هواداران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

جدال برگشت دو تیم پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن شنبه در استادیوم آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، بازی رفت با نتیجه دو بر صفر به سود طرف ژاپنی به پایان رسیده و حالا قرار است به لطف هواداران و جو خوفناک آزادی یک غیرممکن دیگر به ممکن تبدیل شود؛ اتفاقی که در تاریخ فوتبال ایران کم رخ نداده و ما گاهی به راحتی نامش را حماسه می‌گذاریم و از معجزه‌وار بودنش می‌گذریم.

قهرمانی پرسپولیس احتمالش زیاد نیست، اما هرگز در باتلاق غیرممکن‌ها غرق نخواهد شد و هواداران دوآتشه ارتش سرخ تهران با امیدواری زیاد دل به همت و غیرت سربازان برانکو و یوزهای خستگی‌ناپذیر تیم خود بسته‌اند.  در آستانه این فینال بزرگ، که البته به اسم بازی برگشت به نوعی نیمه دوم بازی محسوب می‌شود، قیمت بلیت‌های این فینال معین و مشخص شده و این ارقام موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. رسانه‌های داخلی با انتشار این خبر اعلام کردند قیمت این بلیت‌ها منصفانه نیستند، اما آیا واقعا این‌گونه است؟

قیمت بلیت بازی برگشت پرسپولیس - کاشیما آنتلرز در ورزشگاه آزادی اعلام شد؛ جایگاه: ۸۰ هزار تومان، روبه‌روی جایگاه: ۵۰ هزار تومان، پشت دروازه و طبقه دوم: ۳۰ هزار تومان.  برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است به دنیای فوتبال مراجعه کنیم تا بتوانیم یک قضاوت موجه داشته باشیم. قیمت بلیت یک بازی معمولی در لالیگا اسپانیا به‌عنوان مثلا جدال دو تیم رئال مادرید و وایادولید در فصل گذشته، 35 یورو بود. این بلیت به جایگاه طولی و طبقه اول برنابئو مربوط می‌شد، اما همین استادیوم در فینال لیگ قهرمانان اروپا سابقه فروش بلیت به صورت رسمی به مبلغ 850 یورو را هم داشته و این رقم جدا از ارقامی است که در بازار سیاه تا مرز چهار برابر قیمت مذکور به فروش رفته است. اینکه چرا در بازی فینال قیمت بلیت افزایش چشمگیری دارد، دلیلش به نظر منطقی و بدیهی می‌آید، در هر حال حساسیت و عظمت بازی فینال با یک بازی معمولی در لیگ داخلی یک کشور تفاوت بسیاری دارد. خیلی مهم است که فدراسیون فوتبال در یک کشور در بزنگاه‌های قاره‌ای یا بین‌المللی مراقب جیب مردم آن کشور باشد و اگر می‌تواند تسهیلاتی را برای هواداران فراهم کند، اما گاهی کنترل یک بازی هرگز در اختیار فدراسیون فوتبال نیست و در همین مثال لیگ قهرمانان آسیا، کنفدراسیون فوتبال آسیا است که کنترل امور را در اختیار گرفته و بدون هماهنگی با این سازمان نمی‌شود دست به هر کاری زد.

اصولا نباید یک بازی بین‌المللی را زیر ذره‌بین نگاه‌های داخلی گرفت. شاید بتوان درباره قیمت بلیت یک بازی داخلی در لیگ برتر صحبت کرد و قیمت آن را با قدرت خرید مردم و وضعیت اقتصادی ایرانیان سنجید، اما جدال بین‌المللی پرسپولیس و کاشیما آنتلرز زیر ذره‌بین ریالی ما دوام نمی‌آورد، این رقم‌ها از دید کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلار تبدیل می‌شود و چه‌بسا همین ارقام به ظاهر گران، از دید آنها به‌شدت ارزان و غیرمنطقی به نظر برسند.  در قاره آفریقا معمولا به خاطر تعدد تیم‌ها و بی‌نظمی‌های قابل پیش‌بینی در کشورهای مرکزی این قاره، لیگ قهرمانان باشگاه‌های آفریقا بیش از یک فصل به طول می‌انجامد و تکلیف قهرمان خارج از تقویم منطقی فیفا روشن می‌شود، اما در همین اوضاع، قیمت بلیت دیدار فینال که معمولا برای کاهش دردسرهایش به صورت تک‌بازی برگزار می‌شود، حداقل 6 برابر قیمت بلیت یک بازی معمولی در لیگ داخلی همین کشورها ارزیابی می‌شود.

مشخص است که بسیاری از هواداران پرسپولیس از قشر خاصی از جامعه هستند که بلیت 80 هزار تومانی را یک تصمیم غیرمنطقی و غیرمنصفانه توصیف می‌کنند، اما در فوتبال حرفه‌ای باید نگاه‌ها هم حرفه‌ای باشد، اینکه فوتبال ایران دچار چرخه ناموزون مرغ و تخم‌مرغ شده باشد، مشکل کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست و آنها توقع دارند ایران سهم‌شان را از محل فروش بلیت پرداخت کند.

به امید روزی که قیمت بلیت‌های استادیوم‌های استاندارد ایران با امکانات این استادیوم‌ها سنخیت داشته باشد و هواداران بابت خدمات نابی که دریافت می‌کنند، این بلیت‌ها را با رغبت خریداری کرده و احساس تسلیم شدن برابر تصمیم غیرمنطقی فدراسیون فوتبال را نداشته باشند.

منبع:‌ فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    0 1
    حالا که گرونه ما هم هجوم میاریم اگه تونستین نزارید ما بریم تو.خخخخ فکر کردن کاری داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس