حاج ابراهیم همت

فروشگاه نشر شاهد در ضلع جنوب غربی میدان شهدای حج گلزار شهدای بهشت زهرا (س) واقع است، فروشگاهی که بسیاری از شهدای مدافع حرم از مشتریانش بودند.

به گزارش مشرق، گلزار شهدای بهشت زهرای تهران به عنوان قطب فرهنگی مذهبی شهر تهران معرفی می شود، محلی که 20 هزار شهید را در سینه خود جای داده است و در ایام مختلف سال به خصوص روزهای پایانی هفته میعادگاه عاشقانی است که به شوق نفس کشیدن در هوای شهدا و استشمام عطر شهادت به دیار همیشه ماندگاران تاریخ می روند. این قطب فرهنگی به جز وجود مبارک شهدا در خود مجموعه های دیگری نیز دارد که به غنای بیشتر این فضا کمک می کند که از جمله آن میتوان به فروشگاه نشر شاهد اشاره کرد که قریب به 20 سال است در ضلع جنوب غربی میدان شهدای حج در کنار موزه شهدا قرار دارد.

بسیاری از شهدای مدافع حرم مشتریان این فروشگاه بودند

محمد عامری مدیر فروشگاه نشر شاهد در گلزار شهدای تهران با اشاره به تاسیس فروشگاه نشر شاهد در سال 79 و وضعیت آن ها در طول سال ها فعالیت اظهار داشت: در مجموع سه فروشگاه در محوطه گلزار شهدای بهشت زهرا (س) قرار داشت که به دلیل بازسازی فضای گلزار شهدا 2 فروشگاه جمع شد و قرار بود پس از بهسازی دوباره راه اندازی شود که هنوز این اتفاق نیوفتاده است.

وی ارتباط خوب مخاطبان و زائران گلزار شهدا با فروشگاه های نشر را حائز اهمیت دانست و افزود: عمده فعالیت این فروشگاه مربوط به روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل است که گلزار شهدا میزبان جمعیت بیشتری از مردم هستند. بسیاری از شهدایی که امروزه با عنوان شهدای مدافع حرم از آن ها یاد می شود مثل شهید مهدی عزیزی، علی امرایی، رسول خلیلی و غیره از جمله کسانی بودند که به این مجموعه رفت و آمد داشتند.

کتاب های شهدا اینجا حکم تبرکی را دارند

عامری به محصولات موجود در این فروشگاه اشاره کرد و گفت: کتاب های اکثر ناشران در حوزه دفاع مقدس در فروشگاه موجود است مخصوصا کتاب هایی که در بازار از سوی مخاطبان با اقبال بیشتر مواجه می شود. در کنار این محصولاتی که مربوط به شهید و شهادت و تولیدات مذهبی نیز در این فروشگاه وجود دارد. بخشی مربوط به محصولات حجاب است. بحث ماکت ها و لوازم جنگی و مین های مختلف و ملزوماتی که در این حوزه وجود دارد نیز در فروشگاه عرضه می شود. در بخش سی دی ها مستندهایی از جنگ که بخشی از آن مربوط به روایت فتح و سازمان های دیگر است به فروش می رسد.

مدیر فروشگاه نشر شاهد در گلزار شهدای تهران وجود این مرکز را در قطب فرهنگی مذهبی پایتخت و تکثیر آن را امری واجب می داند در بحث جبهه فرهنگی گلزار شهدای تهران و محلی مثل این فروشگاه در خط مقدم هستند. اکثر مخاطبینی که قصد خرید کتاب شهدا را دارند به جهت تبرک از این فروشگاه خرید می کنند ما هم سعی کردیم اصل را حفظ کنیم و 90 درصد محصولات از کتاب هایی با محورت شهدا و دفاع مقدس باشد و تنها 10 درصد کتاب در بحث ادعیه، رساله و مفاتیح را عرضه کنیم.

ماجرای زائر فرانسوی که به دنبال آثار شهید همت به گلزار شهدا آمد

وی از دیگر کارهای فرهنگی صورت گرفته در این فروشگاه یاد کرده و گفت: تاکنون سه کتاب مربوط به شهیدان ابراهیم مجد، شهید موحد دانش و شهید علی خلیلی شهید امر به معروف در این فروشگاه رونمایی شده است.

عامری به برنامه های پیش روی این فروشگاه اشاره و تصریح کرد: برنامه داریم تا در ماه نشستی با یکی از نویسندگان کتاب های مربوط به شهدا و دفاع مقدس داشته باشیم، قرار بود اولین نشست درخصوص کتاب «عباس برادرم» نوشته حمید داوودآبادی باشد که به دلایلی لغو شد. امیدوارم در آینده ای نزدیک این تصمیم عملی شود. تاکنون سعی کرده ایم تا مجموعه کتاب کامل شهدایی که در گلزار شهدای تهران مدفون هستند را جمع آوری کنیم. برنامه داریم تا هر هفته یک شهید را به مناسبت شهادتش در این فروشگاه معرفی کنیم.

وی از وجود کتاب هایی در رده های سنی مختلف در این فروشگاه خبر داد و بیان کرد: متاسفانه با وجود بازدید زائران خارجی از گلزار شهدا کتاب مربوط به این مخاطبین نداریم. یکی از برنامه هایمان این است کتاب هایی با زبان های انگلیسی و عربی را برای فروش تهیه کنیم. این کار به حمایت جدی تر نهادهای مسوول وابسته است. مدتی پیش خانم فرانسوی به دنبال آثار شهید همت به این فروشگاه آمد که ما کتابی به زبان غیر فارسی نداشتیم اما هر اثر تصویری که مربوط به این شهید بود را در اختیارش قرار دادیم.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس