فیلم/ گرانفروشی قیمت ویزا اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هزینه ویزای اربعین با مساعدت دولت به ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان کاهش یافت که مابه‌التفاوت این مبلغ به زائران عودت داده می‌شود.

به گزارش مشرق، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت امروز با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه ثبت‌نام در سامانه سماح از چهارم مهرماه آغاز شد، گفت: از یک‌شنبه هفته جاری نام‌نویسی زائران سرعت گرفت، چرا که صدور روادید از ۱۵ مهرماه آغاز شد و پنج شنبه هفته گذشته نیز با دستور رئیس جمهور هزینه ویزای اربعین کاهش یافت، بر همین اساس از شنبه شاهد افزایش موج تقاضای زائران اربعین بودیم.

ما به التفاوت هزینه ویزای زائران عودت داده می‌شود

محمدی با اشاره به اینکه مبنای ویزای اربعین همان ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان است، گفت: مبنای اولیه بانک مرکزی برای ویزای اربعین ارز ثانویه بود که حدود ۳۸۶ هزار تومان محاسبه شده بود بنابراین هر کسی مبلغ متفاوتی پرداخت کرده باشد، ما به التفاوت آن تا مبلغ نهایی ویزای اربعین به زائران برگردانده می‌شود که زائران پس از اعلام شماره ملی به بانک ملی می‌توانند این مبلغ را دریافت کنند که البته هنوز به دلیل اینکه در مرحله ثبت‌نام هستیم این امر امکان‌پذیر نیست و در روزهای آینده شیوه بازگشت هزینه اضافه ویزای اربعین را اعلام می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

نام‌نویسی ۸۲۰ هزار زائر اربعین در سامانه سماح

نام‌نویسی روزانه ۱۵۰ هزار زائر در سامانه سماح/ شیوه نام‌نویسی در پیاده‌روی اربعین

وی از نام‌نویسی ۸۵۰ هزار زائر اربعین در سامانه سماح خبر داد و در ادامه به فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح اشاره کرد و افزود: به طور میانگین در روزهای اخیر روزانه ۱۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند. اگر افراد به صورت گروهی قصد رفتن به سفر اربعین را دارند، باید یک نفر اطلاعات سایر اعضا را در سامانه سماح وارد کند البته این امر به معنای داشتن ویزای گروهی نیست بلکه ویزای هر کسی به صورت انفرادی صادر می‌شود.

محمدی با بیان اینکه هزینه ویزا به صورت الکترونیکی در سامانه سماح پرداخت می‌شود، گفت: پس از آن باید سرگروه، مدارک افراد شامل گذرنامه را به یکی از ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی حج و زیارت نزدیک محل اقامت تحویل دهد. در ادامه نیز دفاتر زیارتی، گذرنامه‌ها را تحویل دفاتر کنسولی یا مراکز موقت می‌دهند.

وی با اشاره به وجود ۲۴ مرکز صدور ویزا در کشور، افزود: در این دفاتر ویزای زائران اربعین صادر می‌شود و گذرنامه‌ها تحویل دفاتر زیارتی خواهد شد که این روند نهایت در ۷۲ ساعت صورت می‌گیرد.

تخصیص ارز رایج عراق در باجه‌های بانک ملی در عراق

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند مدارک خود را به دفاتر حج و زیارت تحویل دهند، گفت: این دفاتر اطلاعات افراد را در سامانه سماح وارد می‌کنند و روند صدور ویزای زائران انجام خواهد شد.

محمدی با اشاره به تدابیر ستاد اربعین برای حفظ منزلت زائران حسینی به منظور تأمین ارز رایج عراق، خاطر نشان کرد: زائران به ویژه برای نقل و انتقال باید ارز رایج عراق را همراه داشته باشند. بانک مرکزی هم مساعدت خوبی داشته است، اما آنچه تاکنون بانک مرکزی تدارک دیده، این است که توسط باجه‌های بانک ملی و سایر باجه‌ها وجه ارزی در اختیار زائران قرار گیرد که امیدواریم در جلسه امروز هم راهکار بهتری در این زمینه شاهد باشیم.

استان‌های پیشرو در نام‌نویسی پیاده‌روی اربعین

وی به بیشترین آمار ثبت‌نام زائران استان‌ها در سامانه سماح اشاره کرد و گفت: تا این لحظه استان‌های تهران با ۱۸۰ هزار نفر، اصفهان و خراسان رضوی هر کدام با ۸۰ هزار نفر، خوزستان با ۷۰ هزار نفر و فارس با ۵۵ هزار نفر بیشترین تعداد زائران اربعین را دارند که البته این آمار به طور حتم تغییراتی نیز خواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به وجود مشکل در استان فارس برای صدور ویزای زائران اربعین، خاطر نشان کرد: امسال تعداد متقاضیان سفر اربعین در استان فارس افزایش یافته است. دفتر موقت کنوسلی که عراق فعال کرده است نتوانستند به روز ویزای زائران را صادر کنند اما از شب گذشته با هماهنگی کاردار عراق و تیم کنسولی در شیراز این تأخیر جبران شده است و ویزای زائران به سرعت صادر می‌شود.

 تنها سامانه‌ مورد تأیید ستاد اربعین سامانه سماح است/ توصیه‌هایی به زائران حسینی

محمدی توصیه‌هایی به زائران اربعین کرد و گفت: زائران اربعین باید توجه داشته باشند که برای نام‌نویسی اربعین به موقع اقدام کنند، مثلا اگر حتی ۱۰ روز آینده قرار است سفر خود را آغاز کند نباید نام‌نویسی و صدور ویزا را به لحظات پایانی موکول کنند.

وی با بیان اینکه تنها سامانه‌ مورد تأیید ستاد اربعین سامانه سماح است، افزود: زائران برای نام‌نویسی فقط به سامانه سماح مراجعه کنند و مبلغ ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان را به صورت آنلاین پرداخت کرده و توجه داشته باشند که اگر مرکزی هزینه اضافه یا کمتر از این مقدار را درخواست کرد، به آن مرکز اعتماد نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس