‌اند و اين قفل و بست را بايد باز کنيم آن وقت مي‌بينيم که چه اتفاقي مي‌افتد.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران،دکتر محمود احمدي‌نژاد صبح پنج شنبه در روز دوم دور سوم سفر استاني خود به استان گلستان با تشکر از مديران استان و فعاليت‌هايي که آنها براي پيشرفت و آباداني اين استان انجام داده‌اند، گفت: متاسفانه بعضا برخي صحبت‌هايي را مي‌شنويم که نمي‌دانيم آن‌ها را برخي از کجا آورده‌اند. مثلا مي‌گويند حجم فعاليت مفيد هر کارمند در ايران در طول ساعت کاري يک روز ‌‌20 دقيقه است يا مثلا مي‌گفتند سرانه مطالعه هر نفر در ايران يک دقيقه است که من چند سال پيش در ديدار با مديران وزارت ارشاد گفتم اين حرف‌ها و سخنان چيست. مردم مطالعه مي‌کنند، خارج از کتاب‌هاي درسي مردم در زمينه‌هاي مختلف مطالعه مي‌کنند، تاريخ مي‌خوانند، رمان مي‌خوانند، مجله و روزنامه مطالعه مي‌کنند و بعدا نيز اعلام شد که سرانه‌ مطالعه در ايران ‌‌27 دقيقه است.
رييس‌جمهور گفت: البته ممکن است برخي از افراد بگويند کاري را که با پنج امضا در روند معمولي حل مي‌شود با دو امضا نيز مي‌شود حل کرد که اين حرف درست است و اين موضوع به مقررات و قوانين ما برمي‌گردد که بايد اصلاح شود ولي اين‌که مي‌گويند حجم فعاليت مفيد هر کارمند ‌‌20 دقيقه است يعني اين‌که هفت ساعت و ‌‌40 دقيقه فعاليت کارمندان ما به کار غيرمفيد اختصاص داده مي‌شود. اين حرف درستي نيست و اينگونه نيست. ممکن است چند نفر زيرآبي بروند ولي اين سخن که گفته مي‌شود حرف درستي نيست و کارهايي که در کشور مي‌شود حاصل کار همه است.
روزانه بين ‌‌50 تا ‌‌100 نامه مردمي مي‌خوانم
رييس‌جمهور با بيان اين‌که يک دوستي مي‌گفت نامه‌هايي که مردم براي حل مشکلات‌شان به ما مي‌دهند يک هديه و يک برگه‌ عبور است، گفت: در واقع اين يک فرصت الهي است که در اختيار ما قرار گرفته تا به مردم کمک و مشکلات را حل کنيم. البته بايد بر اساس قانون کار افراد را راه انداخت و مشکلات را حل کرد.
بعضي اوقات با ‌‌200 – ‌‌300 هزار تومان زندگي يک فرد زير و رو مي‌شود
احمدي‌نژاد با بيان اين‌که من نامه‌هاي مردمي زيادي مي‌خوانم و روزانه بين ‌‌50 تا ‌‌100 نامه مردمي مي‌خوانم، گفت: بعضي اوقات مي‌بينيد که با ‌‌200 – ‌‌300 هزار تومان زندگي يک فرد زير و رو مي‌شود. مثلا فرضا فردي براي يک ترم دانشگاهش پول ندارد قصد داشته تا تحصيل را رها کند ولي وقتي که هزينه يک ترم دانشگاه آن تامين مي‌شود در زندگي او خيلي تاثيرگذار است.
مدل برنامه ريزي فعلي وارداتي است
وي گفت: مدل برنامه‌ريزي که اکنون داريم اقتباسي و وارداتي است و اساسا اين مدل برنامه‌ريزي که حاکم است براي حفظ فاصله شمال و جنوب است يعني براي حفظ فاصله‌ نظام سلطه با ديگر کشورها. مي‌بينيد که چند کشور اسم خود را گذاشته‌اند توسعه‌يافته، اسم برخي از کشورها مثل ما را گذاشته‌اند در حال توسعه و يک عده از کشورها را نيز گذاشته‌اند غيرقابل توسعه و عقب‌مانده و اين‌که نمي‌شود براي آنها کاري کرد ولي ثروت آنها را نظام سلطه غارت مي‌کند. مثلا بعضا مي‌بينيم که برخي از مسوولان کشورهاي آفريقايي که طبق اين تقسيم‌بندي جزء کشورهاي عقب‌مانده هستند نمي‌دانند چقدر منابع دارند، ولي کشورهاي اروپايي در حال غارت منابع آن‌ها هستند.
رييس‌جمهور گفت: اين تقسيم‌بندي که صورت گرفته يعني چي؟ يعني اين‌که ما تلاش کنيم مثل آن‌ها شويم؟ فرضا که مثل آنها شديم آيا اين نقطه مطلوب ماست؟ در حالي که ما مي‌دانيم و آن‌ها نيز مي‌دانند ما هيچ‌وقت مثل آن‌ها نمي‌شويم چون نمي‌خواهيم مثل آنها شويم. فرهنگ ما متفاوت است. ما مي‌خواهيم پيشرفت کنيم ولي بر اساس مدل خودمان. مي‌خواهيم برجسته شويم ولي نه بر اساس مدلي که آن‌ها طراحي مي‌کنند.
مثال برزيل: نصف جمعيت فقير ولي در حال توسعه
وي گفت: ما بايد مدل خودمان را داشته باشيم. نمي‌گويم از تجربيات ديگران استفاده نکنيم ولي بايد مدل خودمان را طراحي کنيم. شما کشور برزيل را ببينيد. ‌‌200 ميليون نفر جمعيت دارد و به لحاظ صنعتي نيز دارد خود را به سطح کشورهاي توسعه‌يافته مي‌رساند در حالي که نصف جمعيت اين کشور فقير است و رييس‌جمهوري که مشغول به کار است نماينده فقراست و ببينيد که شرکت‌هاي چندمليتي آن‌جا چه مي‌کنند.
احمدي‌نژاد گفت: ما بايد براي پيشرفت کشورمان مدل خودمان را داشته باشيم و بر اساس مدل ايراني و اسلامي برنامه‌ريزي کنيم. در برنامه‌ پنجم سعي کرديم که اين مدل را عوض کنيم و بر اساس مدل اشاره شده (ايراني – اسلامي) حرکت کنيم.
ما چقدر ليسانس تاريخ، جغرافيا، ادبيات و علوم سياسي مي‌خواهيم
رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌که وزارت علوم بايد رشته‌هاي دانشگاهي را مديريت کند، گفت: ما چقدر ليسانس تاريخ، جغرافيا، ادبيات و علوم سياسي مي‌خواهيم. فقط با ليسانس علوم سياسي، کسي سياستمدار نمي‌شود يا فقط با گرفتن ليسانس مديريت کسي مدير نمي‌شود.
وي با بيان اين‌که مثلا ما مهندس کشاورزي داريم که با سختي سر مزرعه و زمين کشاورزي مي‌رود، گفت: در حالي که فردي که مهندس کشاورزي است بايد با زمين سر و کار داشته باشد و با آن از نزديک آشنا باشد.
مگر راننده تاکسي بودن شغل بدي است؟
احمدي‌نژاد با اشاره به فشارهايي که به دولت جهت استخدام وارد مي‌شود، گفت: کسي که ليسانس گرفته و فرضا راننده تاکسي مي‌شود از اين موضوع ناراحت است. مگر راننده تاکسي بودن شغل بدي است؟ شغل شريفي است. مثلا به کسي که ليسانس دارد مي‌گوييم برود مغازه باز کند از اين موضوع ناراحت مي‌شود و مي‌گويد من ليسانس دارم و از اين سخن ناراحت مي‌شود. مگر اين کارها بد است؟ پس چه کساني بايد اين کارها را انجام دهند؟
در حال حاضر منابع ارزي بي‌نظيري در کشور وجود دارد
رييس‌جمهور با بيان اين‌که در حال حاضر منابع ارزي بي‌نظيري در کشور وجود دارد، گفت: در اوايل دولت نهم ‌‌49 ميليارد دلار بدهکار بوديم و اين بدهکاري در حال حاضر به ‌‌15 ميليارد دلار رسيده است و در طول اين مدت نيز وامي نگرفته‌ايم و قرض نکرده‌ايم و ذخاير ارزي‌مان نيز بالا رفته است.
صنعت نفت ايران و تحريم ها
وي با اشاره به اين‌که تا چندي قبل ما در عرصه‌ صنعت نفت وابسته به سرمايه‌گذاري خارجي و اين‌که شرکت‌هاي غربي بيايند سرمايه‌گذاري کنند بوديم، گفت: متوسط سرمايه‌اي که آنها در اين سال‌ها آوردند سالي يک ميليارد الي ‌‌5/ ‌1 ميليارد بوده است. در حالي که پول ما در حساب آن‌ها بود و اين ذهنيت وجود داشت که ما در اين عرصه به سرمايه‌گذاري آن‌ها وابسته‌ايم و خودمان نمي‌توانيم فعاليتي انجام دهيم. در حالي که خوشبختانه اخيرا اين ذهنيت شکسته و ما پول‌هايمان را از حساب و بانک‌هاي آن‌ها درآورديم و در بانک‌هاي خودمان قرار داديم و اکنون ‌‌50 ميليارد دلار در اختيار وزارت نفت است که اين در تاريخ صنعت نفت کشور ما سابقه ندارد. علي‌رغم تحريم، ‌‌12 شرکت خارجي اعلام آمادگي کرده‌اند که در اين عرصه مشارکت و فعاليت کنند.
وي ادامه داد: امکانات و توانمندي در کشور ما زياد است. انرژي عظيمي که در ايران است را قفل و بست زده‌ايم که البته اين قفل و بست را تحميل کرده‌اند و اگر اين قفل و بست را باز کنيم مي‌بينيم که چه اتفاقي مي‌افتد.
براي تامين نيازهاي ايران مجبوريم در مديريت جهان وارد شويم
احمدي‌نژاد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: براي تامين نيازهاي ايران مجبوريم که در مديريت جهان وارد شويم و براي اصلاح وضعيت جهاني قيام کنيم. مسووليت ما امروز سنگين است و امروز ساختن ايران در واقع باز کردن راه به سوي تمام بشريت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس