تیراندازی در اهواز

لبخند ظریف و دستگاه دیپلماسی در مقابل مداخله‌جویی‌های سعودی‌ها کارساز نبوده و لازم است واکنشی قاطع و در خور در این‌باره نشان داده شود.

به گزارش مشرق، حمله تروریستی روز گذشته یک جریان تجزیه‌طلب به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز که به شهادت و زخمی شدن تعدادی از مردم و نیروهای مسلح منجر شد و همچنین نزدیکی عاملان این حادثه به عربستان‌سعودی، بار دیگر افکار عمومی را متوجه پروژه چندین ساله آمریکا، سعودی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به ناامنی در داخل ایران کرده است.

بیشتر بخوانید:

پیام رهبر انقلاب در پی حمله تروریستی اهواز

تروریست خوب «حمله» می‌کند، تروریست بد «حمله تروریستی»

بنا به گفته سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان الاحوازیه هستند. سردار شریف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این جریان از عربستان‌سعودی تغذیه می‌کند، اظهار کرد: اقدام آنها برای تحت‌الشعاع قرار دادن عظمت رژه نیروهای مسلح است. وی همچنین گفت: در این مراسم از مردم هم دعوت شده بود و این عناصر مسلح هم به سمت مردم و هم به سمت نیروهای مسلح حاضر در رژه تیراندازی کردند. به گفته سردار شریف، چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق به سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته نیز تیراندازی کرده است.

جنبش الاحوازیه که خود را جنبش ملی دموکراتیک الاحواز (الاهواز) می‌نامد به قولی همان «جنبش خلق عرب» است. مقر اصلی این گروه تجزیه‌طلب، لندن و شعب فعال آن در کشورهای عربی همچون مصر، امارات و عربستان است. الاحوازیه پیش‌تر هم به اقدام مسلحانه علیه سفارتخانه‌های ایران در کشورهای عربی دست زده بود. حمله تروریستی دیروز عوامل سعودی به رژه نیروهای مسلح در اهواز در حالی است که در چند سال اخیر بویژه پس از روی کار آمدن سلمان و قدرت گرفتن محمد بن سلمان در عربستان، این کشور که طعم شکست از ایران را در سوریه چشیده بود، حداکثر توان خود را بر ناامن‌سازی مرزهای ایران گذاشته و در این مسیر چندین عملیات تروریستی را طراحی و اجرا کرده بود. ولیعهد سعودی اردیبهشت‌ماه ۹۶ به صراحت از این پروژه ضدایرانی پرده برداشت. محمد بن‌سلمان در اظهاراتی کم‌سابقه و مداخله‌جویانه گفته بود: «منتظر نمی‌مانیم تا عربستان به میدان جنگ تبدیل شود، بلکه جنگ را به خاک ایران خواهیم کشاند».

کارشناسان امنیتی همان زمان نیز معتقد بودند که تهدید ولیعهد سعودی بیشتر ناظر به ظرفیت بالقوه عربستان برای هدایت تروریست‌ها و تحریک سرسپردگان داخلی جهت ایجاد ناامنی در داخل مرزهای ایران است. ظرفیتی که در تعرضات اخیر تروریست‌ها به مرزهای ایران و شهادت شماری از سربازان ایرانی نشان داده شد.


 همراهی آمریکا با سعودی در این پروژه البته موضوعی است که در رسانه‌های آمریکایی نیز به آن اذعان شده است. پایگاه تحلیلی «گلوبال‌ریسرچ» در مطلبی به قلم «آندره کوریبکو» که مردادماه ۹۵ منتشر شد، به طرحی اشاره کرد که در آن وخامت اوضاع در جنگ سوریه ناشی از اقداماتی است که ریاض و واشنگتن با هدف عقب‌ راندن ایران از کمک نظامی به دولت قانونی «بشار اسد» انجام می‌دهند. در این یادداشت تحلیلی آمده است: «روش کار اینطور است که آنها (واشنگتن و ریاض) شورش‌های محیطی در مناطق مرزی داخلی ایران را همزمان با تهدیدات تروریستی در درون کشور تحریک کرده و همه این اقدامات همسو با اغتشاش‌آفرینی و ایجاد انقلابی رنگین اجرا می‌شود».

خلاصه اینکه ریاض و واشنگتن سخت مشغول کارند تا جنگی مرکب و چندبعدی را علیه ایران به راه اندازند. همه شواهد نیز حاکی از تشدید این کمپین در ماه‌های آتی است که آمریکا علیه رقیب چندین ساله خود در خاورمیانه وارد عمل می‌شود. ناآرامی در جنوب شرقی ایران یعنی در منطقه بلوچستان، تلاش برای راه‌اندازی یک سلسله اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری در عمق خاک ایران و راه‌اندازی یک کودتای رنگین نظیر آنچه اصلاح‌طلبان سال ۸۸ در خیابان‌های تهران انجام دادند، از جمله اجزایی است که «آندره کوریبکو» در ارزیابی خود از جنگ ترکیبی آمریکا و سعودی در ایران به آنها اشاره کرده بود.


حمایت‌های علنی آمریکا و سعودی از تروریست‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان طی چند سال اخیر را نیز می‌توان به این فهرست افزود. طبق این گزارش، فعال‌تر شدن تروریست‌های این منطقه پس از آن انجام شد که عربستان ۲ سال پیش و از طریق حزب پارتی کردستان عراق احزاب کردی ایران را برای ایجاد جبهه مشترک کردی به ریاست «مصطفی هجری» ترغیب و آنها را جهت انجام جنگ مسلحانه با ایران آماده و مهیا کرد. با این حال تحرکات عربستان‌سعودی برای منسجم کردن همه تروریست‌های مخالف جمهوری اسلامی در جریان حضور «ترکی فیصل» در نشست چند سال پیش گروهک تروریستی منافقین در پاریس علنی شد. سعودی‌ها با این حرکت عزم خود را برای مقابله تروریستی با ایران نشان دادند. تحرکات آنها در شمال عراق نیز نشان داد آنها برنامه ویژه‌ای برای غرب ایران طراحی کرده‌اند.

در جریان حمله سال گذشته داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) نیز که به کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم بی‌گناه انجامید، این حمایت سعودی‌ها شفاف‌تر شد. به گونه‌ای که تنها یک روز قبل از این حملات وزیر خارجه سعودی در توئیتی نوشت که «ایران باید تنبیه شود!» حمایت رهبران تازه‌کار عربستان از تروریست‌های تجزیه‌طلب در چند سال اخیر به قدری شفاف و علنی بود که موجب شد مسؤولان کشورمان نیز بارها و بارها سرنخ حملات تروریستی را سعودی‌ها معرفی کنند. از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌ باره معتقد است: کنسولگری عربستان در شمال عراق به ‌منظور مداخله در امور ایران و عراق به حزب کومله کمک می‌کند و تروریست به ایران اعزام می‌کند که با هوشیاری نیروهای انقلاب، با شکست مواجه شده است.

رضایی با اشاره به اختلافات بنیادین ایران با سعودی بویژه درباره استقلال کشورها، گفت: ما این اعتقادات را داریم و با عربستان که به این اصول متعهد نیست، مشکل داریم. سعودی‌ها شرورترین حکومت روی زمین هستند و با جنون خود منطقه را به آشوب می‌کشند. همچنین سردار دهقان، وزیر دفاع پیشین جمهوری اسلامی نیز درباره تهدیدات بن‌سلمان علیه ایران گفته بود: «اگر عربستان علیه ایران مرتکب حماقت شود، تهران فقط مکه و مدینه را امن نگاه خواهد داشت».

روزنامه «وطن امروز» در گزارش ۲ سال قبل خود پیرامون این تحرکات سعودی‌ها نوشته بود: «اگر تا پیش از این مقامات سعودی برنامه‌ریزی‌های تروریستی خود علیه ایران را در جنوب شرقی ایران و در مرز پاکستان متمرکز کرده بودند و اشرار مسلح را در این منطقه جذب و علیه جمهوری اسلامی تجهیز می‌کردند اما در دوره جدید و پس از آشکار شدن ضعف سیاسی و نظامی سعودی‌ها در معرکه‌های یمن، عراق، سوریه و بحرین، آنها به دنبال استفاده از همه ظرفیت‌های تروریستی علیه ایران در مناطق مختلف منطقه هستند».


با همه اینها به نظر می‌رسد جنگ نیابتی رژیم عربستان‌سعودی علیه ایران از سال ۹۴ که مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق به عربستان سفر کرد و با پادشاه و رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت آل‌سعود دیدارهایی پشت درهای بسته برگزار کرد، رسما کلید خورد و با اعزام تیم‌های تروریستی موسوم به حزب دموکرات کردستان ایران برای عملیات علیه مردم کردستان ایران، به مرحله اجرا رسید. سفر مسعود بارزانی به ریاض در بحبوحه راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی عربستان علیه ایران و درست همزمان با هشدار مقامات ارشد ایران به آل‌سعود درباره تبعات ناشی از این جنگ‌های نیابتی رخ داد. خردادماه سال ۹۴ رهبر حکیم انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دانشگاه افسری امام حسین‌(ع) از تلاش دشمن برای کشاندن جنگ‌های نیابتی به مرزهای ایران خبر دادند.

ایشان فرمودند: «بنده خبرهایی دارم از اینکه دشمنان ما با همراهی برخی مسؤولان سفیه منطقه‌ خلیج‌فارس- نه همه‌شان، بعضی- درصدد هستند جنگ‌های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند. پاسداران انقلاب اسلامی و همه‌ پاسداران حریم امنیت ملی در سازمان‌های مختلف بیدارند، هوشیارند. این را بدانند که اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود».


رهبر معظم انقلاب ۱۹ دی‌ماه سال گذشته نیز طی سخنانی در دیدار مردم قم در تبیین اغتشاشات آن ایام به نقش فعال آمریکا، صهیونیست‌ها، منافقین و یکی از دولت‌های پولدار خلیج‌فارس در دامن زدن به ناآرامی‌ها در کشور اشاره کرده و فرموده بودند: «قرائن و شواهد اطلاعاتی نشان می‌دهد که این قضایا سازماندهی شده بوده و در شکل‌گیری آن، یک مثلث فعال بوده است». ایشان افزودند: «یک رأس این مثلث، آمریکا و صهیونیست‌ها بودند که طراحی را انجام دادند و چند ماه روی این طراحی کار کردند و بنای آنها این بود که حرکت‌ها از شهرهای کوچک شروع شود تا به مرکز برسد».

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: «رأس دوم این مثلث، یکی از دولت‌های پولدار خلیج فارس است که هزینه این نقشه را تأمین کرد و رأس سوم نیز، پادوها بودند که مربوط به سازمان آدمکش منافقین هستند و از ماه‌ها قبل آماده بودند». رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تبیین قضایای اخیر به برخی حرف‌ها در رسانه‌های دشمنان اشاره کردند و گفتند: «برای سازماندهی و عملیات ۲ قرارگاه فرماندهی در همسایگی ایران تشکیل شده بود، یکی از این قرارگاه‌ها برای هدایت عملیات در فضای مجازی بود و قرارگاه دوم برای مدیریت اغتشاش‌ها که هر دو قرارگاه به‌وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فرماندهی می‌شد و پیروزی خود را نیز قطعی می‌دانستند».


به نظر می‌رسد توطئه آمریکایی- سعودی برای کشاندن ناآرامی‌ها به داخل ایران و همچنین ناامن کردن مرزهای جمهوری اسلامی، با حمله دیروز مزدوران عربستان به رژه نیروهای مسلح در اهواز و به شهادت رساندن جمعی از مردم و نیروهای مسلح وارد فاز تازه خود شده است. از سوی دیگر تداوم این پروژه در طول سال‌های اخیر نشان داد سیاست لبخند ظریف و دستگاه دیپلماسی در مقابل مداخله‌جویی‌های سعودی‌ها کارساز نبوده و لازم است واکنشی قاطع و در خور در این‌باره نشان داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس