کد خبر 903124
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
پیشران

برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

به گزارش مشرق، دکتر محمدرضا مودودی معاون صادرات سازمان توسعه تجارت مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» از عوامل رشد صادرات گفت: درشرایط موجود که پایدار نبوده، هم بخش خصوصی توانست ایفای نقش کند و سهم صادراتی خود را ارتقا دهد و هم دولت توانست حمایت هایی را پیش ببرد.

دو یا سه مورد عامل کلیدی در این سالها رخ داد که باعث شد، صادرات رشد کند، یک مورد اینکه دولت در بخش هایی از جمله پتروشیمی و صنایع معدنی سرمایه گذاری خیلی خوبی کرد و این مگاپروژه ها سهم بسیار بالایی از صادرات غیرنفتی را تشکیل می دهند.

و از طرفی بهبود شرایط سیاسی در عراق و افغانستان یک دفعه بازاری را فرا روی ما باز کرد که ۱۰ میلیارد دلار و یا بیشتر را امروز به این دو کشور صادر میکنیم.

این دو عامل پیش برنده ای بود برای اینکه ما بتوانیم در بخشهای مختلف صادرات را داشته باشیم.

وی در ادامه از نقطه ضعف موجود در صادرات گفت: ما در سبد صادراتی خود که می تواند برای کشور ایراد باشد، تقریبا صادرکننده ی همه چیز هستیم ، یعنی از لبنیات و شکلات و محصولات کشاورزی و محصولات پتروشیمی و ...را صادر می کنیم.و این برای ما نقطه ضعف است.

دکتر محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات از "اصلاحات سریع بخشنامه ها" در برنامه «پیشران» گفت: انسجام لازم در تصمیم گیری ها به صورت یکپارچه نیست و به صورت بخشی نگری صورت گرفته است. بانک مرکزی سیاست خودش را اعمال می کند، گمرک دستور ممنوع یا آزاد شدن کالا را اعلام میکند.

اگر در یک سیستم هماهنگ عمل نشود نتیجه اش می شود اینکه مانند اتفاقاتی که در ۶ماه گذشته رخ داده که به نظر من در هیچ دوره تاریخی حتی بعد از انقلاب یا زمان جنگ هم هیچ یک از این اتفاقها را نداشتیم که بخشنامه ای را صادر کنیم و بلافاصله اصلاحش کنیم و این اصلاحات برنامه ریزی را از صادرکننده سلب میکند.

وی در ادامه از فراهم نبودن زیرساختها گفت: اختلاف نظر ما با دولتی ها و دوستان در روشهایی است که زیرساختهایش فراهم نیست.

تا زمانی که زیرساختها مشخص نباشد ایجاد تعهد ارزی و بستن دست و پای صادرکننده جز ضرر به منافع ملی چیز دیگری نخواهد داشت.

درست است در خارج از مرزها با ما مشکلاتی هست ولی سیاست گذاری های داخل مرزهای ما بیشتر لطمه می زند که ما به عنوان خودتحریمی از آن یاد میکنیم.

برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان ، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس