مجلس

نایب رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس مصوبه جدید این کمیسیون درباره نحوه تشکیل و فعالیت فراکسیون‌های مجلس را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، عباس پاپی‌زاده نایب رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح الحاق یک ماده به ماده 72 مکرر آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت:این ماده مربوط به اثرگذاری فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی قوه مقننه است.

وی با بیان اینکه فراکسیون‌های مجلس باید نظاممند و با برنامه باشند، افزود: باید اثرگذاری آنها نیز افزایش یافته و در جهت قنای هر چه بیشتر مجلس فعالتر شوند.

بیشتر بخوانید:

رای سیاسی فراکسیون امید به جدایی «کار» از «رفاه»

نایب رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس با تاکید بر اینکه فراکسیون‌های پارلمان به 2 دسته فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی تقسیم می‌شوند، ادامه داد: در کمیسیون پیشنهاد شد تا فراکسیون‌های سیاسی حداقل با عضویت 70 تن از نمایندگان امکان تشکیل شوند و هر نماینده هم زمان نتواند در 2 فراکسیون سیاسی عضو شود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه عضویت هر نماینده در یک فراکسیون سیاسی برای این است که سوگیری سیاسی نمایندگان را برای مردم شفاف کنیم، افزود: این اتفاق حرکت خوبی به سوی تحزب و حزبگرایی است.

وی تصریح کرد: پس از اینکه آیین‌نامه به این صورت اصلاح شود، هر فردی که می‌خواهد برای کاندیدا شدن مجلس برنامه‌ریزی کند می‌داند که باید حتما سوگیری سیاسی خود را را در مجلس مشخص کند؛ بعضا شاهد هستیم که افراد با یک گرایش سیاسی در انتخابات حضور می‌یابند اما عملکرد و سوگیری آنها در مجلس با آنچه که در برنامه‌های خود در زمان انتخابات ارائه کرده‌اند، متفاوت است.

نماینده مردم دزفول در مجلس با تاکید بر اینکه این طرح در جهت شفافسازی آرا و نظرات نمایندگان است، اضافه کرد: همچنین طرح مذکور در این جهت است که فراکسیون‌ها از پشتوانه حداقل 70 نماینده برخوردار باشد، نه اینکه یک فراکسیون با 20 الی 30 نماینده هم امکان شکل‌گیری داشته باشد.

پاپی‌زاده تصریح کرد: بر اساس این طرح  فراکسیون‌های سیاسی باید در هر یک از مراحل کاری پارلمان مانند استیضاح، رای اعتماد به وزرا ، بررسی کلیات لایحه بودجه و همچنین تقاضا برای همه پرسی، فعالیت موثر داشته باشند و سخنگوی هر یک از فراکسیون‌های سیاسی به مدت 5 دقیقه نظر اعضا را در جلسه علنی اعلام کند و این اتفاق به معنی رسمیت و وجاهت دادن فراکسیون‌ها است.

وی در بحث تشکیل فراکسیون‌های تخصصی پارلمان بر اساس مصوبه جدید کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: فراکسیون‌های تخصصی حداکثر با 30 نماینده امکان تشکیل دارد و هر نماینده نیز حد اکثر می‌تواند در 2 فراکسیون تخصصی عضو شود.

نایب رئیس کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی مجلس تاکید کرد: بر این اساس از طرفی از تعداد فراکسیون‌های تخصصی کاهش یافته و از طرف دیگر باعث  فعالتر شدن و همچنین تقویت عملکرد فراکسیون‌های تخصصی می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس