کد خبر 888637
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
ترامپ نمایه

به عقیده کارشناسان روس، رئیس جمهوری آمریکا با هدف تاثیرگذاری بر بحران داخلی در ایالات متحده و حل مشکلات اخیر خود، قصد دارد حمله نظامی مجددی به سوریه را به نمایش بگذارد تا جو حاکم بر آمریکا تغییر کند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که پایگاه نظامی "حمیمیم" در خاک سوریه به سامانه‌های دفاع ضدهوایی مضاعف مجهز خواهد شد. گروه کشتی‌های ناوگان دریایی روسیه در دریای مدیترانه نیز تقویت شده است. بدین ترتیب روسیه خود را برای امکان حمله نظامی جدید آمریکا و متحدانش به سوریه آماده کرده است.

این در شرایطی است که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده، رایزنی‌ها با طرف روسی برای ممانعت از استفاده مجدد از سلاح شیمیایی در سوریه را آغاز کرده است. پیش از این "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که این کشور از شورای امنیت سازمان ملل درخواست نموده تا رایزنی‌های فوری پیرامون تحریکات جدید برای اجرای حملات شیمیایی در استان ادلب سوریه انجام شود.

بیشتر  بخوانید:

استقرار سیستم ضد موشکی آمریکا در شمال سوریه

بعد از افشاءگری‌های مقامات نظامی روسی، روز گذشته "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه نیز اطلاعات مربوط به افزایش کشتی‌های دارای موشک‌های کروز آمریکا در خاورمیانه را تایید کرد و یادآور شد، اوضاع در استان ادلب سوریه که نیروهای مسلح غیرقانونی همچنان کنترل آن را در دست دارند، بسیار حساس شده است. البته به گفته وی، مذاکرات بسیار جدی و پیچیده‌ای در تمامی سطوح با گروه‌های مسلح به اصطلاح میانهرو در منطقه جریان دارد.

امیدواری روسیه به کمک عربستان سعودی برای کاهش تنش پیرامون سوریه

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو نوشت: امروز چهارشنبه در مسکو مذاکراتی بین "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "عادل الجبیر" همتای عربستانی که برای یک دیدار کاری به روسیه سفر کرده، انجام میشود. بر اساس اطلاعات وزارت خارجه روسیه، مقامات مسکو این مذاکرات را موقعیت خوبی برای بررسی اوضاع کنونی پیرامون سوریه ارزیابی می‌کنند، چرا که هر دو کشور بخش غیرقابل تفکیکی از حل و فصل اوضاع در سوریه هستند.

علاوه بر این، وزرای خارجه دو کشور طیف وسیعی از مسائل مربوط به مشارکت دوجانبه را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد. ضمن اینکه این دیدار می‌تواند نقش مهمی در فراهم سازی مقدمات سفر "ولادیمیر پوتین" به عربستان صعودی داشته باشد. "میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه پیش از این اعلام کرده بود که چنین سفری در آینده نزدیک انجام خواهد گرفت.

به نوشته این روزنامه، احتمال دارد مقامات مسکو و ریاض بتوانند به توافقات مشخصی درباره اوضاع سوریه دست یابند، هرچند دو طرف در رابطه با مناقشه یمن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

امکان رسیدن به توافق روسیه و عربستان درباره سوریه در شرایطی که آمریکا و متحدانش در غرب تهدید کرده‌اند که ممکن است به سوریه حمله کنند، می‌تواند اهمیت زیادی بر روند اوضاع در منطقه داشته باشد.

چرا ترامپ تصمیم به حمله نظامی دیگری به سوریه گرفته است؟

روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» نیز در تحلیلی با اشاره به هشدارهای چند روز اخیر مقامات وزارت دفاع روسیه درباره تحریکات جدید در سوریه با استفاده از یک حمله شیمیایی دیگر و همچنین به طور همزمان افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه با هدف حمله موشکی گسترده به خاک سوریه، یادآور شده است که پنتاگون اظهارات مقامات نظامی روسیه را اقدامی »صرفا تبلیغاتی» ارزیابی کرده و اطلاعات درباره افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه را تکذیب کرده است.

"ایگور کاروتچینکو" کارشناس نظامی و سردبیر مجله «دفاع ملی» یادآور شده است که پیش از این هم موارد زیادی وجود داشته که پنتاگون به طور رسمی مسئله‌ای را اعلام کرده، ولی در عمل عکس آن را انجام داده است. وی به این روزنامه توضیح داد: «نمی‌توان روی اظهارات رسمی پنتاگون حساب کرد. در حالیکه اظهارات صورت گرفته از سوی وزارت دفاع روسیه بسیار مهم هستند. این اظهارات نه تنها یک اعلام معمولی، بلکه اطلاعات تایید شده و منطبق بر واقعیات هستند.» به گفته این کارشناس، وزارت دفاع روسیه روی اطلاعات نیروهای شناسایی و جاسوسی نظامی تکیه دارد که کاملا مورد تایید هستند.

سرهنگ "لئونید ایواشف" رئیس آکادمی علوم ژئوپلیتیکی روسیه نیز تاکید کرده که باید به اطلاعات وزارت دفاع روسیه اطمینان کامل داشت.

وی افزود: «اطلاعات وزارت دفاع روسیه ازهم اکنون نقش خود را ایفا کرده و و همین مسئله که پنتاگون شروع به اعتراف نموده، نشان می‌دهد که احتمال دارد حمله نظامی به سوریه انجام نشود.» ایواشف یادآور شد که مسئله اقدامات تحریک آمیز در سوریه، اکنون در سطح شورای امنیت نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

ترامپ برای حل مشکلات داخلی خود به یک ماجراجویی نظامی خارجی نیاز دارد

"الکساندر دومرین" کارشناس مسائل آمریکا و استاد مدرسه عالی اقتصاد مسکو، فعال شدن کنونی آمریکا پیرامون سوریه را به نشست سه‌جانبه روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در تهران مربوط دانسته است. وی به این روزنامه توضیح داد: «واضح است که سه کشور ضامن صلح در سوریه، مسائل مربوط به حل و فصل اوضاع کنونی در این کشور را مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهند داد و اگر آمریکا اقدامی نکند باید منتظر نتیجه این نشست بماند.»

این کارشناس یادآور شد، البته اهداف سیاست داخلی را نیز نباید فراموش کرد. دونالد ترامپ سعی دارد آرای جمهوری‌خواهان را در جریان انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر کنگره افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف به چنین تشدید اوضاعی پیرامون سوریه نیاز دارد. به گفته وی، سیاست خارجی ترامپ هرچند مورد پسند سایر جهان قرار ندارد، ولی به منظور مقابله با دموکرات‌ها مورد نیاز است.

"بوریس میژییف" ناشر و کارشناس دیگر مسائل سیاسی نیز با این نظریه موافق است که فعال شدن آمریکا پیرامون سوریه به مسائل سیاسی داخلی در ایالات متحده مربوط بوده و به دونالد ترامپ کمک خواهد کرد تا خود را از شر استیضاح نجات دهد.

 وی یادآور شد: «همین که روسای جمهوری آمریکا با مشکلات جدی در داخل کشور مواجه می‌شوند اقدامات نظامی در خارج از آمریکا را آغاز می کنند تا جو حاکم بر جامعه تغییر کند و این مسئله دیگر به یک سنت مرسوم در آمریکا تبدیل شده است.»

 روسیه به‌خاطر اعمال فشار آمریکا، مواضعش درباره ایران را تغییر نخواهد داد

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو در تحلیلی پیرامون این مسئله نوشته است: مقامات واشنگتن انتظار دارند که مسکو موافقت کند تا تهران را قربانی کرده تا خود به تنهایی بتواند روند اوضاع پس از جنگ در سوریه را رهبری کند. آنچه به روسیه پیشنهاد شده، این است در ازای امتیازدهی به آمریکا در این رابطه، اوضاع در اوکراین تحت کنترل قرار گرفته و تحریم‌های ضدروسی نیز کاهش پیدا کند. ولی آیا مسکو به این پیشنهاد پاسخ مثبت خواهد داد؟

"ولادیمیر آواتکوف" مدیر مرکز تحقیقات شرق شناسی، دیپلماسی و روابط بین الملل روسیه در مصاحبه با این روزنامه تاکید کرده است: «مسکو خود را درگیر معاملات ژئوپلیتیکی نخواهد کرد و این مسئله در خط مشی سیاسی روسیه نیست. برخلاف آمریکایی‌ها، ما سعی می‌کنیم تا در منطقه خاورمیانه امنیت قابل قبولی ایجاد کنیم که در چارچوب آن حقوق، منافع و ارزش‌های همه نقش آفرینان منطقه مورد احترام قرار بگیرد. در این منطق چنین معاملاتی غیرممکن است.»

به عقیده وی، شایعات شنیده شده پیرامون این مسئله با هدف تاثیرگذاری بر نشست سران سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه صورت می‌گیرد، چرا که مقامات این سه کشور مشارکت نسبتا سازنده‌ای با یکدیگر داشته و اکنون نیز قصد دارند تا به اوضاع در استان ادلب سرو سامان دهند. این کارشناس گفت، در مذاکرات هفته آینده روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در تهران، مسائل مربوط به بازسازی، بازگشت پناهجویان و آینده سیاسی این کشور مطرح و بررسی خواهد شد.

آواتکوف درباره امکان حمله آمریکا به سوریه نیز گفت: «برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است که خود را به هر دری بزنند و از هر امکانی برای تغییر نظام سیاسی در دمشق استفاده کنند و تهدید برای حمله مجدد به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی نیز در همین راستا صورت گرفته است.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس