کد خبر 899372
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
نوزاد نمایه

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: روزانه بیش از ۲۰ نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شود که برخی از آنها زمان طلایی تشخیص و کنترل اختلالات شنوایی را از دست می دهند.

به گزارش مشرق، گیتا موللی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان برگزار شد، از کم شنوایی به عنوان شایع ترین نقص مادرزادی نام برد و افزود: از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، بین یک تا سه نفر با اختلال کم شنوایی متولد می می شوند. 

وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت، گفت: ۶.۸ درصد بار بیماری ها متوجه اختلالات شنوایی ناتوان کننده است.

موللی تاکید کرد: بار اقتصادی معلولیت پنهان شنوایی، بر دوش خانواده ها و جوامع است.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ادامه داد: به رغم اینکه کم شنوایی، یک اختلال ناتوان کننده است، اما می توان با تشخیص به موقع، از آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به پوشش ۸۰ درصدی غربالگری شنوایی در کشور، بر ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی تاکید کرد و گفت: ما بیش از ۳۰۰۰ ادیولوژیست داریم که هیچ کشوری در آسیا و خاورمیانه، این تعداد کارشناس و متخصص شنوایی شناسی ندارد. 

موللی ادامه داد: با توجه به مشکل اشتغال این افراد، می توانیم در خدمات تشخیصی و کنترل اختلالات شنوایی، از این کارشناسان استفاده کنیم.

وی با اشاره به تولد روزانه ۲۰ نوزاد کم شنوا در کشور،  گفت: کم شنوایی پر استرس ترین معلولیت از دیدگاه خانواده است.

موللی بر ضرورت تشخیص به موقع اختلالات شنوایی در زمان طلایی تاکید کرد و افزود: نکته مهم این است که بعد از تشخیص، اگر خدمات ارائه ندهیم، هیچ فایده ای ندارد.

وی با انتقاد از شکاف فاصله زمان تشخیص و کنترل اختلالات شنوایی، گفت: متاسفانه بعضا شاهد هستیم که خدمات توانبخشی نیز فراهم است، اما ارائه نمی شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس