کد خبر 903756
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
مجتبی شعبان

بازیکن تیم والیبال سایپا نسبت به عدم دریافت مطالباتش به شدت از فدراسیون والیبال انتقاد کرد و گفت: فدراسیون فوتبال ۳ درصد قراردارد بازیکنان را برمی‌دارد اما والیبال ۱۰ درصد.

به گزارش مشرق، سی و دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر والیبال در حالی از روز چهارشنبه استارت خورد که هنوز برخی از بازیکنان طلب خود را تسویه نکرده اند. مجتبی شعبان، بازیکن تیم سایپا نسبت به عدم تسویه حساب ها به شدت انتقاد کرد.

مجتبی شعبان در گفتگویی درباره طلبش از باشگاه سایپا گفت: حدود ۲۰۰ میلیون تومان از سایپا طلب دارم و در حالیکه قرار بود اسفندماه سال گذشته تسویه حساب شود تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است. ارزش پول من یک چهارم شده اما هنوز پول من پرداخت نشده است. من نمی توانم به باشگاه خرده بگیرم، چرا که هیچ اهرم فشاری بر روی آن نیست. بحث من این است که فدراسیونی که ۱۰ درصد از سهم قرارداد بازیکنان را برمی دارد، چرا هیچ گونه حمایتی انجام نمی دهد، پس این ۱۰ درصد قرارداد را برای چه می گیرد؟

* لیگ آغاز شد ولی طلب بازیکنان پرداخت نشد
بازیکن تیم سایپا افزود: زمانی که تیم میزبان است، هزینه سالن، پلیس و حراست را پرداخت می کند، پس این ۱۰ درصد برای چه منظوری گرفته می شود؟ فقط این مقدار را می گیرند تا لیگ را برگزار کنند؟ زمانی که با شفقی (رئیس سازمان لیگ) صحبت کردم به او گفتم چرا به عنوان ناظر فدراسیون طلب من را از باشگاه پیگیری نمی کنید؟ چرا اجازه می دهید باشگاه بدون تسویه حسابِ بازیکنان در لیگ حضور داشته باشد؟ هفته اول مسابقات برگزار شد و تیم نیز در مسابقات شرکت کرد.

شعبان در پاسخ به این سؤال که درویش (مدیرعامل سایپا) بیان کرده بود که بازیکنان برای طلب خود با باشگاه توافق کرده اند، آیا این صحبت صحت دارد یا خیر؟ گفت: آیا شما توافقنامه ای در فدراسیون دیده اید؟ توافقنامه باید رسمی باشد. هیچ صحبتی در این زمینه نشده و حتی در روز بازی سایپا مقابل عقاب، نماینده باشگاه در سالن حضور داشت و از او درباره طلبم پرسیدم که گفت به دلیل اینکه مدیرعامل سازمان تغییر کرده، فعلا نمی توانیم به این موضوع رسیدگی کنیم.

بازیکن سایپا در پاسخ به این سؤال که آیا برای طلب خود شکایت کرده اید یا خیر؟ گفت: شکایت کردن اصلا منطقی به نظر نمی رسد. زمانی که من در باشگاه سایپا حضور دارم و برای این تیم در رقابت های لیگ توپ می زنم، چگونه می توانم از این باشگاه شکایت کنم؟ منطقی به نظر نمی رسد. من ۵ سال در این باشگاه حضور دارم، اتفاقاتی بین من و باشگاه به وجود آمده، این را قبول دارم اما زمانی که سازمان لیگ ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد من و سایر بازیکنان را می گیرد باید از ما حمایت کند، پس این پول صرف چه کاری می شود؟

* فدراسیون فوتبال ۳ درصد قراردارد بازیکنان را برمی‌دارد اما والیبال ۱۰ درصد!
او در ادامه گفت: ۱۳ تیم در حال حاضر در رقابت های لیگ حضور دارند، از هر بازیکن ۱۰ درصد مبلغ قراردادش توسط فدراسیون گرفته می شود و ۱۰۰ میلیون نیز بابت ورودی هر تیم گرفته می شود که اگر حساب کنید فدراسیون مجموعا چیزی حدود ۵ میلیارد تومان دریافت می کند. سؤال من این است پس این پول صرف انجام چه کارهایی می شود؟ کدام یک از فدراسیون های ایران ۱۰ درصد پول می گیرند؟ مگر از فدراسیون فوتبال بزرگتر داریم؟ فدراسیون فوتبال تنها ۳ درصد از مبلغ قرداد بازیکنان را دریافت می کند در حالیکه والیبال ۱۰ درصد مبلغ را می گیرد. می گویند که این هزینه ها صرف تیم ملی می شود، تیم ملی که اسپانسر دارد، از طرفی دیگر نیز از زمان حضور ضیایی در فدراسیون، حتی بازیکنان ملی از سی.آی.پی رد نمی شوند، چرا که ورودی سی آی پی ۴۰۰ هزار تومان است، اگر قرار بر این است که این پول‌ها صرف ملی پوشان شود، قبول، اما متاسفانه برای تیم ملی نیز هزینه نمی کنند. خوش خبر (سرپرست تیم ملی) با ۱۰ هزار دلار راهی بلغارستان شد و سپس دوباره برای او پول فرستادند، یعنی حتی خرجی برای تیم ملی هم صورت نمی گیرد.

* بازیکن برای فدراسیون اهمیت ندارد
شعبان در ادامه به اسپانسر باشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: برای مثال یک بانک اسپانسر تیم است و تبلیغات محیطی دور تا دور زمین مسابقات را انجام می دهد و به جای اینکه این پول به حساب باشگاه میزبان پرداخت شود اما آن هم به حساب فدراسیون می رود. پس در واقع هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. من سال ۹۰ با باشگاه اصفهانی گیتی پسند مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان قرارداد بستم که ۱۲۵ میلیون تومان دریافتی کردم و ۱۲۵ میلیون باقی ماند، به کمیته انضباطی شکایت کردم اما حتی هزار تومان هم دریافت نکردم. چگونه فدراسیون ۱۰ درصد خود را برداشت، یعنی چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان آن هم در سال ۹۰ اما من هنوز نتوانسته ام ۱۲۵ میلیون خود را بگیرم؟ دزدی این گونه نیست که حتما دست خود را در جیب دیگران کنند. برای مثال اگر قراردادی ۵۰۰ میلیون تومان باشد ۵۰ میلیون به حساب فدراسیون می رود مگر فدراسیون چه پشتوانه ای برای من بازیکن دارد؟ از باشگاه چک ضمانت می گیرد تا پول من را دریافت بگیرند اما هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. در واقع بازیکن برای فدراسیون اهمیت ندارد و هیچ حمایتی نیز نمی کند.

*حرف می‌زنم چون دزدی صورت می‌گیرد
بازیکن تیم سایپا در ادامه گفت: ۱۶ بازیکن پارسال برای سایپا بازی کردند و حدود یک میلیارد تومان طلب دارند. یک سری از بازیکنان در حال حاضر بدون تیم هستند و تعدادی نیز مانند من هنوز در سایپا بازی می کنیم در حالی که پول های پارسال خود را دریافت نکرده ایم و حتی قسط اول امسال را نیز نگرفته ایم. زمانی که من باید پول خود را از باشگاه می گرفتم دلار حدود ۳ هزار تومان بود و الان دلار ۱۵ هزار تومان است. آقایان فعلا در فدراسیون نشسته اند؛ چه کسی جوابگو است؟ بسیاری از بازیکنان نمی توانند حرف بزنند اما من تمام صحبت ها را می گویم چرا که فدراسیون نان من را نمی دهد و من نیز بازیکن ملی نیستم و حتی اگر والیبال نیز بازی نکنم برایم اهمیتی ندارد اما بازیکنان دیگر نمی توانند صحبت کنند چرا که برخی از آنها امید دارند بتوانند در تیم ملی حضور داشته باشند. من هر کجا که لازم باشد حرف‌ها را می زنم چرا که دارد دزدی صورت می گیرد و این پول ها ناحق است.  رئیس فدراسیون زمانی که آمد در شبکه ورزش گفت تا سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان برای فدراسیون پول خواهد آورد؛ پس چه شد؟ او حتی سی آی پی ۴۰۰ هزار تومانی را برای بازیکنان ملی قطع کرد. فکر می کنید چرا می خواهند مسابقات لیگ را تا اردیبهشت سال آینده به طول بینجامد چرا که می خواهند به این بهانه بازیکنان همچنان در لیگ باشند و پولی برای ملی پوشان هزینه نکنند،  اگر مسابقات اسفندماه تمام شود آنگاه آنان باید تا اردیبهشت ماه اردوها را برگزار کنند و این برای آنها هزینه دربر خواهد داشت.

*عقاب با چه مجوزی در سوپر لیگ حضور دارد؟
بازیکن سایپا در ادامه به دوران ریاست محمدرضا داورزنی در فدراسیون والیبال اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که من در اردوهای تیم ملی حضور داشتم هر بار که لباس تمرین، کثیف و یا پاره می شد و یا هر اتفاق دیگر برای آن رخ می داد سرپرست تیم از انبار، لباس می آورد. در حال حاضر من در تیم ملی نیستم اما شنیده ام که حتی به مربی تیم که لباسش عرق کرده و نیاز به تعویض دارد، به او لباس نمی دهند چرا که خوش خبر می گوید دستور داده اند لباس ندهیم. پس برای این پول هایی که دریافت می کنند چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا فقط هدف، برگزاری رقابت های لیگ و گرفتن مبلغی پول است و هر اتفاقی که می خواهد رخ دهد؟ در حال حاضر ۱۳ تیم در لیگ حضور دارند. با چه مجوزی تیم عقاب در سوپرلیگ شرکت می کند؟ مگر عقاب قهرمان مسابقات دسته یک شده است. عقاب، سال گذشته در رقابت های دسته یک مقام دوازدهمی را کسب کرده پس چرا در حال حاضر در مسابقات سوپرلیگ حضور دارد؟

* برخی از  بازیکنان خرج ناهار و شام ندارند
او افزود: هر ورزشکاری که ورزش می کند به مبلغ قراردادهای خود به عنوان یک منبع درآمد نگاه می کند شاید برای من پول هایی که از والیبال می گیرم مهم نباشد اما تعدادی از بازیکنان تنها منبع درآمدشان از والیبال است چرا که خرج خانواده هایشان را نیز می دهد. شاید باور نکنید اما من در حال حاضر به برخی از بازیکنان که در اردوهای تیم ملی نیز حضور داشته اند پول توجیبی می دهم چون پول ناهار و شام هم ندارند! فدراسیون چرا پیگیری نمی کند؟ بعد آنها ادعا هم دارند. آن آقایی که به عنوان مسئول در فدراسیون حضور دارد وظیفه دارد تا حق بازیکنان را بگیرد. چرا که سهمی از قرارداد بازیکن را دریافت می کند. اگر فدراسیون هیچ درصدی از مبلغ قرارداد را برندارد طبیعی است که وظیفه ای نیز برای حمایت ندارد اما آنها سهم خود را از قرارداد بر می دارند. پس باید از بازیکن حمایت کنند اما هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.

*فدراسیون والیبال گداخانه است
مجتبی شعبان در پایان گفت: در زمان داورزنی خیال ما راحت بود. پول کم یا زیاد اما بالاخره پرداخت می شد و یا می دانستیم که پول صرف تیم ملی می‌شود و بهترین سفرها و بهترین هزینه ها برای ملی پوشان انجام می گیرد اما در حال حاضر این اتفاق برای تیم ملی نیز رخ نمی دهد. فدراسیون والیبال گداخانه شده است؛ فدراسیونی که پر از پول است و حتی نیاز به وزارت ورزش هم ندارد چرا که اسپانسر  دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس