کد خبر 899021
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
شورای شهر نمایه

برخی اعضای شورای شهر تهران به طرح ممنوعیت به کارگیری بستگان اعضای شورا در شهرداری رای منفی دادند؛ آنها معتقدند نباید به طرح های لحظه ای رای داد و باید تمام جوانب را بررسی و بعد نظر داد.

به گزارش مشرق، ۲ ماه پیش در راستای اجرای قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد و همچنین نهادینه کردن شفافیت در حوزه تعارض منافع عمومی و مبارزه نظام‌مند و دقیق با تخلفات اداری طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران به شورای شهر ارائه شد که یک فوریت آن با  اکثریت آرا به تصویب رسید.

این طرح در 9 بخش و 18 ماده ارائه شده و مصادیق تعارض منافع  مشخص شد تا جای  که کشف و تشخیص را به کمیته‌ای دیگر اهاله ندهند.  تعارض منافع یعنی آنکه تعارض منافع شخصی مشمولان این مصوبه با انجام بی طرفانه و بدون تبعیض وظایف حرفه‌ای و اختیارات قانونی آنها در مجموعه شهرداری تهران در تضاد نباشد.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت انتصابات فامیلی در شهرداری و شورای شهر تهران

 براساس این طرح معامله با بستگان مدیران ارشد شهرداری و واحدهای تابعه که بیش از یک چهارم سرمایه شرکت را دارند و یا مدیرعامل هستند و یا در هیات مدیره عضویت دارند و یا حتی مشاور هستند ممنوع است بر همین اساس شهرداری تهران مکلف است تمامی قراردادهایی که برخلاف این مصوبه باشد را ملغی کند.

همچنین انعقاد هرگونه رابطه استخدامی با بستگان مدیران ارشد شهرداری در زمانی که وی در شهرداری است ممنوع خواهد بود.

براساس این طرح مدیران و کارکنان شهرداری به هیچ وجه مجاز به دریافت هدیه از ارباب رجوع نیستند. همچنین سفرهای خارجی مدیران شهرداری شفاف سازی و بر روی سایت منتشر می‌شود و در صورت وقوع تخلفات نوع تخلف مدیر در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری سازمان بازرسی بررسی می‌شود.

روز گذشته بررسی  این طرح در دستور جلسه قرار گرفت و حجت نظری عضو جوان شورای شهر تهران در حین بررسی طرح  پیشنهاد داد که ممنوعیت به کارگیری بستگان اعضای شورای شهر هم در این طرح دیده شوند؛ که البته موافق و مخالفانی داشت و در نهایت با ۱۲ رای این پیشنهاد  تایید شد.

افشین حبیب‌زاده، محمدجواد حق‌شناس، ناهید خداکرمی، محمدسالاری و محمد علیخانی به این طرح رای مخالف دادند. علی اعطا، شهربانو امانی و ابراهیم امینی غایبین جلسه بودند و همچنین احمد مسجدجامعی هم علی‌رغم حضور در جلسه رای نداد.

 ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص رای منفی خود به این طرح گفت: گرچه بنظر می‌رسد جو احساسی حاکم بر فضای مجازی فرصت به خواننده و نویسنده نمی‌دهد تا برای قضاوت کردن از شواهد و مستندات بهره برداری کند و با عجله اظهار نظر می‌شود ولی لازم است توضیحاتی ارائه کنم؛ :اولاً بنده یکی از پیشنهاد دهندگان و امضا کنندگان طرح مذبور بودم و به کلیات و جزئیات آن رأی مثبت دادم.

وی ادامه داد:  رأی منفی به پیشنهاد یکی از اعضای شورا برای اضافه شدن "و اعضای شورای شهر" صرفاً جنبه شکلی داشت زیرا با عنوان طرح که مربوط به مدیران شهرداری است، مغایرت دارد.

خداکرمی گفت:‌البته اگر به محتویات بحث‌های انجام شده در صحن شورا توجه می‌شد، علت رأی منفی به اضافه شدن " اعضای شورا" به قانونی که مربوط به مدیران شهرداری است روشن می‌شد.

در این بین دوباره ایراد به گردن دستگاه ثبت رای افتاد  و مسجد جامعی که گفته شده بود در جلسه حضور دارد ولی رای نداده است، اعلام کرد برخلاف اخبار منتشر  من نیز در جلسه امروز شورای شهر تهران موافقت خود را با ممنوعیت به کارگیری بستگان مدیران شهری و شرکت های تابعه و بستگان اعضای شورای شهر تهران اعلام کردم اما به دلیل اشکال فنی دستگاه ثبت رای این موضوع را به صورت شفاهی اعلام کردم و در جمع آرا ثبت شد.

محمد علیخانی  رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر که مخالف پیشنهاد عضو شورا در خصوص ممنوعیت به کارگیری بستگان اعضای شورا بود به خبرنگار فارس گفت:  طرح ممنوعیت به کارگیری بستگان در شهرداری تهران را خودمان پیشنهاد داده و امضا کردیم.

وی گفت: اما یکی از اعضا روز گذشته پیشنهادی داد که ربطی به این طرح نداشت و خواست ممنوعیت استخدام بستگان اعضای شورای شهر هم در این طرح آورده شود. ما معتقد بودیم این پیشنهاد ناقص و نپخته است، شورا خودش قانون دارد و جای همچنین تصمیماتی در خود قانون است.

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر، گفت: اگر قرار بود چنین پیشنهاداتی بیاید باید بررسی صورت گیرد فی‌البداهه وسط یک طرح نمی‌توانیم یک پیشنهاد دیگر بدهیم باید تمام جوانب رعایت شود. 

علیخانی گفت: ممکن است یکی بیاید در شهرداری ازدواج کند و به این طریق فامیل شود تکلیف ‌آنها چه می‌شود؟

وی گفت: ما می‌گوییم اگر قرار است بستگان حذف شود حتی نباید هم‌حزبی‌ها هم در شهرداری پست بگیرند و باید چیزی تصویب شود که تمام این موارد را در برگیرد. 

علیخانی با بیان اینکه با اصل طرح ممنوعیت به کارگیری بستگان در مدیریت شهری موافق هستم، گفت: حتی می‌گویم که اعضای شورا حق ندارند از ملزومات شهرداری استفاده کنند.

یک فوریت نه به ممنوعیت به کارگیری بستگان در شهرداری تهران تصویب شد و محسن هاشمی معتقد بود که باید برای افرادی که در شهرداری با هم ازدواج می کنند؛ هم فکری کرد تا دچار مشکل نشوند.

رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت:  یک فوریت طرح  تعارض منافع مدیران شهرداری تصویب شد. این طرح باعث کم تر شدن فساد در شهرداری بشود. در ادامه پیشنهاد شد که اعضای شورای شهر هم نامشان به این مصوبه اضافه شود که اعضا با این اقدام هم موافقت کردند و آن‌ها هم باید مانند مدیران شهرداری تابع قانون تعارض منافع باشند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه و درباره نقاط قوت طرح تعارض منافع و مقایسه آن با طرحی که در دولت است، گفت: در شهرداری تلاش کرده‌ایم که به این طرح روشن‌تر عمل کنیم تا کسی نتواند به دلایل مختلفی با کسانی قرارداد ببندد که از اقوام آن‌ها محسوب می‌شوند و یا در پست‌های مدیریتی از آن‌ها استفاده کنند.

مجلسی هم در داستان فامیل بازی هادر شهرداری تهران ورود کرد و آن را کار نادرست اعلام کردند و معتقدند باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

دلخوش نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستاییبا اشاره به انتشار دغدغه ها و نگرانی اعضای شورای شهر در خصوص گسترش‌ استخدام‌های فامیلی در شهرداری تهران گفت: باید با استخدامهای فامیلی در هر دستگاه چه عمومی و چه دولتی برخورد شود و نباید این یک رویه شود.

نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شایسته سالاری، توجه به تخصص، تجربه و لیاقت را از جمله شاخص هایی دانست که باید در انتصابات و استخدامها توجه شود نه اینکه فامیل بازی، تبارگرایی و رابطه سالاری حاکم شود.

البته محمد علی افشانی شهردار تهران معتقد است در زمینه انتصابات باید شفاف سازی صورت گیرد و تمام سوابق مدیران بر روی سایت شهرداری تهران قرار گیرد تا مردم خودشان در این باره قضاوت کنند.

طرح عدم به کارگیری بستگان در شورای شهر تصویب شد و امیدواریم مسئولان شهری این طرح را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهند تا قدری از این فامیل بازی ها در شهرداری تهران کاسته شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    0 0
    خلایق هرچه لایق
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    0 0
    فاميل و دوستان رو نميشه ناراحت كرد
  • یزدی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    0 0
    میشه؟ امکان نداره بدبخت میره شناسنامه جعلی می گیره اصلا اسمشو عوض می کنه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس