کد خبر 901839
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
حجت‌الله عبدالملکی

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: برای کنترل و خرو ج از شرایط رکود اقتصادی ۳ راه کار کوتاه مدت با رویکرد جهادی وجود دارد.

به گزارش مشرق، حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به جلسه اخیر مقام معظم رهبری با شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر اقتصادی در کشور سه ریشه دارد، گفت: اولین عامل دلاریزه و وابستگی به دلار اقتصاد ایران است، به طوری که اقتصاد ایران با هر نوسان دلار شاهد نوسان است و تحولاتی را منجر می‌شود، اما موضوع بعد بحث واکنش اقتصاد به اخباری است که بزرگ‌نمایی شده، مثلا در مورد تحریم‌ها گفته شد، این تحریم‌ها اثرات فلج کننده دارد و در مورد برجام تاثیرات اعجاب انگیزی را اعلام کردند که هر دوی این اخبار منجر به شرطی شدن اقتصاد به خبرهای تحریم و برداشته شدن تحریم‌ها بود.

بیشتر بخوانید:

دولت تیم‌های پنهان تشکیل دهد

برنامه‌ بانک مرکزی برای حل مشکلات اقتصادی

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به موضوع سوم که نقدینگی است، گفت:‌مسیر اشتباهی که دولت در سال ۹۲ پایه‌ریزی کرد، منجر شد نقدینگی در اقتصاد از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که عملا آن دو موضوع به عنوان چاشنی و موضوع سوم به عنوان نقدینگی به عنوان بمب اصلی بود که منجر شد اقتصاد کشور به این روز بیفتد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جناب آقای روحانی در سال ۹۲ اعلام کردند کنترل قیمت ارز به عنوان یک دستاورد این دولت محسوب می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: در آن موقع بارها به ایشان گفتیم که حفظ دستوری قیمت ارز، دستاورد نیست و همچنین مواردی که گفته شد مانند دلاریزه بودن اقتصاد و ایجاد فضای مسموم در اقتصاد موجب شد تا در ماه‌های اخیر شاهد این باشیم که اقتصاد به هم بریزد.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه کنترل این شرایط در کوتاه مدت امکان پذیر است، ادامه داد: با ۳ اقدام می‌توان شرایط اقتصاد را کنترل کرد که اولین کار مدیریت روانی جامعه از نظر اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان در چند ماه گذشته به دلیل کم تجربگی جو روانی اقتصاد را به هم ریختند،‌گفت:‌ اما خوشبختانه در یک ماه اخیر این فضا کمی تلطیف شده که می‌تواند اثرات مثبتی را داشته باشد.

عبدالملکی تصریح کرد: اما موضوع بعدی بحث مدیریت بازار ارز است که باید شرایط عرضه و تقاضا کنترل شود که این موضوع منجر به کنترل نقدینگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این نقدینگی در اختیار شرکت‌های اقتصادی و مؤسسه‌های اقتصادی تحت مالکیت مؤسسه مالی و اعتباری است، گفت: این نقدینگی که دست این مؤسسات است موجب شده اثرات مخربی را در بخش‌های مختلف داشته باشد و به همین دلیل این مؤسسات که باید سود پرداخت کنند، سعی می‌کنند با ورود به بخش‌های مختلف اقتصاد سود مورد نیاز سرمایه‌گذاران را از این طریق تامین کنند که بارها مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. بنابراین نباید به این مؤسسات اجازه هیچ گونه فعالیت و خرید و فروش را داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌این شرکت‌ها باید برای اینکه اقتصاد ایران سریع به یک شرایط به سامانی ورود پیدا کند فروشنده املاک و سرمایه‌های خود باشد و نباید به آنها اجازه خرید داد که با این کار قطعا مردم عادی که در خانه‌های خود دلار خریداری کرده و نگه داشتند، دلارشان را وارد بازار می‌کنند که این موضوع می‌تواند به کنترل ارز نیز کمک کند.

عبدالملکی با اشاره به بخش دیگری از صاحبان نقدینگی گفت: برخی از مؤسسه‌ها که دارای حساب‌های میلیاردی هستند، نیز در به هم زدن شرایط اقتصادی نقش داشتند که باید آنها نیز تراکنش‌های مالی‌شان مورد کنترل شدید قرار گیرد که باید دستگاه قضایی و همچنین بانک مرکزی نسبت به این موارد دقت لازم را داشته باشند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مثلا گفته می‌شود، فردی دو تن طلا خریداری و نگهداری کرده است. باید بپرسید این دو تن طلا توسط مردم عادی خریداری شده یا توسط همین شرکت‌ها که حساب‌های فوق میلیاردی دارند. از این جهت بانک مرکزی باید هر چه سریع‌تر از طریق سامانه کارابانک که در اختیار دارد، این حساب‌ها را کنترل و تراکنش‌های آنها را زیر نظر داشته باشد که آنها نیز اجاره هیچ گونه خرید و فروش کالا از جنس دلار، طلا، ملک و یا حتی کالاهای مصرفی نداشته باشند که این موارد می‌تواند بازار را به هم بریزد، بنابراین اگر دولت بخواهد اقتصاد را کنترل کند و از این شرایط خارج کند، باید این سه کار را انجام داده تا در کوتاه مدت شاهد بهبود شرایط اقتصادی باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس