آخوندی نمایه

آخوندی که کارنامه‌اش در بخش مسکن با رکود شدید و افزایش قیمت‌ها همراه شده، در ادامه اظهارنظر در امور غیرمرتبط با حوزه کارش، این بار در مقام نظارت بر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد عمل شد.

 سرویس اقتصاد مشرق - آخوندی که در ماه‌های اخیر علاقه فراوانی به نوشتن یادداشت و نامه‌نگاری درباره مسائل سیاسی نشان داده، این بار در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ورود مجلس به اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم شد.

بیشتر بخوانید

واکنش کدخدایی به نامه آخوندی درباره FATF

در نامه «عباس آخوندی» به لاریجانی آمده است: «اخیراً در جریان رسیدگی به لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، سخنگوی شورای محترم نگهبان مطلبی را اعلام داشت که جای تأمل فراوان دارد. نحوه بیان سخنگوی این شورا این‌گونه بود که گویا هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام جانشین مقام رهبری است، اختیارات ایشان را دارا و اقتدار لازم برای توقف لوایح مصوب را با وجود نظر دولت و مجلس و پس از اعلام عدم مغایرت آنها با شرع و قانون اساسی از شورای نگهان را دارد. «در واقع با این اعلام رکن جدیدی در ارکان حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران فراتر از قانون اساسی تعریف شده است که مسبوق به سابقه نیست. از این رو مطلبی را به شرح پیوست تنظیم کردم که جهت استحضار تقدیم می‌گردد. البته با توجه به تأثیر مستقیم که موضوع بر حقوق عمومی دارد، آن را انتشار نیز داده‌ام.»

محتوای انتقاد آخوندی متوجه هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که اخیراً ایراداتی به دو لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون پالرمو و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی (دو لایحه از ۴ لایحه مربوط به اف.ای.تی.اف) گرفت که نهایتاً مورد بی‌توجهی مجلس قرار گرفت و شورای نگهبان با عودت این دو لایحه به مجلس، خواستار رفع ایرادات مدنظر این هیات شده است.

آخوندی در نامه خود استدلال کرده که رهبر انقلاب اختیارات خود در نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را به مجمع واگذار نکرده، بنابراین اقدام اخیر مجمع، خلاف قانون است.

اظهارنظر آخوندی در حالی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام با عمل به «مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» که در تاریخ ۲۲/۲/۱۳۹۳ توسط رهبر انقلاب صادرشده بود نظر کارشناسی خود را درباره لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی داده است.

 در ماده هفتم متن ابلاغیه رهبر انقلاب به مجمع درباره مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام آمده است: «رئیس مجلس شورای اسلامی موظف است پس از اعلام وصول طرح‌ها و لوایح در مجلس، نسخه‌ای از آن را برای اطلاع مجمع ارسال کند. هم‌زمان با بررسی طرح‌ها و لوایح به‌خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدی آنها در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاست‌های کلی مصوب بررسی می‌کند. کمیسیون نظارت مواردی را که مغایر یا غیر منطبق (حسب مورد) با سیاست‌های کلی می‌بیند به شورای مجمع گزارش می‌کند. در صورتی که مجمع هم مغایرت و عدم انطباق را پذیرفت، نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم انطباق (حسب مورد) را در کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس مطرح می‌کنند و نهایتاً اگر در مصوبه نهایی مجلس مغایرت و عدم انطباق باقی ماند، شورای نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش بر اساس نظر مجمع تشخیص مصلحت اعمال نظر می‌کند.»

 در تاریخ ۲۲/۲/۱۳۹۳ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای خطاب به روسای کمیسیون‌های تخصصی خانه ملت اعلام کرد که مطابق مقررات نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، باید هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح از حیث انطباق و عدم مغایرت با سیاست‌های کلی، نظارت کتبی مجمع تشخیص مصلحت نظام اخذ و در بررسی لحاظ شود.

 نکته مهم آن که بر اساس مصوبه ۲۱/۳/۱۳۸۴ مجمع تشخیص درباره مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، مجمع موظف بود لوایح برنامه‌های پنج ساله را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاست‌های کلی مصوب بررسی کند؛ اما در ابلاغیه سال ۱۳۹۳ و با نظر رهبر انقلاب، وظیفه انطباق با سیاست‌های کلی به تمام لوایح و طرح‌ها گسترش یافت. این ابلاغیه در سال ۱۳۹۳ و در زمان ریاست مرحوم رفسنجانی بر مجمع، از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد.

 بنابراین اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام در اعلام نظر درباره لوایح مرتبط با FATF کاملاً مطابق با ابلاغیه رهبری است.

 به نظر می‌رسد انتقاداتی که نسبت به اعلام نظر مجمع درباره لوایح مرتبط با FATF مطرح شده، نه به سبب شکل و قالب قانونی آن، بلکه به دلیل محتوای کارشناسی نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام است که مخاطرات FATF برای اقتصاد ایران را برشمرده است.

   

با این حال، آخوندی در نامه‌اش با لحن بی‌ادبانه علیه ۱۵ عضو هیات نظارت مجمع اینطور نوشته است: درست است که حضرات خود را از حیث حقوقی پاسخگوی ملت ایران نمی‌دانند لیکن، در نهایت هیچکس نیست که خود را بتواند مصون از پاسخگویی قرار دهد. در نهایت افراد باید به مردم پاسخ دهند. چگونه می‌توان پذیرفت هیاتی ۱۵ نفره که اکثر مردم نام اکثر آنها را نمی‌دانند مقدرات کشور را در دست بگیرند و تصمیم دولت، مجلس و شورای نگهبان را وتو کنند؟ حضرات چگونه به خود جرات می‌دهند اکنون که جبهه قدرتمندی دستِکم از منظر سیاسی در برابر یکجانبه گرایی امریکا با محور بودن موضوعی ایران شکل گرفته و قدرت‌هایی که سال‌ها متحد امریکا بوده‌اند و بر روی موضوع ایران رودرروی او قرار گرفته‌اند را به نفع امریکا بشکنند؟ آیا قطع امکان همراهی چین و روسیه با ایران متضمن منافع ایران است؟ آیا قطع امکان تجارت و مبادله مالی ایران با دنیا در شرایط تحریم سرسختانه امریکا نشانِ انقلابیگری است؟ آیا در ترسیم تصویری مخالف مبارزه با تروریسم و پولشویی در جهان از ایرانی که قربانی تروریسم است و از سوی باندهای قاچاق اسلحه و مواد مخدر تهدید می‌شود، کوچک‌ترین تدبیری نهفته است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    17 0
    کشور نابود کردن مردم بدبخت کردن حالا که مردم بی پول کشور در مرز ورشکستگی همشون بای بای دارن میرن
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    7 1
    مشکل ما با امثال آخوندی در معنای منفعت است. این دعوای دو جهان بینی متضاد است که مربوط به سال 57 یا 96 و یا سه هزار سال قبل یا بعد نیست. انسانها دو گروه هستند. گروهی معمولا بزرگ و اکثریت که اصولا حیات و زندگی را چیزی چز در بازه تولد تا مرگ نمی دانند و برای زندگی خود هدفی جز معاش و شهوت متصور نیستند. ... اصلا رییس دولت موقت یعنی مهدی بازرگان صریحا می گفت [با عرض معذرت از شما خواننده عزیز] رمز بقای ملت ایران در پفیوزی است! با این نگاه البته هزاران برجام هم امضا شود عین عقلانیت از نظر اینها است. اما گروه دوم زندگی را فراتر از معاش و شهوت می دانند و اصلا آن را بین تولد تا مرگ محدود نمی دانند. به طور طبیعی آنها برای اموری فداکاری می کنند که از نظر دسته اول هیچ ارزشی ندارد و عین بی عقلی و افراطی گری است. ب
    • مرذم IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      1 3
      این دری وریها چیه که گفتی؟؟؟همه آدمها با درجات مختلف یکی هستند از پیغمبر تا من حقیر.
  • ح IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    15 1
    برادر برو کشکتو بساب ...دورت تموم شد
    • GB ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      9 0
      تازه شروع کرده تا فیها خالدون ملت رو خراب نکنن دست بردار نیستن.
  • اکبر IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    12 1
    فردا میشه مشاور رییس جمهور د راه و مسکن. این بنده خدا که بایدیه طوری امرارمعاش کنه. دولت حسن لیبرال شده ارث ومیراث بعضیها.ایناکه نه برکنارمیشن ونه کنار میرن.بلکه جابجا میشن فقط بدبه حال جوونای تحصیل کرده بیکار
  • ناشناس IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    6 1
    خداراشکر....فقط ارتقا مقام برای مسولان عزیز! ازپستی به پست بالاتر...
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    11 3
    ای کاش نواب صفوی ها بودن تا حساب همه حسنعلی های منصور را می رسیدند. نوه شیخ فضل هم کیانوری بود جل الخالق چرا؟؟
    • یا علی مدد IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      4 1
      الان با زمان طاغوت فرق می کند چون خون مطهر وپاک در پای این نظام ریخته شده است ومنتقم خون شان خود خداوند قهار است .
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    4 24
    زنده باد اخوندی
  • ناشناس IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    22 1
    آقای آخوندی اگه بیل زدن بلدی یه دوتا بیل توی باغچه خودت بزن،بری که دیگه برنگردی
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    20 1
    بی لیاقت ترین وزیر بعداز انقلاب هستن ایشون
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    6 1
    در ایران خیلی به قانون پایستگی انرژی اعتقاد دارند. #قانون_پایستگی_مدیریت !!!
  • DE ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    10 1
    حالا که مملکت اینقدر شیر تو شیره منم باید مسئول نظارت بر ناظرین شورای محترم نگهبان باشم حقوقم هم نباید از صد میلییون در ماه کمتر باشه!
  • GB ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    14 1
    چطور زمانی که رفسنجانی در راس مجمع بود تمام کارهاش قانونی بود و نیاز نبود به کسی جواب پس بده اما حالا که یک آدم نسبتا عاقل اونجا نشسته باید به توی بی فکر جواب پس بده؟!
  • عمار IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    1 0
    ایکاش خیلی زودتر خداحافظی میکرد.
  • ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    2 0
    با پولی که ته حساب ایشون و دخترشون هست بهترین کار ممکن دستفروشی در مترو تهرانه
  • سعید IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    1 0
    این آقایان دیوث سیاسی هستند .
  • سروش IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    2 0
    وقاحت هم حدی دارد ..ایشون باید به مردم بگوید که در حوزه تحت فعالیت خود که وزارت مسکن بود چه کار شاقی انجام داده تا در حوزه های دیگر اذحار نظر میکنند از زلزله غرب کشور 11 ماه میگذرد ایشان تنها یک بار انهم با 20 روز تاخیر به محل حادثه رفت و دیگر فراموش کرد موضوع را ...در حالی که این موضوع مستقیم به ایشان مربوط میشود....اینها عده ای هستن که همیشه با فلسفه بافی زنده هستن و ایشان مقصود اش از استفا اماده شدن برای انتخابات اتی هست که میخواهد حساب اش را از کار نامه خیلی سیاه روحانی جدا کند
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    4 0
    راستی آقای اخوندی! می شه یه ادرسی! پلاکی! دری! از این خونه های مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر مزخرف بعد از 5 سال ! به ما بدی تا بریم یکی بخریم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس