کد خبر 895626
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
یادداشت نمایه

یک خبرگزاری آمریکایی طی گزارشی به موقعیت ویژه ایران و متحدانش در منطقه غرب آسیا پرداخته و گفته، آمریکا در این منطقه، به جایگاه دوم سقوط کرده است.

به گزارش مشرق، برخی رسانه‌های غربی همواره از سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا انتقاد کرده و آن را باعث افول جایگاه این کشور دانسته‌اند. بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های غربی نیز ایران را کشوری قدرتمند در منطقه غرب آسیا  می‌دانند. حالا یک رسانه غربی گزارشی خواندنی از جایگاه ایران و متحدانش در این منطقه منتشر و اعلام کرده، جایگاه آمریکا در این منطقه سقوط کرده است.


خبرگزاری یونایتدپرس در گزارش خود نوشته:«جنگ داخلی طولانی هفت ساله سوریه با پیروزی دولت سوریه با کمک روسیه و ایران در حال پایان یافتن است. مذاکرات برای پایان دادن به این جنگ سرعت گرفته است. چه کسانی پای میز این مذاکرات نشسته‌اند؟ روسیه، ترکیه و ایران و مشخصا خبری از آمریکا نیست.»


طبق این گزارش، «جای خالی آمریکا در مذاکرات سوریه، به ویژه در تصاویر اخیر از میز مذاکرات سران ایران، ترکیه و روسیه به شدت مشهود بود. به عبارت دیگر به‌رغم حضور نظامی گسترده آمریکا در منطقه و سابقه دخالت‌های دیرینه واشنگتن در امور خاورمیانه، آمریکا در میان چهره‌هایی که سرنوشت سوریه را رقم    می‌زنند، حضور ندارد.»


نویسنده این گزارش در ادامه می‌نویسد: «من به عنوان یک کارشناس امور خارجی بر این باورم که اضمحلال قدرت جهانی آمریکا در هیچ کجا به اندازه تحولات خاورمیانه تا این اندازه مشهود و آشکار نبوده است. این روند تغییر موازنه قدرت آمریکا موقتی و زودگذر نخواهد بود. دیگر زمانه‌ای که آمریکا پرنفوذترین نیرو در منطقه به شمار می‌رفت، سپری شده و دوران پر هیبت گذشته قابل بازگشت نخواهد بود و آمریکا باید خود را با این وضعیت رو به اضمحلال وفق دهد.»


یونایتدپرس همچنین نوشته، «برخی چنین استدلال می‌کنند که افول ستاره آمریکا نتیجه سیاست باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا مبنی بر خودداری از اجرایی کردن خط قرمز خود در سوریه بوده است. ولی برخی دیگر تقصیر را برگردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی می‌اندازند و می‌گویند روند افول قدرت آمریکا در خاورمیانه در نتیجه رویکرد جانبدارانه ترامپ در برخی مناقشات محوری منطقه‌ای ایجاد شده است. ولی هر دوی این گروه ‌اشتباه می‌کنند...


قدرت اعمال نفوذ اوباما در سوریه همواره ضعیف بوده است زیرا وی در مجموع مایل به استقرار نیروی زمینی آمریکا در سوریه نبود. حتی توسل آمریکا به حمله موشکی به سوریه در سال ۲۰۱۳ بر نتیجه جنگ تاثیری بیشتر از حمله موشکی دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ نداشت و تصمیمات دونالد ترامپ صرفا موجب شد تا روند تغییر موازنه قدرت که از پیش در منطقه آغاز شده بود قدری سرعت بگیرد.»


در ادامه این گزارش می‌خوانیم:«سیاست‌هایی که دولت ترامپ نیز بعدها در پیش گرفت هرچه بیشتر آمریکا را از نقش محوری خود در منطقه دورتر ساخت. به‌عنوان مثال اقدام ترامپ در خارج ساختن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و از همه این‌ها گذشته در پیش گرفتن رویه مجادله و رویارویی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز موجبات خشم و نارضایتی آنکارا را فراهم ساخته است.


به عبارت دیگر باید گفت سیاست‌های ترامپ تنها به مثابه «کاتالیزور» روند افول وجهه و اعتبار آمریکا را در سراسر خاورمیانه سرعت بخشیده و روند برهم خوردن موازنه قدرت را در منطقه تشدید کرده است. در این میان تنها سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها به آمریکا نزدیک هستند و اینطور به نظر می‌رسد که ریاض و تل‌آویو و نه ترامپ، سیاست آمریکا را در منطقه رقم می‌زنند و به پیش می‌برند.»


یونایتد پرس گزارش خود را اینگونه به اتمام می‌رساند که: «نظم سابق منطقه‌ای در خاورمیانه به سرعت در حال افول و اضمحلال است.» و نتیجه می‌گیرد ایران جزو چند کشوری است که در منطقه قدرت نوظهور محسوب می‌شود.


طبق این گزارش، «ایران به هیچ وجه مهار نشده است. ضریب نفوذ تهران در منطقه به وضوح پس از سرنگونی صدام در عراق به مراتب تقویت شده و افزایش پیدا کرده است.


 به عبارت دیگر تعمیم قدرت نظامی و سیاسی ایران در سراسر سوریه تا لبنان و حماس که بخشی از آن در قالب واکنشی دفاعی در برابر آمریکا صورت گرفته است، تهران را به یک بازیگر اصلی در منطقه تبدیل کرده است.»


در همین ارتباط، روزنامه «معاریو» چاپ رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی از رویکرد رژیم صهیونیستی درقبال پرونده‌های منطقه و تهدیدهای آن انتقاد کرده و نوشته «ائتلاف سه‌گانه میان اسرائیل، عربستان و آمریکا به‌طرز فاجعه‌باری در تمامی جبهه‌ها چه در مقابل لبنان، سوریه و عراق، و چه در مقابل ایران و یمن شکست خورده است.»

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    0 0
    الحمدلله
  • جعفر IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    0 0
    خداراشکر سلامتی باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس