کد خبر 894434
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
عکس/ دیدار پوتین و اردوغان پش از آغاز نشست

پوتین می‌گوید با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر نحوه تعامل با بحران ادلب به توافقاتی رسیده و دو کشور می‌خواهند یک منطقه غیرنظامی به وسعت ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر مربع در این استان سوریه ایجاد کنند.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود از توافق بر سر ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب سوریه خبر داد. به نوشته رویترز، این منطقه بین ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع روسیه: عملیات نظامی در ادلب انجام نخواهد شد

فروش املاک دولتی توسط فرماندهان جبهه‌النصره

رئیس‌جمهور روسیه علاوه بر این گفت این منطقه غیرنظامی میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح بایستی تا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذرماه) ایجاد شود. 

قرار است واحدهای نظامی سیار ترکیه و روسیه در این منطقه گشت‌زنی داشته باشند. هنوز مشخص نیست که آیا این منطقه غیرنظامی شامل شهر ادلب می‌شود یا نه؟

در پی اعلام این توافق، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که هیچ عملیات نظامی در این استان انجام نخواهد شد. 

ارتش سوریه در چند هفته گذشته تجهیزات و نیروهای زیادی به اطراف استان ادلب، به منظور آغاز عملیات آزادسازی این استان که در دست تروریست‌هاست، ارسال کرده است.

تابستان سال گذشته (مرداد ماه) بود که ائتلاف تروریستی جبهه النصره موسوم به «هیأت تحریر الشام» بعد از درگیری‌ با گروه‌های مسلح معارض سوری استان ادلب را کاملا به اشغال خود در آورد.

نیروهای سوریه طی یک سال اخیر توانستند دو منطقه غوطه شرقی دمشق و جنوب سوریه را طی عملیات‌هایی به ترتیب آزاد کند و پس از آن مقدمات حمله به ادلب را فراهم کند.

پوتین در این کنفرانس خبری از توافق برای حذف برخی از تحریم‌های اعمال‌شده بر واردات مواد غذایی ترکیه‌ای هم خبر داد و گفت که ترکیه هم به صورت متقابل، شرایط ترجیحی برای حضور فعالان اقتصادی روس در این کشور ایجاد کرده است.

این تحریم‌ها پس از ساقط شدن سوخو ۲۴ روس‌ها در مرز ترکیه و سوریه اعمال شد و پس از عذرخواهی ترکیه، روابط به تدریج ترمیم و تحریم‌ها رفع شد.

پوتین به سود ترکیه‌ای‌ها از محل ورود گردشگران روسی هم پرداخت و گفت که سال گذشته، ۴.۷ میلیون تبعه روسی به ترکیه سفر کرده‌اند «که این یک رکورد است.»

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت که برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه، مذاکراتی با میهمان ترکیه‌ای خود داشته و دو طرف «به نتایجی جدی» دست پیدا کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    1 0
    برادر پوتین تر اساسی زد به هیکلمان !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس