اردوغان

عقب‌نشینی ترامپ از حمایت اولیه نسبت به گزارش رسمی ریاض و ارسال مدیر سیا به ترکیه، دست اردوغان را برای ارائه نتایج تحقیق پرونده خاشقچی بازتر کرده است.

سرویس جهان مشرق - رجب طیب اردوغان روز سه شنبه در پارلمان ترکیه پشت تریبون قرار گرفت تا جزئیات نتایج تحقیق نهادهای امنیتی ترکیه را پیرامون چگونگی قتل خاشقچی تشریح کند. همزمان بن سلمان در ریاض، میزبان صالح، پسر خاشقچی بود تا در دیداری ظاهراً صمیمانه، به او تسلیت بگوید. هر دو رخداد به صورت زنده از شبکه‌های دولتی پخش شد.

دیدار بن سلمان و پسر خاشقچی در حاشیه یک نشست بزرگ اقتصادی با نام داووس صحرا برگزار شد، ‌ با حضور پادشاه، ‌ سلمان بن عبدالعزیز. آنچه دو مرد قدرتمند سعودی را به هم‌نشینی ساده با جوانی کشانده که تا چند هفته پیش هیچ اسمی از او شنیده نمی‌شد، احساس خطر است، خطر از جانب داده‌هایی که در اختیار اردوغان قرار دارد و ممکن است از آن برای تلافی سکوت عربستان در قبال کودتای دو سال پیش در آنکارا استفاده کند.

امین ناصر رئیس شرکت سعودی آرامکو در نشست ریاض به خبرنگاران گفت «ما همه برای خانواده‌اش به خاطر آنچه اتفاق افتاد، متاسفیم اما بالاخره گذشته‌ها گذشته است». ریاض اعلام کرد در این همایش، قراردادهایی به مبلغ ۵۰ میلیارد دلار منعقد شده تا نشان دهد همه چیز مثل گذشته طبیعی است و همگی حواسشان باشد به خاطر تبلیغات اخیر از بازار پرسود عربستان عقب نمانند. با این حال صندلی‌های خالی در همایش نفتی هتل ریتز-کارلتون چیز دیگری می‌گفت.

همزمان ترامپ با عقب‌نشینی نسبت به توییت‌ها و سخنان گذشته‌اش، گزارش سعودی‌ها از چگونگی مرگ خاشقچی را «بدترین ماست‌مالی» در تاریخ خواند. او که به نظر می‌رسد دیگر نمی‌خواهد به خاطر تصورات اشتباه مجبور به تغییر سخنانش شود، جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا را به آنکارا فرستاده تا در جریان جزئیات مرگ خاشقچی قرار گیرد. این اقدام، بی‌رودربایستی بی‌اعتبارکردن نهادهای حاکم در عربستان را نشانه رفته است.

رجب طیب اردوغان اولین مسئول رسمی در ترکیه است که دیدگاه دولت این کشور را در مورد قتل خاشقچی بیان می‌کند. تا به حال و در هفته‌های اخیر، صرفاً اطلاعاتی به صورت قطره‌چکانی به رسانه‌ها داده می‌شد تا تنور این آبروریزی سعودی‌ها گرم و گرم‌تر شود. نتیجه تاکتیک قبلی این شد که عربستان مجبور به پذیرش قتل خاشقچی شد. اردوغان حالا آمده بود تا آتشی را که از زیر خاکستر نمایان کرده بود به جان بن‌سلمان بیاندازد.

او خیلی زود سر اصل مطلب رفت و صحبت‌های خود را با سه تاکتیک پی گرفت:

۱- داده‌ها نشان می‌دهد قتل خاشقچی یک اتفاق نبوده و این اقدام «وحشیانه» باید در تاریخ ثبت شود.

«داده‌هایی که تا به حال جمع‌آوری شده و مدارک نشان می‌دهد خاشقچی به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیده است». او ادامه داد دو گروه از کنسولگری عربستان دقیقاً یک روز پیش از قتل خبرنگار سعودی به دو نقطه از ترکیه اعزام شده‌اند، یکی جنگل‌های بلگراد و دیگری در یالوا. چند ساعت پیش از ورود او به کنسولگری نیز دوربینها قطع شده است.  

اردوغان گفت در روز قتل بین ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه تا ۱۱ صبح، ۱۵ نفر که در همان روز و روز قبلش از سعودی به عربستان آمده بودند، وارد کنسولگری شدند. ۱۱ و ۵۰ دقیقه با خاشقچی تماس گرفته می‌شود و او در ساعت ۱۳ و ۸ دقیقه وارد کنسولگری می‌شود. تا شب، هر ۱۵ تن به ریاض برمی‌گردند در حالی که یکی از آنها با لباس و عینک خاشقچی خارج می‌شود. تمام کارکنان عادی کنسولگری در آن روز به بهانه‌هایی در یک اتاق محبوس می‌شوند.

او گفت «شواهد مهم» ما نشان می‌دهد «این اقدام، یک اتفاق ناخواسته نبوده، بلکه برای آن نقشه داشته‌اند» و الا باید افشا کنند «آن ۱۵ نفر چرا در زمان انجام قتل با یکدیگر دیدار کرده‌اند؟... دستور آن توسط چه کسی داده شده بود؟.. چرا کسی که پذیرفته شده به قتل رسیده هنوز جنازه‌اش پیدا نشده؟». با این سوال‌های بی‌جواب «هیچ کس نمی‌تواند تصور کند» پرونده خاشقچی بسته شده است.

در حالی که گفته می‌شود پلیس ترکیه فایل صوتی شکنجه و مرگ خاشقچی را در اختیار دارد و برای تیر خلاص به بن‌سلمان نگه داشته است، اردوغان بدون اینکه اسمی از فایل یادشده یا اسمی از بن سلمان بیاورد تأکید کرد فعلاً باید جنازه مقتول پیدا شود. او گفت روایت کنونیِ ریاض از این قتل، ‌ پذیرفته‌ شده نیست و جهان فقط زمانی راضی می‌شود که «همه کسانی که در این قتل مسئول هستند، از آن کسی که دستور داده تا آن که اجرا کرده است، پاسخگوی اقدام خود شوند».

۲- کسی که چنین جنایت وحشیانه‌ای انجام داده، خود نمی‌تواند مسئول رسیدگی به پرونده باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه در مورد امکان پیگیریِ مستقلِ این پرونده از سوی نهادهای سعودی ابراز تردید کرد و از ریاض خواست ۱۸ فردی که به اتهامِ دست‌داشتن در قتل خاشقچی دستگیر شده‌اند را به ترکیه بفرستد تا در همان شهری که این جنایت رخ داده است، در استانبول محاکمه شوند. چاوش‌اغلو نیز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای پیشنهاد کرد ترکیه حاضر است با کمیته مستقلی در سازمان ملل برای پیگیری این پرونده همکاری کند.

تاکتیک بن سلمان روشن است. او سه‌شنبه با صالح، پسر خاشقچی دیدار کرد تا باز هم تأکید کند از این قتل بی‌خبر بوده
و به عنوان مقام عالی‌رتبه نسبت به نهادهای دست‌اندرکار، به حساب عاملان این رخدادِ ناخواسته خواهد رسید.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت استفاده عربستان از مصونیت دیپلماتیک اتباعش برای مخفی‌کاری در این پرونده محل تردید است و اصلاً توهین به شعور جهانی است، جدا از اینکه خاشقچی یک روزنامه‌نگار شناخته‌شده در دنیا بوده و این شرایط «مسئولیت بین‌المللی را بر دوش ما قرار می‌دهد». او در عوض از جایگاه قانونی خود برای پیگیری پرونده دفاع کرد: «این اتفاق در استانبول رخ داده، بنابر این ما مسئول هستیم  چون مسئول هستیم، حق داریم در این مورد تحقیق کنیم». وی گفت «ما طبق قوانین بین‌المللی و به عنوان دولت، پروسه تحقیق را مدیریت کرده‌ایم».

۳- پادشاه عربستان باید قدرت بن سلمان را محدود کند.

به نظر می‌رسد تنها کسی که می‌تواند قدرت بن‌سلمان را در عربستان محدود کند، پدرش سلمان بن عبدالعزیز است. از این رو اردوغان در سخنرانی‌اش روی او سرمایه‌گذاری کرد: «ما در اولین تماس خود با پادشاه سلمان در ۱۴ اکتبر وضعیت را طبق داده‌هایی که در دست داشتیم برای او تشریح کردیم. ما در این تماس تلفنی توافق کردیم که یک کارگروه مشترک برای تحقیق تشکیل دهیم و آنها دست به کار شدند. با دستورات پادشاه، تیم‌های مشترک از بازرسان و پلیس برای انجام تحقیق وارد کنسولگری شدند.»

اردوغان ادامه داد یک بار دیگر با سلمان صحبت کرده، پس از آنکه ریاض به قتل خاشقچی اذعان کرد و از او شنیده که ۱۸ تن در این رابطه دستگیر شده‌اند. او گفت به نظر می‌رسد فهرست ۱۵ نفره‌ای که دستگاه‌های امنیتی ترکیه به دست آورده بودند، در میان بازداشتی‌ها هستند. رئیس‌جمهور ترکیه گفت «من شخصاً به صداقت پادشاه سلمان شک ندارم».

جمع‌بندی

اردوغان تلاش کرد تا می‌تواند چهره‌ای که بن‌سلمان از خود در رسانه‌ها و در دیدار با مقامات غربی ساخته بود خراب کند و مرگ خاشقچی را مانند استخوان لای زخم در بدن کسی که شاید مَرد قدرتمند عربستان طی ۴-۵ دهه آتی است، نگه دارد.

فعلاً مهمترین کار در این راستا بی‌اعتبار کردن او به عنوان فردی است که احتمالاً در این قتل دست داشته و نباید در رسیدگی به پرونده هیچ نقشی داشته باشد. از این رو ثبت جزئیات این جنایت در سخنرانی عالی‌رتبه‌ترین مقام ترکیه، ایجاد اعتبار بین‌المللی برای آنکارا به عنوان مسئول اصلی پیگیری پرونده و نهایتاً سرمایه‌گذاری روی ملک سلمان به عنوان تنها کسی که می‌تواند قدرت ولیعهد را محدود کند، مهمترین تاکتیک‌هایی بود که رئیس‌جمهور ترکیه می‌توانست در سخنرانی عمومی‌اش در پارلمان آن کشور بکار گیرد.

منابع

https://edition.cnn.com/2018/10/23/middleeast/turkey-erdogan-khashoggi-intl/index.html

https://edition.cnn.com/2018/10/24/middleeast/saudi-arabia-bin-salman-khashoggi-intl/index.html

https://www.nytimes.com/2018/10/23/world/middleeast/khashoggi-crown-prince-erdogan.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fworld

https://www.aljazeera.com/news/2018/10/jamal-khashoggi-killing-recep-tayyip-erdogan-speech-full-181023112644070.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 74
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    36 10
    آمریکایی ها برای محاکمه یک کشیش در ترکیه چه تحریم ها که نکردند اما برای تکه تکه شدن یک خبرنگار چرا منفعل هستند؟ ترک ها هم در سیاست خارجی مثل ما ضعیف هستند
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      21 8
      نه دوست عزیز در مورد سیاست خارجی با شما موافق نیستم. در برخی از مسائل مربوط به عرصه سیاست خارجی ما ضعیفترین هستیم، نمونه اش حمله به سفارت های عربستان و انگلیس، طرح موضوع هولوکاست و...... که همین الان هم با مشکلات متعدد آنها دست به گریبانیم
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      22 7
      اقای عزیز طرح موضوع هلوکاست کجاش از روی ضعف بود؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      9 32
      دوست محترم، لطفا این سوال منو جواب بدین، هولوکاست چه ربطی به ما داشت که توسط احمدی نژاد مطرح شد؟ گیرم اصلا هولوکاست واقعیت نداشت باز مطرح کردنش چه فایده ای به ما داشت؟ در جنگ جهانی اول ایران بیش از همه کشورهای درگیر در جنگ کشته داد بدون اینکه در جنگ شرکت کند، علتش هم قحطی ناشی از بی سیاستی دولتهای وقت ایران بود، آیا بجای مطرح کردن هولوکاست، بهتر نبود موضوعات و بدبختیهای خودمان مطرح می شد و کشورهای جهان می فهمیدند که ملت ایران چه مظلومیتهایی کشیده اند؟
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      5 32
      اگه کمی بیاندیشید می بینید که از مولفه های تاثیر گذار تحریم ایران، حمله به سفارتها و هولوکاست و ...... بودند. این یعنی ضعف سیاست خارجی
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      6 27
      در مورد ضعف سیاست خارجی همین بس که ارزش پول ملی افغانستان از ما بالاتره و دیگه ما را نمی پسندند و بانکها یشان هم با ما قطع رابطه کرده اند، مردم جمهوری آذربایجان و عراق در حال تفریح و خوشگذرانی در کشور ما هستند چون ارزش پول ملی شان بالا رفته. کمی تامل کن دوست من
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      31 4
      یعنی چی هولوکاست به ما ربطی نداشت؟ این بزرگترین نقظه ضعف صهیونیستهاست دوستان! توروخدا جناح بازی رو بذاریم کنار! در غرب توهین به پیامبران و مقدسات آزاده اما شک در مورد هولوکاست جرمه!!!!! چرا؟ چون نقطه ضعفشونه! رهاش کنیم؟ این دروغ تاریخی رو افشا نکنیم؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    27 0
    من اگر وزیر رسانه ای ترکیه بودم کمر امریکا را در این افتضاح می شکستم همانطور که آنها کمر اقتصاد ترکیه را برای بازداشت یک کشیش شکستند سالهاست جوانان ما قربانی امنیت اروپا در مبارزه با مواد مخدر می شوند مدافعان حرم ما برای امنیت اروپایی جنگیدند که دلیل اصلی ایجاد داعش بودند امروز هم امریکا با پاره کردن برجام نفت را گران کرد تا جیب اروپا را خالی کند و چرخه خرید و فروش با دلار و اوراق قرضه رونق پیدا کند
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      15 7
      شما اگه یه خورده سیاست بلد بودین متوجه میشدین که این بگم بگم ها برای امتیازگیری است
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    18 0
    اردوغان از تمامی این قضایا برای پیشبرد اهداف ترکیه استفاده خواهد کرد.
    • FR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      20 24
      اصلا بعید نیست کار خود ترکیه بوده باشه چون همیشه بین ترکیه و عربستان سر رهبری دنیای اسلام رقابت بوده بخصوص که چنگیز همسر خاشقچی هم ترکه .
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      13 12
      مطمئنا سیاست خوبی است
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      15 24
      انتظار داری برای پیشبرد اهداف جزایر فارو استفاده کنه؟
    • DE ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      51 14
      پیشبرد اهداف با چه وسیله ای؟ پدرسوختگی و رذالت و نیرنگ! موضوع اینه: هدف هرگز وسیله رو توجیه نمیکنه
    • DE ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      55 23
      از ***ای مثل عردوغان و دولت تروریست پروری مثل ترکیه هیچی بعید نیست! کسی که شرافتش رو بفروشه و نوکر صهیونیستها و ناتو بشه آماده هر نوع رذالتی خواهد بود!
  • CA ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    0 3
    عربستان سفارتش هم بسته شده دیگه عده ای خودجوش برن بگیرن و دیپلماسی عزتمندانه رو به نمایش بگذارن
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    4 6
    در این ماجرا همه دولتهای بزرگ اظهار نظر کردند بجز دولت ایران، مطمئنم که بخاطر برخی مسائل سیاسی هستش اما بعنوان همسایه نزدیک به عربستان نمی بایست به این موضوع بی تفاوت باشند
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    11 0
    دولتمردان ترکیه در این چند سال اخیر به وضوح نشان داده اند که به مسائل پیرامونشان بی تفاوت نیستند و از این قبل بهره برداری سیاسی و اقتصادی خوبی هم نصیبشان شده است مثلا در ماجرای تحریم قطر از جانب عربستان، بازار صادرات خوبی متوجه ترکها شد در حالیکه قطر در همسایه گی نزدیک ما واقع شده است و ما نتوانستیم بهره خوبی از این بازار بدست بیاوریم
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    23 51
    مشرق، الان وقتشه طبق معمول شروع کن به درج تمامی نظرات منفی بر علیه ترکیه و ملت ترک!
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      68 28
      ترکیه و ملت ترک به تو چه ربطی داره؟ قوم گرایی و نژاد پرستی جاهلانه قرون وسطایی اونم قرن 21 دیگه از چندش آور رد شده و مضحک شده!
    • FR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      45 18
      ملت ترک زبان و یونانی نژاد ترکیه منظورته ؟
  • US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    8 1
    پسر خاشقچی چرا با قاتل پدرش دست داد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    8 0
    دلارهای نفتی آل سعود همه این سه مشکل را حل میکنند از هبوط آدم تا الان نوع بشر دنبال متاع دنیوی بوده واگر غیر این بود حضرت علی خانه نشین نبود و سر امام حسین بلای نیزه نمیرفت
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    13 53
    یک تیر و سه نشان اردوغان در اولین سخنرانی درباره قتل خاشقجی یعنی عرضه این رئیس جمهور و سرافکندگی مشرق نیوز
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      8 68
      داعشی های داخلی دارن منفی میدن.خخخخخخ
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      4 4
      و صد البته سرافکنده گی کوته فکران همیشه معترض و......
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      46 18
      اگر پدر سوختگی و رذالت و از آب گِل آلود ماهی گرفتن اسمش عرضه است که عردوغان آتا ترور آخر با عرضه هاست! اما سر افکندگی در نهایت برای قوم گرایان و نژاد پرستان از داعش بدتره که رهرو حقیقی ابلیسند چون ابلیس اولین نژاد پرست بود
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    11 50
    اردوغان واقعا سیاستمدار خوبی است کودتای نافرحام ورییس جمهوری کردن اختیارات ترکیه وسناریوی قتل خاشقجی .وجیزهای دیگر ..تحزبه وتحلیل کنیم می فهمیم این ادم واقعا کیش ومات کردن خوب بلده
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      52 18
      ابله تر از عردوغان آتا تروردر منطقه نداریم! همین نادان برای تضعیف دولت سوریه از تروریستهای داعش و النصره و عرتش عازاد حمایت کرد و پای آمریکایی ها رو (از طریق حمایت از ی پ گ) به سوریه باز کرد! و حالا خودش افتاده به التماس! برای مقابله با تروریستهای آمریکایی!
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      14:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ بهتره اول نگارش املائی رو یاد بگیری بعدش نظر بدی، عرتش- عردوغان- ی پ گ... عجب جوکی هستی تو
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      81 10
      آخه تو که شبیه هجو هستی یکم فسفر بسوزون تا بفهمی نگارش عردوغان و عرتش عازاد به چه دلیله و چه مفهومی داره! ضمنا ترکیب «نگارش املایی» رو جای دیگه استفاده نکن بهت میخندن!
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      15:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ ظاهرا اثر کرد، ورود بی سوادها به نظر دهی ممنوع، پماد سوختگی
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      58 16
      اینایی که شما گفتی: کودتا و سناریو قتل قاشقچی و... نشون دهنده رذالت و پدر سوختگی عردوغانه نه سیاستمداری! البته دلیلش هم واضحه! آتا ترور سالها نوکری صهیونیستها و آمریکا رو کرده! اصطلاحا مار خورده و افعی شده! پس اینا امتیاز مثبتی برای شخصیت این تروریست بالفطره نیست و قطعا عواقب خوبی هم برای کشورک جعلی طورکیه نخواهد داشت!
    • US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
      6 66
      عده ای چه نزادپرست و کینه ای هستند و غده انها تمامی نداره در منطقه نوکرتر برای اسرائیل و امریکا از دموکرات و پژاک و اقلیم وجود نداره و البته تروریست تر و پدر سوخته تر ازونها خیالتان تخت
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      72 0
      نژاد پرست، کینه ای و عقده ای تر از بوزگوردهای مزدور صهیون در تاریخ نیامده! از هجوهای بی سوادش بگیر تا تکفیری های وهابی النصره و عرتش عازادش تا بوزگوردهای زوزه کِش استادیومی!
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      72 0
      در نوکری صهیونیستها هیچ فرقی بین بوزگورد مزدور و نژاد پرست با پانکرد نیست! همه قوم گرایان و نژاد پرستان پیاده نظام و جاده صاف کن صهیونیستها هستن اما الحق که دولتهایی مثل یزیدوف در باکو و عردوغان در عنکارا بسیار به اهداف صهیونیسم خدمت میکنن! فهم این نکات البته برای کسانی که اهل خِرَد هستن آسانه و برای متوهمین نژاد پرست و قوم گرا غیر ممکن!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    22 8
    به نظرتون عجیب نیست که بابت کشتار چند هزار یمنی اون هم توی روز روشن و جلوی دیدگان همه هیچ کس واکنشی که نشون نداد هیچ ، حتی باز هم سلاح به عربستان فروخته شد ولی به خاطر خاشقچی که به هر حال یک نفر بیشتر نیست این همه واکنش و موضع گیری شده ؟ فرق خاشقچی با اون یمنی ها چیه ؟؟؟
    • NL ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
      1 1
      نه تعجب نداره.
  • بورخان یالان IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    3 1
    محمر بن سلمان تازه فهمیده مدیر پروژه بین المللی القاعده و داعش و تحریر را فرستاده زیر خاک. ژنرال جمال خاشقچی فرمانده برونمرزی مملکت سعودی و مامور ورزیده ی پنتاگون را.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
    5 1
    تیجه حماقت و تکیه به صهیونیست ها و امریکا این میشه که با خفت هم مال وپول هایت را بدهی هم آبرو وکشورت .بلاخره خون مردم بیگناه یمن و شیخ نمر یقه بن سلمان و خاشقچی و آمریکاو لابی صهیونیست ها و اسرائیل و شرکای منطقه ای آنها را با هم گرفته .انشا الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس