ترامپ و اتحادیه اروپا

اروپا در حالی مدعی تلاش برای حفظ برجام است که بنا به گفته دیپلمات‌های این اتحادیه هیچ یک از کشورهای اروپایی بویژه فرانسه، آلمان و انگلیس حتی حاضر نیستند میزبان مقر این ساز و کار جدید مالی باشند.

به گزارش مشرق، دیپلمات‌های آگاه اروپایی گفته‌اند که این بلوک هنوز نتوانسته یکی از کشورهای عضو را بیابد که حاضر باشد میزبانی مقر «ابزار هدف ویژه (SPV)» را بپذیرد. این ابزار هدف ویژه در حقیقت همان کانال مالی جدید «ادعایی» اروپا است که در تلاش برای محافظت از تجارت با ایران در برابر تحریم‌های ایالات متحده معرفی شده است.


دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفته‌اند که هنوز هم برای اجرایی کردن این طرح موانع متعددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به عدم تمایل کشورهای عضو برای میزبانی مقر این ساختار مالی جدیداشاره کرد. به گفته این دیپلمات‌ها، کمیسیون اروپایی در جلسات هفته گذشته خود در راستای کسب آمادگی برای واکنش به تحریم‌های آمریکا، درباره این مسئله گفت‌وگو کرده‌اند که هیچ کشوری نمی‌خواهد میزبان مقر این ساز و کار جدید مالی باشد. یک مقام اروپایی گفت: «هیچ یک از دولت‌های ایالات متحده نمی‌خواهد با میزبانی این ابزار با هدف خاص، مستقیما در برابر ایالات متحده بایستد.» نگرانی اصلی کشورهای اتحادیه اروپا این است که با میزبانی این مقر جدید، با مجازات سیاسی ایالات متحده یا تحریم‌های مضاعف از سوی این کشور مواجه شوند.


از اقدام نمادین تا طفره رفتن از میزبانی کانال مالی


اوایل هفته نیز پایگاه خبری یورونیوز با تایید عدم تمایل کشورهای اروپایی برای میزبانی از دفتر مربوط به مکانیسم «مبادله نفت ایران با کالا» نوشته بود : اتحادیه اروپا برای متقاعد ساختن ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای به رغم خروج آمریکا، مکانیسمی را پیش‌بینی کرده که می‌باید امکان تجارت و داد و ستد بازرگانی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را فراهم کند. ایران بتواند نفت صادر کند و اتحادیه اروپا نیز پول نفت خریداری‌شده را با دادن کالا و خدمات بپردازد.


اما تصویب چنین مکانیسمی از منظر حقوقی با اجرایی شدن آن یکی نیست. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در عین حال به خبرنگار رویترز گفته‌اند که اجرا کردن این راهکار زمان‌بر است و می‌تواند چندین ماه طول بکشد.
یورونیوز می‌افزاید: یکی از مشکلات اجرا کردن چنین مکانیسمی گشایش یک دفتر در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. همین خبرگزاری در ادامه گزارش خود می‌نویسد که هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حاضر نیستند چنین دفتری در خاک آنها ایجاد شود. آنها از آن واهمه دارند که گشایش چنین دفتری در یک کشور خاص مجازات‌های آمریکا را در پی داشته باشد.


یادآور می‌شود خبرگزاری رویترز اخیراً در گزارشی اعلام کرد کانال مالی یا ساز و کار اتحادیه اروپا برای تسهیل پرداخت پول اقلام صادراتی ایران به اروپا با هدف عبور از تحریم‌های آمریکا، تا سیزدهم آبان به شکل «نمادین» آماده می‌شود اما عملیاتی شدن آن تا اوایل زمستان سال جاری طول می‌کشد.


سیزدهم آبان موعد آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران است که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، مجدداً برقرار می‌شود.


وقت‌کشی و پشت‌هم‌اندازی اروپا در حالی است که آمریکا هفت ماه پیش از برجام خارج شده و اروپا هفت ماه برای مقابله با دور زدن تحریم‌های آمریکا فرصت داشته است.


نکته تأسف‌بار اینکه اروپا برای همین وعده نسیه دو شرط گذاشته و خواستار تصویب باقی‌مانده ملحقات FATF توسط ایران و همچنین امکان گشایش دفتری سیاسی در تهران است؛ موضوعی که پیش از این از سوی برخی مقامات اروپایی، اقدامی ضروری برای حمایت از مخالفان در داخل ایران عنوان شده است!


رویترز : نمی‌توانند نفت ایران را تحریم کنند


این درحالی است که خبرگزاری انگلیسی رویترز بااشاره به ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد، جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نوشت: نمی‌توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت و به هرحال تهران نفت خود را صادر خواهد کرد.


این خبرگزاری روز سه شنبه در تحلیلی نوشت: «کسب اطلاع دقیق از میزان صدور نفت خام ایران و آمار دقیق نفتکش‌هایی که نفت خام ایران را به گوشه و کنار جهان ارسال می‌کنند؛ به یک راز بدل شده است.دولت «ترامپ» همه تلاش خود را می‌کند تا روز 13 آبان صادرات نفت ایران را قطع کند و پس از قطع جریان نفت ایران؛ قیمت جهانی نفت خام بالا نرود. اما یک مشکل اساسی وجود دارد. ایران اگر موفق شود نفت خود را صادر کند؛ در این زمینه شفاف سازی نخواهد شد. بنابر این سایر اعضاء «اوپک» از جمله عربستان نمی‌دانند، آیا نفت ایران از بازار کم شده یا نه؟»


چین، هند و ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند


رویترز همچنین گزارش داد : چین و هند در آستانه اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۴ نوامبر (۱۳ آبان) اعلام کردند که به خرید نفت‌ از تهران ادامه می‌دهند چرا که منابع کافی برای جایگزین کردن نفت ایران وجود ندارد. خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از منابع آشنا به موضوع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اعلام کرده است. این منبع همچنین می‌گوید ترکیه نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده است. به گزارش این رسانه، این تصمیم چین و هند در کنار نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت، دولت ترامپ را به این نتیجه رسانده است که به امکان توافق‌های دوجانبه با برخی کشورها فکر کند و آنها را به خاطر خرید نفت ایران مشمول سیاست‌ها و تحریم‌های تنبیهی خود نکند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
    1 0
    وای وای وای بیچاره ملت به امید وعده و وعید دلخوش کردند
  • محمدی IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
    1 0
    اروپایی ها نوچه امریکا هستن چرا اقایون دولت چشم امید به انها دارن؟ این سناریو خرید زمان است برای غرب.
  • نرگس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
    0 0
    این وقت کشی هم کار خود آمریکاست...که دولت وملت یک نقطه ی امید داشته باشن بعد با سر بخورن زمین..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس