کد خبر 899236
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
پوتین نمایه

پوتین با تاکید بر اینکه کشورش صادرکننده قابل اطمینان انرژی برای کشورهای اروپایی است، خرید گاز گرانقیمت از آمریکا را کاری احمقانه نامید و از علاقه اروپا برای تحقق طرح خط لوله "جریان شمالی-۲ " خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه معتقد است که خرید انرژی از آمریکا توسط کشورهای اروپایی، اقدامی احمقانه است.

پوتین شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در پایان مذاکرات خود با "استفان کورتس" صدراعظم اتریش در مسکو گفت، اگر کشورهای اروپایی منابع انرژی را از آمریکا به قیمت کنونی آن خریداری کنند، اقدامی احمقانه و غیراقتصادی انجام داده‌اند.

وی توضیح داد، نیازهای انرژی در حال افزایش است و در آینده رشد بیشتری خواهد نمود و اگر اروپا گاز مورد نیاز خود را از سایر مناطق، مثلا از آمریکا به میزان 30 درصد گران‌تر خریداری کند، مسلما اقدامی عاقلانه و مقرون به صرفه نخواهد بود و تنها باعث کاهش قدرت رقابت در عرصه جهانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پوتین وارد جنگ گازی با ترامپ شد

رئیس جمهوری روسیه افزود: «امیدوارم عقل سلیم بر کشورهای اروپایی حاکم شده و همه ما را به سمت تحقق طرح‌هایی بین المللی در زمینه تامین انرژی، از جمله ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" سوق دهد.»

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه صادرکننده انرژی قابل اطمینانی برای اروپاست. وی توضیح داد: «می خواهم به شما اطمینان دهم که روسیه بدون تردید همواره قابل اطمینان‌ترین صادرکننده گاز خواهد بود، برای اینکه سیستم خط لوله روسیه مستقیما از منبع اصلی انرژی و بدون واسطه ایجاد شده است. من اطمینان دارم که کشورهای اروپایی هم به تحقق طرح خط لوله جریان شمالی-2 علاقه‌مند هستند و برای تحقق آن در کنار ما مبارزه می‌کنند.»

اروپا باید به بازسازی سوریه و بازگشت پناهجویان به کشورشان کمک کند

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که در جریان مذاکراتش با کورتس اوضاع سوریه را نیز مورد بررسی قرار داده است. وی یادآور شد، توافقاتی وجود دارند، قطعنامه شورای امنیت و همچنین دستاوردهای رایزنی‌ها در چارچوب مذاکرات آستانه هستند که همگی این امکان را به وجود آورده تا تامین امنیت برای مردم سوریه برقرار شده و امکان بازگشت پناهجویان به میهن خود فراهم شود.

پوتین افزود: «کشورهای اروپایی کاملاً علاقه‌مندند تا پناهجویان سوری به کشورشان بازگردند. طبق ارزیابی ما، طی شش ماه گذشته بیش از 150 هزار نفر  به خانه‌های خود بازگشته‌اند. اکنون نیز لازم است تا تلاش‌های مشترکی برای ارائه کمک‌های لازم به آنها، ایجاد زیر ساختارهای شهری، بازسازی شبکه‌های برق رسانی و آب لوله‌کشی صورت بگیرد تا تعداد بیشتری از مردم سوریه بتوانند به خانه و کاشانه خود باز گردند. مگر اروپا چنین چیزی را نمی‌خواهد؟»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد، مردمی که در اردوگاه‌های پناهجویان در در لبنان، ترکیه و اردن بسر می برند و تعداد آنها به میلیون‌ها نفر می رسد، باید به میهن خود بازگردند. این اقدام مانع از ادامه سیل مهاجرین به کشورهای اروپایی خواهد شد.

پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه به اقدامات مشترک خود با ترکیه برای بهبود اوضاع در سوریه ادامه خواهد داد. وی گفت: «ما درباره ایجاد منطقه‌ای غیرنظامی به عمق 15 الی 20 کیلومتر در استان ادلب توافق کرده‌ایم که باید گروه‌های مسلح تندرو، ازجمله "جبهه النصره" از آنجا خارج شوند. همچنین تسلیحات سنگین نظامی نباید در این مناطق مستقر باشند. و ما شاهد هستیم که طرف ترکیه‌ای در حال اجرای تعهدات خود در این رابطه است. ما با همکاری مشترک قصد داریم برنامه گشت‌زنی‌های مشترک با کمک نیروهای نظامی ترکیه و پلیس نظامی روسیه را نیز عمل کنیم.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس