کد خبر 902258
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
زلزله‌زدگان

اهالی شهرستان زلزله‌زده سرپل ذهاب با دست نوشته‌ها و نصب بنرهایی قابل توجه مسؤولان در کمال ادب و احترام تقاضای آزار نرساندن و برهم نزدن آسایش اندکشان را دارند.

به گزارش مشرق، زلزله ۷.۳ ریشتری اخیر در شهرستان سرپل‌ذهاب سبب خسارت‌های جدی به مردم این مناطق مرزنشین شد که علاوه بر آسیب‌های جدی مالی و جسمی، برخی تبعات روحی و روانی عمیقی نیز برجای گذاشت.

براساس این گزارش، سیل گسترده کمک‌های مردمی و اقدامات سریع نیروهای ارتش جمهوری ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سبب شد که امدادرسانی و نیز ارسال به موقع کمک‌های اولیه به این مناطق برخی از آلام زلزله زدگان این منطقه را کاهش داده و التیام ببخشد.

حضور سلبریتی‌ها و ابراز همدردی آنان نیز تا حدودی این منطقه مرزنشین و تقریبا از یاد رفته را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت و مدتی نیز فضای مجازی دستخوش برخی اخبار متعدد به همراه سلفی‌های رنگارنگ شد، که نهایتا از این همه یار مشفق فقط اندکی از هنرمندان به یاری مردم ستم دیده این دیار شتافتند و کمک‌های مادی و معنوی آنان همچنان تدوام دارد.

حال پس از گذشت حدود یکسال از آن واقعه اسف‌بار درد بزرگ دیگری جای آن همدردی‌های ظاهری و تصویری را گرفته است و آن یک مشت آوارگی و وعده‌های مسؤولانی است که به هر بهانه اجرای طرح‌های عمرانی و یا بازسازی این مناطق را با کندی روبرو می‌کنند و چه سود که سرمای سرد زمستانی و سیل و آبگرفتگی این وعده‌های دلگرم کننده سرش نمی‌شود!

گذر از گرمای سوزناک تابستان و روبه‌رو شدن با انواع بیماری‌های واگیر به همراه دست و پنجه نرم کردن با حیوانات درنده و گزنده (سگ، گرگ، مار، عقرب و...) در این مناطق هم اندکی دل دولتمردان را به درد نیاورد و فقط نمکی بر زخم عمق و عفونی این دیار سراسر ایثار و از خود گذشته شد.

مردم منطقه سرپل‌ذهاب آنقدر از امید و تدبیر دولت مایوس و سرخورده شدند که دیگر گوش به وعده‌های سرخرمن آنان نمی‌دهند و چاره‌سازی و اسباب دلخوشی را خودشان فراهم می‌کنند، حتی دیگر بوی تعفن فاضلاب‌های رها شده و یا نابسامانی و تخریب دیوارهای فروریخته نیز برای آنان دست گرمی شوخی و تفریحی و... شده است.

مردمی که تا پیش از زلزله‌ اخیر استان در کمک به دیگر مناطق آسیب دیده کشور و جهان پیشگام شدند و هستند، امروز که همه اموال و زندگی آنان به تاراج بلایای طبیعی رفته است و دارایی آنان پتو و اقلام و وام بلاعوض شده، همچنان شکرگزار لطف خداوند هستند که در این روزهای سرد و پاییزی بیشتر از همه ما حواسش به آنان است.

کمک‌های مردمی هرچند کم و بیش به مردم این مناطق می‌رسد، اما کم نبودند افرادی که از دیگر مناطق دور و نزدیک به بهانه کمک و همدردی خود را زلزله‌زده قلمداد می‌کردند و دست به ربودن اقلام رسیده می‌زدند!

حال در گوشه و کنار دیوارهای قدیمی و یادگار بمباران‌های هشت سال دفاع مقدس دست نوشته‌ها و بنرهای جالبی از اهالی نصب می‌شود که در کمال ادب و احترام تقاضای آزار نرساندن و برهم نزدن آسایش اندکشان را دارند.

اهالی زلزله‌زده سرپل‌ذهاب از افراد سارقی که بر بی‌سرپناهی آنان هم رحم نکرده و در این اوضاع نامناسب اقتصادی فقیر و غنی سرشان نمی‌شود، خواهش خود را با واکنشی جالب و نصب بنر در خطاب به آنان نشان دادند.

زلزله‌ بالای هفت ریشتری در شهرستان سرپل‌ذهاب مورخ ۲۱ آبان سال ۹۶ در نزدیکی روستاهای ازگله از توابع استان و در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه صورت گرفت و طبق برخی آمارها بیش از هزاران پس‌لرزه داشت و منجر به تلفات بیش از هزاران نفر، مصدومیت بیش از ۹ هزار نفر و تخریب بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، ویرانی هفت شهر و آسیب به پنج بنای تاریخی استان شد.

طبق نظر کارشناسان،‌ علاوه بر تلفات جانی و تبعات آسیب‌های اجتماعی آن، بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد از استان در جریان حادثه ناگوار تخریب و ویران شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    34 2
    پس دولت این همه پز داد که وام میدیم کمک میدیم و ....... کشک بود
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    23 0
    ببین این سارق چقدر بی همه چیزه که از زلزله زدها دزدی می کنه
  • زهرا طنیت صبح تفاح IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    13 0
    خدایا خدایا پناهگاه
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    11 0
    ضعفه دستگاه قضائی نتیجش میشه این تو این موقعیتها بایدسریعاهرسارقی که گرفتن جلوی چشم همه دستش روقطع کنن تادرس عبرتی بشه واسه همه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 21
    اگر چیزی برای بردن وجود ندارد پس چرا بنر زدید ؟ کسی که چیز ارزشمندی داره نگران دزده .
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    3 3
    پس قرارگاه می گفت این همه خونه ساختیم، پس کو؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس