عادل الجبیر

وزیر خارجه سعودی ایران را به ترویج «تاریکی» در منطقه متهم کرد و کشورش را دارای نگاه نور و روشنی دانست و گفت «نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد».

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست امنیتی «گفت‌وگوی منامه» ایران را مثل گذشته هدف اتهامات مختلف قرار داد. 

الجبیر با بیان اینکه «امروز ما در سوریه، لیبی، یمن و منطقه ساحل، تنش‌هایی داریم. همچنان در لبنان و دیگر نقاط»، حزب‌الله و انصارالله یمن را در کنار طالبان قرار داد و از آنان به نام «مشکل» و «چالش» یاد کرد. 

بیشتر بخوانید:

عربستان در جایگاهی نیست که علیه ایران حرف بزند

اردوغان: عربستان باید آمر قتل خاشقجی را معرفی کند

وزیر خارجه سعودی همچنین با اشاره به انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، انقلاب اسلامی را نیز از جمله مشکلات منطقه توصیف کرد.

الجبیر در ادامه ایران را به داشتن «نگاه تاریک» متهم کرد و عربستان را که این روزها متهم به کشتن و تکه‌تکه کردن یک روزنامه‌نگار منتقد مقیم آمریکاست، به «نگاه روشن» متصف کرد.

الجبیر گفت: ما در خاورمیانه دو نگاه داریم. نگاه نور و نگاه تاریکی که فرقه‌گرایی و تروریسم و سلطه‌جویی را ترویج می‌کند. این نگاه، نگاه ایران است و همه می‌دانید که همیشه نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد. مشکلاتی که اکنون با روبه‌رو هستیم، می‌توانیم آن را با رهبری خوب و نگاه منطقی، پشت سر بگذاریم همانطور که مشکلات گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وزیر سعودی در پایان صحبت کوتاه خود قبل از سوال به خبرنگاران و حضار که بیشتر سوالشان از پرونده قتل و تکه‌تکه شدن خاشقچی بود، گفت چالشی که اکنون با آن روبه‌روییم این است که چگونه با نیروهای تاریکی مقابله کنیم و آنان را شکست دهیم. 

پاسخ به سوالات؛

عادل الجبیر در پاسخ به چند سوال حضار درباره پرونده خاشقچی اعلام کرد که کشورش مشغول تحقیقات است و با طرف تُرک همکاری می‌کند. او گفت تعجب می‌کند که چرا برخی عربستان را در این خصوص متهم می‌کنند اما تحقیقات هنوز تمام نشده است. 

او در خصوص روند سازش در منطقه که آن را «صلح میان فلسطین و اسرائیل» می‌خوانند گفت که «ما به روند و ابتکار عربی صلح نیاز داریم. باید به فلسطینی‌ها اجازه دهیم که در مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس شرقی کشور خود را تشکیل دهند». 

الجبیر گفت، «ما در وزارت خارجه هیچ تغییری در روابط با آمریکا نمی‌بینیم. ما منافع ثابتی داریم و با کشورها و افرادی که با ما در این منافع مشترک هستند کار می‌کنیم». 

وزیر خارجه سعودی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت، تحریم های ایران در نوامبر بیشتر خواهد شد و این یعنی اینکه همه دریافته‌اند که حمایت ایران از تروریسم نباید ادامه پیدا نخواهد کرد. ما با دولت باراک اوباما مشکلاتی در این خصوص داشتیم. 

ایران مهار شده و ایران بیشتر مهار خواهد شد. ایران یا می‌خواهد عضو جامعه بین‌المللی باشد یا اینکه باید تاوان رفتارش را بدهد. باید از دخالت در امور دیگر کشورها خودداری کند... ما با آمریکا به عنوان متحدی راهبردی کار را ادامه می‌دهیم. این موضوع، مسئله سیاسی نیست بلکه مسئله منافع ملی است. 

در خصوص مسائل کشورهای خلیج [فارس] آنچه مهم است شورای همکاری است. ما با قطر دچار مشکلاتی هستیم. ما هماهنگی امنیتی داریم و به دلیل تنش‌ها با قطر بر هم نخورده است. کمیته‌های وزارتی [در قالب شورای همکاری] دیدار دارند.

در خصوص روابط عربستان و ترکیه باید بگویم که دو کشور دوست هستند و روابط اقتصادی دارند و در برخی مواضع بخصوص در سوریه موضع مشترک دارند. اما در خصوص روابط با کویت و مشکلاتی در خصوص حوزه‌های نفتی، باید بگویم که مشکل حل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    16 0
    اِ وا خواهر
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    12 0
    نگاه السعود با اموزش تجهیز و تامین حقوق و.... داعش طالبان القاعده النصره بوکوحرام سپاه صحابه برای انتحار و انفجار و سر بریدن و اسارت و تجاوز و... نور است و نگاه ایران در مبارزه با این دست پرورده های السعود و نکمک به نجات مردم سوریه و عراق از دستشان و برگزاری اربعین30 میلیونی تاریکی است
  • حقگو IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    13 0
    این دلقک سیرک راست می گوید چونکه: قاشاقچی در سفارت ایران کشته و تکه و تکه شده است - نیروهای هوایی ایران است که مردم بی پناه و مدارس یمن را بمباران می کند و ایران بود که نخست وزیر لبنان که تابعیت عربستان را هم دارد را به گروگان گرفته بود و او را کتک زده بود.
  • عباس IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    15 0
    این یارو واقعا بی شعور و کثافته. کل دنیارو به گند کشیدن این وهابی ها دوقورتونیمشون هم باقیه
  • DE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    8 0
    و اُسکار بهترین بازیگر نقش مرد و زن ( باهم) تعلق می گیرد به الجبیر ملعون! لعنتی کی میتونه مثل تو اینجوری فیلم بازی کنه؟؟؟!!!!!
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    12 0
    آره از نگاه سوسک، چاه نمور و تاریک مستراح سرچشمه نور هست و کثافات هم کیک با رو کش شکلاتی ، البته که نور خورشید چشم سوسک کور میکنه
  • علی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    5 0
    سلام عجب رویی خبرنگار را سلاخی کردند . چقدر پر رو دنیا را نفهم قلمداد می کنه .
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    7 0
    این یارو با اون بن سلمان بدون شک مشکل روانی دارن
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    4 0
    دروغگویی اینها آدم را یاد گردانندگان حکومت پهلوی می اندازد هرچه دروغ زشت تر و ملعون تر برای صاحبش لذتش بیشتر - بوی گند آل سعود برای خودش خوش آیند است مردم جهان را گیج کرده اند- کاری کرده اند که به نیابت از اسرائیل دارند بر علیه مسلمانان جنایت می کنند گویا عمال اسرائیل اینها هستند .
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    6 0
    Wow , Shit !! تعجب میکنم چرا تو پوشیه نمیزنی. یعنی یارو رو سلاخی کردن تو کنسولگریشون ، انگار که خونه خاله است ، ازین به بعد کنسولگری عربستان تو هر شهر و کشوری خونه خاله محسوب میشه.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    5 0
    کاملا مشخصه یه کم از نورش به یمن و خاشقچی تابیدن گرفته.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    6 0
    احتمالا کار ایران بوده تو سفارت عربستان کشتنش! ای ایران بد! این شیطونای ایرانی تو سفارت اونا هم آدمکشی می کنید. مهربونی رو از عربستان یاد بگیرید
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    14 0
    اردوغان واقعا چند روز قبل راست گفت سران ال سعود دروغهای بچگانه میگویند که خارج از عرف دیپلماتیک هست و به جوک شبیه هست
  • احمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    6 0
    واقعن همه تعجب میکنن چطوبتو گیردادن ؟بایداینم مینداختن گردن ایران !!
  • محمد IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    9 0
    کل جهان تعجب کردند نامردها فکرکردند کار شمابود
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
    4 0
    یعنی آقا عوضی طرف توی کنسولگری همسایه بغلی تیکه تیکه شد؟؟؟؟؟عجب اعتماد به نفسی داره یابو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس