کد خبر 896136
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
زنگنه

وزیر نفت گفت: به دلیل حساسیت بالای عرضه نفت در بورس، قرار شد به طور آزمایشی و محدود، این عرضه با ۲۰ درصد تسویه ریالی و ۸۰ درصد ارزی انجام شود.

به گزارش مشرق، بیژن زنگنه، وزیر نفت در جمع خبرنگاران در تهران با اشاره به نشست روز گذشته کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) در الجزایر فت: در این نشست بر پایبندی به سهمیه‌ها تاکید شد و هیچ بحثی درباره افزایش تولید مطرح نشد.

زنگنه در پاسخ به اینکه "آیا حذف نفت ایران برای کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است؟"، اظهار داشت: حذف نفت ایران در میان‌مدت امکان‌پذیر نیست، اما در کوتاه مدت آمریکایی‌ها مسائلی در ذهنشان هست تا اگر شده حتی برای یک ماه به‌صورت نمادین صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما این خواب هیچگاه تعبیر نمی‌شود.

بیشتربخوانید:

قیمت نفت ارزان‌تر می‌شود اگر ترامپ توئیت نکند

 

وزیر نفت در پاسخ به اینکه "افزایش نیافتن تولید اعضای اوپک و غیراوپک در نشست الجزایر چه پیامی برای آمریکا دارد؟"، تصریح کرد: اوپک، سازمانی مستقل است و شاخه‌ای از وزارت انرژی امریکا نیست و دیروز هم گفتم صحبت آقای ترامپ که گفته‌ ما امنیت برخی کشورهای منطقه خلیج فارس را تامین می‌کنیم و بقای عمر آنها بستگی به حمایت و تلاش ما (آمریکا) دارد، بزرگ‌ترین توهین به ملت‌ها و کشورهای دوست آمریکا در منطقه است و امیدوارم که در اقدام‌هایشان نشان دهند که چقدر مستقل هستند.

وی افزود: آنچه در الجزایر حاصل شد این بود که هیچ کشوری پاسخ مثبتی به صحبت‌های آقای ترامپ نشان نداد و تقریبا اوپک و حتی کشورهای غیرعضو اوپک هم اعلام کردند اکنون نیازی به افزایش تولید نیست و این را اگر نگوییم شکست سخت؛ به‌طور حتم هیچ دستاوردی برای آقای ترامپ نداشته است.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه "ایا به جز کره جنوبی، کشور دیگری واردات نفت از ایران را قطع کرده؟"، گفت: برخی کشورها خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند، اما هیچ کشوری خرید نفت خود از ایران را متوقف نکرده و تنها کره جنوبی است که برای سه ماه پیاپی از ایران نفت نخریده است.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه "عرضه نفت خام در بورس چه زمانی صورت می گیرد؟"، گفت: سران سه قوه با عرضه نفت خام در بورس موافق هستند، اما هیئت دولت هنوز با عرضه نفت در بورس موافقت نکرده است.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت‌های این موضوع اعلام شد که عرضه نفت در بورس 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی به‌طور آزمایشی و محدود در بورس عرضه شود و پس از ارزیابی نتایج، تصمیم بعدی گرفته می‌شود.

زنگنه درخصوص عرضه خرده محموله‌ها در بورس گفت: عرضه خرده محموله‌ها مشخص است و تا حدود 40 هزار بشکه می‌توانیم عرضه کنیم.

زنگنه با بیان اینکه "شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه محصولات خود در بورس ابلاغیه دریافت می‌کنند که قیمت آنها هم مشخص است"، گفت: در یک تا دو ماه اخیر بورس تقریبا عرصه فعالیت تعدادی دلال بوده و کالا و مواد اولیه به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید.

وی افزود: سال گذشته 250 هزار تن مواد اولیه در بورس عرضه کردیم و بازار هم تعادل داشت؛ امسال هم همان مقدار عرضه کردیم، اما بالای یک میلیون تن تقاضا برای آن وجود داشت که نشان‌دهنده تقاضای رانتی است که به‌منظور تولید نبوده و سامانه هم نمی‌تواند آن را شناسایی کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه قرار شد از نظر قیمتی دیگر سقفی برای رقابت در بورس نباشد تا فعالیت‌ها عادلانه‌تر انجام شود، گفت: در این صورت فکر می‌کنم قیمت نهایی برای مصرف‌کننده پایین بیاید، همچنین قرار است قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی متناسب با تغییراتی که در نرخ ارز حاصل شده، مقداری تغییر کند.

این عضو کابینه دولت در پاسخ به اینکه "آیا شاهد احیای کارت سوخت برای کنترل قاچاق بنزین از کشور خواهیم بود؟"، گفت: احتمال دارد کارت سوخت برای کنترل قاچاق، دوباره احیا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    0 0
    کل محصولات و کالاهای کره جنوبی در ایران باید تحریم شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس