کد خبر 90733
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۷

بررسی و تصویب موادی از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهم‌ترین دستورکار امروز نمایندگان مجلس بود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سیصد و نودمین جلسه علنی مجلس هشتم شورای اسلامی، صبح امروز (یکشنبه) با حضور 194 تن از نمایندگان پارلمان آغاز شد.

* لاریجانی: ریشه ورشکستگی آمریکا در نفرت جهانی نهفته است

در همان ابتدای جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس طی نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به رجزخوانی مفصل و پیوسته آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در تحریم‌های علیه ایران تصریح کرد: پس از فضاحت اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و سرنگونی پی در پی دیکتاتورهای وابسته آمریکا در منطقه و مشکلات اقتصادی داخلی آمریکا که حتی منجر به تقلیل بودجه دفاعی آمریکا شد، طراحی دشمن فرضی و هدف‌گذاری تصنعی برای منحرف کردن افکار داخل و خارج ضرورت داشت.

وی ادامه داد: این موضوع لازم بود تا چندان ظاهر ساختگی رهبری کذایی آمریکا بر دنیا دچار ورشکستگی نشود اما عجیب است که مسئولان آمریکایی ریشه این ورشکستگی را که در نفرت جهانی نهفته است، درک نمی‌کنند و از این شاخه به شاخه دیگری می‌پرند.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی از اقدامات غرورآفرین نیروهای مسلح در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان تشکر می‌کند و به مسئولان اجرایی گوشزد می‌کند برای مقابله با دسایس دشمنان مؤلفه‌های اقتصادملی باید مستمرا مورد توجه قرار گیرد و نباید با روش‌های غیرعلمی شاهد برخی نوسانات در اقتصاد ملی باشیم که آدرس غلطی به دشمن بدهد.

رئیس مجلس در پایان تأکید کرد: اندازه‌گیری مدیریت انقلابی در پایداری مسیر اقتصاد ملی نهفته است و به جای تغییرات در مدیریت‌ها آن هم در نزدیکی انتخابات مجلس که حداقل ایجاد سوءتفاهم می‌کند، باید همت خود را بر حل مشکل اشتغال و گرانی متمرکز کند.

* وزارت صنعت موظف به ایجاد سامانه نرم‌افزاری جامع نظارت بر تجارت شد

بهارستان‌نشینان در نخستین دستورکار خود رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در زمینه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ادامه دادند و ماده ۴ این لایحه را بررسی کرده و با ۱۵۲ رای موافق، صفر رای مخالف و ۲۲ رای ممتنع از ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس، به منظور کاهش زمینه‌های بروز قاچاق کالا و ارز، ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به تهیه، اجرا و بهره‌برداری از سامانه نرم‌‌افزاری جامع یک پارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت اقدام کند.

* فروش ارز خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت ممنوع شد

نمایندگان مجلس همچنین در جریان بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماده 5 از این لایحه را بررسی و با 151 رای موافق، 2 رای مخالف و 18 رای ممتنع تصویب کردند که بر اساس این ماده بانک مرکزی موظف شد که در جهت پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل را تعیین و اعلام کند.

همچنین بانک مرکزی موظف شد که سامانه اطلاعات مالی صرافی‌ها را ایجاد کند تا فعالیت این واحدها را رصد و ارزیابی کند.

* ماده مربوط به متکلفین امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراعا ماند

وکلای ملت در ادامه بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز رأی‌گیری در مورد ماده 6 از این لایحه را به بعد از اعلام نظر کمیسیون تخصصی در رابطه با این ماده موکول کردند.

براساس ماده 6 این لایحه دولت موظف می‌شود که به منظور حمایت از مأمورانی که به موجب قانون متکلف امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند و به تشخیص مراجع قضایی در هنگام انجام وظیفه ضمن رعایت ضوابط اداری و قانونی مربوط با زیان جانی و مالی نسبت به خود و یا دیگران مواجه می‌شوند، ردیفی در قوانین بودجه هر سال برای ستاد پیش‌بینی کنند.

‌محمد‌مهدی مفتح در جریان بررسی این ماده طی اخطاری این ماده را مغایر با اصل 53 قانون اساسی دانست که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخطار وی را وارد اعلام کرد و از نمایندگان مجلس خواست که نظرشان را در مورد حذف قسمتی از این ماده اعلام کنند.

‌نمایندگان نیز با حذف آن مخالفت کردند و ‌تصمیم‌گیری نهایی در این ماده به بعد از اصلاح آن در کمیسیون تخصصی موکول شد.

بر این اساس ماده 6 از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس مراعا ماند.

* اجرای برنامه‌های‌ فرهنگی رفاهی برای ارتقای سلامت روانی متکلفان ‌مبارزه با قاچاق

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه یک‌فوریتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده 7 این لایحه را بررسی و با 113 رای موافق، 11 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر ر صحن تصویب کردند.

ماده 7 این لایحه مقرر می‌کند که به منظور صیانت از سرمایه‌های انسانی کلیه دستگاه‌هایی که به موجب این قانون متکلف مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند، متناسب با حجم فعالیت‌ها بر اساس دستور‌العملی که به تصویب ستاد می‌رسد، اقداماتی ازجمله "آموزش‌های ضمن خدمت به منظور ارتقای دانش کارکنان و صیانت از آنان"، "به‌کار‌گیری افراد با تجربه و دارای تخصص لازم برای همکاری با دستگاه‌های مسئول در امر مبارزه با قاچاق و ارز به صورت موقت" و "اجرای برنامه‌های رفاهی، فرهنگی، به منظور ارتقای سلامت روحی و روانی کارکنان" را انجام دهند.

* انصاری: سپردن اختیارات رئیس‌جمهور به ستادی خارج از دولت مغایر قانون اساسی است

در ادامه جمشید انصاری نماینده زنجان و طارم در مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۱۲۶ قانون اساسی، ماده ۷ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مغایر قانون اساسی دانست و گفت: عدم ضرورت این ماده آنقدر مسلم است که نیازی به بیان اخطار نیست،‌ چرا‌که قبلا این موارد در قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسیده و وظایف عنوان شده بر عهده رئیس جمهور گذاشته شده است.

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امور برنامه و بودجه طبق قانون اساسی بر عهده رئیس جمهور است اما مواردی در ماده ۷ بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذاشته شده که از اختیارات رئیس جمهور است و از تصمیم‌گیری رئیس جمهور خارج شده است.

در ادامه علی لاریجانی ضمن وارد ندانستن این اخطار، گفت: بر ماده ۳ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده که مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به امضای رئیس جمهور برسد.

** نمایندگان مجلس پس از تصویب ماده ۷ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وارد بررسی ماده ۸ این لایحه شدند و پیشنهاد حذف کل این ماده را مورد بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند و ادامه بررسی ماده ۸ نیز به جلسات علنی بعدی پارلمان موکول شد.

* پاسخ لاریجانی ‌به اصرارهای‌ کواکبیان برای بررسی یک طرح

جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: ۶ تقاضای تغییر دستور صحن علنی به هیئت رئیسه برای رأی‌گیری در جلسه ارائه شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به محبی‌نیا تصریح کرد: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در صحن علنی بررسی می‌شود، با رأی نمایندگان به تقاضای تغییر دستور جلساتی علنی، در دستور‌کار قرار گرفته ‌و تا زمانی که رسیدگی به این لایحه ۷۷ماده‌ای به اتمام نرسد، نمی‌توانیم تقاضای تغییر دستور‌کار دیگری را در صحن علنی به رأی بگذاریم.

پس از این سخنان لاریجانی، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی در حالی که میکروفن او خاموش بود، با صدای بلند نسبت به این سخنان رئیس مجلس انتقاد کرد و خواستار بررسی تقاضاهای تغییر دستور صحن علنی شد.

رئیس مجلس در پاسخ به کواکبیان گفت: حتی اگر ۶۰ امضا هم برای تغییر دستور جلسات علنی جمع کرده باشید، همین الان هم رأی‌گیری کنید و رأی هم بیاورد، باز هم باید دستور فعلی یعنی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد رسیدگی قرار گیرد و به اتمام برسد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به انتقادهای مجدد کواکبیان از سخنانش، از او پرسید: آیا شما راه‌حل آیین‌نامه‌ای دیگری هم دارید‌؟


مصطفی کواکبیان نماینده سمنان طی جلسات علنی اخیر مجلس خواستار بررسی سریع‌تر طرح یک‌فوریتی ارائه صورتجلسات شمارش آرا به کاندیداها نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده است و تقاضای تغییر دستور برای بررسی این طرح را نیز به هیئت رئیسه ارائه داده و اشاره او در جلسه علنی امروز به همین طرح بود.

* بررسی طرح الحاق یک تبصره به قانون ‌خدمات کشوری
** فرهنگی: برخی اعضای شورای‌عالی اداری فکر می‌کنند می‌توانند تصمیمات مغایر قانون بگیرند

در ادامه بررسی طرح الحاق یک تبصره به قانون ‌خدمات کشوری در دستورکار قرار گرفت و محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و عضو هیئت رئیسه مجلس طی سخنانی به عنوان طراح طرح یک‌فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمت کشوری‌، اظهار داشت: قانون مدیریت خدمات کشوری وظایفی را بر عهده دو شورای‌عالی اداری و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به منظور تسهیل امور در دولت گذاشته است.

وی افزود: این طرح برای افزایش بهره‌وری و جداشدن از اقدامات موازی ارائه شده است، اما ابهامی در مفاد ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد که بعضی از اعضای شورای‌عالی اداری احساس می‌کنند می‌توانند تصمیماتی مغایر قوانین اتخاذ کنند.

فرهنگی ادامه داد: با توجه به استدلال‌های اخیری که ارائه شده، بنا شد یکی از وزرا کمیته حقوقی به منظور بررسی این موضوع تشکیل دهد و احساس شد اراده‌ای برای محدود کردن بعضی از دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: استدلالی در یکی از جلسات مطرح شد مبنی بر اینکه در قانون برنامه چهارم توسعه مصوبه‌ای وجود داشته که ساختارهای دارای قانون را نمی‌توان به وسیله شورای‌عالی اداری لغو کرد، طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را با قید دو فوریت ارائه داده‌ایم چرا‌که هر لحظه ممکن است در این شوراها، تصمیماتی خلاف قانون اتخاذ شود و این ابهام وجود دارد.

* نظر مخالفان دو فوریت طرح اصلاح قانون مدیریت

   ** موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس در سخنانی به عنوان اولین مخالف دو‌فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، اظهار داشت: به هیچ عنوان ارائه این طرح قانونی نیست، اگر مواد ۱۱۵ و ۱۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری را در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که تمامی موضوعات ذکر شده، مسائل داخلی است؛ مانند اصلاح ساختارهای دستگاه‌های اجرایی و تجدیدنظر در ساختارهای داخلی.

این نماینده مجلس گفت: اگر دولت نمی‌خواهد قانون را اجرایی کند و به طور مداوم این موضوع تکرار می‌شود و ایراد اساسی وجود دارد، باید فکر اساسی برای این موضوع بیندیشیم و اینکه به طور مداوم به دلیل عدم اجرای قوانین، طرح‌های دو فوریتی ارائه دهیم، درست نیست.

ثروتی با بیان اینکه طبق مواد ۸۵ و ۱۱۶ قانون اساسی‌، قانونگذاری بر عهده مجلس بوده و این امری بدیهی و روشن است‌، گفت: هیچ ضرورتی برای مطرح شدن این طرح با قید دو‌فوریت وجود ندارد و مجلس باید تصمیمی بگیرد که دولت تابع قانون باشد.

ثروتی ادامه داد: دولت قانون یارانه‌ها را به درستی اجرا نمی‌کند و مجلس استفساریه ماده ۱۲ را ارائه می‌دهد و در اینجا هم چون دولت قانون را به درستی اجرا نکرده، طرح دو‌فوریتی ارائه می‌دهیم. بهتر است این بدعت را کنار بگذاریم و اگر دولت ملزم به اجرای قانون نیست، بهتر است یک جلسه غیرعلنی تشکیل دهیم و تصمیم اساسی بگیریم.

   ** در ادامه علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در خانه ملت طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین مخالف دو‌فوریت طرح مذکور‌، گفت: قانون‌نویسی طبق قانون اساسی از اختیارات مجلس است و این امری بدیهی و روشن است، بنابراین ارائه چنین طرح‌هایی با روح قانون اساسی متضاد است.

وی افزود: همه مراجعی که مقرراتی را می‌نویسند، آن را به رئیس مجلس اعلام می‌کنند و تبصره این طرح مبهم است و دولت نمی‌تواند در جای دیگری قانون‌نویسی کند.

نماینده ساری در خانه ملت با تأکید بر اینکه "نباید ضعف در اجرای قانون را با قانون‌نویسی مجدد جبران کرد"، نسبت به مختل شدن وظایف نظارتی مجلس انتقاد کرد و گفت: ضعف نظارتی خودمان را نباید با قانون نویسی مجدد جبران کنیم.

* نظر موافقان دو فوریت طرح اصلاح قانون مدیریت

   ** حسن شبان‌پور نماینده مرودشت در مجلس طی سخنانی به عنوان اولین موافق دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری، اظهار داشت: وظیفه شوراهای عالی اداری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، تسهیل امور در دولت است و اگر مشکلاتی به وجود آید، باید این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: این طرح برای افزایش بهره‌وری و جلوگیری از اقدامات موازی در دولت است اما بعضا برخی از اختیار و وظیفه قانونی خودشان پا را فراتر می‌گذارند و در قانون گذاری دستگاه‌های دولتی دخالت می‌کنند.

شبان‌پور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این طرح به لحاظ اهمیت موضوع ارائه شده است، متذکر شد: ممکن است تصمیمی اخذ شود که قانونگذاری را خدشه‌دار کند و دخالت در اختیارات سایر قوا باشد که با روح قانونگذاری مخالفت دارد. بنابراین بهتر است به دو فوریت این طرح رأیدهید تا بتوانیم از وظیفه قانونگذاری که بر عهده مجلس است دفاع کنیم.

نماینده مرودشت در خانه ملت در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه وظایف شوراهای عالی اداری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مشخص و معلوم است گفت: تسهیل در امور و مسائل جاری قوه قضاییه از وظایف این شوراهاست و باید نمایندگان به دلیل اهمیت امر و عمل به وظیفه قانونگذاری، به دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری رأی دهند.

   ** در ادامه این جلسه، سعدالله نصیری نماینده زنجان طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت طرح اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: لغو تغییر قوانین باید از طریق مجلس انجام شود و ارائه این طرح نشان می‌دهد که در شوراهای عالی اداری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اقداماتی انجام می‌شود که نیازمند اصلاح است.

وی افزود: این شوراها برداشت‌های نابجایی از قوانین مصوب دارند و مقرراتی رابه تصویب می‌رسانند که خلاف قانون اساسی است و مصوبات این شورا با تأیید رئیس جمهور قابل اجراست.

نصیری در خاتمه تأکید کرد: قانونگذاری توسط شوراهای عالی اداری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تداخل در کار قوا و مخالف نص صریح قانون اساسی است.

* موافقت مجلس با طرح الحاق یک تبصره به قانون ‌خدمات کشوری
** مصوبات ‌‌شورای‌عالی اداری نمی‌تواند مغایر مصوبات مجلس و شورای انقلاب فرهنگی باشد


نمایندگان ملت پس از استماع این سخنان با ۱۲۱ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن علنی، با یک‌فوریت طرح قانونی الحاق یک تبصره به ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند.

وکلای ملت پیش از رأی به یک‌فوریت طرح مذکور، با ۱۳۳ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۳۰ رأی ممتنع از ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت این طرح مخالفت کردند.

طرح یک‌فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری دارای ۳۵ امضا و یک مقدمه توضیحی و یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی آن، تبصره‌ای به ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری الحاق می‌شود.

* نطق‌های میان دستور نمایندگان مجلس

  ** نماینده بیجار: قوه قضاییه با سرعت عمل و شدت بیشتری با مفاسد اقتصادی برخورد کند

بهمن مرادنیا نماینده مردم بیجار در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: خدمت صادقانه، تلاش بی‌ریا و به دور از غوغاسالاری برای سازندگی، ایجاد رفاه و آسایش، فراهم کردن زمینه‌های سعادت و ترقی برای مردم به عنوان ولی نعمتان و توفیق در این راه موجبات افزایش و امید و دلگرمی و حضور حداکثری در انتخابات‌های پیش‌رو و مسئولیت هرچه بیشتر نظام را فراهم و انقلاب ما را برای ملت‌های مسلمان منطقه و بیداری اسلامی اسوه و الگو کامل قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در مقطع کنونی تورم، گرانی و بیکاری بیش از گذشته مردم را در فشار و تنگنا قرار داده است و تبعات مختلف جامعه خصوصا قشر کم ‌درآمد و ضعیف را با مشکلاتی مواجه کرده است اما با این وضع مردم مقاوم و استوار ایستاده‌اند و از اسلام و میهن دفاع می‌کنند و حاضرند برای اصلاح ساختار اقتصادی و رهایی از گرانی و بیکاری چنانچه راهکار کارشناسی صاحبنظران و نخبگان دلسوز حتی ریاضت اقتصادی باشد، آن را با تمام وجود تحمل کنند به شرط آنکه عدالت به دور از هرگونه تبعیض برای فقیر و غنی، ضعیف و قوی، مردم و مسئولین یکسان باشد.

مرادنیا با اشاره به مانور ولایت اظهار داشت: با عنایت به استحکام اقتدار نظامی میهن اسلامی و مانور اعجاب‌انگیز ولایت توسط نیروی دریایی در مقابله با هرگونه تعرض به منظور حفظ کیان جمهوری اسلامی ضرورت دارد دولت محترم نیز با بهره‌گیری از تخصص و تجربه دانشگاهیان و صاحبنظران و در قالب یک تیم اقتصادی زبده و دلسوز موضوع تحریم‌های قدرت‌های استکباری را بررسی و مسائل و مشکلات آن را صادقانه و شفاف با مردم در میان بگذارد و برای کاستن از فشار تورم اقتصادی ناشی از آن عالمانه‌‌ترین و کارآمدترین راه مقابله با آن را طراحی و اجرا کند تا بیش از این اثرات زیانبار تحریم بر مردم عزیز کشورمان تحمیل نشود.

   ** نماینده بندرعباس: نمایندگان‌ مجلس باید "وکیل‌المله" باشند نه "وکیل‌الدوله"

سیدمصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس نیز در نطق میان دستور خود در جلسه علنی با اشاره به حضور همیشگی ملت ایران در همه صحنه‌ها اظهار داشت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری کاندیداها باید شجاع، وفادار به مردم و خادم محرومان باشند و در کارها و عمل مدافع اسلام ناب باشند، بنابراین با توجه به نظر ایشان به اشخاصی که جزو مرفهین بی‌درد و مستکبرین باشند، نباید رأی داد.

نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی کشور شرایط بسیار حساسی است و تهدیدات زیادی از طرف استکبار جهانی متوجه جمهوری اسلامی است، بنابراین باید نمایندگانی آگاه، مطلع و دلسوز به نظام و به مردم خلاصه در یک کلمه کسانی باید به مجلس بیایند که همانند مدرس وکیل‌الملة باشند نه وکیل الدولة.

ذوالقدر همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه انتخابی خود ازجمله افتتاح بزرگراه بندرعباس ـ حاجی‌آباد، بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ صنعتی، برق‌رسانی و آب‌رسانی به روستاها و احداث چندین اسکله در هرمزگان ‌اشاره کرد.

   ** حسینی‌صدر: کارنامه مجلس هشتم "بی‌نظیرترین" است

در ادامه نیز مؤید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه مجلس هشتم بی‌نظیرترین کارنامه را دارد، گفت: در این مجلس تاکنون ۲۷۰ مصوبه به صورت قانونی به دولت ابلاغ شده که باید اجرا شود و بخشی از آن در حال اجراست.

این نماینده مجلس با اشاره به قانون بیمه بیکاری گفت: باتوجه به آمار بالای بیکاری در جامعه تصویب این قانون می‌تواند کمک شایانی به این بیکاران داشته باشد که دولت باید نسبت به اجرای این قانون با مجلس همکاری کند و در اجرا و ابلاغ آن تسری داشته باشد.

نماینده خوی در مجلس با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب اسلامی اجرای بند بند قانون اساسی خواست مردم و انتظار آنهاست، خاطرنشان کرد: مجلس نهم، مسئولان و حتی در باقی مانده عمر مجلس هشتم باید قانون اساسی را مرور کرده و هر بندی که مغفول واقع شده است، مورد توجه و عمل قرار گیرد.

   ** پرتوی: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی طرح مجدد وحدت مسلمین بود

محمدعلی پرتوی نماینده مردم سردشت و ایرانشهر نیز در نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز در اقصی نقاط جهان، اسلام و مسلمانان مورد تهاجم کفار قرار می‌گیرند و بیشتر از هر زمان تحت فشار هستند.

پرتوی افزود: ‌امام خمینی (ره) درباره ‌توطئه‌های خارجی،‌ تهاجم نظامی، محاصره اقتصادی و جنگ روانی که از جبهه دشمنان این انقلاب علیه ملت و نظام و انقلاب صورت می‌گیرد، نگرانی ندارد و مطمئن است مردم با هوشیاری خود تمام توطئه‌ها را خنثی و به مقابله با آن می‌پردازند، ‌اما همان امام وقتی ‌درباره خودی‌ها سخن می‌گفت، از تفرقه و تشدد احتمالی و هر اقدامی که ممکن است وحدت جامعه را دچار لطمه و آسیب کند، آشکارا اظهار نگرانی می‌کردند و در مورد هیچ مسئله‌ای به اندازه وحدت و پرهیز از تفرقه و تلاش برای مقابله با آفات وحدت مردم را به تفکر و هوشیاری دعوت نمی‌کرد.

پرتوی با بیان اینکه ملت‌های مسلمان این کشورها چشم امید به ملت ایران دارند، گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران طرح مجدد مسئله وحدت مسلمین و کشاندن آن در سطح توده‌ها بود لذا آنها می‌دانند که پیامبران منادیان وحدت بودند و برای سعادت و نجات تنها شعار وحدت داشته‌اند و امروز این شعار در ایران طنین‌انداز است.

وی خطاب به مدیرمسئول و سردبیر روزنامه حمایت گفت: در این ایام که بیشتر مردم معتقدند انقلاب اسلامی تنها متعلق به ملت ایران نیست بلکه انقلابی متعلق به تمام ملت‌های مسلمان است، مطلب صفحه ۷ این روزنامه در روز یکشنبه ۲۹ آبان اهانتی بود به تمام مسلمانان.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر به وسیله روزنامه حمایت این چنین از دستاوردهای انقلاب حمایت کنیم، دیگر غمی وجود ندارد اما در شرایطی که اکثر ملت‌های اسلامی و رهبران انقلابی‌، انقلاب اسلامی ایران را سرمشقی برای همه ملت‌های اسلامی می‌دانند، اهل سنت را در ردیف کفار قرار دادن، دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی است.

   ** ناطق‌نوری: سازماندهی اطلاعاتی‌، عملیاتی و رسانه‌ای دشمن برای انتخابات مجلس نهم

 احمد ناطق‌نوری نماینده مردم نور و محمود‌آباد نیز در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: دو تحریم اقتصادی و انتخاباتی که سناریویی از پیش تعیین شده دشمنان ایران اسلامی است، از سوی آمریکای جنایتکار و همپیمانان منطقه‌ای‌اش طراحی شده است به صورتی که دشمنان با تمام تلاش و توان خود را قصد دارند با ائتلاف بین ضد‌انقلاب خارج‌نشین و عوامل گول خورده فتنه‌گر که عمدتا از عمال داخلی همان ضد انقلاب هستند، در صف‌های متحد و یکپارچه ملت خلل ایجاد کند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: در این میان که نیاز به وحدت و انسجام نیروهای داخلی در مقابل این هجمه بیگانگان بیش از پیش متصور می‌شود، جریانی خطرناک‌تر از جریان‌های گفته شده با انحراف از مسیر اسلام ناب با هدف عبور از روحانیت به خصوص علما و در نهایت ولایت فقیه با بسترسازی و به دنبال آلوده کردن خانه ملت در دوره آتی هستند تا به نیات شوم خود دست یابند.

ناطق‌نوری ادامه داد: این جریان انحرافی تلاش می‌کند با تخریب جریان‌های سیاسی وفادار و نیروهای معتقد و مومن به نظام و ولایت به خصوص مریدان رهبر انقلاب با هدایت امواج توهین، هتک حرمت ‌و تخریب از میدان دفاع از حریم ولایت خارج سازند.

"اینان بنا دارند با بهره‌گیری از نفوذ سیاسی و توان اقتصادی و مالی و رسانه‌ای بستر بزرگ فریب‌کاری را بسازند تا همه نظام را در اختیار خود قرار دهند."

* باهنر با انتقاد از شرکت نکردن بهمنی در جلسه غیرعلنی پارلمان:
مجلس غیبت رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی ‌را پیگیری می‌کند

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس در جلسه علنی امروز اظهار داشت: قرار بود مسائل پولی و سیاست‌های پولی و بعضی از تشنج‌هایی که اخیرا در بازار پول و ارز ایجاد شده است را در جلسه غیرعلنی مورد رسیدگی قرار دهیم چراکه هفته گذشته برخی از دوستان طی نامه‌ای به هیئت رئیسه تقاضای تشکیل جلسه غیرعلنی رسمی را ارائه داده بودند که فرآیند جلسه غیرعلنی رسمی و ضوابط آن کاملا روشن است، ضوابطی برای برگزاری جلسات غیرعلنی رسمی حاکم است که اگر قرار باشد برگزار شود، باید همه این مقررات رعایت شوند و مجلس نیز باید برای برگزاری آن رأی دهند.

نایب رئیس اول مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح ‌کرد: به برخی از دوستان که متقاضی برگزاری جلسه غیرعلنی رسمی برای بررسی نوسانات بازار ارز و طلا شده بودند، توضیح دادیم که شاید ضرورتی برای برگزاری جلسه غیرعلنی رسمی وجود نداشته باشد.

باهنر در ادامه سخنانش تصریح کرد: رئیس جمهور صبح امروز برای سفر به چهار کشور آمریکایی، از کشور خارج شد و سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و مهدی غضنفری وزیر صنعت‌، معدن و تجارت نیز که قرار بود در جلسه غیرعلنی مجلس برای ارائه توضیحاتی پیرامون نوسانات بازار ارز و طلا ‌حضور یابند، در معیت رئیس جمهور رفته‌اند.

باهنر گفت: از آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دعوت کردیم که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس که قرار بود با حضور معاونان وزرای اقتصاد و صنعت و خزانه‌دار کل کشور تشکیل شود، حضور یابد و توضیحاتی در خصوص نوسانات بازار ارز و طلا ارائه دهد اما تاکنون در جلسه حاضر نشده است.

نایب رئیس اول مجلس همچنین گفت: قرار بود در جلسه غیرعلنی یک ساعته امروز، بخشی از مباحث و موضوعات را شروع به بحث کنیم و نمایندگان نظراتشان را ارائه دهند و اگر ضرورتی وجود داشت، جلسه را تمدید کنیم و در هفته‌های آینده با حضور خود وزرای صنعت و اقتصاد، موضوع را مورد رسیدگی قرار دهیم.

باهنر با انتقاد از عدم حضور بهمنی در جلسه امروز مجلس برای تشکیل جلسه غیرعلنی ‌گفت: هنوز آقای بهمنی به مجلس نرسیده‌اند و شاید سختشان است البته بنده علت عدم حضور بهمنی را متوجه نمی‌شوم، شاید از سوی مقامات بالا منع شدند و یا شاید چون وزرا حضور ندارند، نیامده است.

وی با تأکید بر اینکه ما نسبت به عدم حضور بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در مجلس برای تشکیل جلسه غیرعلنی به منظور رسیدگی به موضوع نوسانات بازار ارز و طلا ‌توجیه نیستیم‌، گفت: مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند چرا‌که زمانی که مجلس از فردی دعوت می‌کند، او باید در مجلس حاضر شود.

باهنر در بخش دیگری از سخنانش و پس از تذکرات مکرر و پی‌در‌پی نمایندگان برای عدم برگزاری چنین جلسه غیرعلنی ‌گفت: عدم حضور وزرای اقتصاد و صنعت در این جلسه‌، موجه است و هیئت رئیسه از قبل مطلع بوده است.

وی افزود: هیئت رئیسه می‌خواست سفر رئیس جمهور مختل نشود و گرفتاری پیش نیاید‌، بنابراین مقرر شد وزرای اقتصاد و صنعت معاونانشان را به جلسه مجلس بفرستند که آمده‌اند و ما هم از حضور معاونان وزرای اقتصاد و صنعت و خزانه‌دار کل تشکر می‌کنیم.

نایب رئیس اول مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: عدم حضور آقای بهمنی در این جلسه برای ما توجیهی ندارد و ما نمی‌دانیم که چرا آقای بهمنی نیامده است، گویا او نمی‌تواند بیاید، البته ما باید ترجمه "نمی‌تواند بیاید" را متوجه شویم.

باهنر بر همین اساس تصریح کرد: عدم حضور بهمنی برای مجلس توجیه‌پذیر نیست و یا از سوی مقامات بالا منع شده است و یا خودش شخصا ترجیح داده که در مجلس حاضر شود‌ البته او نباید تشخیص دهد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: علنی یا غیرعلنی برگزار شدن جلسه‌، برای بررسی مجموعه اتفاقاتی است که در بازار ارز و طلا رخ داده که عوامل متعددی دارد، تحریم‌هایی وجود دارد و تحمل این تحریم‌ها نیز هزینه‌هایی دارد البته ملت بزرگ ایران این هزینه‌ها را پذیرفته و ذره‌ای هم کوتاه نمی‌آید و قرار نیست نظام جمهوری اسلامی از مواضع خود عقب‌نشینی کند و اگر می‌خواست عقب نشینی کند، ۳۰ سال پیش این کار را انجام می‌داد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران تاکنون تحریم‌های زیاد و سخت‌تری را تحمل و عقب‌نشینی نکرده است، اما اشکال موجود عدم تدبیرهای داخلی است که مشکلات را افزایش می‌دهد و مباحث مورد نظر نمایندگان نیز درباره عدم تدبیرکردن برای رفع مشکلات داخلی است.

باهنر با بیان اینکه دولت باید به تذکرات نمایندگان توجه کند‌، گفت: منافع تحریم‌ها بسیار بیشتر از ضرر آن است اما باید تدابیری برای رفع مشکلات ناشی از تحریم از جمله اعمال نکردن سیاست‌های زیگزاگی انجام شود.

نایب رئیس اول مجلس در خاتمه گفت: ‌انشاءالله در جلسه دیگری با حضور خود وزرای اقتصاد و صنعت، موضوع نوسانات بازار ارز و طلا را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.
 
* باهنر: حسینی و غضنفری با احمدی‌نژاد رفتند؛ جلسه غیرعلنی برگزار نشد
** تعویق جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی نوسانات بازار ارز

محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس در ادامه جلسه علنی امروز مجلس اعلام کرد که قرار بود امروز مجلس جلسه غیرعلنی را با حضور معاون وزیر اقتصاد و وزیر صنعت و همچنین رئیس خزانه‌داری کل کشور و رئیس کل بانک مرکزی داشته باشد تا در این جلسه نوسانات به وجود آمده در بازار ارز مورد بررسی قرار گیرد اما رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ امروز حاضر نشد و به هیئت رئیسه و نمایندگان اعلام کرد نمی‌تواند در جلسه حضور داشته باشد که عدم حضور وی در مجلس برای ما توجیه‌پذیر نیست.

بعد از اظهارات باهنر تعدادی از نمایندگان از جمله احمد توکلی و الیاس نادران در قالب بیان تذکر خواستار عدم برگزاری جلسه غیرعلنی به دلیل حضور نیافتن بهمنی شدند و خواستند که این جلسه به بعد موکول شود.

در پی مذاکرات متعدد نمایندگان، قرار شد که جلسه غیرعلنی مجلس به منظور بررسی نوسانات بازار ارز در آینده برگزار شود.

* توکلی: ‌وضعیت ‌بازار ارز حادثه‌آفرین است/ دولت پاسخگو نیست

احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 و ماده 103 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: نوسانات بازار ارز کشور را در آستانه حوادث بدی قرار می‌دهد و اصل 69 قانون اساسی عنوان می‌کند که وقتی جلسه غیرعلنی غیررسمی برگزار شود، بعد از رفع شرایط اضطرار مشروح جلسه و موضوع برای اطلاع عموم مردم، پخش می‌شود.

توکلی با بیان اینکه "متأسفانه دولت در قبال اتفاقات رخ داده پاسخگو نیست و امروز هم در صحن علنی حضور نیافتند"، خواستار عدم برگزاری جلسه غیرعلنی به منظور حفظ منزلت مجلس و شأن نمایندگان شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه برگزاری جلسه غیرعلنی فایده‌ای ندارد، گفت: جلسه غیرعلنی دفعه پیش نیز که برگزار شد، صحبت‌های کلی مطرح شد و نتیجه‌ای در پی نداشت، ما باید دولت را بازخواست کنیم که چرا با چنین اتفاقاتی به سرنوشت کشور لطمه می‌خورد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: وزرای اقتصاد و صنعت که قرار بود در صحن علنی حضور یابند، اصلا ایران نیستند و رئیس کل بانک مرکزی هم که دعوت شده بود، نیامده است بنابراین جلسه غیرعلنی را برگزار نکنید البته زمانی که خود وزرای صنعت و اقتصاد هم حضور داشتند، جلسه غیرعلنی غیر‌رسمی نتیجه‌ای نداشت.

* محجوب: کارخانه‌ها تاب مقاومت افزایش 50 درصدی قیمت ارز را ندارند

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران طی تذکری آئین‌نامه‌ای، خواستار عدم برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی نوسانات بازار ارز و طلا شد و گفت: جلسه غیرعلنی قبلی که با حضور وزرای اقتصاد و صنعت برگزار شد، نه مفید بود و نه جهت‌گیری دولت را نشان می‌داد که عزم جدی برای کنترل بازار ارز دارد.

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر بناست این مذاکرات تکراری مطرح شود، استراحت نمایندگان در خارج از صحن مجلس، بهتر از گوش دادن به موضوعات تکراری مسئولان دولتی است.

محجوب با ذکر این نکته که توضیحات مسئولان دولتی در خصوص مسائل اقتصادی اخیر حتی بقال سرمحله ما را هم قانع نمی‌کند، چه رسد به نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی تصریح کرد: باید مسئولان دولتی درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی را به مجلس ارائه دهند و آنها باید نمایندگان مجلس را توجیه و قانع کنند اما این اتفاق نمی‌افتد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با تأکید بر اینکه جنگ ارز به راه افتاده است، گفت: چه موضوعی اضطراری‌تر از بررسی مسئله نوسانات بازار ارز و طلاست و بهتر است هیئت رئیسه دستور عملیاتی شدن ماده 103 آئین‌نامه داخلی مجلس را بدهد.

* قاضی‌پور: باید برای ۵۰ سال ذخیره طلا داشته باشیم

جواد جهانگیر زاده نماینده مردم ارومیه در تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس، در ادامه خواستار عدم برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی نوسانات بازار ارز و طلا شد و گفت: جلسه غیرعلنی چه رسمی باشد و چه غیر رسمی و زمانیکه اینگونه مورد بی‌توجهی توسط دولت قرار می‌گیرد و به نمایندگان ملت توجه نمی‌کنند، برگزاری و ادامه آن شأن مجلس را زیر سؤال می‌برد.

وی با انتقاد از عدم حضور بهمنی در مجلس برای ارائه توضیحاتی درخصوص علت نوسانات بازار ارز و طلا، گفت: یا از مقامات بالا به آقای بهمنی دستور داده شده که در مجلس حاضر نشود، یا اینکه او نگرانی شخصی داشته است اما اگر افرادی نگرانی‌های شخصی را بر نگرانی‌های ملی تشخیص می‌دهند، بهتر است این جلسه غیرعلنی تشکیل نشود و در جلسات آتی با حضور خود وزرا برگزار شود.

** در ادامه این جلسه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در خانه ملت، گفت: برخی از مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که اگر صادرات نداشته باشیم و طلای ذخیره شده را به فروش برسانیم، 15 سال این امکان وجود دارد اما آیا این انصاف است که به آیندگان ظلم کنیم؟!‌

وی با بیان اینکه ما باید ذخیره 50 ساله طلا داشته باشیم، به مسئولان دولتی توصیه کرد که بازار ارز را درست کنند و از نوسانات پی در پی آن جلوگیری کنند.

قاضی‌پور همچنین یادآور شد: هم‌اکنون طلا و سکه در شهرهای بزرگ توزیع می‌شود اما در شهرهای کوچک و روستاها چنین اتفاقی نمی‌افتد

** در ادامه این جلسه بهروز جعفری نماینده مردم سمیرم در خانه ملت نیز به بیان تذکری آئین‌نامه‌ای پرداخت و اظهار داشت: این جلسه چه علنی برگزار شود و چه غیرعلنی، فرقی ندارد چراکه مسئولان دولتی مطالب و موضوعات مورد نظرشان را در روزنامه‌ها گفته‌اند و نوشته‌اند در حالیکه جلسه غیرعلنی باید برای بررسی مطالبی برگزار شود که در جامعه بیان نشده و مجلس و دولت بخواهد با یکدیگر درد و دل کنند.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه موضوع نوسانات بازار ارز و طلا و بخش عمده‌ای از آن، ریشه در تحریم‌ها دارد، تصریح کرد: بسیار ضروری است که جلسه غیرعلنی با حضور وزیر نفت با توجه به اینکه در آستانه تحریم نفتی قرار داریم، برگزار شود.

* قدردانی 220 نماینده مجلس از برگزاری مقتدرانه رزمایش ولایت 90

بیانیه‌ای با 220 امضا به منظور قدردانی از اجرای مقتدرانه رزمایش ولایت 90 در تنگه هرمز در صحن علنی مجلس قرائت شد که بر اساس آن نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر فرماندهان و رزمندگان دریادل نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در برگزاری موفقیت‌آمیز رزمایش دریایی ولایت 90 قدردانی می‌کنم و از درگاه خداوند متعال عزت و سربلندی بیش از پیش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را مسئلت دارند.

* تذکرات شفاهی بهارستان‌نشینان

   ** شبان‌پور: تحریم‌ها در حدی نیست که شرایط اضطراری در مملکت حاکم کنیم

حسن شبان‌پور، نماینده مردم مرودشت در مجلس در تذکر شفاهی در جلسه علنی با اشاره به موضع‌‌هایی در ارتباط با برگزاری جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس اظهار داشت: انقلاب ما ۳۲ سال است که با تحریم روبه‌روست و ما در شرایط ۸ سال دفاع مقدس هم هیچ زمانی شرایط حاد در مملکت نداشتیم که امروز داشته باشیم ولی به هر حال ما آمادگی داریم و این درخواست مردم است و هزینه‌هایی هم باید پرداخت شود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دشمنان بدانند این تحریم‌ها ممکن است بتواند مشکلاتی را ایجاد کند ولی در حدی نیست که نیاز باشد ما شرایط اضطراری در مملکت حاکم کنیم، قطعا نیاز است که این جلسات ‌باشد، تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم همچنانی که تاکنون مدیریت شده است.

شبان‌پور تصریح کرد: با تفاهم و کنار هم نشستن می‌توان این مشکلات را برطرف کرد و اگر جایی نیاز به قانون و همراهی قوا باشد در کنار جلسات غیرعلنی و غیررسمی می‌شود که تفاهم کرد و هیچ شرایط اضطراری در این شرایط دیده نمی‌شود.

   ** قاضی‌پور: چرا رئیس‌جمهور در انتخاب معاونانش از مراجع ذی‌صلاح استعلام نمی‌کند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در تذکر شفاهی در جلسه علنی اظهار داشت: تذکر من به جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری است که چرا وی در انتخاب معاونان خود از مراجع ذی‌صلاح استعلام نمی‌کنند و افرادی که پشت سر آنها مسائل مالی مطرح است را به عنوان معاونت ریاست جمهوری منصوب می‌کنند.

وی افزود: یک کارمند ساده وقتی که می‌خواهد یک گروه بگیرد، استعلام می‌شود، یک کارشناس وقتی می‌خواهد در یک اداره شهرستان سرگروه شود، استعلام می‌شود ولی چرا معاونان رئیس جمهور که در رأس امور می‌خواهند قرار بگیرند، استعلام نمی‌شوند و این شبهات را به وجود می‌آورد.

   ** اکبریان: مردم کرج فدای مردم تهران می‌شوند

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج نیز طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: حدود یک هفته است که آب تعدادی از شهرک‌های بزرگ شهرستان کرج به دلیل قطعی آب رودخانه طالقان قطع شده ‌و مردم دچار مشکل شده‌اند اما متاسفانه وزارت نیرو با افزایش آب رودخانه کرج از سد امیرکبیر، آب تهران را تامین می‌کند اما مردم کرج در این بین فدای مردم تهران می‌شوند.

این نماینده مجلس با اشاره به چاه‌های فرسوده و قدیمی این شهر گفت: در این منطقه کمبود آب بسیار زیاد است لذا از وزیر نیرو می‌خواهم سریعا مشکل قطع آب را در قسمت‌های عمده‌ای از شهرستان کرج رفع کند در غیر این صورت در آستانه دهه فجر و همچنین مسئله سیاسی احتمال بروز مشکلات در این مناطق وجود دارند.

   ** نصیری: برنامه‌های علمی صدا و سیما بسیار سطح پایین و غیرحرفه‌ای است

همچنین سعدالله نصیری نماینده مردم زنجان در تذکری شفاهی به رئیس صدا و سیما اظهار داشت: در بند "ک" و "ل" بند 17 فصل علم و فناوری برنامه پنجساله پنجم توسعه داریم که باید از انجمن‌های علمی برای تصمیم‌سازی و مشورت دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند اما اخیرا برنامه‌ای راجع به کشف نوترون‌های پرانرژی که یکی از یافته‌های بسیار مهم علمی است، از صدا و سیما پخش شده است؛ این برنامه توسط یک کارشناس توضیح داده می‌شد که کاملا آماتور و غیرحرفه‌ای بود که حتی یک مدرک لیسانس فیزیک هم نداشت در حالی که انجمن‌های علمی مقتدری در کشور داریم و می‌توانند طرف مشورت این برنامه‌های صدا و سیما قرار گیرند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای این برنامه‌ها هزینه‌های بسیاری می‌شوند اما یک سری مطالب کاملا غیرعلمی و غیرکارشناسی تحویل مردم داده می‌شود لذا اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان که این مسائل را متوجه می‌شوند از خود می‌پرسند این چه مسائلی است که در صدا و سیما پخش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صدا و سیما باید از انجمن‌های علمی برای کارشناسی و تدوین برنامه‌های علمی خود کمک بگیرد، گفت: این موضوع در دنیا مرسوم است و ما برنامه‌های علمی بسیار سطح پایین و غیرحرفه‌ای در صدا و سیما داریم.

   ** رسایی: اگر وزارت ارشاد با خانه سینما برخورد نمی‌کرد ما وارد عمل می‌شدیم

حمیدرضا رسایی نماینده مردم تهران نیز طی تذکری شفاهی با اشاره به انحلال خانه سینما گفت: از میان 27 صنف عضو خانه سینما برخی از این اصناف رسمی نبودند و خانه سینما به جای اینکه مجموعه صنفی باشد، با از دست دادن کارکرد صنفی ‌اش به یک مجموعه سیاسی تبدیل شده بود.

"وزیر ارشاد دولت اصلاحات که خیانت‌هایی در حق مردم کرد و سپس از ایران فرار کرد، امروز از خانه سینما حمایت کرده است که این موضوع نشان می‌دهد که عملکرد خانه سینما عملکرد صنفی نیست و عملکرد سیاسی دارد."

رسایی همچنین گفت: بر اساس موارد متعدد مورد بررسی، اعلام کرده‌ایم در صورتی که وزارت ارشاد به وظیفه قانونی‌اش به ویژه بعد از اینکه اهالی خانه سینما از مستندسازان بی‌بی‌سی حمایت کردند، عمل نمی‌کرد و با خانه سینما برخورد نمی‌کرد، ما خود وارد می‌شدیم همچنین اکنون نیز وزارت ارشاد باید راه را باز کند و تشکل صنفی قوی برای سینماگران متشکل از همه اصناف تشکیل دهد.

   ** انتقاد عضو فراکسیون اقلیت مجلس از انحلال خانه سینما

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان نیز طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس به هیئت‌رئیسه مجلس درباره تصمیم‌گیری برای تذکرات شفاهی نمایندگان اعتراض کرد و گفت: درست است که ما اصلاح‌طلبان مجلس هستیم اما گناه که نکرده‌ایم لذا خواهش می‌کنم همانقدر که آقای رسایی برای بیان تذکر اجازه وقت دارند، اصلاح‌طلبان مجلس نیز وقت کافی برای تذکر داشته باشند.

این نماینده مجلس با انتقاد از انحلال خانه سینما و با اشاره به اصل 26 قانون اساسی نسبت به بسته شدن خانه احزاب تذکر داد و تصریح کرد: اعتقاد ما این است که حتی اگر اشکالاتی در عملکرد خانه سینما وجود داشت، نباید این اشکالات سبب انحلال این تشکل صنفی می‌شد بلکه باید این موارد با گفت‌وگو حل می‌شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه معتقد نیستم که 100 درصد عملکرد خانه سینما قابل دفاع است، گفت: ممکن است حتی عملکرد خانه سینما با مشکلاتی همچون حمایت افراد از این تشکل مواجه باشد ولی نباید وزارت ارشاد خود را در مقابل پنج هزار سینماگر قرار دهد بلکه باید با گفت‌وگو این موارد را حل کند.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: این که شما می‌گویید نباید حق اصلاح‌طلبان در مجلس ضایع شود، باید به شما اینگونه پاسخ داد که شما به تنهایی حق اصلاح‌طلبان را می‌خورید یعنی به نمایندگی از همه اصلاح‌طلبان همواره تذکر می‌دهید و ما هم حتما گوش می‌دهیم ولی شما حداقل مقداری سهمیه بقیه را حفظ کنید.

* گزارش تفریغ بودجه 89 تقدیم مجلس شد

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز گفت دیوان محاسبات کل کشور، گزارش تفریغ بودجه سال 89 را به مجلس ارائه داده است که این گزارش دومین گزارش مالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چهارمین گزارش متوالی در دوره مجلس هشتم است که قبل از بودجه 91 ارائه شده است.

در ادامه محمد‌رضا باهنر گفت: دیوان محاسبات در کاری مستمر با دستگاه‌های اجرایی و آموزش دستگاه‌های اجرایی برای نحوه اجرای قوانین بودجه، تخلفات را به حداقل ممکن رسانده است که تخلفات صورت گرفته در نحوه اجرای قوانین بودجه به 2 علت بود؛ یا اکثرا به دلیل ندانم‌کاری انجام می‌شد و یا قانون‌شکنی و تخلفاتی صورت می‌گرفت.

نماینده تهران در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: دیوان محاسبات کل کشور آنقدر ارتباطاتش را با دستگاه‌های اجرایی گسترده داده و به آنها آموزش داده تا اگر تخلفاتی هم انجام شود، به دلیل عدم آگاهی نباشد و نیست.

باهنر در خاتمه از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواست که در اسرع وقت گزارش تفریغ بودجه سال 89 را مورد رسیدگی قرار دهد و گزارش خود را برای قرائت در صحن علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کند.
 
* باهنر: پایان جلسه علنی صبح/جلسه علنی بعد از ظهر ساعت 14 تشکیل می‌شود

محمد رضا باهنر در پایان جلسه علنی صبح امروز اظهار داشت: جلسه علنی صبح امروز را هم اکنون برای تنفس 2 ساعته نمایندگان به اتمام می‌رسانیم و جلسه علنی بعدی مجلس راس ساعت 14 تشکیل می‌شود.

نایب رئیس اول مجلس همچنین به نمایندگان توصیه کرد که راس ساعت 14 در صحن علنی حضور یابند و در صورت تاخیر اسامی نمایندگان متاخر قرائت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس