کد خبر 894648
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
جنوب ادلب.jpg

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق از توافق ادلب که در شهر سوچی حاصل شده استقبال می‌کند.

به گزارش مشرق، نشست سوچی دوشنبه (روز گذشته) بین «ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه برگزار شد.

این نشست به بررسی وضعیت استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه اختصاص داشت و به حصول توافقی در این زمینه منجر شد.

وزارت خارجه سوریه امروز سه شنبه اعلام کرد که دمشق از توافقی که در شهر سوچی حاصل شده استقبال می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چرا نظر مسکو درباره حمله نظامی به ادلب تغییر کرد؟

یک منبع در وزارت خارجه سوریه اظهار داشت که این توافق حاصل رایزنیهای فشرده بین سوریه و روسیه بود و با هماهنگی کامل بین دو کشور صورت گرفت.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از این منبع گزارش داد، دمشق تأکید دارد که از هر طرحی که از ریخته شدن خون مردم سوریه جلوگیری می‌کند و در برقراری امنیت به مناطقی کمک می‌کند که مورد حمله تروریسم قرار گرفته، استقبال می‌کند.

وزارت خارجه سوریه اظهار داشت که تا زمان آزادسازی آخرین وجب از خاک این کشور با عملیات نظامی یا مصالحه‌های محلی به جنگ علیه تروریسم ادامه خواهد داد.

دمشق در ادامه تأکید کرد که توافق ادلب از نظر زمانی معین بوده و بخشی از توافقهای پیشین درباره مناطق کاهش تنش است؛ مناطقی که برآیند نشست آستانه بود.

وزارت خارجه سوریه در پایان تصریح کرد که اساس مذاکرات آستانه پایبندی به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و آزادسازی همه اراضی این کشور از دست تروریسم، تروریستها و هر گونه حضور نظامی خارجی غیر قانونی بود.

در همین راستا، منابع دیپلماتیک حاضر در مسکو اعلام کردند که این توافق طی سه مرحله انجام خواهد شد؛ مرحله نخست شامل ایجاد یک منطقه «عاری از سلاح» در عمق ۱۵ کیلومتری در اطراف شهر ادلب خواهد بود و پیش از نیمه اکتبر (۲۳ مهر ماه) این مرحله اجرا خواهد شد.

در مرحله دوم، سلاح سنگین جمع‌آوری خواهد شد و این روند تا دهم نوامبر (۱۹ آبان) با نظارت روسیه و ترکیه ادامه خواهد داشت.

پس از آن، در مرحله سوم، بعد از آنکه همه سلاحهای سنگین تروریست‌ها تحویل گرفته شد و از مناطق غیر نظامی دور شدند، نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی در ادلب فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

به گفته این منابع، گروههای مسلحی که این توافق را نپذیرند، دشمن ارتش ترکیه خواهند بود و ترورریستی قلمداد خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    3 5
    همش از ترکیه در مذاکرات سوریه میگن! در حالیکه قطر از پشت سر با ترکیه از النصره حمایت میکنه! !! و الان هم احتمالا النصره تحت فشار قطر به مصالحه پیوسته ولی نمیگن که آبروشون نره و بی سر و صدا قضیه تموم شه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس