ظریف و موگرینی

درحالی که اتحادیه اروپا وعده داده است مکانیسمی برای محافظت از ایران در برابر تحریم های آمریکا راه اندازی کند به عقیده کارشناسان، دولت آمریکا می تواند این مکانیسم را هم هدف تحریم های خود قرار دهد.

به گزارش مشرق، با افزایش شکاف بین واشنگتن و متحدانش، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در حال ایجاد یک مکانیزم جدید پرداخت هستند که به کشورها اجازه می دهد به دور از تحریم‌های آمریکا با ایران داد و ستد کنند.

به گفته اعضای باقیمانده معاهده اتمی ایران- فرانسه، بریتانیا، آلمان ، روسیه و چین- هدف این مکانیزم که آن را SPV می نامند، کمک به فعالان اقتصادی برای اطمینان از یک تجارت قانونی با ایران است.

فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه گفت:« کشورهای عضو اتحادیه اروپا مکانیسمی قانونی برای تسهیل معاملات مالی با ایران ساخته اند که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد به تجارت با ایران طبق قانون اتحادیه اروپا ادامه دهندو این مکانیسم در اختیار سایر شرکایشان هم در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت».

بیشتر بخوانید:

واکنش پمپئو به طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم ها علیه ایران

تحریم های آمریکا برتعدادی از صنایع ایران اعمال شده است مثل صنعت هواپیمایی ، فلزات ، اتومبیل و معاملات طلا. این اتفاق پس از خروج آمریکا از معاهده اتمی 2015 صورت گرفت. در چهارم نوامبر دور جدید تحریم‌ها بر بخش نفت ایران اعمال خواهد شد که 70 درصد صادرات آن را تشکیل می‌دهد. ایران هفتمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان است.

تحریم های نفتی آغاز می شوند

معاهده اتمی ایران که آن را طرح جامع اقدام مشترک می‌نامند توسط دولت اوباما طراحی و منعقد شد و شش قدرت بزرگ دنیا و ایران آن را امضا کردند. این معاهده در ازای مهار برنامه هسته‌ای ایران ، تحریم‌های اقتصادی تهران را برداشت. دولت ترامپ در ماه مه از این معاهده خارج شد و آن را «بدترین معامله» دانست. هرچند متحدان آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصدیق کردند ایران به مفاد معاهده پایبند بوده است.

واشنگتن حالا تهدید کرده است معامله‌گران با ایران را از سیستم مالی آمریکا خارج می کند. این تهدید باعث شده بسیاری شرکت های چند ملیتی و سرمایه‌گذاران خارج از کشور تحت فشار قرار گیرند. هدف تحریم های نفتی نیز اجبار کشورها به توقف واردات نفت خام از ایران است.

سرپیچی از تحریم‌ها

مکانیسم اتحادیه اروپایی برای معامله با ایران ، راه حلی است برای بانک‌های مرکزی و اقتصادی که از جریمه های آمریکا می ترسند و به نوعی سرپیچی فاحش رهبران اروپا از آمریکاست که از سیاست‌ خارجی ترامپ خسته شده اند.

راجر متیوز، یک مدیر ارشد تجارت بین الملل گفت:« کشورهای اتحادیه اروپا که با ایران معامله می کنند ، احتمالا باز هم تحت تاثیر دور دوم تحریم ها علیه ایران قرار می گیرند».

او ادامه داد:« اگر هم مکانیسم اروپایی راه اندازی شود آمریکا می تواند حوزه تحریم‌ها را طوری تنظیم کند که شامل این مکانیسم هم بشود. در حال حاضر بعید است شرکت اروپایی مکانیسم ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا را برای محافظت از آن ها در برابر تحریم های ثانویه آمریکا کافی بدانند.»

رابرت پیپ، مدیر پروژه تهدیدات امنیتی در دانشگاه شیکاگو گفت:« تحریم شرکت های اروپایی‌ توسط آمریکا به جرم ادامه همکاری با ایران گزینه ای است که دولت آمریکا می تواند به آن دست بزند اما احتمالا کارایی ندارد. در اروپا نیز ملی گرایانی هستند که می توانند مقابله به مثل کنند که این امر باعث تعمیق بیش از پیش شکاف بین آمریکا و اروپا می شود و این چیزی است که ایران و سایر کشورها می توانند از آن سوء استفاده کنند».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    1 0
    بابا اروپا ایران اسکل کرده ببخشیدا بزرگای نظامم بخاطر این چیزا به این روحانی بی عرضه فرصت دادن ببین چی میشه میدونید چی میشه گرونی هزاربرابر میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس