امیرعبداللهیان

دستیار وزیر خارجه ‌می‌گوید:یکی ازموفق ترین پرونده های مشترکی که میان ایران و روسیه شکل گرفته پرونده سوریه است و از سوی دیگر مشکل اصلی عربستان این است که نفوذ سازنده منطقه ای ایران را نتوانسته درک کند.

به گزارش مشرق، حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل در گفتگویی به تشریح آخرین تحولات منطقه ، سیاست خارجی و روابط با عربستان و آمریکا پرداخت .

* از وزارت خارجه کنار گذاشته نشدم/ در مجلس شورای اسلامی مامور هستم

امیر عبداللهیان در باره برکناری‌اش از وزارت امورخارجه گفت: بنده از وزارت امورخارجه برکنار نشده‌ام و در مجلس شورای اسلامی مامور هستم.

*مشکل اصلی عربستان با ایران نفوذ منطقه ای ایران است

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا با روی کار آمدن دولت روحانی مشکلات ما با کشورهای عربی حل نشد بلکه بیشتر هم شد، تصریح کرد: آقای دکتر روحانی در شروع کارش سعی کرد پیام مثبتی را به کشورهای منطقه از جمله به عربستان سعودی بدهد و ایشان حتی در جایی اشاره کردند در دوره ای که دبیر شورایعالی امنیت ملی بودند، موافقتنامه امنیتی با ریاض امضا کرده و با روی گشاده نسبت به عربستان صحبت کردند، بنده همان موقع معاون وزیر خارجه بودم و سفرهایی در این رابطه داشتم ولی برداشتم این بود که سعودی ها سیگنال های غلط از این اشارات مثبت جمهوری اسلامی دریافت می کنند ضمن اینکه عربستان سعودی تصورش این بود که در رابطه با ایران می تواند نقش و جایگاه خود را به عنوان برادر بزرگتر در منطقه ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: مذاکره موشکی ایران هرگز تعبیر نمی‌شود

امیرعبداللهیان تاکید کرد:‌ در همان زمان در ملاقاتی که با سعودالفیصل زمانی که وزیر خارجه بود جمله‌ای شنیدم که ایشان گلایه ای داشته و گفتند که شما در شروع به کار آقای روحانی از رابطه با عربستان صحبت کردید اما این رابطه از تماس تلفنی ما به تماس تلفنی آقای روحانی و اقای اوباما منجر شد و به سفر آقای روحانی منجر نشد که در واقع این موضوع نشانگر این است که نوع نگاه عربستان به روابط با ایران چگونه است.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل همچنین در مورد مشکل عربستان با ایران گفت: مشکل اصلی عربستان این است که پدیده ای به نام انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی  و همچنین نفوذ سازنده منطقه ای ایران را نتوانسته درک کند. برای عربستان پیشرفت‌های ایران در حوزه های هسته ای، علم و فناوری و حتی گفتمان سیاسی قابل تحمل نیست لذا عربستان بویژه در دوران کنونی که بنده اسمش را گذاشته ام دوران حاکمیت آل سلمان در عربستان سعودی، کمر همت بسته که جمهوری اسلامی ایران را از منطقه حذف کند یا نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را ریشه کن کند.

*اطلاعات دقیقی از پول و هدایت عربستان در تحریک بصره در دست داریم

وی پاسخ به اینکه عربستان تا چه اندازه توانسته بر روابط ایران و عراق تاثیر بگذارد، گفت: مردم عراق از نقش تخریبی عربستان در بیش از 15 سال گذشته اطلاع کامل دارند و با چشمان خود دیدند که دستگاه امنیتی عربستان سعودی در پشت بسیاری از جریانات تروریستی در عراق قرار داشته است. منتهی عربستان سعودی در دو سه سال اخیر تلاش دارد از مسیر سیاسی و دیپلماتیک هم تاثیر گذاری کند، اطلاعات فراوانی وجود دارد که نشان می دهد حمله به سرکنسولگری ایران در بصره با تحریک و پول و هدایت برخی طرف های خارجی از جمله عربستان سعودی شکل گرفت.

*پول صادرات برق به عراق را به صورت ارزی دریافت می کنیم

امیر عبداللهیان تاکید کرد:‌ کمکی که ما در عراق انجام می دهیم ، یک سطح در راستای مبارزه با تروریسم است . اگر وزارت دفاع ما تجهیزات و یا تسلیحاتی را در چهارچوب مبارزه با تروریسم در اختیار عراق قرار داده وجه آن را عینا دریافت کرده است.

سطح دوم کمک های ما صادرات برق به چند استان عراق است. صادرات برق به عراق را به صورت ارزی مبلغش را دریافت می کنیم. اینطور نیست که  به عراق نفت خیز و عراقی که دارای بنیه اقتصادی بالایی است  بخواهیم کمک بلاعوض کنیم. اینها کاملا در چهارچوب توافقاتی است که برای ما هم توجیه اقتصادی دارد و هم  در حوزه صادرات برق و برخی اقلامی که به عراق می فروشیم سود هم دارد.

*یکی از موفق ترین پرونده های مشترکی که میان ایران و روسیه شکل گرفته پرونده سوریه است

وی در مورد همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه اظهار داشت:یکی از موفق ترین پرونده های مشترکی که میان ایران و روسیه شکل گرفته پرونده سوریه است اما اینکه آیا در همه مسائل سوریه دارای رویکرد مشترک هستیم حداقل در بحث رژیم صهیونیستی و مقاومت نقطه نظر مشترک نخواهیم داشت.

واقعا متاسف می شوم برخی روشنفکران ما کوچکترین تحول در ایران را که در راستای تامین حداکثری امنیت ملی است را به باد انتقاد می گیرند و بزرگترین اقدامات خلاف رویه در امریکا را که رئیس CIA می شود وزیر خارجه  خیلی عادی از کنار ان می گذرند و از فردایی که وزیر خارجه شده جوری برخورد می کنند که انگار این آدم ۵۰ سال در وزارت خارجه امریکا بوده و حق طبیعی اش بوده که بیاید وزیر خارجه شود.

* با صدای بلند اعلام میکنم که سوریه به کمک ایران اجازه نداد نقشه آمریکایی‌ها پیش برود

وی در مورد حضور آمریکایی ها در سوریه اظهار داشت: مایلم با صدای بلند اعلام کنم مردم سوریه، نیروهای مسلح و رهبری سوریه به کمک جمهوری موثر جمهوری اسلامی ایران اجازه ندادند نقشه امریکایی ها در سوریه پیش برود و شکست خوردند. در دوره آقای ترامپ، امریکایی ها نمی دانند در سوریه چه می کنند. رفتارهای امریکا در سوریه منفعلانه و نمایشی است و امریکایی ها در سوریه هیچ نقش تعیین کننده ای را نمی توانند ایفا کنند، چون دچار سردرگمی در برابر تحولات سوریه هستند ولی در عین حال تلاش خود را می کنند که تا جای ممکن پیروزی ها را به دروغ به نام خودشان ثبت کنند. 

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد: ایران و سوریه به عنوان پشتیبان هم بودند و کار اصلی و میدانی را مردم و نیروهای مسلح سوریه انجام دادند اما در عراق ، امریکایی ها تا مدتها دوستان عراقی ما را معطل نگه داشتند که صبر کنید طراحی های عملیات تکمیل شود. زمانی موصل آزاد شد که  دوستان عراقی به این نتیجه رسیدند که خودشان باید اقدام کنند و اگر معطل امریکایی ها بمانند نه تنها موصل ازاد نخواهد شد بلکه موصل های بعدی هم به دست داعش سقوط خواهد کرد.

* شش سال پیش به نماینده پوتین گفتم نظر مردم ایران نسبت به روسیه مثبت نیست/ اما بعدها نظرم نسبت به روسیه عوض شد

امیرعبداللهیان در مورد اینکه نگاه ما باید به سمت شرق باشد، تاکید کرد: زمانی که ۶ سال پیش در موضوع منطقه و سوریه با روسیه و مقامات آن از جمله آقای میخائیل بوگدانف نماینده پوتین در خاور میانه وارد گفتگو در مسکو شدم از ابتدا اولین حرفی که به ایشان گفتم این بود که سابقه ذهنی و تاریخی مردم ایران نسبت به روسیه مثبت نیست و فکر می کنند روس ها در دقیقه نود دوستان خودشان را رها می کنند و در چهارچوب منافع خودشان عمل خواهند کرد. اما همکاری هایی که در سوریه و برخی پرونده های منطقه ای در دوره روسیه پوتین داشتیم نظر من را عوض کرد. معتقدم روسیه و پوتین قابل اعتماد می تواند باشد به شرطی که منافع مشترک در حوزه های مختلف بین تهران و مسکو تعریف شود، نمی توانید بگویید روسیه به خاطر منافع ما هر اقدامی را حاضر است بکند.  

* دوران اوباما هم دوران طلایی ما نبود

دستیاور وزیرخارجه در مورد مذاکره با آمریکا خاطرنشان کرد:‌ فکر می کنم در همه مقاطع چه در نگاه به شرق و غرب و همچنین مذاکره و عدم مذاکره با امریکا ، ایران از موضع اقتدار و صبر و خویشتنداری و حکیمانه وارد شده و هربار این طرف مقابل بود که نشان داد قابل اعتماد نیست و در مورد اخیر هم در برجام این مورد را تایید کرد، اینطور نبود که دوران طلایی ما در دوره اوباما و دموکراتها باشد، ترامپ با عدم توازن روحی روانی که در تصمیم گیری ها دارد ان مسئله را تشدید کرد.

منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس