پیاده‌روی اربعین

کل هزینه روادید و خدمات ۲.۵ میلیون زائر اربعین، ۱۰۲ میلیون دلار می‌شود که دولت به راحتی می‌تواند با اختصاص بخشی از درآمد نفت یا تهاتر با صادرات برق به عراق و... این پول را تامین و سفر را رایگان کند.

 سرویس اقتصاد مشرق - با توجه به اینکه حدوداً ۲.۵ میلیون نفر ایرانی در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، و هزینه روادید هر نفر ۴۱ دلار اعلام شده، مجموع هزینه روادید زائران ایرانی اربعین ۱۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار می‌شود.

با محاسبه دلار ۴۲۰۰ تومانی، مجموع روادید ۴۱ دلاری ۲.۵ میلیون نفر زائر، ۴۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

بیشتر بخوانید

هزینه ویزای اربعین 107 هزار تومان کاهش یافت

نگاهی به اعداد و ارقام بودجه و درآمدهای دولت گویای آن است که دولت می‌تواند یا کل هزینه ارزی سفر اربعین را متقبل شود یا اینکه معادل ریالی آن را تامین کند تا هزینه روادید سفر اربعین، رایگان شود.

۱ - با توجه به درآمد چند ده هزار میلیارد تومانی دولت از مابه‌التفاوت نرخ مصوب دلار در بودجه (۳۵۰۰ تومان) با دلار عرضه‌شده به بازار (۴۲۰۰ تومان رسمی، ۸۰۰۰ تومان بازار ثانویه و ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ارز تحویلی بانک مرکزی به صرافی‌ها) و همین‌طور درآمد حاصل از محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها به ارز ثانویه، قطعا تأمین ۴۳۰ میلیارد تومان از جانب دولت برای کاهش هزینه‌های اربعین، کار آسان و شدنی است.

۲- همانطور که ذکر شد مجموع ارز مورد نیاز برای تهیه روادید ۲.۵ میلیون زائر اربعین، ۱۰۲.۵ میلیون دلار می‌شود که با توجه به درآمد نفتی دولت در سال جاری و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، تأمین آن ممکن است. بر اساس اظهارات چند روز پیش نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمد نفتی کشور در شش ماهه امسال نسبت به سال قبل ۶۱ درصد افزایش یافته است.  دولت می‌تواند با ارسال یک لایحه متمم فوری به مجلس، ۱۰۲.۵ میلیون دلار از مازاد درآمد نفتی را صرف تقبل هزینه روادید زائران اربعین کند.

۳ - ایران به عراق صادرات برق دارد که پول آن بیشتر از کل پول روادید زائران ایرانی است. بر اساس گزارش رسانه‌ها عراق بابت واردات برق از ایران حدود یک میلیارد دلار بدهی دارد. در صورت پذیرش عراق، دولت ایران می‌تواند هزینه روادید زائران ایرانی را با پول صادرات برق به آن کشور، تهاتر کند.

۴- لازم به ذکر است دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری ۳۸۰۰  همایش‌ جشنواره‌، مراسم، کنفرانس‌، هم‌اندیشی‌ و نمایشگاه در نظر گرفته بود که می‌توان با حذف این همایش‌ها، بودجه آن را صرف کاهش هزینه‌های مراسم اربعین کرد. ضمنا دولت می‌تواند یارانه‌های بخش فرهنگ را که صرف تولید فیلم‌ها و نمایش‌های غیرانقلابی و چاپ کتاب‌های مورددار می‌شود، به مراسم اربعین اختصاص دهد.

نکته: قطعا با اعلام رایگان شدن هزینه روادید سفر اربعین، تقاضا برای این سفر افزایش می‌یابد. دولت می‌تواند با اتخاذ سازوکارهایی مثل اولویت دادن به زائر اولی‌ها، ثبت‌نام و قرعه‌کشی این مشکل را حل کند.

ضمنا بهتر است از سال بعد در لایحه بودجه، ردیفی اختصاصی با عنوان یارانه سفر اربعین درج شود و دولت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از درآمد نفت را یا معادل این رقم را از تهاتر با صادرات برق به عراق، صرف تقبل هزینه روادید اربعین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • AE ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    3 2
    واقعا شما ترشی نخورید یه چیز می شید
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    8 1
    چرا فلسفه بافی می کنید . الان که بین ایران و ترکیه ویزا نیست این کارهای بالا رو دولت انجام داده که ویزا برداشته بشه ؟
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    35 7
    اگر سفر به فرانسه یا انگلیس بود حتما شدنی بود اما کربلا
  • SMAH1 IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    10 5
    من کلا با اینگونه مطالب مخالفم! یارانه دادن به سفراربعین،رایگاه کردن (متقبل شدن هزینه ها توسط دولت) و ... کلا به درست است و نه به صلاح. راه درستش برداشتن روادید اربعین توسط عراق است.حالا اگر نهاد ها و ارگان ها از محل هزینه های خودشان هم کمک کنند درست است.وگر نه اینگونه کمک ها (یارانه یا کمک بلا عوض دولت) فقط بابا برخی کج فهمی ها را باز می کند و هیچ مشکل را حل نمی کند در ضمن مشکل اصلی هم این ور مرز است (رفت آمد تا مرز - از هزینه تا امکانات)
    • ناشناس IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      1 2
      من کلا با نظرت مخالفم بخاطر اینکه اگر روادید برداشته شودحرج ومرج میشود همان هزینه اگر برداشته شود بهتر است.
  • هادي IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    3 0
    با سلام خدمت نويسنده محترم، نيازي به تامين مالي از سوي دولت و منتهاي بعدي آن نيست. از جيب خودمون با افتخار در راه اباعبداله الحسين خرج مي‌کنيم.
  • سعید IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    4 0
    لغو روادید اربعین بهترین حرکت است که به نظر می آید اگر چنین شود مشتاقان چند برابر خواهند شد ومتاسفانه مقامات هنوز اربعین را درک نکرده اند و آنطور که باد در این مسیر تسهیلات فراهم نمی کنند از این کار جلوگیری بعمل می آورند؟
  • ناصر IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    2 0
    با توجه به درآمد چند ده هزار میلیارد تومانی دولت از مابه‌التفاوت نرخ مصوب دلار در بودجه (۳۵۰۰ تومان) با دلار عرضه‌شده به بازار (۴۲۰۰ تومان رسمی، ۸۰۰۰ تومان بازار ثانویه و ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ارز تحویلی بانک مرکزی به صرافی‌ها) و همین‌طور درآمد حاصل از محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها به ارز ثانویه، قطعا تأمین ۴۳۰ میلیارد تومان از جانب دولت برای کاهش هزینه‌های اربعین، کار آسان و شدنی است.
  • ahmad IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    2 0
    ان همه ارز مسافرتی که با نرخ دولتی برای سفر های آنتالیا و ... داده شده که شرکت ها رایگان مردم را می بردند و می آوردند و فقط ارز را می گرفتند هیچ اشکالی نداشت اما الآن که قرار است برای اربعین هزینه شود، آقایان می گویند خوب سفر آنتالیا هم مستحب است چرا برای سفر اربعین دولت هزینه کند؟ آخه بی انصافها مگر نکرد. مگر این چند سال شما رایگان به آنتالیا نرفتید؟ مگر ویزای ترکیه را برنداشتند که شما راحت بروید حالا برای کربلا که می شود اما و اگر می گذارید؟
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    3 0
    لطفا این حرکت الهی و مخلصانه مردمی را دولتی نکنید که در آن فساد و رانت و بخور بخور پیش میآید
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    یکی از راههای کاهش هزینه این است که مدت ویزا را از شش ماه به بیست روز یا یک ماه کاهش دهند و به همین نسبت هزینه آن را کم کنند کسی که برای راهپیمائی اربعین ویزا می گیرد ویزای شش ماهه به چه دردش می خورد ؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    3 0
    این دولت کاسبه بابا حواستون کجاست دولت مترفین است نه مستضعفین اتفاقا دنبال پر هزینه کردن است هر جا مردم نیازی داشته باشند برای چاخیدن آنها حی و حاضر است
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    افرین
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    1 0
    اول حذف روادیددوم راه آهن تامرزهاوتاعتبات بقیه اش پای عشاق اهل بیت
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    - روادید زمانی قابل لغو است که از حیث توریستی بیارزد؛ ینی اگر روادید را لغو کنند، ارز بیشتری به کشورشون وارد میشه... در حالی که اگر عراق بخواد روادید رو لغو کنه، خصوصا برای اربعین که به نسبت سفر ارزان حساب میشه، بعید میدونم به همون میزان نفری 40 دلار، ارز وارد کشورش بشه! خیلی از ایرانی ها تو اربعین شاید 20 دلار هم هزینه شون نشه اونجا چون سفر زیارتیه و خواب و خوراک تقریبا رایگانه... - این ایده هم که دولت بیاد پای کار بسیار ایده ابتدایی و غلطی است! چرا برای هر چیزی دولت بیاد پای کار؟ ببینید خود شما بارها به زبان های مختلف گفتید دولت تو خیلی چیزای دیگش مونده، حالا بیاد تو اینم ورود کنه که بدتر میشه...
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    امسال كه براى همه چى از جمله مسافرهاى آنتاليا ارز ٤٢٠٠ تومانى اختصاص دادند ولى به زائر امام حسين ندادند دولت لطف كرد و به سر ما منت گذاشت و فقط ٣٥٪!!! به زائران تخفيف داد تأكيد ميكنم تخفيف!!!! در صورتى كه نيازى به تخفيف نبود و اين وظيفه دولت بود كه همون ارز ٤٢٠٠ رو به زائر ميدادن
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    3 0
    دولتو کم بدبخت کردین ول کنید دیگه
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
      2 0
      چشم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس