کد خبر 902665
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
شافعی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در ١٠ سال گذشته به بخش کشاورزی جفای زیادی شده،گفت:علیرغم اینکه وزیر جهاد در شورای پول و اعتبار پیراهن چاک می دهد، دولت توجه کافی به بخش این نمی کند.

به گزارش مشرق، غلامحسین شافعی در صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر خلاف آنچه ادعا می شود و شعارهایی که داده می‌شود، به بخش کشاورزی توجه نمی شود.

وی افزود: شواهد در طول ۱۰ سال گذشته نشان می دهد که برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه پولی، در این بخش عملکرد چندان مناسبی نداشته اند و به بخش کشاورزی جفای زیادی شده که البته در بخش صنعت نیز همینطور بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: از سال ٨٥ تا ٩٥ سهم مانده تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی مرتب رو به نزول بوده و این عدد که در سال ٨٥  معادل ١٤.٨ بوده، در سال ٩٢ به ١٠.٤ رسیده و در سال ٩٥ به ٨.٨ تنزل یافته است.

بیشتر بخوانید:

طرح استیضاح «وزیر جهاد کشاورزی» کلید خورد

شافعی ادامه داد: علی رغم اینکه شاهد بودیم وزیر جهاد در جلسات شورای پول و اعتبار پیراهن چاک می دهد، اما این مساله مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: تقاضای ما از سیاستگذاران این است نسبت به بخش کشاورزی اینگونه رفتار نشود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در هر کشوری، بخش کشاورزی یکی از حیاتی ترین بخش‌های اقتصاد آن کشور است، ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران، به دلایل زیادی، این اهمیت صد چندان است.

شافعی افزود: اولا به دلیل شرایط ویژه ای که ما داریم، دوما به دلیل وضع فوق العاده اقتصادی کشور و ضرورت تامین امنیت غذایی در چنین وضعیتی وجود دارد؛ در آخر مسائل و مشکلاتی که در بخش کشاورزی به وجود می‌آید، هم باید مدنظر قرار بگیرد.

وی گفت: یکی از مشکلات کشور نیز بحث آب است که کشاورزی را هم تحت تاثیر قرار می دهد و باید تلاش های بیشتری بر مبنای آینده نگری در این حوزه انجام داد.

شافعی همچنین با بیان اینکه شاهد یک رویه نادرست در مسائل روز کشور هستیم که کشاورزی نیز از آن متاثر می شود، افزود: در شرایط خاصی که برای کشور ایجاد شده از جمله ارز، تعجیل در تصمیم گیری های آنی  اقتصاد را به وضعیت بدی دچار کرده است.

وی ادامه داد: تصمیم گیران فکر می کنند اگر حدود دو هفته تصمیم گیری ها به تاخیر بیفتد که پشت آن بررسی های کارشناسی باشد، دیر می شود و کشور نابود خواهد شد؛ در حالیکه همین تعجیل ها ما را نگران کرده است.

شافعی با بیان اینکه بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما مربوط به محصولات کشاورزی است، خطاب به وزیر جهاد اضافه کرد: به همین دلیل فعالان اقتصادی از تصمیمات آنی لطمه زیادی می بینند و ما از شما خواهش می کنیم این موضوع را مدنظر قرار دهید.

وی گفت: طی دو الی سه هفته گذشته ممنوعیت های صادراتی که ایجاد شده؛ حاصلش این بوده که مقدار زیادی از محصولاتمان را در بیابان ها ریختیم.

شافعی با بیان اینکه درباره مساله پیمان ارزی اتاق نظرات خود را منعکس کرده است، ادامه داد:هیچکس منکر این نیست که باید ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد اما روش هایی که هم اکنون اعمال می شود، صادرات را از دست صادرکنندگان حرفه ای خارج کرده و آن را به غیرحرفه ای ها می سپارد که باعث می شود ارزی وارد کشور نشود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس