روزانه هفت هزارمورد جديد ابتلا به ايدز درجهان، توليد اولين قرص طبيعي رژيمي براي كاهش وزن، الكل عامل تشديد رفتارهاي جنسي پرخطر در بين نوجوانان انگليسي، آسیب رسانی به مغز با رژيم غذايي پرچرب ، زنان بيشتر از مردان بيمار مي‌شوند، 30 راهكار تغذيه‌اي براي پيشگيري از سرطان و گوشت قرمز عامل اصلی سرطان کلیه از مهمترین اخبار سلامت هفته گذشته است.
 
 
*روزانه هفت هزارمورد جديد ابتلا به ايدز درجهان مشاهده مي‌شود

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، يك كارشناس ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت گفت: روزانه هفت هزار مورد جديد ابتلا به ايدز در جهان ديده مي‌شود كه 97 درصد از آن مربوط به كشورهاي با درآمد متوسط و پايين است.

دكتر كيانوش كمالي در همايش HIV و نوزاد افزود: در حال حاضر تعداد افرادي كه مبتلا به HIV شدند به حداكثر خود رسيده است. البته يكي از دلايل اين امر بهبود ارائه خدمات مراقبت و درمان به مبتلايان به ايدز است چون با اين شيوه طول عمر مبتلايان به ايدز افزايش يافته است.

وي افزود: تا پايان سال 2010، 34 ميليون نفر با آلودگي به HIV زندگي كرده‌اند كه اين آمار افزايش 17 درصدي را نسبت به سال 2001 نشان مي‌دهد. از سال 1990 تا سال 2000، موارد ابتلا به HIV به سرعت افزايش يافت البته اين آمار بيشتر مربوط به شناسايي موارد جديد آلوده به اين ويروس بود. از سال 1997 تا سال 2010 موارد جديد ابتلا به اچ آي وي، 21 درصد كاهش پيدا كرده است البته همه اين نقاط جهان به اين آمار دست نيافته‌اند بلكه موارد جديد اين بيماري در كشورهاي استقلال يافته از شوروي سابق 250 درصد افزايش يافته است اين در حالي است كه كشورهاي آفريقايي كه كانون ايدز محسوب مي‌شدند ميزان موارد جديد ابتلا به ايدز 25 درصد كاهش يافته است.

كمالي افزود: ميزان مرگ و مير ناشي از ابتلا به HIV از 2/2 ميليون نفر در سال 2008 به 8/1 ميليون نفر كاهش يافته است.

وي درباره تعهدات كشورهاي جهان در زمينه كاهش مبتلايان به HIV گفت: كشورهاي دنيا تعهد داده‌اند كه در زمينه كاهش انتقال HIV از طريق تماس جنسي بين مصرف كنندگان مواد تلاش كنند.

اين كارشناس ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت در ادامه اظهار كرد: در منطقه مديترانه شرقي و شمال آفريقا (امرو) 46 هزار بيمار آلوده به HIV زندگي مي‌كنند.

وي با اشاره به وضعيت ابتلا به HIV در ايران گفت: شيوع HIV در ميان تزريقي‌ها 15 درصد است كه اين آمار نسبت به گذشته تغييرات چنداني نكرده است و نشان دهنده موفقيت آميز بودن اجراي برنامه‌هاي كاهش آسيب بين معتادان تزريقي است.

كمالي افزود: ميزان ابتلا به HIV در بين زنان در معرض خطر بيشتر 5/4 درصد محاسبه شده است كه 3 درصد آن مربوط به رفتارهاي جنسي بوده و شيوع HIV بين زنان باردار نزديك به صفر است.

وي در ادامه اظهار كرد: تعداد مبتلايان به ايدز در سال جاري 93 هزار و 250 نفر در كشور پيش بيني شده است و بر اساس محاسبات صورت گرفته ميزان مبتلايان به اين بيماري به طور متوسط در 5 سال آينده 126 هزار و 300 نفر خواهد بود.

اين كارشناس ايدز و بيماريهاي آميزشي وزارت بهداشت افزود: از ميان مبتلايان به ايدز در كشور 5/8 درصد زنان و 2/91 درصد مردان هستند، اين آمار از سويي نشان دهنده آن است كه دسترسي به زنان خوب نبوده است از سوي ديگر با توجه به آن كه اعتياد و تزريق در بين مردان شايع‌تر است ميزان ابتلا به ايدز نيز در بين آنان بيشتر است.

وي با اشاره به تفاوت‌هاي انتقال HIV‌ بين زنان و مردان اظهار كرد: در مردان اعتياد تزريقي و در زنان تماس جنسي شايع‌ترين راه‌هاي انتقال HIV است و بسياري از زنان از طريق ارتباط با همسرانشان به اين بيماري مبتلا شدند.

كمالي در پايان تاكيد كرد: با افزايش موارد ابتلا به HIV‌ در بين زنان ميزان كودكان مبتلا به اين بيماري افزايش مي‌يابد و در ايران نيز شاهد اين روند هستيم.

*توليد اولين قرص طبيعي رژيمي براي كاهش وزن   

متخصصان يك شركت داروسازي در انگليس از توليد قرصي طبيعي و جديد براي مقابله با چاقي خبر دادند كه به زنان كمك مي‌كند با رعايت كردن يك رژيم غذايي متعادل و سالم به ميزان قابل ملاحظه‌اي وزن خود را كاهش دهند.

اين متخصصان مي‌گويند قرص جديد كه قيمت آن فقط دو پوند است سه برابر بيشتر از رژيم لاغري در كاهش وزن موثر است. اين قرص رژيمي موسوم به

XLS-Medical Fat Binder از فيبر حاصل از برگ‌هاي خشك شده نوعي كاكتوس تهيه شده و موفقيت آن در آزمايشات باليني تاييد شده است.

به نوشته روزنامه اكسپرس چاپ انگليس، اين متخصصان هم چنين تاكيد دارند كه قرص جديد ولع به خوردن و اشتها را نيز كاهش مي‌دهد.

آنها ادعا كرده‌اند: از آنجا كه قرص جديد حاوي فيبر خوراكي است باعث مي‌شود كه مصرف كننده آن زودتر سير شود و مدت طولاني تري نيز اين احساس سيري را داشته باشند.

آزمايشات باليني كه در اكتبر سال گذشته ميلادي (2011) انجام گرفت نشان داد مصرف دو قرص در سه نوبت در روز پس از هر وعده غذاي به مردم كمك مي‌كند كه مقدار كالري مصرفي روزانه خود را تا 500 واحد كاهش دهند.

*الكل، عامل تشديد رفتارهاي جنسي پرخطر در بين نوجوانان انگليسي است    

گروهي از پزشكان انگليسي در يك گزارش جديد هشدار داده‌اند كه مصرف الكل موجب تشديد و همه‌گيري رفتارهاي جنسي پرخطر در بين نوجوانان اين كشور شده است.

از پيامدهاي جدي و خطرناك اين قبيل روابط نامشروع و كنترل نشده، افزايش بارداري‌هاي ناخواسته و شيوع بيماريهاي عفوني مختلف است.

پزشكان كالج سلطنتي در انگليس در اين گزارش هشدار دادند: وقتي نوجوانان الكل مصرف مي‌كنند بي مهابا و بدون كنترل به اين قبيل رفتارهاي پرخطر گرايش پيدا مي‌كنند و در نتيجه نرخ شيوع بيماريهاي عفوني در بين آنها به طرز نگران كننده‌اي افزايش مي‌يابد.

به نوشته روزنامه ديلي ميل، كارشناسان از پزشكان و پرستاران درخواست كرده‌اند كه وقتي اين نوجوان براي دريافت داروهاي ضد بارداري يا درمان بيماري‌هاي مقاربتي خود به آنها مراجعه مي‌كنند حتما نسبت به مصرف الكل و پيامدها و مشكلات ناشي از آن به اين نوجوانان هشدار دهند. يكي از خطرناك ترين پيامدهاي اين گونه روابط ناسالم و آزاد، شيوع عفونت‌هاي دستگاه تناسلي و بيماري‌هاي مقاربتي جدي مثل ايدز است.

*رژيم غذايي پرچرب به مغز آسيب جدي وارد مي‌كند    

متخصصان دانشكده پزشكي دانشگاه واشنگتن در آزمايش جديدي هشدار دادند كه يك رژيم غذايي پرچرب حتي در كوتاه مدت نيز مي‌تواند آسيب جدي به بافت مغزي وارد كند.

اين متخصصان روي مغز موشهايي مطالعه كردند كه چاق بودند و يك رژيم غذايي پرچرب را نيز دنبال كرده بودند.

آزمايشات نشان داد مصرف غذاهاي چرب به قسمتي از مغز موش‌ها موسوم به هيپوتالاموس آسيب مي‌رساند. هيپوتالاموس در واقع منطقه‌اي از مغز است كه نقش كنترل احساس نياز به خوردن و ارسال سيگنال سيري به مغز براي دست كشيدن از غذا را بر عهده دارد.

به نوشته روزنامه سان، متخصصان دريافتند نشانه‌هاي مشابهي از اين گونه آسيب‌ها در همين منطقه از مغز انسانهاي چاق نيز وجود دارد. مايكل شوارترز متخصص اصلي در اين مطالعه مي‌گويد: ظرف 24 ساعت ما رژيم غذايي موش‌ها را به يك رژيم پرچرب تبديل كرديم بلافاصله شاهد آسيب‌هاي منطقه هيپوتالاموس بوديم. اين يافته تاييد مي‌كند كه حتي در كوتاه مدت نيز خوردن چربي زياد موجب بروز اين قبيل از آسيب‌هاي مغزي مي‌شود.

متخصصان دريافتند هرچند مغز تلاش مي‌كند كه به شيوه‌اي موثر اين صدمات را ترميم كند اما التهاب مغزي تا زماني كه مصرف غذاي پرچرب ادامه داشته باشد، باقي مي‌ماند.

*زنان بيشتر از مردان بيمار مي‌شوند    

زنان بيشتر از مردها به پزشک مراجعه مي‌کنند، زيرا بيشتر از آنها بيمار مي شوند.

احتمال ابتلاي زنان به بيماري‌هاي مفصلي، اختلالات رواني و مشکلات ماهيچه‌اي بيشتر از مردهاست.

گروهي از دانشمندان با مديريت ديويد مالموسي از آژانس سلامت عمومي در بارسلوناي اسپانيا با انجام تحقيقاتي دريافتند که زنان در قياس با مردها بيشتر در معرض تهديدات سلامت قرار دارند و بيشتر از آنها از بيماريهاي مزمن رنج مي برند.

بر اساس بررسي‌هاي به عمل آمده در اين خصوص که در مجله Public Health منتشر شد، 38.8 درصد از زنان معتقدند از سلامت کافي برخوردار نيستند و 25.7 درصد معتقدند بيماريهاي مزمن فعاليت آنها را محدود کرده است.

اين آمار در خصوص مردها ارقام 27 درصد و 19.3 درصد را نشان مي‌دهد که به مراتب از رقم مربوط به زنان کمتر است.

*30 راهكار تغذيه‌اي براي پيشگيري از سرطان    

امروزه سرطان بعد از بيماري‌هاي قلبي - عروقي به عنوان مهم‌ترين عامل مرگ و مير در كشورهاي دنيا مطرح است و در دهه‌هاي آينده اولين عامل مرگ و مير به ويژه در كشورهاي در حال توسعه خواهد بود.

يك سوم از كل سرطان‌هاي دنيا با حفظ وزن مطلوب، تغذيه صحيح و نكشيدن سيگار قابل پيشگيري است.

ارتباط بروز سرطان با مصرف برخي مواد غذايي به عنوان عوامل پيشگيري كننده يا بازدارنده بيانگر نقش كليدي تغذيه در ايجاد و يا پيشگيري از ايجاد سرطان، است.

عوامل تغذيه‌اي كه سبب پيشگيري از سرطان مي‌شوند عبارتند از:

- آنتي اكسيدان‌ها: اين مواد گروهي از تركيبات در غذاها هستند كه راديكال‌هاي آزاد را در بدن از بين مي‌برند يا مانع از شكل‌گيري آنها مي‌شوند. راديكال‌هاي آزاد عامل ايجاد سرطان هستند. گروهي از تركيبات در مواد غذايي هستند كه مي‌توانند راديكال‌هاي آزاد (كه عامل ايجاد سرطان و بسياري از بيماري‌هاي ديگر است) را در بدن از بين ببرند و يا مانع از شكل‌گيري آنها شوند. مهم‌ترين آنتي اكسيدان‌هاي بدن ويتامين‌هاي C,E,A، كاروتنوئيدها، سلنيوم، روي، منيزيم و ليكوپن هستند.

- برخي منابع غذايي غني از ويتامين C: مركبات، فلفل سبز، توت فرنگي‌، گوجه فرنگي و كلم بروكلي.

- منابع غذايي غني از ويتامين E: ذرت، مغزها، زيتون، سبزي‌هاي برگدار و سبز، روغن‌هاي گياهي و سبوس گندم.

- منابع غذايي كاروتنوئيدها (كه پيش ساز ويتامين A هستند): هويج، ميوه‌هاي نارنجي رنگ، كدو حلوايي، طالبي، سبزي‌هاي سبز تيره، كلم پيچ، اسفناج، ذرت، تخم مرغ، مركبات، گوجه فرنگي، گريپ فروت و هندوانه.

- منابع غذايي سلنيوم: مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و ...)، ماهي و ساير غذاهاي دريايي، قلوه، جگر و مخمرها.

- ميوه‌ها و سبزي‌ها: احتمال بروز برخي از سرطان‌ها در افرادي كه روزانه ميوه و سبزي مصرف مي‌كنند كمتر است. براي پيشگيري از سرطان و ساير بيماري‌هاي مزمن روزانه حداقل 5 واحد از ميوه‌ها و سبزي‌هاي متنوع مصرف كنيد.

- فيبرهاي غذايي: ميوه‌ها و سبزي‌ها حاوي فيبر هستند و افزايش مصرف فيبر با كاهش بروز بسياري از سرطان‌ها ارتباط دارد.

- اسيد فوليك: ارتباط بين مصرف منابع غذايي حاوي اسيد فوليك مانند حبوبات، اسفناج و مركبات، با كاهش انواع سرطان‌ها ثابت شده است.

- ويتامين D و كلسيم: ‌افزايش مصرف ويتامين D و كلسيم با كاهش احتمال ابتلا به برخي سرطان‌ها ارتباط دارد.

عوامل تغذيه‌اي كه احتمال بروز سرطان را افزايش مي‌دهند عبارتند از:

- چربي‌ها: غذاهاي پرچرب و مواد غذايي سرخ شده، ابتلا به انواع سرطان را افزايش مي‌دهد، اسيد‌هاي چرب ترانس و اشباع (در كيك، كلوچه، كراكر، غذاهاي حيواني، مارگارين، روغن سرخ شده، چيپس و ...) خطرناك‌ترين چربي‌ها هستند. بنابراين سعي كنيد چربي مورد نياز خود را از مواد غذايي مانند بادام زميني، ماهي، غذاهايي دريايي، روغن كانولا، روغن‌هاي گياهي مايع مانند روغن كنجد و ... ، مغزها و روغن زيتون تامين كنيد.

- نمك: زياده‌روي در مصرف نمك با افزايش احتمال بروز برخي سرطان‌ها همراه است.

- مواد غذايي آلوده به افلاتوكسين: مصرف غلات، حبوبات و مغزهاي آلوده به افلاتوكسين (سموم توليد شده از كپك در اين مواد غذايي) موجب بروز سرطان مي‌شوند.

- گوشت: زياده روي در مصرف گوشت قرمز و گوشت‌هاي فراوري شده با افزايش احتمال بروز سرطان ارتباط دارد.

- روش‌هاي نامناسب تهيه و طبخ مواد غذايي: مانند پخت گوشت در حرارت بالا، فرآوري گوشت، دودي كردن، نمك سود كردن، اضافه كردن مواد شيميايي و نگهدارنده به گوشت (در توليد سوسيس، كالباس و هات داگ) و كنسرو كردن گوشت سبب توليد تركيبات سرطان زا مي‌شود.

چند توصيه ساده و كلي براي پيشگيري از سرطان:

- غذاها را به شكل سالم تهيه، نگهداري و مصرف كنيد.

- غذاهاي فاسد شدني را در يخچال نگهداري كنيد.

- غذاهاي نيم سوخته و سوخته (كباب، جوجه كباب سوخته، نان سوخته، ته ديگ سوخته، پياز داغ سوخته، سيب زميني سرخ كرده سوخته و ...) مصرف نكنيد.

- از مصرف غذاي پخته شده كه مدت زياد مانده باشد خودداري كنيد.

- براي حفظ خواص ويتامين‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها، آن‌ها را در يخچال نگهداري كنيد.

- انواع گوشت را به طور كامل بپزيد.

- روش‌هاي صحيح پخت مانند بخارپز، آب پز و پخت ملايم را جايگزين سرخ كردن عميق، سوزاندن و پخت طولاني مدت كنيد.

- غذاهاي كم چرب، كم شيرين و كم نمك ميل كنيد. از انواع لبنيات كم چرب و كم نمك‌ (شير، ماست و پنير كم چرب و دوغ كم نمك) استفاده كنيد.

- مصرف غذاهاي چرب به ويژه با منشاء حيواني را محدود كنيد.

- از روغن‌هاي گياهي در حد كم و به مقدار نياز روزانه استفاده كنيد و از سوزاندن روغن‌ها جلوگيري كنيد.

- مصرف غذاهاي پر نمك و نمك سفره را محدود كنيد.

- مقدار نمك را در تهيه غذا كاهش دهيد و در مقابل از انواع ادويه‌ها و چاشني‌هاي گياهي براي طعم دار كردن غذاها استفاده كنيد.

- مصرف قند و شكر تصفيه شده را كاهش دهيد.

- مصرف غذاهاي آماده و كنسرو شده را كاهش دهيد.

- انواع غذاهاي گياهي را در برنامه غذايي روزانه خود جاي دهيد.

- در طول روز انواع ميوه، آب ميوه طبيعي و سبزي مصرف كنيد.

- غلات و دانه‌هاي كامل (سبوس دار) را مصرف كنيد.

- مصرف گوشت‌هاي قرمز را كم كنيد و از مصرف گوشت‌هاي فرآوري شده اجتناب كنيد.

- از مغزها و حبوبات كه حاوي فيبر بالايي هستند بيشتر استفاده كنيد.

- وزن خود را ثابت نگهداريد و فعاليت بدني منظم داشته باشيد.

- روزانه حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني متوسط براي همه افراد توصيه مي‌شود، 60 دقيقه ورزش براي پيشگيري از افزايش وزن بالغين و 90 دقيقه براي پيشگيري از بازگشت مجدد وزن در افرادي كه موفق به كاهش وزن شده‌اند، توصيه مي‌شود.

- يك ساعت پياده‌روي سبك در روز مي‌تواند در پيشگيري از بسياري از سرطان‌ها موثر باشد.

- از اضافه وزن و لاغري مفرط پرهيز كنيد.

*علاقه‌مندان به گوشت قرمز بيشتر در معرض سرطان كليه هستند    

در يك مطالعه جديد روي هزاران فرد بالغ در آمريكا معلوم شد افرادي كه زياد گوشت قرمز مي‌خورند بيشتر در معرض خطر ابتلا به برخي از انواع سرطان كليه قرار دارند.

كارشناسان در اين مطالعه با انتشار يافته‌هاي خود در مجله آمريكايي تغذيه باليني تاكيد كردند افراد ميانسالي كه بيشترين ميزان مصرف گوشت قرمز را دارند 19 درصد بيشتر از ديگران به اين سرطان مبتلا مي‌شوند. بعلاوه هرچه مقدار مصرف مواد شيميايي موجود در گوشت قرمز كبابي و بارباكيو بيشتر باشد، خطر ابتلا به اين بيماري نيز به همان نسبت افزايش مي‌يابد.

بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر كاري دانيل متخصص انستيتو ملي سرطان در آمريكا در همين رابطه خاطرنشان ساخت: يافته‌هاي جديد ما تاييدي بر دستورالعمل‌هاي رژيم غذايي انجمن سرطان آمريكا در راستاي پيشگيري از سرطان است. در اين دستورالعمل‌ها تاكيد شده است كه مصرف گوشت قرمز بايد محدود باشد و به جاي گوشت قرمز و فرآوري شده بايد طبخ اين ماده غذايي به شكل سالم مثلا به صورت آب پز صورت مي‌گيرد.

‌سرطان‌هاي كليه انواع مختلفي دارد كه دو نوع شايع‌تر آن شامل «آدنوكاسينوم» كليه و تومور«ويلمز» هستند. تومور ويلمز مخصوص شيرخواران و كودكان است كه اكثرا خود را به صورت توده شكمي نشان مي‌دهد. در مقابل آدنوكاسينوم كليه كه شايعترين سرطان اوليه كليه است كه در مردان شايع‌تربوده و بيشتر در افراد ميانسال و مسن ديده مي‌شود. استعمال سيگار مي‌تواند در ايجاد آن نقش داشته باشد. علائم معمول اين بيماري به صورت درد پهلو، لمس توده در پهلو و ديدن خون در ادرار بروز مي‌كنند كه وجود اين علائم نشانه پيشرفته بودن سرطان است. با استفاده روزافزون از روشهاي راديولوژي و سونوگرافي امروزه سرطانهاي كليه در مراحل ابتدايي‌تر و قبل از ايجاد علائم قابل تشخيص هستند.

اين بررسي روي 500 هزار بزرگسال آمريكايي از سن 50 سال به بالا انجام گرفته و جزئيات بيشتر آن در مجله تغذيه باليني ارائه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس