کد خبر 902650
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
ثبت احوال

از تکالیف هر پدرومادری در قبال فرزندشان انتخاب یک نام مناسب برای اوست؛ چراکه «اسم»هرگز از فرد جدا نمی شود و هویت و شخصیت وی را معرفی می‌کند.

به گزارش مشرق، ایرانی‌ ها بیشتر نام‌های مذهبی روی فرزندان‌شان می‌گذارند و گاهی نیز نام‌ هایی مدتی پرطرفدار می‌شوند، می‌ آیند و می‌ روند. هر انسانی از لحظه‌ای که به دنیا می‌آید تا پایان عمرش با یک عنوان همراه است.

عنوانی که هرگز از او جدا نمی‌شود و هویت و شخصیت او را معرفی می‌کند؛ به همین دلیل است که انتخاب یک اسم مناسب و زیبنده بسیار اهمیت دارد و از تکالیف هر پدرومادری در قبال فرزندشان انتخاب یک نام مناسب برای اوست از طرفی همه پدرومادرها هم دوست دارند که بهترین اسم را برای کودک‌شان انتخاب کنند.

سیف الله ابوترابی در مورد انتخاب اسم از سوی والدین برای فرزندانشان گفت: اینطور نیست که مانند گذشته هر نامی که والدین بخواهند برای فرزند انتخاب کنند و همان اسم هم ثبت و تایید شود.

ایجاد «کمیته نام» برای رد اسامی عجیب و نامتعارف

وی ادامه داد: به دنبال انتخاب برخی اسامی نادرست و بی معنی در سازمان ثبت احوال «کمیته نام» ایجاد شده و اسامی پیشنهادی خانواده ها در این کمیته بررسی می شود.

ابوترابی گفت: این اسامی عجیب و غیرمتعارف که در کمیته توسط اساتید ادبیات فارسی و عربی بررسی می شوند اغلب در سامانه اسم سازمان ثبت احوال وجود ندارند و پس از تأیید این کمیته،اسامی در شناسنامه کودکان ثبت می شود.

بیشتر بخوانید:

۴ علت اصلی فوت ایرانیان اعلام شد

آمار تولد نوزادان لاکچری در تاریخ طلایی ۹۷/۷/۷

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه انتخاب نام‌های عجیب و نامتعارف پذیرفتنی نیست گفت: اغلب این اسامی قبل از سال 70 انتخاب شده اند.

لیست اسامی عجیب و غریب دخترانه و پسرانه ایرانی

ابوترابی با اشاره به برخی اسامی عجیب و غریب که از سوی والدین انتخاب شده است، گفت: در بین اسامی منتخب پسران،نام هایی مانند «آرشیو، آسیب، اجباری، اخی، اردوخان، اشتر، اهریمن، باباقلی، بیابانی، ملخ، فضا، فراری، شفتالو، شربت، قطار، قطاری، قسمت، قربانی، ‌کابوس، گشنه، گرگ آقا، بره، بشم، بهداشت، بوشفر، چاه،‌ چراغ،‌ چیتر، زنگی، ‌سرباز، شوجر، علاقه، غم، غارت، فرار، فراموش، گوپال، گمان،‌ لذت، لشکر، للو، ورندل و یتیم» دیده می شود.

وی افزود: همچنین برای دختران اسامی نامتعارفی مانند «آشفته،‌ آفت، اجبار، افسرده، باجی، بیزار، پنبه، تعارف، حلوا، خرما، خیار، شربتی، شقیقه، کفتر، نیمکت، قیمتی، همیشه، نوشابه، ییلاق، لوله، لیاقت، لبو، لباء، مشکی، مشکی‌جان، مغلوبه، مفتول، حاضر، حالتاج، حسرت، حضرت، حبصه، خارا،‌ خابس، پارچه، پاکت، پنیر، پوپول، پولی، انقلاب، اوجق، آمریکا، آلمان،‌ انگلیس، انه، آقابگم، ادامه و اذان» ثبت شده است.

وی گفت: تغییر نام کسانی که به موجب تبصره 6 ماده 20 قانون ثبت احوال با تائید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف شده باشند و تغییر نام افراد همنام در خانواده، مانند برادر با برادر، پدر با پسر، خواهر با خواهر، مادر با دختر و نظایر آن امکان پذیر است.

ابوترابی افزود: همچنین اسامی که فاقد ویژگی نام و معنای مناسب باشند، مانند اسامی یاد شده از قبیل افسرده، آفت، عذاب، زشتک و نامهایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزشهای انسانی و منزلت اجتماعی است، مانند کوچک، چاکر، پالون، جاندار، دختربس و ... . اسامی مغایر با جنس اشخاص مانند آرش برای دختر و نسرین برای پسر و ... . قابل تغییر است.

بیشترین اسامی محبوب در سال گذشته

ابوترابی گفت: در سال گذشته بیشترین اسامی که از سوی مردم انتخاب شده در پسران به ترتیب امیرعلی، علی، محمد، ابوالفضل، امیرحسین، محمدطه، امیرعباس، حسین و کیان بوده است. 

وی ادامه داد: برای دختران نیز به ترتیب فاطمه، زهرا، هلما، زینب، یسنا، نازنین‌زهرا، آوا، ریحانه و رها بوده است. 

اسامی مورد علاقه ایرانی‌ها در ۶ماهه امسال

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد فراوانی اسامی در ۶ ماهه امسال ادامه داد: امیرعلی،محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، محمدطاها، محمدحسین و کیان در بین پسران و اسامی فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، آوا، نازنین زهرا، باران، ریحانه و فاطمه زهرا در بین دختران بیشتر منتخب شده اند.

«حسین» در صدر اسامی منتخب پسران در ماه محرم

وی گفت:البته مناسبتهای مذهبی،فصلی یا نمایش فیلم و سریال ها در انتخاب اسامی بسیار موثر است بطوری که در ماه محرم اسامی مانند امیرحسین،حسین، امیرعلی، علی، محمد، ابوالفضل،امیرعباس و محمدحسین بیشترین فراوانی را در بین اسامی پسرانه داشتند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: به طور مثال در زمان پخش سریال ستایش در سال های 89 و 90 مشاهده کردیم که نام ستایش در سال 83 رتبه 34 را در بین دختران داشت که با پخش سریال ستایش در سال 89 رتبه سوم و در سال 90 رتبه دوم را به خود اختصاص داد و پس از پایان یافتن این سریال،ستایش در رتبه نهم و پایین تر قرار گرفت. 

ابوترابی گفت: براساس گزارش های موجود در ۶ماهه ابتدایی امسال، ۷۰۶هزار و ۷۸۸ نفر متولد شدند که از این تعداد ۳۶۴هزارو ۳۹۷ پسر و ۳۴۲هزارو ۳۹۱ دختر بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    12 1
    وای خدا مردم از خنده
  • سید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    13 5
    یا.حضرت عباس .اینا اسم بود غم افسرده للو پنیر امریکا انگلیس به قران.با کیا شدیم81میلیون.نفر.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    17 0
    الان دیگه از این اسمهای عجیب مثل فضا و آسیب و ....نیست در عوض نفس و دم و باز دم و آرت، پارت، چارت هست !!!
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    2 2
    چه اسم های باحالی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      1 3
      خخخخخخخخخخخ.خخخخ خخخخخخخخخخخخخخخنخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخخخنخخخخخخخ خخخخخخخخخخخ خخخخخ..... خخ
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    7 4
    احمد بدهکار ، محمود طلب کار ، عباس نزول خور ، کامبیز رشوه خور ، محمد وام گیر ، امید چکی ، ناصر قبضی ، مراد زندانی ، بهرام شیادی...بهترین اسامی منتخب سال....
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    4 3
    روانی بودن اینا؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    5 2
    اشتر را كه گفته اي مگر اسم سردار اشتري نيست؟
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    5 0
    بعض اسم ها معنی خوبی داره مثل نوشابه که یعنی آب گوار و نام یه پادشاه بوده
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    10 0
    بیچاره اونی ک اسمش یتیم بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس