روحانی و ترامپ

مشاور وزیر خارجه امارات گفت: کشورهای اروپایی به ایران روزنه امیدی را نشان دادند و ایرانی‌ها به دنبال ایجاد شکاف میان روش واشنگتن و سیاست‌های اروپا هستند.

سرویس جهان مشرق - دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نتوانست انتظارات ضد ایرانی که از مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشت را محقق کند. برعکس، دیپلماسی ایران در تبدیل کردن این اتفاق به یک فرصت برای تثبیت مواضع حامیان برجام و مخالفان سیاست‌های تحریم‌ها ضد ایران موفقیت‌آمیز عمل کرد. 

نشست کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رینگ درگیری بین واشنگتن و تهران تبدیل شده بود و اظهارات و مواضع متناقض و احیاناً کشمکش‌ها از سوی هر کدام از کشورها ضد طرف دیگر مطرح می‌شد.  پیش از این کاخ سفید وعده داده بود که نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به مناسبتی برای افزایش فشار و بسیج افکار عمومی ضد ایران تبدیل کند. این اتفاق به صورت ویژه قرار بود در شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ تحت عنوان «مقابله با خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی و بیولوژیک» رخ دهد. 

ترامپ امیدوار بود که جنجال در تریبون این محفل بین‌المللی بتواند به عاملی برای عقب‌نشینی تهران و پذیرش برقراری دیدار بین دونالد ترامپ و حسن روحانی همتای ایرانی وی تبدیل شود تا به این ترتیب مقدمه برای تسلیم شدن ایران برای مذاکرات جدید فراهم گردد. اما نه تنها محاسبات ترامپ درست از آب در نیامد، بلکه ایرانی‌ها موفق شدند میز را برگردانند و این مراسم را به فرصتی برای تثبیت حمایت بین‌المللی از توافق برجام تبدیل کنند. 

حاشیه های نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ!

روزنامه لبنانی الاخبار در ادامه تحلیل خود از نشست مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: تهران نشست‌های دو جانبه ای را با رهبران کشورهای اروپایی برگزار کرد و آنها تاکید داشتند که نباید برجام را کنار گذاشت. مهمتر از اینها نشست وزرای خارجه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای برجام در نیویورک بود که در نتیجه آن اروپایی‌ها نظام تبادل برای فرار از تحریم‌های آمریکا را مصوب کردند. 

در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ نیز وی مواضع ناامید کننده‌ای را از سوی چین و انگلیس شنید که تاکید داشتند به حمایت از توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهد داد. آنها ابراز داشتند که حق تمامی کشورها است که بتوانند توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی با ایران به امضا برسانند. این موضوع را «وانگ بی» وزیر خارجه چین مطرح کرد. 

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز تاکید کرد که نمی‌توان بحران ایران را با سیاست تحریم‌ها کاهش داد. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز نسبت به عقب نشینی واشنگتن از توافق برجام هشدار داد و گفت که این اقدام سیستم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در دنیا را تهدید می‌کند. 

این مواضع در شورای امنیت در برابر اظهارات شدیداللحن ترامپ بود که مدعی شد در سال‌های بعد از امضای توافق هسته‌ای، اقدامات خصمانه ایران افزایش پیدا کرده است.

 وی مدعی شد که تدابیر جدید و شدیدتری نسبت به گذشته برای جلوگیری از رفتارهای ایران اتخاذ خواهد کرد که بعد از اجرای تحریم‌های کامل ضد تهران از ابتدای نوامبر آینده اجرایی خواهد شد. 

نشست شورای امنیت و همچنین دیدارهای صورت گرفته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد عرصه‌هایی است که نشان دهنده عدم موفقیت ترامپ برای  سوءاستفاده از این موقعیت بین‌المللی است. این همان چیزی بود که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا برای فرار از تحریم‌های آمریکا نسبت به آن ابراز تاسف کرد. 

آمریکا همچنین نتوانست فشارهای خود بر ایران را افزایش داده و کشورهای دیگری را به سمت فشار بر تهران بکشاند. نشست‌های نیویورک نشان از حلقه تنگ متحدان واشنگتن در هجمه جدید آنها ضد ایران داشت، جایی که تنها رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و امارات مواضعی را در حمایت از سیاست تقابل با ایران داشتند.

آنها  کنفرانسی را با عنوان« متحدان ضد ایران هسته‌ای» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کردند که در آن انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه ناامیدی واشنگتن و متحدانش را نسبت به تحولات نشست سازمان ملل در نیویورک ابراز داشت و هشدار داد که  کشورهای اروپایی به ایران روزنه امیدی را نشان دادند. وی مدعی شد که ایرانی‌ها به دنبال ایجاد شکاف میان روش واشنگتن و سیاست‌های اروپا هستند. 

انور قرقاش

رئیس‌جمهور ایران همچنین چهارشنبه گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک تأکید کرد که تحریم‌های آینده آمریکا موضوع تازه‌ای نیست. وی پیش‌بینی کرد که آمریکا دیر یا زود به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت و نمی‌تواند شرایط کنونی را ادامه دهد. 

در همین راستا تهران شاهد برگزاری نشست بین‌المللی در خصوص امنیت منطقه‌ای بود که کشورهای روسیه و چین و هند و افغانستان به علاوه ایران در آن حضور داشتند. مشاوران امنیت ملی کشورهای مذکور در این نشست حاضر بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    13 0
    انور بیا فروشگاها و بازار ایران هم ببین در مورد آن هم نظر بده
  • ندا آذرپیج NL ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    14 14
    به نظر من ملت ایران و یا بهتر بگم مسئولان ایران ترسو شده اند چون واقعا اگر با شهامت بیاییند روبروی ترامپ در جهان قطعا پیروز میشوند. آمریکا با مشکلات داخلی بسیاری درگیر است و توان سابق را ندارد
  • ترامپ NL ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    12 7
    عمو دونالد 2 سال دیگه هم رای میاره و پدر ملت ایران رو درمیاره .
  • CA ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    9 2
    آمریکا رقابت مجمع عمومی را "از"!!!!!!!! ایران باخت؟ دیگه شورشو درآوردی مشرق! دو کلام سواد فارسی نداری؟ باختن معادل دادن و تسلیم کردن است مثال : عاشق دل به معشوق باخت یعنی دل "به"!!!!! معشوق داد واقعا که...
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    13 0
    کسانی دلشان را به این حرفها خوش می کنند حکایت آن تیم بازنده ای هستند که دلش را خوش کرده کاپ اخلاق گرفته!
  • سید مرتضی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 0
    "آمریکا رقابت مجمع عمومی را از ایران باخت" نه بابا اشتباه میکنی " از " ایران نباخت " به " ایران برد مثل تیم تیم پرسپولیس که 6 هیچ "به" استقلال برد " از " برای شکست خوردنه نه برای باختن از " به" استفادعه می کنیم هر چیز که معنیش یکی بود حرف ربطش یکی نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس