والنتین کوالنکو

قاضی ازبکستانی که سابقه حضورهای متعدد در استادیوم آزادی را دارد، دیدار برگشت پرسپولیس و السد قطر را سوت خواهد زد.

سرویس ورزش مشرق - بازی  برگشت دو تیم پرسپولیس و السد قطر از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ آسیا روز سه‌شنبه اول آبان ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. تیم داوری از کشور ازبکستان قضاوت این بازی را به‌عهده دارد.

داور وسط: والنتین کوالنکو
کمک داور اول: فوسنیدین شودموف
کمک داور دوم: تیمور گاینولین
داور چهارم: روسلان سرازیتیوف

ناظر داوری: کومالیسوارن سانکار از هند
نماینده مسابقه: یوران مون چئون از هنگ‌کنگ

برای آشنایی بیشتر با این داور در این گزارش به مرور قضاوت های وی برای نمایندگان ایران در آسیا پرداخته ایم:

کوالنکو ۴۳ ساله که برای قضاوت دیدار پرسپولیس و السد انتخاب شده بارها به تهران سفر کرده و اتفاقا در مسابقاتی که برای نمایندگان کشورمان یا تیم ملی فوتبال بزرگسالان سوت زده سوتهایش همواره منجر به موفقیت ما شده است.

مروری گذرا به نتایج دیدارهایی که او برای فوتبال ایران سوت زده یا در مقام داور کمک یا چهارم حضور داشته این موضوع را اثبات می کند.

**یک ماه پیش تهران بود!

والنتین کوالنکو حدود یک ماه پیش روزی که روشن ایرماتوف قضاوت دیدار پرسپولیس – الدحیل را برعهده داشت به عنوان کمک داور اول برای قضاوت با او راهی تهران شد. مسابقه ای که ۱-۳ به سود پرسپولیس رقم خورد تا نماینده ایران را به دور نیمه نهایی صعود کند!

**سوتش پرسپولیس را بالا برد

قبل تر از آن هم در سال ۲۰۱۷ یک بازی دیگر پرسپولیس را سوت زد. مصاف در آزادی برگزار و در پایان ۰-۰ شد ولی پرسپولیس با قضاوت این داور ازبک به واسطه برد ۰-۱ دیدار رفت به دور بعد صعود کرد. در بازی تهران داور برای پرسپولیس یک پنالتی هم گرفت که از دست رفت. در همان روز یک کارت زرد هم به سیدجلال حسینی داد.

**پرسپولیس خارج از کشور باخت!

والنتین کوالنکو در سال ۲۰۱۵ آخرین مسابقه ای که یک تیم از ایران در عربستان به زمین رفت را هم سوت زده بود. بازی برگشت با الهلال در ریاض که پرسپولیس ۰-۳ باخت و در مجموع دو بازی رفت و برگشت ۱-۳ حذف شد تا در دور یک هشتم لیگ قهرمانان با رقابتها خداحافظی کند. در آن سال والنتین کوالنکو به علی علیپور، هادی نوروزی و مهدی طارمی کارت زرد داد و در ادامه طارمی را با کارت دوم از بازی اخراج کرد. سرمربی هم برانکو بود.

**اولین داوری برای پرسپولیس!

او برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ قضاوت یکی از دیدارهای پرسپولیس را برعهده گرفت. مسابقه مقابل الاتحاد در عربستان که با باخت ۰-۳ نماینده ایران به پایان رسید. در آن شب غلامرضا رضایی و حسین بادامکی کارت زرد دریافت کردند.

**قضاوتهای خوش یمن در تهران برای پرسپولیس

والنتین کوالنکو مجموعا  ۴ بار در دیدارهای پرسپولیس حضور داشته است. سه بار داور وسط بوده که ۲ باخت و یک تساوی برای این تیم رقم خورد البته در مسابقه ای که مساوی شده با صعود پرسپولیس همراه بود. در دیداری که کوالنکو کمک اول بوده و منجر به تساوی شده نیز در نهایت پرسپولیس به دور نیمه نهایی لیگ قهرمانان صعود کرده است. هر دو تساوی و اتفاق خوب در تهران رخ داده است.

**السد با این داور استارت قهرمانی آسیا را زد!

والنتین کوالنکو اولین بار که برای حریف پرسپولیس سوت زد، دیدار پلی آف السد – دمپو هند در فصل ۲۰۱۱ لیگ قهرمانان آسیا بود. دیداری که ۰-۲ به سود نماینده قطری شد و در نهایت السد در همان دوره تا فینال پیش رفت و قهرمان شد!

**آخرین قضاوت تلخ برای السد!

دومین و آخرین قضاوت والنتین کوالنکو برای السد سال ۲۰۱۴ و در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی برابر الهلال عربستان بود که در مجموع منجر به شکست ۰-۱ نماینده قطر و حذفش از دور رقابتها بود!

**۱۲قضاوت برای نمایندگان ایران در آسیا

والنتین کوالنکو تاکنون از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ در ۱۲ مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا برای تیم های استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، ذوب آهن و سپاهان قضاوت کرده است که حاصلش ۷ برد، ۳ باخت و ۲ تساوی بوده است.

سال ۲۰۱۰: مس کرمان ۴ – ۲ الشباب الاهلی امارات در مرحله گروهی

سال ۲۰۱۰: استقلال ۳ – ۰ الغرافه در مرحله گروهی با گلهای فرهاد مجیدی(۲گل) و پژمان منتظری

سال ۲۰۱۰: الهلال ۰ – ۱ ذوب آهن دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی که در مجموع ذوب آهن ۰-۲ برنده و راهی فینال شد

سال ۲۰۱۱: ذوب آهن ۲ – ۱ الامارات در مرحله گروهی

سال ۲۰۱۲: استقلال ۳ – ۱ الاتفاق عربستان در مرحله پلی آف. یرکوویچ، آرش برهانی و خسرو حیدری برای استقلال گلزنی کردند

سال ۲۰۱۲: الاهلی عربستان ۱ – ۱ سپاهان در مرحله گروهی تک گل سپاهان را برونو سزار زد

سال۲۰۱۳: استقلال ۲ – ۰ العین امارات در مرحله گروهی استقلال با هدایت قلعه نویی و گلهای جی لوید ساموئل و فرهاد مجیدی برنده شد

سال ۲۰۱۳: تراکتورسازی ۰ – ۱ الشباب عربستان مرحله گروهی

علاوه بر این ۸ مسابقه ۴ قضاوت دیگر را هم برای پرسپولیس انجام داده که در همین گزارش به آن پرداخته شد.

**۶ داوری برای تیم ملی فوتبال ایران

به گزارش مشرق، والنتین کوالنکو در رده ملی هم برای تیم ملی فوتبال کشورمان قضاوت هایی داشته است. ۴ داور وسط و دو داور چهارمی در کارنامه این داور در مسابقات تیم ملی فوتبال کشورمان از سال ۲۰۰۹ تاکنون ثبت شده است. ۳ برد، ۲ تساوی و یک باخت نتایج دیدارهایی است که او به عنوان داور وسط یا چهارم در آن حضور داشته است.

**اولین سفر کوالنکو به ایران

والنتین کوالنکو در سال ۲۰۰۹ به عنوان داور چهارم دیدار انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برای اولین بار در دوران قضاوتش به ورزشگاه آزادی آمد. مسابقه ای که با تک گل علی کریمی ۰-۱ به سود تیم ملی مان به پایان رسید.

**باز هم داور چهارم بود و برنده شدیم!

او سال ۲۰۱۱ در دیدار تیم ملی مان مقابل عراق که داور وسط روشن ایرماتوف بود در جایگاه داور چهارم نشست. مسابقات جام ملتهای آسیا که با برد ۱-۲ ایران با گلهای غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی به پایان رسید.

**قاضی دیدار ایران – ترکیه!

مسابقه تیم های ملی ترکیه و کشورمان در چارچوب مسابقات تدارکاتی تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که پس از ۴۸ سال برگزار شد را والنتین کوالنکو برعهده داشت. دیداری که در استانبول برگزار و در نهایت منجر به شکست ۱-۲ تیم ملی مان شد. در آن مسابقه گل تیم ملی مان را اشکان دژاگه از روی نقطه پنالتی زد و والنتین کوالنکو "بایرام" از ترکیه را در دقیقه ۹۱ از زمین اخراج کرد.

**۳ قضاوت دیگر برای تیم ملی

این داور ازبکستانی در سال ۲۰۱۵ دیدار تیم ملی مان مقابل عمان در مرحله دوم انتخابی جام جهانی را سوت زد که با تک گل سید جلال حسینی ۱-۱ تمام شد. او همچنین در سال ۲۰۱۴ بازی دوستانه با کره جنوبی را هم در استادیوم آزادی سوت زد که با تک گل سردار آزمون برنده شدیم. قبل از اینها نیز در جام ملتهای ۲۰۱۱ دیدار ایران – تایلند را سوت زد که در پایان بدون گل تمام شد.

**۷ سفر به تهران با ۶ برد و یک تساوی عالی!

والنتین کوالنکو تاکنون و در مجموع دیدارهایی که برای تیم های ایران اعم از ملی یا باشگاهی به عنوان داور وسط، کمک، یا داور چهارم در کوبل داوری به میدان رفته ۱۰ بار به کشورمان سفر کرده که از این بین ۷ سفرش به تهران و قضاوت در ورزشگاه آزادی بوده است. نکته حائز اهمیت این است که از این تعداد قضاوت، تیم های ایرانی ۶ بار برنده شده و تنها یک تساوی برای شان رقم خورده که آن هم در نهایت منجر به صعود تیم پرسپولیس به دور بعد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    1 2
    چیزی که از رفتن پرسپولیس به فینال مهمتر هست حفظ برانکو و عبور از این بحران محرومیت هست وخصوصی شدن پرسپولیس استقلال به لطف محرومیت پرسپولیس تقریبا دو سوم تیم ملی نوجوانان و امید رو خریده نه فقط با هدف آینده نگری بلکه با این هدف که پرسپولیس در یک دوره کوتاه مدت بدون مهره بشه چون حداقل دو سه سال طول میکشه تا یک نسل دیگه بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس