کد خبر 89376
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵

چند روز پيش احكام ليدرهاي معروف كوئست صادر و پرونده پرماجراي معروف‌ترين شبكه هرمي در ايران بسته شد

به گزارش مشرق به نقل از شرق، همه آنچه تا امروز درباره گلدکوئست و شرکت‌هاي مشابه و اقماري‌اش يا شبکه‌هاي هرمي و نيمه هرمي شنيده‌ايد و ديده‌ايد، بگذاريد کنار. همه خاطراتي که از پرزنت شدن و موبايل خاموش کردن و نت‌وورک مارکتينگ داريد و ديگر خبرهايش به ندرت به گوشتان مي‌رسد، بگذاريد يک گوشه ذهن.
 
چون شما در اين مقاله مي‌خواهيد به قلب يک حقيقت سفر کنيد. يک داستان بلند واقعي از ماجراي گلدكوئست در ايران و پدرخوانده بزرگ ولي به شدت جواني که روزگاري نام مشهور او در همه پرزنت‌هاي گلدکوئستي تکرار مي‌شد. پرونده گلدكوئستي‌ها در ايران آن‌قدر خاك نگرفته كه زير و رو كردنش دردسر داشته باشد. به هر كجاي كشور كه سر بزنيد مردم زخم‌ ديده‌اي را پيدا مي‌كنيد كه زماني «گلدكوئست» به جانشان افتاده و جيب‌هايشان را خالي كرده بود. به خيال رسيدن به ثروتي بي‌شمار به دنيايي وارد شده بودند كه آخرش را غلت زدن در اسكناس‌هاي رنگي مي‌ديدند.
 
چيزي نگذشت كه همه اين روياها فروريخت. ديگر از آن خبرهايي كه دهان به دهان مي‌چرخيد و از پولدار شدن همسايه كناري و همكار اتاق بغل دستي خبر مي‌داد، خبري نبود. روياها كابوس شد و سيستم شركت‌هاي هرمي ديگر پاسخگوي مردمي فريب‌خورده‌اي كه همه دار و ندارشان را راهي اين شركت‌ها كرده بودند، نبود. اين بخش مروري است بر همه فعاليت‌هايي كه اين شركت‌ها در ايران شروع كردند و حالا با گذشت 14 سال ديگر رد پررنگي از آنها پيدا نمي‌شود.

1376؛ ظهور پونزي

شيو‌‌ه ساده‌اي داشت؛ فردي که از خارج، نامه‎اي به آمريکا ارسال مي‌‎کرد، در داخل آن تمبري را که برحسب بهاي کشورش خريداري کرده بود مي‌‎گذاشت. «پونزي» به مشتريان وعده داده بود که با فروش اين تمبر و اختلاف بهاي دلار و ديگر واحدهاي پول خارجي، سود فراواني به جيب خواهند زد. به اين ترتيب او از افراد ساده‎لوحي که پول‎هاي خود را پس‎انداز کرده بودند، در سه ساعت يک ميليون دلار دريافت کرد! ماجرايي كه به شيوه ديگري در ايران ظهور كرد.

سرآغاز حضور و رشد فعاليت جدي هرمي‎ها در ايران به ماجراي «پنتاگونا» در سال ۱۳۷۶ برمي‌گردد. در اين شيوه هرمي‌ هر شخص با ورود به سيستم و واريز کردن يک مبلغ مشخص به‎حساب شرکت و دريافت يک برگ کاغذ، عضو شبکه شده و با دعوت از ديگران براي عضويت در هرم، زيرمجموعه‌هاي خودش را زياد مي‌كرد. شيوه‌اي كه ايراني‎ها را هوايي كرد تا پول‎هاي‎شان را بدهند و چند برگ کاغذ بي‎اعتبار بخرند. ماجرايي كه عاقبتش اين شد كه گردانندگان اين شبکه هرمي، سايت‌ها و مال و اموال‌شان را مسدود کردند و برداشتند و فراري شدند. حالا نام «سيستم‌هاي هرمي» وارد ادبيات اقتصادي ايران شده بود و مردم از وجود چنين موضوعي اطلاع پيدا كرده بودند.

1377؛ کوئست متولد شد

شركت‌هاي «هفت الماس»، «گلدماين»، «اي‌بي‌ال» و در راس آنها «گلدكوئست» پا به ميدان گذاشتند. شاخه‎ها و شبکه انساني اين شركت در فيليپين پا گرفته بودند و كم‌كم در کشورهاي شرق آسيا مثل مالزي، سنگاپور، اندونزي و هندوستان رشد كرده بود. البته همان زمان هم در برخي از اين کشور‌ها با مشکلات حقوقي بسياري مواجه شد. در سنگاپور اوضاع بدتر بود و پرونده قضايي ويژه‎اي براي مديران اين شرکت باز شد. اما هيچ كدام از اين‌ها باعث نشد كه اين موج تجارت جهاني به خاورميانه نرسد. هر روز در كنارش شركت‌هاي مشابهي متولد مي‌شدندكه از شيوه يكساني استفاده مي‌كردند اما فقط شكل و شمايلش را تغيير مي‌دادند. براي جلب اعتماد از دست رفته‌اي كه دهان به دهان چرخيده بود، کالاهايي را فقط براي موجه جلوه دادن شبکه خود ارائه کردند. سكه و ساعت و زيورآلاتي و هزار نوع شي ظاهرا بار ارزشي که البته با قيمتي بسيار گران‌تر از قيمت واقعي‌شان به فروش مي‌‎رسيد.

1379؛ سوغاتي مردي از لار

ماجراي آغاز به‎کار «گلدکوئست» در ايران با آشنايي فردي به نام «پيمان.ج» از اهالي لار در شيراز كليد خورد. پيمان به دوبي سفر كرد و ضمن آشنايي با «فيصل.ا» گلدكوئست را با خودش به عنوان سوغاتي به ايران آورد. كسي هنوز شستش خبردار نشده بود كه چه خبر است اما شاخه‌هاي كوئستي شروع كرده بودند به شاخ و برگ پيدا كردن. رسانه‎هاي وطني خبر نداشتند چه اتفاقي افتاده؛ فقط نشانه‌هايش لابه‌لاي حرف‌هاي مردم پيدا بود. در گوش همديگر پچ‌پچ مي‌كردند و از راه ساده‌اي حرف مي‌زدند كه مي‌توانند قيد همه سختي‌ها را بزنند و يك شبه آرزوهايشان را جلوي چشمانشان ببينند. در همين سردرگمي مردم و مسئولان، دزدي شروع شد.

1380؛ كمرنگي موقت

باب جديدي از كلاهبرداري باز شده بود اما باز هم خبري از واكنش مسئولان نبود. اقتصاد ايران حالا با معضلي جدي روبه‌رو شده و جيب و اندوخته‌هاي مردم را تهديد مي‌كرد. با وجود اينکه کلاهبرداري اين شرکت براي خيلي از کساني که به‎سمتش رفته بودند، محرز شده بود، اما هنوز خبري از ورود مسئولان به ماجرا نبود. گلدکوئست جايي حوالي ميدان مادر در تهران براي خودش دفتر و دستکي دست و پا کرده و با ژستي قانوني و اقتصادي کار خودش را مي‌‎کرد. همزمان اما از تب اوليه براي عضويت در اين شرکت کمي كم شده بود. هنوز نتوانسته بودند راه درست و درماني براي تبليغ و جذب مشتري پيدا كنند.

1381؛ روانشناسي موفقيت جواب داد

آموزش‌هاي روانشناسي جاي خودش را در دسيسه‌هاي هرمي باز كرد. مقدس جلوه دادن شبكه شده بود راهي براي سواستفاده از تنگدستي و خيالبافي مردم. اين سال را مي‌‎توان تنفس مجدد دوباره کوئست دانست. كوئست براي بزرگنمايي خود اقدام به تاسيس کمپاني مادري با نام «کوئست اينترنشنال» کرد و چيدمان ظاهري خودش را مانند يک درخت، آرايش داد. در رأسش «کوئست اينترنشنال» بود و در زيرشاخه‎هاي آن ۱۰ شرکت ديگر قرار گرفتند که گلدکوئست فقط يکي از آن‎ها بود. کمتر کسي از ظاهرسازي‎ توخالي اين شركت‌ها مي‌توانست بود ببرد. سيستم گلدكوئست مانند يک دستگاه مکش افتاده بود به جان پول مردم و جيب‌شان را خالي مي‌كرد. هر كس با هر ضرب و زوري شده از اقوام و آشنايان پول قرض مي‌گرفت تا به اين كارخانه رويا بافي بپيوندد. کوئست دوباره بر سر زبان‎ها افتاد.

1382؛ ايران هرمي شد

با جذب 15000 عضو 500000 توماني در هر هفته، حدود 30 ميليارد تومان ارز را در عرض يك ماه از كشور خارج مي‌كردند. شاخه‎هاي ايراني کوئست حسابي فعال شده بودند. در پايتخت فردي به‎نام «پوريا م» يكي از سرشاخه‌ها شده و اين كلاهبرداري را شاخ و برگ داده بود. کوئست که براي تهراني‎ها پديده‎اي جديد و ظاهري عوام‎فريب و وسوسه‎برانگيز داشت با يک رشد قارچ‎گونه توانست افرادي را جذب و تعدادي از آن‎ها را به درآمدهاي چند 10ميليوني برساند. «پرستو» به «م»، پردرآمد‌ترين عضو کنوني کوئست پيوست و شيوه کار در منزل و آموزش‎هاي مبتني بر علوم روان‎شناسي را رواج داد. حالا تهراني‎ها پول بيشتري داشتند تا خرج اين بازي جديد کنند. گردش سيستم داخلي كشور به 24 ميليارد تومان در ماه رسيد.

1383؛ شهرستاني‌ها به ميدان آمدند

گلدکوئست اسمش را تغيير داد و جواب گرفت. در شهرهاي مختلف و با نام‎هاي متعدد و مختلفي مثل «کوئست نت»، «کيو آي»، «کوئست»، «کيونت» تورش را براي سرمايه‎هاي سرگردان شهرستاني‎ها پهن کرد. آنها هم خبر از تهراني‌ها به گوششان رسيده بود و دار و ندارشان را راهي اين شركت‌ها كردند. اين بار تجربه اوليه تجارت هرمي در «لار» تکرار نشد و خيلي از شهرستاني‎ها هم وارد بازي شدند. همزمان در پناه اسم و آوازه‎اي که گلدکوئست پيدا کرده بود، شرکت‎هاي ديگري هم شکل گرفتند. اين شرکت‎ها اگرچه در مقياس کوچک‎تري فعاليت مي‌‎کردند و عمر زيادي هم نداشتند، اما به سهم خودشان پول‎هاي مردم بي‎خبر از همه جا را بردند. آن اوايل به نان و نوايي رسيدند اما بعد كم‌كم به شاخه‌هاي بعدي كه رسيد ديگر از پول خبري نبود.

1384؛ نسل قانون گريزان بزرگ‌تر شدند

فاصله يكساله ۸۳ تا ۸۴ را مي‌‎توان سال‎هاي طلايي فعاليت کوئست دانست. مخصوصا اينکه در سال ۱۳۸۴ با حضور شرکت ديگري به‎نام «سوئيس کش» انواع و اقسام ديگري از کلاهبرداري به شيوه هرمي از طريق گرفتن سرمايه از مردم و وعده سودهاي گزاف از راه رسيدند و سرمايه‎هاي کلاني را به جيب زدند. از آن به بعد سيستم‎هاي ديگري مثل «پالينور»، «فايننسرز»، «گالف» و... به‎وجود آمد و اين روند جديد کلاهبرداري در دسيسه‎هاي هرمي ادامه پيدا كرد. فقط گلدکوئست در کمتر از دو سال فعاليت جدي توانست تعداد اعضاي خود در ايران را به بيش از ۸۰۰ هزار نفر برساند. هنوز هيچ خبري از مسئولان نبود. هر چند برخي رسانه‎ها جسته و گريخته درباره فعاليت شبکه‎هاي هرمي هشدارهايي داده بودند، اما نخستين اقدام رسمي و قانوني عليه اين جريان تابستان سال ۱۳۸۴ و با تصويب قانون منع فعاليت‎هاي هرمي آغاز شد. فقط اعلام تصويب چنين قانوني کافي بود تا خيلي‎ها قيد کوئست را بزنند. به اين ترتيب، اين شرکت با رکودي جدي روبه‎رو شد تا جايي‎که «م» و جمعي از ليدرهاي ديگر به دوبي فرار كردند و از آنجا مديريت كارها را در دست گرفتند. از اين‎جا به بعد هر اقدامي که در قالب شرکت‎هاي هرمي انجام مي‌‎شد، از نظر قانون جرم بود؛ اما سران کوئست دست‎بردار نبودند. همين سال «ويجي اسواران» در همايش سال ۲۰۰۷ ترکيه گفت: «ايران راه فتح دنيا براي من است.»

1385؛ سبك پول-پتو

وعده پرداخت سود 20 تا 40 درصدي جواب داد. شرکت‎هاي هرمي و گلدکوئست که تا پيش از اين رسما فعاليت مي‌‎کردند زيرزميني شدند و اين آغاز دوره جديد کوئستي‎ها در ايران بود. «حسين غ.» به مجموعه «عطا ب.» اضافه شد و توانست در مدت کوتاهي مجموعه بزرگي را ساماندهي کند. سبک جديدي از کار در کوئست به‎وجود آمد که بنايش را بر جذب افراد از شهرستان گذاشته بود. «حسين غ.» با تمرکز روي اقشار محروم مخصوصا شهرستاني، سبک «پول - پتو» را آغاز کرد. در اين روش با شهرستاني‎ها تماس مي‌‎گرفتند و از آن‎ها مي‌‎خواستند که با يک پتو و ۳ ميليون پول به تهران بيايند!

1387؛ طرح‌ها برملا شد

طرح‌هاي كلاهبردارانه و دسيسه‌هاي هرمي بر ملا شد اما شيوه‎هاي جديد فعاليت در کوئست هم جواب داده بود. با اين‎که فعاليت اين شرکت غيرقانوني اعلام شده بود، رسانه‎ها جدي‎تر به ميدان آمده بودند و مراجع هم با تحريم درآمد ناشي از فعاليت در اين شبکه‎ها، حجت را بر متدينان تمام کرده بودند، اما بازار کوئست همچنان داغ بود. دفا‌تر کاري کوئست همان آفيس‎ها در جاي‎جاي شهر‌ها و حتي روستا‌ها به‎وجود آمدند. در اين سال‎ها مسئولان ارشد کوئست، چنان براي حضور در ايران تلاش مي‌‎کردند که گويي اين شرکت تنها براي فعاليت در ايران به‎وجود آمده است. اختصاص نماينده ويژه شرکت براي ايرانيان به‎نام «سوزان کمري» و ايجاد دفتر پشتيباني مستقل «گلدن پوينت» در دوبي به منظور پشتيباني و ارسال محصولات به‎صورت قاچاق به ايران از مهم‌ترين اين اقدامات بود.

1389؛ در سراشيبي سقوط

اواخر سال 88 با مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، ماموريت كنترل قطعي شركت‌هاي هرمي به دليل توسعه تهديدآميز اين پديده به وزارت اطلاعات محول شد و فعاليت شرکت‎هاي هرمي جنبه امنيتي پيدا کرد. سالي كه خبر عجيب ديگري هم در روزنامه ايران تيتر يك شد و از قانوني شدن سيستم گلدكوئست در ايران خبر دادند! در آخرين روز ارديبهشت سال ۱۳۸۹ عمليات بزرگ ماموران اين وزارتخانه براي پايين کشيدن کرکره اين شرکت‎ها آغاز شد. با شروع عمليات «انهدام بزرگ» نسخه ۴۱۰ دفتر هرمي و 6400 نفر در تهران و در نصف روز پيچيده شد. اين عمليات بعد از ساماندهي هزار و ۲۰۰ گزارش مردمي انجام شد. دفتر‎ها پلمب و محتويات آن‎ها ضبط شدند. البته در مسير همين عمليات بود که جزئيات جديدي از شيوه فعاليت گلدکوئست به دست آمد. وزارت اطلاعات اعلام کرده که به‎زودي و با انجام عمليات‎هاي جديدي باقي‎مانده اين شرکت‎ها را نيز جارو خواهد کرد و البته همزمان هم براي جايگزيني فعاليت‎هاي سالم شبکه‎اي، برنامه را آغاز خواهد کرد.

1390؛ پايان يك كابوس

با متمركز شدن فعاليت‌هاي وزارت اطلاعات و همكاري مسئولان و كارشناسان مبارزه‌اي همه جانبه با اين سيستم كلاهبرداري جواب داد. حالا همه در ادارات دولتي و خصوصي، تشكل‌هاي نظامي و غيرنظامي و بين زنان و مردان ايراني متوجه شده بودند كه همه اين كارها و وعده‌هاي شركت‌هاي هرمي خيالي باطل و كابوسي طولاني بود. هر چند خوب حواستان را جمع كنيد؛ شيطنت‌ آدم‌ها هر روز رنگ و لعاب جديد پيدا مي‌كند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 52
  • غیر قابل انتشار: 22
  • سلام ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    26 16
    سلام در مورد شرکت های بازاریابی شبکه ای جدید نظرتون چیه؟ اینایی که مجوز دارن کارشون درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سلامم AE ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      0 0
      اینم همون خره فقط جلش عوض شده
  • نتورکر ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    14 5
    سلام ببخشید میخواستم بدونم آیا وارد شدن به بازاریابی شبکه ای کار درستی هست یا نه؟
  • behzad ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    19 17
    برادر و خواهران عزیز این مقاله تا حدی درست بوده چون خیلی ها از این سیستم درامد داشته اند پس نمیشه منکر این قضیه بوده الانم تچارت نتورک مارکتینگ به صورت کاملا قانونی و اصولی و زیر نظر وزارت بازرگانی داره تو ایران کار میکنه و چیزی حدود 14 شرکت به صورت کاملا قانونی در حال فعالیت هستن....من به این موضوع که گلد کوئست کلاهبرداری بوده اعتقادی ندارم من خودم تو سیستم کار کردم و پول زیادی مضرر شدم ولی بابت کاری که کردم پول دریافت کردم
  • behzad ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    5 8
    برادر و خواهران عزیز این مقاله تا حدی درست بوده چون خیلی ها از این سیستم درامد داشته اند پس نمیشه منکر این قضیه بوده الانم تچارت نتورک مارکتینگ به صورت کاملا قانونی و اصولی و زیر نظر وزارت بازرگانی داره تو ایران کار میکنه و چیزی حدود 14 شرکت به صورت کاملا قانونی در حال فعالیت هستن....من به این موضوع که گلد کوئست کلاهبرداری بوده اعتقادی ندارم من خودم تو سیستم کار کردم و پول زیادی مضرر شدم ولی بابت کاری که کردم پول دریافت کردم
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    10 7
    بازاريابى شبکه اى جرم قانونى و خلاف شرعي ست!!! 1- آيا اين شرکت، کسب درآمد ناشى از افزايش اعضا دارد !؟ 2- آيا در اين شرکت، افراد جديد،جهت کسب منفعت،افراد ديگرى را جذب ميکنند !؟ 3- آيا در اين شرکت، توسعه زنجير يا شبکه انسانى تداوم دارد !؟ 4- آيا در اين شرکت، درآمد ، هم در ازاى فروش مستقيم کالا و هم از طريق فروش از طريق زير مجموعه کسب ميشود!؟ 5- آيا در اين شرکت، بخشى از درآمد حاصل از فروش در زير مجموعه يا گروه فروش،به عنوان پورسانت و از طريق شرکت به شخص معرفى کننده پرداخت ميگردد !؟ 6- آيا مرجع رسمى صدورمجوز بازاريابى شبکه اى که مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنايع و معادن است نيز سوالات 1 تا 5 را تائيد کرده و براى شرکت ها قابل اجرا ميداند!؟ 7- آيا اين صحيح است که قانون مصوب مجلس شوراى اسلامى،بعد از قانون اساسى،عالى ترين منبع قانونى کشور است !؟ 8- آيا ممکن است برخى قوانين کشور(به غير از قانون اساسى و قوانين خود مجلس)،خلاف قانون مجلس شوراى اسلامى و خلاف شرع اسلام باشند !؟ 9- آيا اين صحيح است که نبايد در مقابل نص صريح احکام شريعت،اجتهاد کرد !؟ 10- آيا شما حقيقتا و يقينا معتقديد که فعاليت شرکت شما کاملا شرعى و قانوني ست و کسب درآمد از اين طريق کاملا شرعى و حلال است!؟ ليدر شرکت ... ، به تمامى سوالات پرسشنامه بالا جواب( بله ) داد و به سوال 9 جوابى نداد.البته نميشد به سوالات جوابى غير از اين بدهد چون ماهيت و نحوه عملکرد شرکت هاى بازاريابى شبکه اى، عينا به ترتيبى است که در سوالات مطرح شده. سوال 1 تا 3 ، جرم بودن بازاريابى شبکه اى را به صراحت متن قانون ،تائيد ميکند و پاسخ دهنده که در حقيقت ليدر يک شرکت بازار يابى است با پاسخ هاى (بله)،تائيد ميکند که اقدام ايشان و مجموعه بازاريابى شبکه اى وى، جرم است.اين ناشى از جهل به قانون و عدم مطالعه و تحقيق در اين خصوص است. سؤالات 1 تا 3 عينا از متن قانون (بند ز ) استخراج شده است. متن قانون به شرح ذيل است... قانون الحاق یک بند و یک تبصره به ماده (1) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب 1369 و اصلاح تبصره (1) ماده (2) آن قانون الحاق یک بند و یک تبصره به ماده (1) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب 1369 و اصلاح تبصره(1) ماده (2) آن ماده واحده 1ـ يك بند به عنوان بند (ز) و يك تبصره به ماده(1) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور مصوب 19/9/1369 الحاق مي‌شود: ماده1ـ ارتكاب هر يك از اعمال مذكور در بندهاي ذيل جرم محسوب مي‌شود و مرتكب به مجازات‌هاي مقرر در اين قانون محكوم مي‌شود: … ز ـ تأسيس، قبول نمايندگي و عضوگيري در بنگاه، مؤسسه، شركت يا گروه به منظور كسب درآمد ناشي از افزايش اعضا به نحوي كه اعضاي جديد جهت كسب منفعت، افراد ديگري را جذب نموده و توسعه زنجير يا شبكه انساني تداوم يابد. تبصره ـ پرونده‌هايي كه قبل از تصويب اين قانون تشكيل شده است برابر قوانين قبل رسيدگي مي‌شود. ماده2ـ هر يك از اعمال مذكور در بندهاي ماده(1) چنانچه به قصد ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي ايران و يا به قصد مقابله با آن و يا با علم به مؤثر بودن اقدام در مقابله با نظام مزبور چنانچه در حد فساد في‌الارض باشد مرتكب به اعدام و در غير اين صورت به حبس از پنج تا بيست‌ سال محكوم مي‌شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزاي مالي به ضبط كليه اموالي كه از طريق خلاف قانون به دست آمده باشد حكم خواهد داد. دادگاه مي‌تواند علاوه بر جريمه مالي و حبس، مرتكب را به 20 تا 74 ضربه شلاق در انظار عمومي محكوم نمايد. تبصره1ـ در مواردي كه اخلال موضوع هر يك از موارد مذكور در بندهاي هفتگانه ماده1 عمده يا كلان يا فراوان نباشد، مرتكب حسب مورد علاوه بر رد مال به حبس از شش ماه تا سه سال و جزاي نقدي معادل دو برابر اموالي كه از طرق مذكور به دست آورده محكوم مي‌شود. http://hadana.ir/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%8A/ سوال 4 و 5 پرسشنامه،ذيل نظر مقام معظم رهبرى،حرام بودن اقدامات مذکور را تائيد مينمايد.منبع ذکر شده است. سوال : نظر مقام معظم رهبري در باره ي بازاريابي شبكه اي چيست با توجه به اينكه اين نوع بازاريابي هرمي با گولدكوئست متفاوت است. ضمنا وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به اين موسسات در حال حاضر مجوز مي دهد، آيا اين نوع تجارت اشكال دارد؟ جواب : درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود، نكته اصلي اينست كه از درآمد حاصله از فروش در زير مجموعه نبايد پورسانتي دريافت شود چون اكل مال بالباطل است.
  • سعید ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    2 7
    من 8سال پیش قطعه مخابراتی بنام تی سی ای خرید کردم 10000000ریال خرید کردم بعدش به من یه کد دادات گفتن میری از دوبی می گیری کدشم دارم این خالی بندیه
  • سعید ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    4 8
    من 8سال پیش قطعه مخابراتی بنام تی سی ای خرید کردم 10000000ریال خرید کردم بعدش به من یه کد دادات گفتن میری از دوبی می گیری کدشم دارم این خالی بندیه
    • علیرضا IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      2 0
      خالی بندی نیست... کله تو خالیه! 🤣
  • علي ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    4 5
    عااااااالي فقط تکسو
  • ناشناس ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    46 13
    من واقعا چیزی که از نتورک مارکتینگ کسب کردم خیلی بلندتر و باارزشتر از پول است
  • M IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    1 1
    سلام البته چیز هایی که گفتید درباره همه صدق نمی کند‌ الحمدلله
  • قادری IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    3 0
    این شرکت من رو نابود کرد تمام دار وندارم من رو دزدید
    • جواد IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      9 3
      شما عرضه نداری کار کنی اسم کار و خراب نکن
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      1 0
      از بی عرضه بودنت بوده
  • محمود IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    2 4
    بی شرفی وکلاهبرداری محض اینو هزاران نفر تجربه کردن بعضی افراد نادان هنوز ازاین سیستم کثیف دفاع میکنن
  • داود عزیزی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    نظری ندارم
  • ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    این اطلاعات شما دقیقا اشتباه است
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام این سیستم نت فورک مارکتینگ یا کمپانی کیونت واقعا کلاهبرداری دوستان یا نه ی اطلاعی بدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس