اجلاس دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه

در پایان اولین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای متطقه بیانیه‌ای صادر شد و در آن از مقابله ایران و روسیه با تروریسم در سوریه حمایت شد.

به گزارش مشرق، در پایان اولین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه که تحت عنوان گفتگوهای امنیتی منطقه ای در تهران برگزار گردید بیانیه پایانی نشست صادر شد.

متن بیانیه پایانی نشست به شرح دیل است:

مشاوران، دبیران و روسای هیأت های عالی شرکت کننده در نشست تهران:

۱. تأیید می کنند که تروریسم، مواد مخدر، جرائم سازمان یافته و مداخلات خارجی در منطقه، امنیت ملی کشورهای منطقه را با خطر مواجه ساخته و چشم انداز رشد، توسعه ی اقتصادی و پیش رفت اجتماعی این کشورها را با چالش مواجه نموده و صلح را در منطقه به خطر می اندازد.

۲. تأیید می کنند افراط گرایی خشونت طلب و رادیکالیسم از مهم ترین منابع برانگیزاننده تروریسم هستند و باید با این گونه دیدگاه ها و تفکرات در ابعاد مختلف مقابله شود.

۳. می پذیرند سیاست ها و اقداماتی که به حمایت یا تقویت افراطی گری و رادیکالیسم در منطقه منجر شود، تهدیدی برای امنیت منطقه تلقی می شود و شرکت کنندگان در نشست به همکاری برای مقابله با این سیاست ها و تلاش برای صلح پایدار در منطقه متعهد می باشند.

۴. تاکید می کنند تروریسم نمی تواند و نباید به هیچ دین، ملیت یا قومیتی منتسب شود.

۵. حمایت می کنند از اقدامات موثر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابله با تهدیدات تروریستی از جمله داعش در سوریه.

۶. ابراز نگرانی می کنند از انتقال داعش از منطقه ی شامات به افغانستان و آسیای میانه و تاکید می کنند بر ضرورت اقدام هماهنگ و همه جانبه در جلوگیری از انتقال گروههای تروریستی به اسیای میانه و افعانستان.

۷. حمایت می کنند از ایجاد صلح و ثبات و کمک به توسعه و بازسازی افغانستان و تشویق می کنند سایر کشورها را برای کمک به دولت افغانستان در فرآیند صلح با طالبان.

۸. تاکید می کنند بر ضرورت مقابله ی موثر با کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر به عنوان یکی از منابع تأمین مالی تروریسم.

۹. تاکید می کنند بر اهمیت تداوم ارتباطات در رشد و توسعه ی اقتصادی و تجاری و ایجاد مسیرهای امن ترانزیتی با استفاده از زیرساخت‌های موجود و نیز ایجاد زیرساخت‌های جدید و تصمیم می گیرند که این موضوع  به عنوان یکی از اهداف همکاری ها در دستور کار قرار گیرد.

۱۰. تصمیم می گیرند این نشست را به طور سالانه و به صورت چرخشی در کشورهای عضو نشست تشکیل دهند.

۱۱. تصمیم می گیرند تا برای پیگیری توافقات انجام شده، دبیرخانه نشست، توافقات انجام شده را فعالانه پیگیری کند و گزارش کار خود را در پیگیری توافقات به نشست سالانه ی دبیران و مشاوران امنیت ملی ارائه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس