کد خبر 891960
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
سیداحمد موسوی صمدی پژوهشگر و مدرس دانشگاه

در دوره ی کنونی برنده ی واقعی نبرد در جنگ روایت های مشخص می‌شود و این ما هم هستیم که می بایست تصویر نبرد را مدیریت کنیم.

به گزارش مشرق، سیداحمد موسوی صمدی پژوهشگر و مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به پایگاه گروهک‌های معارض در کردستان عملیاتی هوشمندانه، به موقع و حساب شده بود که ضربه ای سهمگین بر پیکر گروهک های متخاصم وارد کرد.

اما باید پذیرفت در نبردهای جهانی که در حال وقوع است، تکیه بر توانمندی های نظامی و برتری در حوزه های رزمی و اطلاعاتی تنها عامل پیروزی و موفقیت نخواهد بود، آن چیزی که در عرصه نبردهای نظامی نقش تعیین کننده و ضربه نهایی محسوب می شود بهره گیری از قدرت رسانه ای و تولید معنا و روایت است.

امروز افکار عمومی و سیطره ی روایت غالب است، که پیروز نهایی جنگ را مشخص می کند. شاید طرفین درگیری در معادلات و محاسبات خود چنین عاملی را در نظر نگیرند ولی باید توجه داشت که یک نبرد نظامی و یا عملیاتی اطلاعاتی که صورت میگیرد به مثابه یک فیلم سینمایی در برابر مخاطب جهانی، افکار عمومی منطقه ای و اذهان مردم کشورهای درگیر به نمایش در می‌آید و هر چه قدرت کشوری در تولید معنا دقیق تر و روایتی مخاطب پسند تر باشد، دست برتر و بالاتر را در نبرد خواهد داشت.

بیان مقدمه ی بالا از این منظر مهم به نظر می رسد که سازمان رزم و ارکان نظامی کشور در دوره ی فعلی می بایست به پیوست های رسانه ای حوزه جنگ سخت بیش از پیش توجه کنند.

به نظر می رسد، زمانی که ما توانسته ایم این ملاحظات را مد نظر قرار دهیم و اقتضائات این نوع نبرد را رعایت کنیم، نتایج بسیار بهتری گرفته ایم. به عنوان نمونه توجه به عملیات رسانه ای و گزارش لحظه به لحظه از حمله موشکی به مواضع داعش و در ادامه بازنمایی مناسب از عملیات مذکور و مدیریت انتشار اخبار از این واقعه باعث همراهی مخاطب و بالا رفتن حس اعتماد به نفس ملی و تقویت روحیه اقتدار و امنیت کشور گردید.

اما در نقطه مقابل عملیات جدید فاقد این فرایند و پیوست رسانه ای لازم بوده است، چند نکته در این موضوع را به صورت مختصر بررسی میکنیم که در صورت توجه از سوی فرماندهی عملیات می تواند ضامن موفقیت گردد.

  1. ایجاد اتاق فرماندهی عملیات رسانه ای در راستای تکمیل عملیات نظامی و به موازات اتاق فرماندهی عملیات رزمی
  2. ضرورت اطلاع و آمادگی سازمان های رسانه ای پیش از عملیات به منظور طراحی پوشش خبری مناسب
  3. برنامه ریزی به منظور مدیریت روند انتشار خبر و توزیع مناسب محتوای مرتبط با عملیات
  4. بیان تاریخچه، علل و ابعاد درگیری در جهت همراه سازی و درک مخاطب های متنوع از نظر رده های سنی و گونه های فکری متفاوت
  5. بیان جزئیات دقیق و میزان موفقیت حمله با حفظ اسرار نظامی و طبقه بندی اطلاعاتی در راستای همراه سازی مخاطب
  6. فعال سازی دیگر قالب های رسانه ای با تمرکز بر تولید روایت های غیرخبری مانند شعر، موسیقی، کاریکاتور و ...
  7. راه اندازی پویش های اجتماعی در تکمیل هدایت افکار عمومی و گره گشایی از نقاط ابهام آفرین
  8. مدیریت بازتاب عملیات رزمی در رسانه های هسو و توجه به بازنمایی رسانه های معارض به منظور طراحی واکنش سریع به پدافندهای رسانه ای، همچنین مدیریت دانش و ثبت تجربه از عملکرد رسانه ‌های مخالف به منظور بهره گیری در عملیات های آتی.

قطعا موارد دیگری را می‌توان به نکات بالا اضافه نمود، اما کلیدی ترین ملاحظه ضرورت توجه و طراحی پیوست های رسانه ای برای عملیات های نظامی و حوزه نبرد سخت محسوب می شود.

در دوره ی کنونی برنده ی واقعی نبرد در جنگ روایت های مشخص می‌شود و این ما هم هستیم که می بایست تصویر نبرد را مدیریت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس