دومین جلسه دادگاه اسفندیار رحیم مشایی

مشایی و بستگان منافقش را باید یکی از دست پروردگان شبکه‌ای دانست که سعیدی در شمال ایجاد کرده بود و رمزگشایی از معرفان مشایی در پروسه گزینش نهادهای امنیتی به طور قطع حل معمای نفوذ را تسهیل می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - اسفندیار رحیم مشایی، نامی است که حیات سیاسی رئیس‌جمهور سابق با آن گره‌خورده است. بسیاری قائل به این هستند که روند انحراف و انحطاط فکری محمود احمدی‌نژاد از زمانی که در جایگاه مرید برای مرادی به نام مشایی قرار گرفت آغاز شد. در تحلیل نظام فکری و وابستگی‌های نظری اسفندیار مشایی نظرات مختلفی بیان شده است.

برخی تحلیلگران رفتارها و ایده‌های مشایی را در قالب نوفرقانیسم و نزدیکی به گروهک تروریستی فرقان تعریف می‌کنند. وجه اشتراک ایده‌های مشایی و گروهک فرقان در زاویه گرفتن از مردم و مرجعیت است. مهم‌ترین خصیصه گروهک فرقان ارائه تفسیری از اسلام منهای روحانیت است. اسلامی که مدنظر گروه فرقان بود با تفسیر به رأی رهبر گروه (در ادبیات و تعبیر انحرافی آن «فرد مورد عنایت قرار گرفته» یا «هدیه الهی») تبیین می‌شد. رگه‌هایی از چنین رفتارهایی نیز در جریان انحرافی و با قطب پنداری شخص مشایی در اندیشه بهار که خود او واضع و بنیان‌گذارش بوده است پیداست؛ اما مسئله به این سادگی‌ها نیست.

کیفرخواست مطرح‌شده توسط قاضی پرونده اسفندیار مشایی خبر از ارتباطات مشکوک وی با عناصر انگلیسی می‌دهد. همکاری با عناصر سرویس‌های خارجی همچون ام آی سیکس در پروندهٔ مشایی به چشم می‌خورد که البته جز فرافکنی و هیاهو با پاسخ دیگری از جانب او مواجه نشده است.

 همکاری با عناصر اطلاعاتی استعمار پیر در کنار وجود گرایش‌ها فکری و نظری انحرافی در جدایی از حوزه و مرجعیت به‌عنوان مبنا و پایگاه فکری اسلام اصیل و در برخی موارد حتی عدم التزام عملی به رأی ولی‌فقیه، نشان‌دهنده این است که این انحراف و خروج از خط مستقیم انقلاب، امری نیست که به‌تازگی رخ‌داده باشد و سابقهٔ قدیمی دارد.

سابقه‌ای که به زمان‌های دورتر از دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. تنها مسئله اینجاست که این انحراف و انحطاط، در چند سال اخیر آشکارشده و برای عامه مردم باورپذیرتر شده است. حال باید دید که تقاطع جاسوسی و عدم التزام عملی و اعتقاد به ولایت‌فقیه در شخصی مانند مشایی از کجا ریشه می‌گیرد!؟ آیا صرفاً یک تشابه فکری به گروهک فرقان است یا ریشه‌های دیگری نیز دارد!؟

جالب است بدانید اسفندیار رحیم مشایی در یکی از جلسات برگزار شده در پارکینگ معروف منزل محمود احمدی‌نژاد، در مردادماه سال ۹۶ به نکته‌ای اشاره می‌کند که کلید اصلی حل این مسئله است. وی در خلال سخنان خود پیرامون رشد معنوی انسان و جهان، مطلبی را تحت این عنوان مطرح می‌کند:

«من چون از سال‌های پیش از انقلاب موقعی که ۱۵-۱۴ سالم بود امداد الهی، عنایت الهی هر چی که اسمش را می‌خواهیم بگذاریم من را وارد یک حوزهٔ فکری و حسی کرد که بحمدلله از آن بیرون نیامدم بلکه هر روز با آن باورمندتر شدم خیلی در این سالها به این فکر کردم یعنی در این چهل سال که از نظر فکری در حوزه‌ای هستم و از این حوزه هرگز بیرون نیامدم یعنی اتفاق نیفتاده و یک روز را هم سراغ ندارم؛ یعنی ۴۰ سال در حوزه‌ای از لحاظ اندیشه، فکر و تحلیل هستم که نصف و یک روز را هم از این حوزه بیرون نیامده ام»

بررسی تاریخچه زندگی مشایی و عقبهٔ فعالیت‌های وی در دوران جوانی (سال‌های قبل از انقلاب و چند سال بعد از انقلاب) نشان می‌دهد که وی عضویت فعال در شبکهٔ انجمن حجتیه را داراست. البته عضویت او یک عضویت عادی نبوده و او در یکی از مصاحبه‌هایش اشاره کرده که تبلیغ روستا به روستای انجمن حجتیه در مازندران را او پی‌ریزی کرده است.

ارتباطات پشت‌صحنه سازمان اطلاعات و امنیت کشور با برخی از افراد شاخص انجمن حجتیه مسئله‌ای ثابت شده است. انجمن حجتیه به‌عنوان گروهی که عملاً خروجی آن تعطیلی حکومت اسلامی در زمان غیبت بود موج انفعال را در بین نیروی‌های مذهبی ایجاد می‌کرد ازاین‌رو ساواک با بزرگ نمایی انجمن حجتیه درصدد آن بود که صحنه گردانی هسته‌های اسلام‌گرای مخالف پهلوی را در دست گرفته و جریان‌های اصیل را به محاق ببرد.

خاطرات ارتشبد حسین فردوست در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی نیز این تحلیل را قوت می‌بخشد. خط نفوذی که سرتیپ منوچهر هاشمی _ مدیرکل اداره هشتم ساواک (ضد جاسوسی) _ با کارگردانی انگلیس در شمال کشور تأسیس کرده بود، به‌ویژه شبکه‌ای که ماشالله سعیدی در شمال کشور ایجاد کرده بود برای ممانعت از پیشروی‌های شوروی در کشور و به سفارش و توصیه اکید نهادهای اطلاعاتی انگلستان بوده است.

مشایی و بستگان منافقش را باید یکی از دست پروردگان شبکه‌ای دانست که ماشالله سعیدی در شمال ایجاد کرده بود. پرداختن به نقش و فعالیت‌های مشایی در سال‌های منتهی به انقلاب و پس‌ازآن، از حوصلهٔ این یادداشت خارج است. رمزگشایی از معرفان مشایی در پروسه گزینش نهادهای امنیتی به طور قطع حل معمای نفوذ را تسهیل می‌کند. اشاره مشایی به تعلق‌خاطر ۴۰ ساله‌اش به حوزه فکری و حسی که از دوران نوجوانی به آن ورود کرده است و تلاش‌های زیادی که برای بسط و ترویج آن در روستاهای مازندران انجام داده است گره‌گشای ارتباط او با عناصر سرویس‌های جاسوسی خارجی است.

انجمن حجتیه پس از اعلام حضرت امام در مورد وجود اعوجاجات فکری توسط رئیس این انجمن منحل شد اما شاخه‌ها و اعضای آن به حیات خود ادامه دادند و در حوزه‌های مختلف و با پوشش‌های متفاوت، نقش‌آفرینی نمودند.

برخی افرادی که حتی یک روز یا نیمه‌ای از روز را نیز نتوانسته‌اند از تعلق‌خاطر به انجمن حجتیه جدا شوند نقش بی‌بدیلی در ریل‌گذاری‌های کلان شبکه نفوذ داشته‌اند. شاید مشایی تنها مهره این شبکه نباشد، اما بلاشک نامزد مطلوب آمریکا و انگلیس در انتخابات ۹۲ ریاست جمهوری، سهم اصلی را در انحراف رئیس دولت نهم و دهم از خط مردم و انقلاب داشته است.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    خدایا منافقان و منحرفان و احمقان را مخذول و منکوب بفرما
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      88 73
      فورا با 360000000000000000000000000000000000000000 ضربه شلاق کت و کلفت و سنگین بکشیدش بالای دار با طناب کلفت و جرثقیل بلند .
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      75 23
      خجالت بکشید
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      55 52
      مشایی و تک تک نوچه هاش سریعا باید به صورت صحرایی محاکمه بشن.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      3 5
      40 نفر منفی دادن یعنی جزو همین بودند که گفته خدا نابودشون کنه! :))
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      28 14
      منافقان و منحرفان کشور را به این روز کشاندند. دستورات اجنه و سرویس های خارجی را اجرا کردند و انقلاب و عدالت اجتماعی و مدیریت جهادی و همه را یکجا نابود کردند تا این ملت از همه چیز نا امید شود.
  • سیده طاهره IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    59 29
    این بدبختها هم اسیر یک تیم دیگر هستند که... نمیشه گفت
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      83 16
      پس چرا تا قبل پاره کردن حکم قوه قضاییه کاریش نداشتید !؟ یهویی فهمیدید جاسوسه !؟
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      10 25
      فقط عوامل سرویس های خارجی حکم قوه قضائیه رو پاره میکنن
  • سید IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    53 55
    اگر اعدام میشدند امیدهایی میشد داشت اما الان نه . دو روز دیگه میان بیرون مثل تاج زاده و باقیشون دوباره شروع میکنن
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    میر حسین موسوی و کروبی و خاتمی و ده ها نفر دیگه که مستقیم در فتنه دست داشتند چرا محاکمه و زندانی نمی شن؟ چرا همه اصلاح طلب هایی که سال 88 جزو فتنه گران بودن سمت دار شدند اما همه ی اعضا و سران دولت دهم یا زندانی یدند یا منزوی و بی کار؟
    • امیر IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      38 74
      درباره مرد خانه نشین،بست نشین،درخواست کننده ابطال انتخابات، زیر سوال برنده همه ارکان نظام و..... نظری ندادی.. خجالت میکشی بگی محمود احمدی نژاد؟؟؟
    • به امیر IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      41 10
      حالا ما فهمیدیم چه چیز احمدی نژاد در وزارت اطلاعات دیده بود
  • سلام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    شما رو به خدا بگید مشایی انگلیسیه یا اونی که تابعیت انگلیس داره و 74 سفر ثبت شده به انگلیس داشته و الان داره کشور رو به محاق میبره؟ مشرق از شما انتظار دیگه ای داشتیم.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      23 6
      ودرادامه بفرمایید دردورا نریاست جمهوریش یک بار هم حتی مثل صدام به زیارت کربلا ی امام حسین نرفته
    • NL ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      5 19
      مشرق حداقل انقدری وجود داره که لشکرکشی احمدی نژادیارو همه رو منتشر کرده. اون دولت بهارتون که صبح تا شب دروغ میگه و محاله یه نظر مخالف رو نشون بده.گویی اصلا مخالفی ندارن
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    86 7
    بابا اینکه مقاله های رضاگلپور که . مشرق تو دیگه چرا
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      15 20
      فرقی نمیکنه... مهم اینه که هرکسی دستش میرسه باید نفاق اطرافیان و منحرفان احمدی نژادی را عیان کند تا رسوا شوند پیش مردم. اینها رسوای عالم هستند و خداوند هیچ آبرویی برایشان نخواهد گذاشت بواسطه عملکرد ننگینشان به اسم دین و امام زمان...
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    جمع کن این مسخره بازی ها را مشرق نیوز زور بهت امده که احمدی نژاد روز به روز محبوبتر می شود پوست مردم کنده شده با این تورم حالا امده چسبیدی به رحیم مشایی
    • خداپرست IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      38 42
      بنده کاری به مشرق ندارم و اینکه مطلبش صحت داره یا کذب هست. اما هنوز حافظه‌ام را از دست ندادم و یادم نرفته که احمدی‌نژاد در 2 سال آخر دولتش کاری کرد که مردم خدا خدا می کردن زودتر دورانش تموم بشه. البته باید این را هم بگم که روحانی الان دیگه روی احمدی‌نژاد و دو سال آخر دولتش را سفید کرده.
    • به خداپرست IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      45 4
      البته در همان دو سال آخر هم افرادی که از شما باهوشتر بودند پای صرافی فریدون را وسط می دیدند. و می فهمیدند تورم را چه کسی دارد ایجاد و کنترل می کند.
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      12 31
      دلتون رو با محبوبیت احمدی نژآد و چندتا اتوبوس آدمی که از این شهر به اون شهر میبرند خوش کنید... اما ننگ مشایی و بقایی با آب هزار دریا و اقیانوس از دامان شما پاک نخواهد شد. لعنت بر منحرفانی که اسلام و انقلاب را از مسیرش خارج کردند و این خسارت عظیم که امروز دامنگیر شده را به بار آوردند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    47 72
    لعنت برمنحرفین که قصدشان فقط کنارگذاشتن روحانیت ومراجع وولایت فقیه. وتهی کردن اسلام ازسیاست .. سکولارهای ضدرهبری
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    مشایی و بقایی باید به خاطر خیانتهای بی شمارشان یعنی امضای برجام، CTBT، FATF، معاهده پالرمو، IPC، توتال، کرسنت، استات اویل، مارین سرویس و میلیونها خیانت دیگر اعدام شوند.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      60 5
      احسنت بنده هم موافقم
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      18 21
      مشایی و منحرفانی مثل بقایی همدست همین کسانی هستند که امروز به کشور خیانت میکنند. خائنان دیروز و امروز جدا از هم نیستند.مکمل هم هستند و دنباله رو یکدیگرند... سرویس های انگلیس و آمریکا مشایی و ایکس برایش تفاوتی ندارد . مهم مهره نفوذ است...
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    17 18
    فورا با 360000000000000000000000000000000000000000 ضربه شلاق کت و کلفت و سنگین بکشیدش بالای دار با طناب کلفت و جرثقیل بلند .
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    95 20
    مشایی , بقایی هم حتما به یک جایی وصل بودند که محمود را از انقلابی ها جدا کردند و مقابل انقلاب قرار دادند
    • امیر IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      10 46
      چون محمود پشتشه.
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      30 12
      به مشرق اعتماد نکنید. دیواری است که موش دارد.
    • علی راشدی IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      18 26
      حالا گروه سایبریتون ریختند تو این پست فکر کردید اکثریتید.از قضا مشایی ملعون تو دادگاه محکوم شد و هیچ غلطی هم نتونست بکنه و خیانتهای علنیش را لاپوشونی کنه.محبوبیت؟؟؟؟؟کدام محبوبیت؟؟؟؟؟اینها هم خائن و درد قدرت دارند.والسلام
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      16 19
      شب دراز است و قلندر بیدار... پرونده مشایی تازه باز شده و خیال نکنید که با این دادگاه سر و ته قضیه انحراف و نفوذ بسته شده... تازه شروع ماجراست و منتظر باشید تا صدای رسوایی مشایی منافق و بقایی فاسد عالم را بگیرد.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    87 23
    جمع کنید تمام این اراجیف رو! تمام زورتون رو تو دادگاه زدین چی شد؟! این همه اتهام زدین تو دادگاه که تهش هیچ غلطی نتونستین بکنید! مشرق جان جمع کن این دکون بازیا رو! از احمدی نژاد و محبوبیتش کینه به دل دارید می خواین با چرندیات جوسازی کنید!
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      12 14
      احمدی نژآد را هم همین منافقان و منحرفان به این روزگار انداختند ... در منافق و نفوذی بودن مشایی تردیدی نیست و این پرونده تازه گشوده شده است...
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    67 11
    دروغ می گویی
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    88 8
    خودتان فهمیدید چه اراجیفی بافتید؟؟؟!!!
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      0 8
      اونی که باید بفهمه و چشمش رو به روی حقیقت نبسته میفهمه... البته که منحرفین و هوادارانش مصداق آیه قرآن صم بکم عمی فهم لایعقلون هستند...
  • خمینی رامشه IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    55 8
    اکثربزرگان انقلاب قبل از پیروزی با انجمن حجتیه ارتباط داشتند
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      28 5
      شهید بهشتی نمونه اش.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    74 18
    هرچقدر یک طرفه او را له کنید (همراهی روحانی -لاریجانی -مشرق )ذره ای از محبت ما به او کم نخواهد شد
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      1 17
      نیازی نیست کسی او را له کند. مشایی و بقایی را عملکرد و نفوذ و فسادشان له کرد و احمدی نژاد را هم پیوند ناگسستنی با این دو فاسد و منحرف نابود کرد... محبت به احمدی نژاد نباید مانع دیدن فساد و انحراف اطرافیان او شود. همانند خود احمدی نژاد که چشمش در مقابل این انحرافات بسته شد و خودش نیز به دام افتاد.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    66 9
    لطفا از دادگاه عناصر فتنه و برانداز هم مقاله بنویسید چون اگر عدالت بود...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      8 17
      اعتراضات علیه یه همچین افراد معلوم الحالی(مشایی و دار و دستش) اسمش فتنه نیست.
  • ناراضي وضع موجود IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    71 17
    مشرق خاك بر سرت. اينجاي مقاله من كشته :(براي عامه مردم باور پذير شده است). تو ميخواهي محبوبيت احمدي نژاد بزني ولي كور خوندي. هزيون گويي حدي داره
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      5 15
      منظورت از محبوبیت همون 100 200 نفری هست که دنبال خودش در سفرهای استانی میبره و تو مسجد جمع میکنه؟
    • ناراضی وضع موجود IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      10 1
      چشمات برو بشور بیشتر باز کن 100 نفر 200 نفر?/// مواجب میرسه نه!!؟
  • محمد GB ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    55 6
    از خدا بترسید. همین.
  • سید امیر IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    60 1
    اللهم عجل لولیک الفرج ....
  • مجید کشاورز IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    49 3
    مشرق جان به قول مردم: دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس" شما نقد و بی خبال شدید چسبیدید به نسیه،
  • FR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    53 9
    مشرق بی شرفییی
  • احمدخواجوند IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    44 14
    مشرقیها شماها چطوری باید بمیرید ؟؟
  • RO ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    62 9
    آقای دکتر محمود احمدی نژاد یگانه یاور محرومین. شما چه کار کردید؟
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      7 14
      ایشون یاور محرومین بود اما منافقان از مسیر خدمت به محرومین جدایش کردند و به ورطه نابودی کشاندند. و خدا بی آبرویشان کرد.
  • SE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    18 0
    مانند وهابیها که حقیقت بودن یا نبودن حوزه فکری شان نمی اندیشند
  • فروزان FR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    9 37
    جمش کنید بابا. اینها نه رهبر را قبول داشتند و نه ولایت فقیه را. دور خوردید داداش. حالا هکی هرچی میخواد بگه بگه
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    10 30
    در این که مشائی تفکرات منحرفی داشته و دارد هیچ شکی نیست ، این را به راحتی میتوان از برخی ارائه نظرات و سخنرانیهایش بخوبی درک کرد ، اما با توجه به تحلیل و مستنداتی که در متن بالا به آنها استناد شده و به سوابق انحراف فکری وی قبل از انقلاب برمیگردد ،این سئوال به ذهن متبادر میشود که چگونه چنین فردی با آن سوابق فکری براحتی در پستهای حساس سیاسی و امنیتی و آن هم در وزارتخانه های کلیدی قرار گرفته و آب هم از آب تکان نخورده ؟
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      0 2
      خوب معلومه با کمک جاسوس‌های دیگه این اتفاق افتاده
  • امیر US ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    49 12
    درود بر احمدی نژاد و یاران باوفایش به مشرق و دوستانش تنها باید گفت : قل موتوا بغیظکم....
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      7 29
      فرقانی بودن یاران مشایی در همین بیان مشخص است
  • علیرضا US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    13 58
    گندی که مموتی ودارودسته اش به این مملکت زدن حالا حالاها جمع شدنی نیست .فتنه اصلی 88همینا بودن بایدریشه شونو خشکوند
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      39 2
      دلار 17 هزار تومان شده.
  • مصطفی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    29 2
    آقای روحانی رو با هودج نورانی رو ول کردین، چسبیدین به تحلیل و اتهام زنی؟!!!
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      حرف زیادی نزن
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    29 4
    این همه مهمل بافته است. جواب به این اراجیف هم از حوصله ی ما خارجه!
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      24 2
      جرات ندارند چیزی بر علیه روحانی بنویسند
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    7 36
    این بهاری ها از ولی فقیه زمانشون یا جلو می زنن یا عقب می مونن عقبه شونم تو سایت ها می گردن و تبلیغ می کنن. این بد و بیراهها هم نوشته کامنت گذارهای بهاریه.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    20 1
    پس تو این کشور کی ادمه درستیه همه یه مشگلی یایه پرونده ای دارن من نمیدونم این کشورتاحالا چجوری سرپامونده
    • RO ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      9 3
      تو ایران چهل ساله مسئولین میخوان کشورو سرنگون کنن ولی مردم نمیزارن
  • سید IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    29 3
    سلام حداقل تو تابستون به یک سند اشاره می کردید... خدا واقعا وجود دارد برادران
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    3 1
    در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ایشون کجا بودن چه کسانی از ایشون دفاع می کردن و در چه جلساتی با حضور کدامین نفرات ایشون هم حاضر بود
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    40 8
    مشرق، مثبت های کامنت ها به نفع جریان بهار و منفی های کامنت های ضد جریان بهار را ببین و عبرت بگیر. مردم خیلی خوب می فهمند کی منحرف هست کی نیست.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    45 6
    درود بر دکتر محمود احمدی نژاد
  • خادم IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    9 45
    احمدی نژاد فکر میکرد تمام مقبولیت ومحبوبیتش برای خودشه!!؟ولی خبر نداشت که بخاطر بوسیدن دست رهبر بود که مردم قبولش کردن!!؟از همون روزی که به بهانه مریضی دست رهبر رو نبوسید دم خروس بیرون زد.راستی یکی نیست به ایشون بگه پول اون دفتر الهیه رو از کجا آوردی محمود!!!؟
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    31 5
    این منافق به قول شما با معجزه توصیه شده قرن محمود 8 سال بر کشور حکومت می کرد و دستگاه های امنیتی با ... بازی می کردن؟اون زمان کجا بودن یا اون زمان منافق بود و اینها رسیدگی نکردن یا دارید پرونده سازی می کنید و باز امنیتی ها به شما رسیدگی نمی کنن واین خیانت این دستگاه هاست
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    37 4
    جریان بهار آینده سیاسی صاحبان قدرت و ثروت فعلی مملکت را تهدید می کند می خواهند به هر نحوی این تهدید را از خودشون دور کنند با پرونده سازی و... اما همه بدانند تا این تفتیش عقاید و ترور شخصیت و پرونده سازی ها باشد رفاه حاصل نشده و ملت روی آرامش را نخواهد دید
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    23 6
    اگر بخاطر حرف بخوان کسی رو محاکمه و مجازات کنن باید بخاطر صحبت های آقای خامنه ای (که فرمودن : البته نظرم بنده به نظر آقای رئیس جمهور ( احمدی نژاد) نزدیکتره) هم باید پاسخگو باشن. بالاخره نظرات و افکار آقای احمدی نژاد مطابق آقای بقایی بوده و هست. پس ببینید سطح بصیرت مردم در سال 88 چقدر بالا بود که تمام سعیشون رو کردن که مملکتشون رو دست اینها ندن، حتی کشته هم دادند، ولی شما و امثال شما که الان از این مطالب مینویسید نذاشتید...
  • حسن IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    37 6
    درود بر محمود احمدی نژاد
  • فرهنگی بازنشسته IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    4 37
    من خودم به احمدی رای دادم بعد هم انهمه غرورش را دیدم پشیمان شدم البته انتخاب بین بد و بدتر بود واگرنه اواخر دولت نهم معلوم بود رای بیاره وخیالش از رای راحت بشه خیانت او هم شروع میشه مشاعی هم با حمایت او هرغلطی دلش خواست انجام داد
  • ابراهیمی IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    7 29
    در انحراف مشایی که عقلای عالم شک ندارند البته چند نفر زمستانی که خود را بهاری نامیدند از او دفاع می کنند احمدی نژاد یه مقبولیت نسبی در جامعه دارد اونم بخاطر برخی خدمات وی و حرکات منافقانه اخیر وی که ... ولی باور کنید ارای مشایی از ارای کروبی کمتر است
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    6 1
    واقعاً
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    37 7
    منافق شمایید. امثال احمدی نژاد و مشایی را نمیتوان با این برچسبها از مردم جدا کرد.
  • حسن IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    24 2
    مشرق چرا این اراجیف را نوشته ای کدام جاسوسی ؟ این جواب اینهمه زحمتی هست که احمدی نژاد و دوستانش به صورت شبانه روزی برای مملکت کشیدند
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    24 3
    در مورد مشایی فقط حرف و حدیث درست شد و هیچ کدام هم ثابت نشد! چرا پرونده این همه آقازاده شروع به بررسی نمی شود تا مملکت مسیر درستش را طی کند؟!
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    18 3
    از دید مشرقیان و ارباب روسی شون، رقیب را میشه با هر انگی، از صحنه بیرون کرد.
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      4 12
      ولی انحراف و ارباب انگلیسی شما آبرویی براتون نذاشته و رسوای عالم شده اید... خداوند منافقان را ذلیل میکند.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    1 14
    بقایی که دنبال پول وپله است فقط وفقط از همکارهای سابق ش در وزارت و وزا ت کشور و...سوال کنید .غقط دنبال پول وهیچی حتی احمدی نژاد را قبول ندارد . اما مشایی، ادم روستایی که سریع رشد کند وبدون طی کردن مراحل یک شبه ره صد ساله را طی کند معلومه خودش را نظر کرده می بیند
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
      0 0
      باشه ! تو خوبی!!
  • ایمان GB ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    15 1
    انگلیسیها ی نابکار،ببندید دهانتان را
  • میثم الهی IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    16 1
    سوف کلا سیعلمون! به زودی زود خواهید دانست که چه کسی منافق است!
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    0 8
    چه فایده وقتی با این همه مدرک فقط به 6 سال زندان محکوم شده؟ وقتی یکی متهم میشه به ارتباط به عناصر جاسوسی بیگانه یعنی اقدام علیه امنیت ملی انجام داده. اونوقت حکم اقدام علیه امنیت ملی فقط 6 سال زندانه؟
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      6 0
      یعنی پاره کردن یک حکم ظالمانه و حتی اعلام آن از قبل میشه اقدام علیه امنیت ملی؟!!!!!!!! و 5 سال هم حبس؟!!! ثانیا اما برای جاسوس هسته ای که تا عمق تیم هسته ای نفوذ کرده بود (دری اصفهانی را عرض می کنم) و بلای برجام را سرمان آورد، اون هم 5 سال زندان؟!!!
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      برید اخبار دادگاه مشایی رو بخونید اونوقت میفهمید که حرفتون مفته
  • احمدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    4 0
    اگر امثال مشائی و.. برای مردم عزیز ولیدر می شوند بخاطر عملکرد کسانی است که داعیه انقلابی واسلامی دارند ولی در عمل کلاً وارونه عمل می کنند ما یاد گرفته ایم فقط نقاب اسلامی به چهره بزنیم وبر همگان بتازیم چرا کمی هم در خلوت بخود نمی تازیم وهمل مان را با گفتارمان نمی سنجیم همش برچسب همش توهین آقا یان با ورکنید شما هم خیلی نقص دارید که زبان رسانه ای برای گفتن وجود ندارد ((یا برما یا مقابل ما این هم شد...))
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    3 19
    بنده کاری به مشرق ندارم و اینکه مطلبش صحت داره یا کذب هست. اما هنوز حافظه‌ام را از دست ندادم و یادم نرفته که احمدی‌نژاد در 2 سال آخر دولتش کاری کرد که مردم خدا خدا می کردن زودتر دورانش تموم بشه. البته باید این را هم بگم که روحانی الان دیگه روی احمدی‌نژاد و دو سال آخر دولتش را سفید کرده.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    4 0
    از یک رسانه مزدور و کور انتظار دیگری نیست
  • مهر ماندگار IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    7 1
    مشرق هیچوقت کامنتهای منو منتشر نمیکنه. فک کنم آدم مهمی هستم، البته هستم.. :))) چون من خیییییییییییییییییلی احمدی نژادیم.. من مهرماندگارم.. عاشق و فدایی دکتر احمدی نژاد.. اینو همه بدونن.. اینو میگم همه دنیا بشنوند.. آی اونایی که سالهاست دارید تهمت می زنید و توهین میکنید. بذارید بهتون بگم: حتی اگر تمام اون حرفا و تفسیرهای شما در موضوعات مختلف به فرض محال درست هم میبود، من فدایی احمدی نژاد میموندم.. تا چشم همتون درآد :)) بنابراین مشرق و همه منحرفان واقعی اینقدر خودتونو نکشید تا مردم رو از احمدی نژاد جدا کنید چون نتیجه عکس میده.. با هر خبر علیه احمدی نژاد، عشق ما مردم به احمدی نژاد بیشتر و بیشتر میشه، پس خودتونو خسته نکنید و کمی به فکر آخرتتون باشید!
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 4
    مشایی و احمدینژاد و از این قماش اقایان با هم ظهور کردند و با هم افول حالا میگید ریشه کجاست برید ریشه احمدی نژاد رو بیابید مسئله حل میشه
  • مشدی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    6 0
    ورداشتی یه یادداشت از سر احساس نوشتی بعدشم گفتی از حوصله این یادداشت خارج است آقا حرف متقن بزن
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    درود بر احمدی نژاد مرد عدالت و لعنت خدا بر دشمنان اشرافی و جیرع خورش
  • تیمور GB ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    این جرثومه. های خوارج صفت را باعث گمراهی ازاحمدی نژاد هرهری مسلک ویارانش رای ماراپس بگیرید با اسم اسلام خون به دل انقلابیان ومدافعان امام ورهبری کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس