کد خبر 902703
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
2.JPG

نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی طی ۲ روز گذشته در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد و تعدادی از نمایندگان دانش‌آموزان بر اساس قرعه‌کشی هر کدام به مدت ۳ دقیقه فرصت داشتند.

به گزارش مشرق، نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی طی ۲ روز گذشته در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مجلس دانش‌آموزی دارای ۱۵۰ نماینده دختر و پسر به تعداد مساوی از  دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است که شامل ۱۴۲ نماینده از تمام استان‌ها، ۴ نماینده از اقلیت‌های دینی، ۲ نماینده از بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور در آن حضور دارند.

در این دوره هم دانش‌آموزانی پرشور و متعهد، به نمایندگی از دانش‌آموزان سراسر  کشور حضور دارند؛ دانش‌آموزانی پر از دغدغه از مسائل تعلیم و تربیت استان‌شان و کشور.

نمایندگان مجلس دانش‌آموزی در دو روز برگزاری نشست، فرصت داشتند که درخواست ارائه نطق دهند و چون زمان کافی برای ارائه تمام نطق‌ها نبود، قرعه‌کشی انجام شد.

هر نماینده تنها ۳ دقیقه فرصت داشت که نطق خود را ارائه دهد و مسلما خیلی از نمایندگان فرصت نیافتند که نطقی ارائه کنند و البته این موضوع در روز دوم نشست، در صحن مجلس با گلایه برخی نمایندگان مطرح شد.

در این دو روز، مجلس دانش‌آموزی میزبان برخی مسؤولان کشور بود. وزیر ارشاد، وزیر اطلاعات، وزیر ارتباطات و دبیر کمیته ملی المپیک، مسؤولانی بودند که در این مجلس سخنرانی کردند البته وزیر آموزش و پرورش هم در روز اول نشست سخنرانی کرد؛ جالب این است که برای هر سخنرانی، ۳۰ دقیقه زمان پیش‌بینی شده بود.

اما نکته حائز اهمیت نطق‌های نمایندگان مجلس دانش‌آموزی و مسؤولان این بود که هر گروه حرف خود را می زد و انگار قرار نبود به پرسش‌های پر تعداد دانش‌آموزان پاسخی داده شود.

الهه اربابی نماینده استان سیستان‌وبلوچستان، در این نشست گفت: «با وحود تلاش وزارت آموزش و پرورش اما هنوز دانش‌آموزان بااستعداد استانم از تحصیل باز مانده‌اند».

وی به نقدهایی از کتب درسی پرداخت و گفت: «پیشنهاد می‌کنم مهارت‌محوری با رویکرد اندیشه اسلامی در مناطق محروم مورد توجه قرار گیرد».

این عضو مجلس دانش‌آموزی، محتوای کتاب درسی آمادگی دفاعی با ارزش‌های مطلوب بسیار فاصله دارد.

سیدعلی رئیسی نماینده استان اصفهان، گفت: «مسئولان باید با فراهم کردن امکانات، مهارت‌ها را به دانش‌آموزان انتقال دهند. زمینه فیزیکی آموزش مهارت‌ها فراهم شود تا بتوان برای هم و باهم کار کنیم».

سوگند منتظری نماینده دانش‌آموزان خارج از کشور، پیشنهاد کرد با توجه به دسترس نبودن کلاس‌های کنکور برای دانش‌آموزانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، تأثیر معدل این دسته از دانش‌آموزان بیشتر شود.

هانیه قمری، نماینده استان کرمان، گفت: «ما عمل‌گر خوب می‌خواهیم نه گوش شنوا. ما فقط می‌خواهیم به حرف‌های ما عمل کنید و با جوانان کار کنید نه برای جوانان».

ساینا شهریاری نماینده استان فارس اظهار کرد: «برای ساخت هویت توسعه‌مدار نیازمند زیرساخت تربیتی هستیم. راه پیشرفت کشور مدرسه است».

نماینده استان فارس افزود: «دانش‌آموزان ما که ایران آینده ما هستند نباید از مشکلات معیشتی رنج ببرند تا بتوانند با خیالی آسوده سر کلاس درس بنشینند».

آرین محمودی نماینده، استان کرمانشاه، هم گفت: «زلزله کرمانشاه آسیب زیادی به ما زد و سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی آسیب بیشتری دید».

محمودی ادامه داد: «خواسته‌ای از وزیر آموزش و پرورش برای مناطق زلزله‌زده دارم. مدارسمان فرسوده است و باید اعتباری برای ترمیم مدارس در اختیار داشته باشیم».

آیدا سادات حسینی نماینده استان خراسان رضوی، هم تأکید کرد: «به عمل کار برآید و به سخنرانی نیست باید با همفکری همدیگر برای این وطن کاری کنیم».

تینا احمدی نماینده استان همدان، گفت: «دوست دارم از بچه‌هایی بگویم که به دلیل نبود امکانات دست از تحصیل می‌کشند».

وی ادامه داد: «دانش‌آموزان باید با عشق تحصیل کنند و از حوادث به دور باشند و باید برای دانش‌آموزان بی‌سرپرست و بدسرپرست حمایت ویژه صورت بگیرد».

مهدیه سادات‌حسینی نماینده شهرستان‌های استان تهران، نیز اظهار کرد: «از واقعیت فرار نکنیم و بپذیریم که سیستم ناکارامدی داریم؛ تمام مشکلات ما این است که مطالبات را صرف کارهای خود کردیم».

همچنین آیدا جدیدی، نماینده استان مازندران نیز گفت: «مشکل اساسی مناطق محروم، حقوق دانش‌آموزی است که هنوز وضع نشده است».

فرشاد کریمی نماینده استان خوزستان اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش کمبود معلم است. اکثر معلمان خورستان دو شغله هستند».

محمدکاظم عابدی نماینده استان فارس نیز گفت: «برخی دانش‌آموزان با حداقل امکانات تحصیل می‌کنند».

وی افزود: «ما در کنکور ۱۹ نوع سهمیه داریم آیا خون دانش‌آموزان عشایر کمرنگ‌تر است؟ دانش آموزان عشایر در دوره دوم متوسطه به دلیل مشکلات معیشتی ترک تحصیل می‌کنند».

امیری نماینده شهر تهران هم گفت: «وقتی به فکر نیاز و ایده‌های جوانان نباشیم پیشرفت کشور صورت نمی‌گیرد».

وی ادامه داد: «از روزی می‌ترسم که مسؤولان بگویند دهه هفتاد و دهه هشتادی‌ها مسؤول مشکلات هستند اما خود این مسؤولان مشکل ساز هستند».

امیرعلی مهدی‌پور نماینده دانش آموزان استثنایی که نابینا بود نیز اظهار کرد: «بسیاری از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل در مدارس عادی هستند؛ متاسفانه برای ورود به مدارس عادی با مشکلات ثبت‌نام مواجه هستیم و بسیاری از مدارس عادی پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیستند که خلاف قانون است».

نماینده دانش آموزان استثنایی در پایان درخواست کرد برای سرویس ایاب و ذهاب این دسته از دانش‌آموزان فکری شود.

روز گذشته، روز جهانی عصای سفید بود که پس از سخنرانی مهدی‌پور، سید محمد عماد رئیس مجلس دانش‌آموزی روز نابینایان را به وی تبریک گفت و وزیر آموزش و پرورش هم به جایگاه سخنرانی رفت و بر پیشانی این دانش‌آموز بوسه زد.

*نمایندگان مجلس دانش‌آموزی با شور سخنرانی کرده و تُن صدایشان را بلند می‌کردند و البته دیگر نمایندگان نیز برایشان دست می‌زدند.

شاید یک دلیل این موضوع، این بود که آنها می‌خواستند مسؤولان به حرف‌های‌شان توجه کنند اما در سخنرانی‌های مسؤولان، به این خواسته‌ها و پرسش‌ها، پاسخی داده نشد. 

یکی از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی به خبرنگار فارس گفت: «من به عنوان نماینده دانش‌آموزان استانم به اینجا آمدم تا حرف‌های آنها را منتقل کنم اما فرصت ارائه نطق به من ندادند».

وی ادامه داد: «ما می‌خواهیم تأثیر گذار باشیم و اگر چنین نشود و نتوانیم مشکلی از مشکلات دانش‌آموزان را حل کنیم، حضور مان در مجلس دانش‌آموزی چه سودی دارد».

دانش‌آموزان امیدوارند مجلس دانش‌آموزی صرفاً یک برنامه تشریفاتی و تنها محلی بر تمرین مشارکت و دموکراسی نباشد و بتوانند در راستای حل مشکلات دانش‌آموزان سراسر کشور گام‌های موثری بر دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس