کد خبر 905453
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
پیشران

برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

به گزارش مشرق، دکتر تیمور رحمانی استاد دانشگاه مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» در ابتدا از شکل گیری بنگاه داری و تغییر نوع بنگاه داری گفت و در مورد نقش نظارتی بانک مرکزی ادامه داد و افزود: به این دلیل که  بانک مرکزی در یک دوره حدودا  ۲۳ساله، با یک بانکداری کاملا دولتی با تعداد محدود سروکار داشته و شیوه ی نظارت و کار نظارتی مختص بانک دولتی است که بانک دولتی انگیزه ریسک ندارد. ولی در دهه ۸۰ که یک بانکداری غیردولتی راه اندازی کردید که با همان سیستم قبلی می خواهید نظارت کنید در صورتی که می دانیم با پیچیده شدن نظام بانکی، شیوه نظارت و ابزار نظارت متفاوتی را می طلبد و چون خودمان را آماده نکردیم بخشی از مشکل به این مورد نیز برمی گردد.

وی در جمع بندی به نکاتی در مورد راهکارها گفت: وظیفه نظارتی بانک مرکزی باید تقویت شود و سیاست گذاری پولی نیز باید اصلاح شود و در شرایط بی ثباتی اقتصاد کلان بخش تولید نمی تواند منابع را به سمت خودش جذب کند و اگر قرار است بانکی بنگاه داری کند، در قالبی شفاف مشکلی ندارد.

دکتر حسین درودیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه مهمان دیگر سه شنبه برنامه «پیشران» گفت: ما شاید در برخی سیاست گذاری ها تصویر کلی از نظام بانکی را گم کرده ایم، یعنی اینکه بانک ها اصلا چرا باید باشند؟ مساله اصلی که هر اقتصادی با آن روبه روست مساله تولید، اشتغال، و رشد است.کار اصلی بانک، سامان دهی خدمات پرداخت است که البته کار خیلی کلیدی هم نیست و کار مهم دیگر بانک برای اقتصاد، تامین مالی است.

وی در ادامه گفت: ما از بانکداری دولتی ناراضی بودیم چون ناکارآمد بود و مشتری مدار نبود و روابط ناسالمی در آن بود پس به سمت بانکداری خصوصی رفتیم که آثار ظاهری و باطنی داشت.

از جمله آثار ظاهری این بود که تعداد بانکها و شعب بانکهای ما به طور عجیبی افزایش پیدا کرد به طوری که در همه کشورهای پیشرفته چند بانک محدود هست که در سطح ملی کار می کنند و بقیه بانکهای محلی هستند. ولی ما درحال حاضر شاید حدود ۳۰ بانک در سطح ملی داریم که شعب پراکنده ای دارند و اثر دیگر افزایش نرخ سود سپرده بود.

درودیان افزود: از جمله آثاری که در باطن رخ داد و مخرب بود، یک مورد افزایش هزینه تامین مالی در اقتصاد بود که باری بر دوش اقتصاد بود و مهم تر، از کنترل خارج شدن این نرخ بود که بعد از سال ۹۲ که اقتصاد ما تنزل قابل توجهی داشت به لحاظ ارقام واقعی و اسمی و یک شکاف معنی داری ایجاد شد بین نرخ سودی که واقعا اقتصاد می تواند بدهد و نرخی که در سیستم بانکی جاری هست.

تاثیر باطنی دوم این بود که منابع به سمت فعالیت هایی که جنس تجاری، خدماتی، املاک لوکس هستند، قرار گرفت.

وی در پایان در خصوص راهکارها گفت: از ابزارهای اعمال حکمرانی صرفا نمی توانیم از زور استفاده کنیم. برای اینکه بانکها را سوق دهیم که فعالیتهایی را تامین مالی کنند که شاید سود کمتری داشته باشد. بانک مرکزی توسعه ای و هدایت اعتبار می تواند تا ۲۰ سال راهبرد اصلی اقتصاد ایران باشد.

برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس