کد خبر 907904
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
رافال

دادگاه عالی هند در اقدامی کم سابقه از دولت این کشور درخواست کرد که ظرف مدت 10 روز توضیحات لازم در خصوص قیمت گذاری جنگنده های رافائل و خصوصیات آنها را به این دادگاه ارائه دهد.

به گزارش مشرق، گروهی از قضات دادگاه عالی هند اعلام کردند: دادگاه عالی خواهان آگاهی از جزییات قرارداد رافائل شامل قیمت گذاری، هزینه ها و به خصوص مزیت های این جنگنده ها است. دولت باید این اطلاعات را به صورت سر بسته به دادگاه ارائه دهد.

پیش از این دادگاه عالی هند از دولت هند درخواست کرده بود که در مورد قرارداد رافائل توضیح دهد اما این دادگاه تاکید کرده بود که به دنبال دست یابی به اطلاعات قیمت گذاری و سایر اطلاعات تکنیکی این قرارداد نیست.
کی کی ونو گوپال وکیل دولت هند به دادگاه عالی اعلام کرده است از آنجایی که اکثر جنبه های قرارداد رافائل تحت قانون اطلاعات سری هند قرار می گیرند، دولت هند نخواهد توانست اطلاعات مربوط به قیمت گذاری جنگنده های رافائل را به این دادگاه ارائه دهد زیرا این اطلاعات حتی با پارلمان هند نیز به اشتراک گذاشته نشده اند.

دادگاه عالی هند همچنین از دولت این کشور درخواست کرده است تا اطلاعات مربوط به نحوه تصمیم گیری برای امضای قرارداد جنگنده های رافائل را منتشر کند.دولت هند با مطرح شدن دادخواست ها علیه قرارداد رافائل در دادگاه عالی مخالفت کرده است و از این دادگاه خواسته که این دادخواست ها را رد کند زیرا آنها با هدف به دست آوردن جایگاه سیاسی مطرح شده اند.در هفته های اخیر ، مساله خرید جنگنده های رافائل ساخت فرانسه از سوی دولت هند موضوع جنجال و بگومگوهای سیاسی داغی در هند بوده است اما تنش ها بر سر موضوع از ماه گذشته پس از سخنان رییس جمهور سابق فرانسه درباره این قرارداد به طوفان سیاسی تبدیل شد.

فرانسوا اولاند رییس جمهوری سابق فرانسه اعلام کرده بود که این کشور هیچ گزینه ای برای انتخاب همکار هندی خود در قرارداد جنگنده های رافائل نداشته است و این دولت هند بوده است که یک شرکت هندی را معرفی کرده است سبب آغاز یک جنجالی سیاسی در هند شد.مخالفان به سرکردگی راهول گاندی رهبر حزب مخالف کنگره هم تا آنجا پیش رفتند که مودی را به خیانت به کشور متهم کرده و خواستار استعفای وی به جرم هدر دادن منابع ملی شدند.احزاب مخالف منتقد قراداد سال 2016 هند و شرکت داسالت فرانسه برای خرید 36 فروند جنگنده رافائل به ارزش 8.7 میلیارد دلار بوده اند و اعلام کرده اند نخست وزیر هند این جنگنده ها را با قیمت گرانی خریداری کرده است و در این قرارداد شفاف نبوده است.

دهلی نو در سپتامبر(شهریور) سال 2016 قرارداد خرید 36 فروند جنگنده رافائل به ارزش هشت میلیارد یورو را با فرانسه امضا کرد.براساس این قرارداد، نخستین گروه از جنگنده های رافائل پس از 18 ماه از امضای توافقنامه به هند تحویل می شود.فرانسه قرار است 30 درصد ازمبلغ 7.8 میلیارد یورو را در برنامه های تحقیقاتی هوایی هند و 20 درصد را در تولید محلی قطعات رافائل در هند سرمایه گذاری کند.بر اساس گزارش های منتشر شده ،جنگنده های رافائل مجهز به موشک های پیشرفته ای است که می تواند جنگنده ها و موشک های کروز دشمن را از فاصله ی 100 کیلومتری هدف قرار دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
    1 8
    اینجور کشورا ترقی میکنن .نه ایران ما که در اختلاسهای لایتناهی دست همشون دریه کاسس فقط مردم نامحرمن.بچاپو ببر کارماست. الله نگهدارماست.ژنبرتریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس