کد خبر 898838
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
دیمونا

رسانه صهیونیستی در مطلبی به خطرهای فراروی نیروگاه اتمی «دیمونا» و تولید مواد لازم برای ساخت ۸۰ تا ۲۰۰ سلاح اتمی اشاره کرد.

به گزارش مشرق، یک رسانه صهیونیستی به نقل از مقام‌های ارشد این رژیم به در خطر بودن نیروگاه اتمی «دیمونا» به‌خاطر قرار داشتن در تیررس موشک‌ها و نیز بروز نقص فنی به دلیل کهنگی این نیروگاه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

تکاپوی اسرائیل برای جلوگیری از حمله حزب‌الله به تاسیسات دیمونا

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» چندی قبل در این زمینه نوشت: «زیو اسنیر» رئیس کمیسیون انرژی اتمی هفته گذشته گفت که  اسرائیل اخیرا اقدام‌های بیشتری برای حفاظت از دیمونا برابر موشک‌های خارجی و تهدیدها انجام داده است.

 وی البته درباره واقعیت موجود در زمینه محدودیت‌های این رآکتور که تنها تا سال ۲۰۲۳ می‌تواند به فعالیت ادامه دهد، هیچ اشاره‌ای نکرد.  

این روزنامه به نقل از منابع خارجی نوشت که تل‌آویو مواد لازم برای ساخت ۸۰ تا ۲۰۰ سلاح اتمی را در دیمونا تولید کرده و اگر این رآکتور دیگر عملیاتی نشود، تولید پلوتونیوم جدید برای ساخت بمب‌های اتمی از سوی تل‌آویو غیرممکن می‌شود.

جروزالم پست در ادامه نوشت: رآکتور اتمی دیمونا در واقع برای ۴۰ سال یعنی تا سال ۲۰۰۳ ساخته شده بوده و اکنون حتی با وجود فن‌آوری‌ها و راهبردهای جدید برای تمدید عمر مفید آن، این رآکتور به علت محدودیت‌های داخلی پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ بسته شود. 

این روزنامه در خاتمه نسبت به ادعای برخی مقام‌های این رژیم در زمینه ایمن‌سازی راکتور دیمونا ابراز تردید کرد.

روزنامه «هاآرتص» نیز چندی قبل نوشت که  پروفسور «یوزی ایعون»، عضو سابق کمیته انرژی اتمی کنست، بارها به دلایل امنیتی خواستار تعطیل شدن نیروگاه دیمونا شده بود.

رژیم صهیونیستی سال‌هاست که از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی سرباز زده و در نتیجه فعالیت‌های اتمی این رژیم تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار ندارد. بسیاری از آژانس‌های امنیتی، رژیم صهیونیستی را دارای زرادخانه‌ای‌ گسترده از سلاح اتمی بر می‌شمارند .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس