حمد بن جاسم

نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر تأکید کرد که «بشار اسد»رئیس‌جمهور سوریه از لحاظ نظامی در جنگ این کشور پیروز شد و ادلب نیز به زودی سقوط می‌کند.

به گزارش مشرق، «حمد بن جاسم آل ثانی» گفت که «بشار اسد در سوریه پیروز شد و ادلب نیز بزودی سقوط خواهد کرد اما این به معنای پایان جنگ در سوریه نیست».

او مدعی شد که بشار اسد که با کمک روسیه و ایران در حال مبارزه با تروریسم است، در جنگ پیروز شده اما مردمش را از دست داده است. 

بن جاسم در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴»، در خصوص محاصره قطر از سوی چهار کشور عربی تصریح کرد که این کشورها از جمله عربستان سعودی بدون هیچ دلیلی تصمیم به محاصره گرفتند.

وی افزود که عربستان و امارات قصد براندازی امیر قطر و تصرف ثروت این کشور را داشتند و بنا به اذعان برخی افراد از داخل خاندان حاکم قطر که سعودی‌ها قصد استفاده از آنها برای تسلط بر قطر را داشتند، آنها هدفشان سیطره بر قطر و حاکمیت آن بود.

نخست‌وزیر سابق قطر همچنین گفت که راه‌حل بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج‌فارس، تغییر مواضع محاصره‌کننده قطر است.

بن جاسم در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان خطری برای منطقه است»، گفت:« من از جمله کسانی هستم که از ابتدا گفته‌ام بن سلمان رهبر جدیدی است و من در یکی از توئیت‌های قبلی خود گفتم که چه بسا وی یک روزی همه امور را درک کند و بگوید که من نمی‌خواهم تنها شاه عربستان باشم بلکه می‌خواهم رهبری برای شورای همکاری خلیج (فارس) باشم در نتیجه اگر می‌خواهد چنین رهبری باشد ما نیز باید عین برادر برای او باشیم و لذا باید راه‌حلی برای اختلافات پیدا کند.»

**گفت‌وگوی مستقیم با ایران ضروری است

نخست‌وزیر سابق قطر همچنین بر ضرورت یافتن راهی برای برقراری روابط طبیعی با ایران تأکید کرد و گفت بهترین راه هم گفت‌وگوی مستقیم با ایرانی‌هاست اما از پاسخ به این سوال فرانس-24 که خطر بزرگ‌تر از جانب عربستان است یا ایران، طفره رفت و به این سوال تحریک‌آمیز این شبکه پاسخ نداد.

بن جاسم گفت‌وگو با ایران به پشتوانه فشار آمریکا را رد کرد گفت:‌ بهترین راه [برای روابط طبیعی با ایران] گفت‌وگوی مستقیم است، اما نه از خلال فشار مستقیم آمریکایی‌ها. ما بر آنها فشار وارد می‌کنیم... .

بن جاسم گفت که جنگ به زیان منطقه است و منطقه خاورمیانه نیازی به جنگ و تنش ندارد، اما امیدوار است که مشکلات ایران و آمریکا نیز به روش مسالمت‌آمیز حل شود. او افزود، امید دارد که «گفت‌وگویی جدی» با ایران را شاهد باشد. 

** مسئله فلسطین صرفا با یک تصمیم ترامپ حل نمی‌شود

بن جاسم در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آمریکا علیه فلسطین و انتقال سفارت، گفت: مسئله با یک تصمیم حل نمی‌شود. مشکل در فهم آمریکا از منطقه است. آنها در چارچوب روند صلح منطقه، فقط با دو یا سه کشور منطقه مشورت کردند اما از ابتدا با فلسطینی‌ها صحبت نکردند.

نخست‌وزیر پیشین قطر تصریح کرد که اگر آمریکا می‌خواهم حَکَم باشد،‌ باید حکم عادلی باشد... فلسطینی‌ها از این راه حل راضی نیستند. 

بن جاسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید آیا عربستان و امارات در حال خیانت به مسئله فلسطین هستند، گفت، «نمی‌گویم خیانت اما این دو کشور فکر می‌کنند با جانبداری از اسرائیل می توانند به صلح بین فلسطین و اسرائیل برسند و این آمریکا را راضی می‌کند. اعرب به اسرائیل به عنوان کلیدی برای ورود به آمریکا یا کنگره نگاه می‌کنند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    3 4
    طلبه ای که به جرم طلبه بودن چاقو خورده بود شهید شد چرا هیچ خبری نمی زنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس