کد خبر 903551
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
فیفا و روسیه

مقامات فیفا پس از برگزاری جلسه اخیر کمیته انضباطی و گروه کارشناسی تحریم‌های بین المللی زیر شاخه همین کمیته، بیانیه‌ای علیه آمریکا صادر کردند.

سرویس ورزش مشرق – اهالی دنیای فوتبال اصرار عجیبی در پاک بودن فوتبال داشته و دارند، بارها بابت همین شعار بی پایه و خالی از عمل، رسوا شده و مجبور به تایید فسادهای اخلاقی و مالی فراوانی بوده‌اند.

یکی از مشکلات همیشگی فیفا ناتوانی برابر زورگویی و شیطنت های کشورهای عضو فیفا است که معمولا بدون هماهنگی با خود فیفا دست به هر کاری می زنند و عواقب شیطنت های خود را نیز بر دوش فیفا قرار می دهند. مثال بارز این موضوع، دخالت های آمریکا در دنیای فوتبال به بهانه تحریم های بین المللی علیه چند کشور است و هر بار این انتظار عجیب را از فیفا و یوفا دارد که تمامی دستورات را مو به مو اجرا کنند.

گاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز از این شاخ و شانه کشیدن ها بی بهرده نمی ماند و مقامات آسیایی نیز گهگاه به این زورگویی بی اساس و ظالمانه تن می دهند و این مصداق بارز بی عدالتی و نفوذ سیاست در ورزشی است که ادعای پاک بودن و مستقل بودن دارد.

تحریم های آمریکا و به تبع آن اروپا علیه روسیه در سطح سیاسی موضوع اصلی این بهانه نگارشی نیست اما همین ماجرا وقتی در فوتبال رخنمایی می کند، فشار زیادی را به اهالی فوتبال وارد می سازد. تحریم های عجیب و گاه بدون نتیجه علیه کشور قدرتمند روسیه از سوی آمریکا وقتی به جام جهانی 2018 روسیه کشیده شد، خشم فیفا را در پی داشت اما این خشم در حد چند بیانیه و در نهایت خواهش و تمنا از آمریکا برای پایان دادن به این بازی های سیاسی خلاصه شد.

روسیه اما کوتاه نیامد و امروز، فیفا بابت جام جهانی 2018 روسیه و خدمات تخصصی و نیروی انسانی خود همچنین حامیان مالی که در جریان جام جهانی در روسیه فعالیت کرده اند، طلبکار است و روسیه بدهکار به خاطر تحریم های اعمال شده، حاضر به پرداخت بدهی خود نیست که نیست.

پوتین بر این باور است که تحریم های اروپا و آمریکا سبب شده حداقل 2 میلیارد دلار در جریان برگزاری جام جهانی 2018 روسیه از مرز پیش بینی شده درآمد مالی، کمتر ثبت شود و این خسارت را از چشم آمریکا می بیند، بنابراین فیفا همزمان با تلاش برای دریافت طلب خود باید طلب روسیه را نیز محاسبه کند!

همین موضوع باعث شده تا مقامات فیفا با علم به جدی بودن پوتین در این فضا، هشدار جدی به آمریکا بدهند تا لااقل در آینده شاهد این اتفاقات نباشند.

باشگاه های فوتبال روسیه برای سفر به کشورهای اروپایی در جریان لیگ قهرمانان اروپا یا لیگ اروپایی با تحریم های هوایی کشورهای اروپای غربی مواجه می شوند و درباره سوخت هواپیما و حتی جابجایی پول برای اداره اردوی تیم فوتبال دچار مشکل جدی می شوند و این موضوع را روسیه از چشم فیفا می بیند و دلیلی ندارد برای حل آن با آمریکا مواجه شود.

فیفا در این فضا به شدت دچار مشکل شده و بین گردنکشی قدرتهای سیاسی جهان کسی صدایش را نمی شوند. در بیانیه اخیر کمیته انضباطی فیفا و کارگروه کارشناسی تحریم های بین المللی که از سوی Global Risk Insights منشتر شده آمده است: آمریکا و متحدانش در عرصه سیاسی باید به حقوق اعضای فیفا احترام بگذارند و بیهوده در فوتبال و سایر ورزش‌ها دخالت نکنند. این موضوع فضای ورزش را غیر قابل تحمل کرده و فیفا دیگر توان صبوری در قبال این فعالیت ها را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس