طیبه سیاوشی

نماینده اصلاح‌طلبی که پیشتر موضوع سربازی دختران را مطرح کرده بود حالا بیان می‌کند که برجام را نخوانده اما از آن دفاع می‌کند!

سرویس سیاست مشرق - مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب برجام چندی پیش به سراغ لایحه CFT رفت و با حمایت فراکسیون اصلاح طلب مجلس این لایحه هم تصویب شد. اما این نمایندگان به چه میزان از تبعات کار خود در حمایت از برجام و FATF اطلاع دارند.

«طیبه سیاوشی» یکی از نمایندگان اصلاح طلب تهران است که در مصاحبه ای که اخیرا در آن شرکت کرده است حرف‌های عجیبی زده که نکات بسیار قابل تاملی در آن مستتر است. سیاوشی در باره اینکه چقدر از مفاد برجامی که فراکسیون امید تمام قد از ان حمایت کرد و بدان رای داده،اطلاع دارد بیان کرد:

«از برجام دفاع می کنم اما نمی توانم بگویم متن کامل آن را خوانده ام.»

تناقض آشکاری در سخنان سیاوشی موجود است. چطور فردی که از مفاد یک لایحه با خبر نیست از آن دفاع کامل می کند. اگر این حرف را یک شخص عادی که مسئولیتی نداشت می زد، شاید حرجی بر آن نبود اما یک نماینده مجلس که با رای مردم به خانه ملت وارد شده و حالا با رای خود سرنوشت بسیاری را رقم می زند، نباید اینگونه عامیانه سخن بگوید.

غایب جلسه مهم تصویب لایحه CFT

جالب اینجاست که وی از جمله نمایندگانی بوده است که در جلسه مهم بررسی و تصویب لایحه CFT غایب بوده است. شاید این غیبت هم از همین عدم اطلاع و سواد کافی نماینده برای تعیین سرنوشت یک ملت نشات می گیرد.

بیشتر بخوانید: 

تماشاگران ایرانی بدتر از انگلیسی‌ها نیستند!

سیاوشی همچنین بیان کرد که «فکر می کردم بعد برجام سرمایه گذاری های عظیمی در ایران صورت بگیرد اما هیچ اتفاقی خاصی نیفتاد.»

در جای دیگر وی می گوید:

«به جز حقوق، هر نماینده تهران بابت هزینه دفاترش هر ماه 18 میلیون دریافت می کند.»

باید پرسید سیاوشی برای اینکه در جلسات به این مهمی غایب باشد هر ما بیش از 20 میلیون از مجلس حقوق دریافت می کند؟

زنی که طرح سربازی دختران را کلید زد

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نماینده ای بود که پیشنهاد طرحی برای انجام خدمت سربازی دختران پرداخت که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته و حواشی بسیاری را هم ایجاد کرد. این موضوع حتی در شبکه های اجتماعی به طنز گرفته شد.

اما سیاوشی با تاکید بر اینکه هنوز ابعاد این طرح مشخص نشده، ولی می‌توان گفت که قرار نیست دختران در خدمت سربازی اسلحه به دست بگیرند گفت:

«این طرح هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده و مشخص است که اطلاع دقیقی از آن نداشته باشیم. لازم به ذکر است که این طرح هنوز برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به مجلس نیامده است، اما آنچه مسلم است قرار نیست دختران در بخش نظامی حضور داشته باشند و برای عملیات نظامی آماده شوند. به نظر باید از دختران در مسائل آموزشی و بهداشتی و همچنین رویکرد نرم افزاری استفاده شود. جزئیات این طرح به صورت کامل مطرح نشده، ولی آنچه مشخص است دختران در طول خدمت سربازی اسلحه به دست نخواهند گرفت.[1]»

«سردار موسی کمالی»، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره طرح سربازی دختران با رد این موضوع گفت:

«طرح این مسئله شبیه یک شوخی است و ستاد کل هیچ برنامه‌ای برای سربازی دختران ندارد.»

با دغدغه های زنانه خانم نماینده آشنا شوید

سیاوشی از جمله نمایندگان زن مجلس است که دغدغه‌های دسته چندمی برای زنان دارد. بحث توانمند سازی زنان از جمله مواردی است که در هر کشور در حال توسعه و پیشرفته ای انجام می پذیرد اما اینکه چطور باید بانوان را توانمند ساخت، موضوع اصلی است. آیا زنان با ورزشگاه رفتن و تماشاچی شدن توانمند می شوند یا اینکه در جهت تندرستی و فعالیت ورزشی آنان اقداماتی صورت گیرد. دغدغه اصلی اصلاحات که به انتخابات هم باز می گردد نوعی سیاسی کاری است چند وقتی است که تنها ورزشگاه رفتن زنان و دختران شده است.

طیبه سیاوشی یکی از نمایندگانی است که اولویت‌ها را حتی برای این منظور جابه جا می کند. وی در این باره چندی پیش در مصاحبه را روزنامه اصلاح طلب قانون گفت: «ما به عنوان نمایندگان مجلس نباید فقط دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار را ببینیم. باید دغدغه‌های دختران جوان را نیز لحاظ کنیم... منتقدان حضور زنان در ورزشگاه‌ها اطمینان داشته باشند که با ورود بانوان به اماکن ورزشی، فسادی رخ نمی‌دهد.»

وی افزود:

«باید بپذیریم که زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. در شرایطی که ‌بیشتر جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند، باید سرگرمی‌های لازم برای پرکردن اوقات فراغت مردم فراهم شود. برخی به صورت مداوم به من انتقاد می‌کنند که اولویت زنان ایرانی حضور در ورزشگاه‌ها نیست. چرا آن افراد تصور می‌کنند که پرشدن اوقات فراغت، اولویت مردم نیست؟ چرا فکر می‌کنند اگر ۱۰۰ هزار تومان به حقوق مردم اضافه شود، تمام مشکلات حل می‌شود؟ مردم تنها دغدغه‌شان پول نیست».

در ماههای اخیر اصلاح طلبان بارها و بارها مسئله حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات مردان را مطرح کرده اند. حال سوال این است که جریانی که برای حضور زنان در ورزشگاه در جایگاه تماشاچی خود را به آب و آتش می زند و نگران نشاط و سلامت روح و روان و جسم زن ایرانی هستند با خود اندیشیده‌ است که اولویت با کدام است؟ ورزش یا به تماشای ورزش نشستن؟! چقدر کار درست و درمان و اصولی برای رواج ورزش‌های همگانی، سالم و کم هزینه زنان انجام داده اند؟ آیا زنان مسلمان جامعه ما بیش از آنکه مشتاق حضور در ورزشگاه باشند به دنبال مکانی مناسب و استاندارد برای ورزش کردن نیستند؟

طرح تسهیل خروج زنان از کشور

طیبه سیاوشی طرح تسهیل خروج زنان از کشور بدون اذن خانواده که مسائل و پیچیدگی های خود را با توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در کشورمان دارد، دنبال می کند. این موضوعی است که به طور سیاسی اصلاح طلبان به آن پرداختند و حتی برای آن هم فیلمی ساخته شده که روی پرده سینما ها هم ظاهر شد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس گفت:

«پس از تغییر ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درخواست بررسی طرح تسهیل خروج زنان از کشور در این کمیسیون را مطرح کردیم که خوشبختانه در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تصویب رسید.»

به گفته وی، به موجب مصوبه کمیسیون امنیت، یک تبصره به بند سه ماده ۱۸ قانون گذرنامه اضافه خواهد شد که به موجب آن زنانی که می‌خواهند در همایش‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و مانند آنها شرکت کنند، در مواردی که شوهر به آنها اجازه خروج نمی‌دهد، می‌توانند با اجازه مراجع ذیربط یا در غیر این صورت دادستانی از کشور خارج شوند.

سیاوشی در این باره گفت: قانون گذرنامه سال ۵۱ نوشته شده بود و با تحولات رخ داده در جامعه زنان تغییرات این حوزه در آن لحاظ نشده بود.


[1] https://www.isna.ir/news/97051608534/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محسن IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    67 16
    اول باید خودشو خواهراشو دختراشو برن جنگ بعد اگه خوب بود و صلاح بود بقیه رو ببرن. این زن خبر نداره گندی که به کشور زدین مردها هم خدای نکرده جنگ بشه نمیرن جبهه چه برسه ب دخترا
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      0 5
      مرد داریم تا مرد زمان جنگ هم از کشور 30 میلیونی فقط 300 هزار نفر شهید شدن!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    65 4
    مردم تهران به کیا رای دادند
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      20 12
      برخی از مردم تهران رو فریب دادند و برای این کلی خرج کردند
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
      46 6
      به یه مشت بی سروپا
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    36 1
    این اراجیف رو میگن و بعد تصویب میکنن، یه چند سال بعد که رفت تو پاچه ملت میگن کار جمهوری اسلامی، تف به ذات اصلاحاتی ها، اکبر گنجی پونز صفت؛ این پلیدها همیشه افراط و تفریط شالوده کارهای کثیفشونه!
  • US ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    27 9
    سربازی مناسب روحیه زنها نیست
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    18 2
    معطل نکنید اول خودش و دخترش به 08 اعزام کنید
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    15 6
    حالا میخواهند از بابت معافیت دختران پولی از مردم بگیرند اینها اصل برده داری وآدم فروشی است
  • ♡♡♡ IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    14 4
    ایشون روسری های به این بزرگی را از کجا تهیه میکند ؟؟بجای این روسری یک‌مقنعه بپوشی زشت نمی شی ♡♡♡
  • US ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    22 4
    معلومه هنوز اسهال طلبها رو خوب نشناختین از اینا دیکتاتور تر و عوضی تر نداریم
  • DE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    14 7
    نماینده اصلاح‌طلبی که ....برجام را نخوانده اما از آن دفاع می‌کند!/اینکه برجام را نخوانده اصلا ایرادی ندارد و به او اعتراضی وارد نیست چون اگه صد بار هم برجام را بخواند نخواهد فهمید.اونهائیکه دایم و در جلسات خصوصی و عمومی برجام بودند و اهن و تلپشان دنیا را گرفته برجام را نفهمیدند چه برسد به نماینده ای که برای پیشرفت خود و بر و بچ نماینده شده. اگه برجام را فهمیده بودند کشور را گرفتار و مردم را بدبخت نمیکردند.
  • US ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    20 3
    محترمانه سواد خوندنشو نداره
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
    10 5
    سربازی پسرانش جبر و غیرشرعیه. با کدوم جراتی غلط اضافی می کنیدبحث سربازی دختران را پیش می کشید
  • AE ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    1 9
    به ان مجتهد ومرجعی که به ملاقات روسا ئ ایناها می روند وان دسته از معمین که با امثال خاتمی عکس سلفی می گیرند .این حرفها را منعکس کنید وبگویید چه کسانی این افراد را تو پاچه مردم کردند
  • SE ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    0 2
    چوق الف خاصیتش از اینگونه نماینده های بدون سواد سیاسی و جکمت و درایت بیشتر است
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    1 1
    رای کیلویی یعنی این ونتیجه اش همینه
  • م IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    0 10
    آفرین به تهرانیا با این نماینده های تحفه شون.
  • FR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    0 0
    این خانم و امثالهم باید اینجوری جواب بدن ماااااااااااااا برای خیانت به ایران خوووووووووووووووون دلها خورده اییییییییییییییییییییم خوووووووووووووووووووون دلها خورده ایم شما می خوای دخترت رو شوهر بدی چند صد تا سکه میندازی پشت قبالش حالا با چه رویی میایی آینده فرزندان من ایرونی رو می فروشی فکر نکن ساکت میشینیم
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    من به سربازی رفتم و سختیهای خدمت سربازی را پشت سر گذاشتم همه فشارهای عاطفی و جسمی را تحمل کردم من در سن مناسب و بدون اینکه ازدواج کرده باشم به سربازی رفتم و روحیه خوب و شادی داشتم باز هم فشارهای سربازی برایم مشکل بود ایا فکر می کنید دختران با روحیه لطیف می توانند شرایط سخت سربازی را تحمل کنند ایا به عواقب اسیب روحی و جسمی و تاثیرات اجتماعی و سیاسی و ... این اقدام فکر کردید سربازی رفتن اجباری برای مردان هم بهتر است لغو شود و سربازی کاملا اختیاری و با حقوق مناسب و اموزشهای تخصصی باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس