برانکو

فوتبال ایران طلسم‌های زیادی دارد که هنوز شکسته نشده است.

به گزارش مشرق، پرسپولیس برای اولین بار در تاریخ خود موفق شد به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. آخرین تیم ایرانی که به فینال این رقابت‌ها رسیده بود، ذوب‌آهن بود که در سال ۲۰۱۰ در فینال شکست خورد. با فینالیست شدن سرخپوشان پایتخت، طلسم هشت ساله‌ی نرسیدن نمایندگان ایران به فینال لیگ قهرمانان آسیا شکست شد. با این حال هنوز طلسم‌های زیادی برای فوتبال ایران وجود دارد که یکی از آن‌ها قهرمانی تیم‌های ایرانی در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا است؛ طلسمی که پرسپولیس می‌تواند آن را بشکند. به بهانه‌ی حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا، طلسم‌های فوتبال ایران در سطح بین‌المللی را بررسی کرده‌ایم.

حسرت صعود در جام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران ۵ بار تا به حال در جام جهانی فوتبال حضور داشته. اولین حضور فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین برمی‌گردد و آخرین حضور تیم ملی هم در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود. تا به حال فوتبال ایران موفق نشده از مرحله‌ی گروهی جام جهانی به مرحله‌ی بعد این رقابت‌ها صعود کند. تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و آخرین دوره‌ای که در بزرگترین فستیوال فوتبالی دنیا حضور داشت، بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشت اما نتوانست از گروه خود صعود کند. شاگردان کارلوس کی‌روش در تیم ملی که با تیم‌های مراکش، اسپانیا و پرتغال همگروه بودند تا یکقدمی صعود پیش رفتند. آن‌ها بعد از شکست دادن مراکش و باختن به اسپانیا در بازی آخر پرتغال قهرمان اروپا را متوقف کردند و با کسب ۴ امتیاز با بدشانسی از رسیدن به مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی باز ماندند تا همچنان فوتبال‌دوستان ایرانی حسرت صعود کردن از مرحله‌ی گروهی جام جهانی را داشته باشند. حسرتی که تیم‌های ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، عربستان و استرالیا در قاره‌ی کهن از آن عبور کرده‌اند.

در آرزوی قهرمانی جام ملت‌های آسیا

فوتبال ایران ۳ بار تا به حال قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است. ایران در حالی ۳ قهرمانی در آسیا دارد که از آخرین قهرمانی تیم ملی در این رقابت‌ها بیش از ۴۰ سال می‌گذرد. در حالی آرزوی قهرمانی در آسیا برای فوتبال ایران از ۴۰ سال گذشته است که تیم ملی در ۳ دوره‌ی پیاپی این رقابت‌ها در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ قهرمان شده است. البته دو قهرمانی از ۳ قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا در حالی بدست آمد که ایران میزبان رقابت‌ها بود و فقط یکبار تیم ملی ایران در خارج از خاک خود توانسته قهرمان جام ملت‌ها شود. تیم ملی بعد از عملکرد قابل قبول در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه همراه با کارلوس کی‌روش، در جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ که در کشور امارات برگزار می‌شود به دنبال این است که به طلسم ۴۳ ساله‌ی قهرمان نشدن در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا پایان دهد و برای چهارمین بار قهرمان این رقابت‌ها شود.

تیم ملی فوتبال ایران از سال ۲۰۰۴ که در کشور چین به مقام سومی جام ملت‌های آسیا رسید، دیگر نتوانست خود را به جمع چهار تیم پایانی جام ملت‌های آسیا برساند.

از رویای حضور در المپیک تا ناکامی در بازی‌های آسیایی

آخرین باری که فوتبال ایران در المپیک بازی کرد، هیچکدام از بازیکنان فعلی تیم ملی هنوز به دنیا نیامده بودند! فوتبال ایران ۴ دوره در سال‌های ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ، ۱۹۷۶ مونترال و ۱۹۸۰مسکو به المپیک صعود کرده که در ۳ دوره از این رقابت‌ها بازی کرده است. ایران رقابت‌های المپیک ۱۹۸۰ مسکو را به دلیل مسائل سیاسی تحریم کرد و در این رقابت‌ها شرکت نکرد. تیم امید ایران که همراه با زلاتکو کرانچار عملکرد قابل قبولی در بازی‌های آسیایی جاکاراتا نداشت، اگر بتواند به المپیک ۲۰۲۰ توکیو صعود کند، به حسرت ۴۰ ساله‌ی صعود به المپیک پایان می‌دهد؛ حسرتی که دیگر برای فوتبال‌دوستان ایرانی تبدیل به رویا شده است.
تیم امید ایران از سال ۲۰۰۲ که برای آخرین بار در پوسان به فینال بازی‌های آسیایی رسید، ۱۶ سال است که دیگر طعم فینال این رقابت‌ها را هم نچشیده است. فوتبال ایران در حالی به فینال بازی‌های آسیایی در این سال‌ها نرسیده است که در ۲ دوره پیاپی این رقابت‌ها در سال‌های ۱۹۹۸ بانکوک و ۲۰۰۲ پوسان قهرمان رقابت‌ها شد.

ربع قرن در انتظار قهرمانی

فوتبال ایران از سال ۲۰۰۸ که در رقابت‌های غرب آسیا قهرمان شد، هیچ جام دیگری در قاره‌ی کهن بدست نیاورد. آخرین باشگاه ایرانی‌ای که موفق شد در آسیا قهرمان شود، پاس تهران بود. پاسی‌ها در فصل ۹۳-۱۹۹۲ همراه با فیروز کریمی قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شدند. پرسپولیس که تا به حال قهرمان لیگ قهرمانان آسیا نشده است اگر بتواند با شکست دادن کاشیما آنتلرز ژاپن قهرمان شود، به بیش از ربع قرن ناکامی باشگاه‌های ایرانی در بدست آوردن جام قهرمانی در آسیا پایان می‌دهد.
نکته‌ای که در مورد طلسم‌های فوتبالی ایران وجود دارد این است که در کمتر از ۴ ماه این امکان وجود دارد که دو طلسم فوتبالی ایران یعنی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا شکست شود.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس