کد خبر 906947
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
سرطان نمایه

مدیر گروه بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: شایع ترین علت سرطان کبد در ایران هپاتیت نوع B و C هستند.

به گزارش مشرق، سیدمحسن نژادقادری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته اطلاع رسانی هپاتیت اظهار داشت: کبد یکی از غدد مهم در بدن انسان است که عملکرد آن منحصر بفرد بوده و نارسایی آن می تواند برای بدن مشکل ساز باشد.

وی افزود: به الهتاب کبد هپاتیت گفته می شود و هر عاملی می تواند سبب التهاب کبد شود که این عامل می تواند یک دارو، ماده غذایی یا حتی مصرف الکل یا برخی میکروبها باشند.

وی با بیان اینکه در هپاتیت حاد کمتر از شش ماه در بیمار علائم نمایان می شود، یادآور شد: انواع هپاتیت های A تا E ناخوشی های مشابهی را ایجاد می کنند و می توانند بدون علامت بوده یا به شکل برق آسا بروز کنند و جان فرد را بگیرند لذا طیف علایم  این بیماری بسیار گسترده است.

نژادقادری بیان داشت: ممکن است هنگام ورود عامل ویروس هپاتیت به بدن، علائمی ایجاد نکند یا به شکل سرماخوردگی خفیف، احساس بدن درد باشد که تعداد زیادی از کسانی که به این بیماری دچار می شوند علائمی ندارند.

بیشتر بخوانید:

درمان فوری برای جلوگیری از ریزش مو

مدیر گروه بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: در نوع A و E هپاتیت مزمن نداریم، در نوع B و C  برخی بیماران مزمن می شوند که این موارد اهمیت دارد چرا که می تواند ویروس را به دیگران منتقل کنند و دیر تشخیص دادن بیماری می تواند  به نارسایی کبد و سرطان کبد منجر شود.

نژادقادری تصریح کرد: شایع ترین علت سرطان کبد در ایران هپاتیت نوع B و C هستند و از این نظر اهمیت دارد که از آن پیشگیری کنیم.

مدیر گروه بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره راههای انتقال بیماری هپاتیت توضیح داد: شایع ترین راههای انتقال هپاتیت در نوع A و E از راه دهانی می باشد یعنی اب یا هر ماده غذایی که به نوعی آلوده شود می تواند بیماری را به طریق خوراکی  به فرد سالم منتقل کند لذا مهمترین راه انتقال در این نوع از هپاتیت از راه خوراکی است.

نژادقادری با اشاره به اینکه شایع ترین راه انتقال در نوع B از راه مادر آلوده به نوزاد و در نوع C وسایل آلوده به خون است، تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد معتادان تزریقی به هپاتیت C مبتلا هستند اما به طور کلی در نوع B و C از راه فرآورده های خونی آلوده، تماس جنسی محافظت نشده با فرد ناقل یا بیمار، هر وسیله ای که الوده به خون یا ترشحات آلوده باشد مثل وسایل آلوده دندانسازی، تاتو و خالکوبی و یا از مادر به نوزاد منتقل می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه از سال ۷۲ واکسن هپاتیت  Bدر برنامه ملی واکسیناسیون قرار گرفت، گفت: بیش از ۹۹ درصد نوزادان از این سال تحت پوشش این واکسن قرار گرفتند. ضمن اینکه متولدین ۶۸ تا ۷۱ نیز زمان فارغ التحصیلی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از نظر علمی هیچکس توصیه نمی کند که تمام مردم باید واکسن هپاتیت را تزریق کنند اما آنچه مسلم است اینکه قبلاً شیوع متوسط هپاتیت را در کشور داشتیم به نحوی که ۲ تا ۵ درصد جمعیت کشور مبتلا به هپاتیت بودند و زمانی که واکسیناسیون بیماری در برنامه ملی قرار گرفت شیوع هپاتیت به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

مدیر گروه بیماریهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ابراز داشت: واکسن هپاتیت در بدو تولد، دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی نوزاد تزریق می شود، واکسن هپاتیت جزو واکسن های پنجگانه قرار دارد و تزریق آن در ساعات اولیه تولد اهمیت بسیار زیادی دارد.

نژادقادری بیان داشت: گروههای دیگری هستند که به واسطه شغل آنها لازم است واکسن را دریافت کنند که از آن جمله می توان به کادر بهداشتی و درمانی، کسانی که خدمات دندانپزشکی ارائه می کنند، رفتگران شهرداری، آتش نشانان، پارکبانان یا کسانی که عضوی از خانواده شان به هپاتیت مبتلا است همچنین افراد دیالیزی، کسانی که رفتار پرمخاطره جنسی دارند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بیماری هپاتیت تنها با آزمایش خون تشخیص داده می شود، تصریح کرد: ۹۵ درصد از کسانی که هپاتیت C دارند پس از درمان ظرف ۶ ماه سلامتی خود را به دست می آورند لذا نباید نگران باشند.

مدیر گروه بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: کسانی که کبد چرب دارند مستعد به ابتلا به سرطان کبد هستند، متاسفانه سبک زندگی شهرنشینی که با کم تحرکی و مصرف بیشتر فست فودها و غذاهای پر چرب همراه است باعث شیوع بیشتر بیماری کبد چرب در جامعه شده است و این بیماری خاموش و عمدتا بدون علامت می تواند در آینده مشکلات زیادی را ایجاد کند.

به گفته وی در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

مدیر گروه بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان همچنین گفت: مصرف برخی مایکوتوکسین از جمله افلاتوکسین (سمی که در خشکبار و پسته به علت شرایط خاص تولید می شود) به صورت طولانی مدت می تواند منجر به ابتلا به سرطان کبد شود. خصوصاً کسانی که مبتلا به هپاتیت هستند اگر در معرض افلاتوکسین قرار بگیرند ممکن است ریسک ابتلای آنها به سرطان کبد چند برابر شود.

نژادقادری ابراز کرد: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در مرکز خدمات جامع سلامت شماره یک رفسنجان واقع در خیابان امام آماده مشاوره به افراد در خصوص بیماری هپاتیت است که این مشاوره و انجام آزمایش هپاتیت و ایدز در این مرکز کاملا رایگان و به صورت محرمانه انجام می شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس