سالیان سال است که بحث زلزله و به واسطه آن نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح است ولی اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارت زلزله به کندی پیش می‌رود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، واژه زلزله همیشه در ذهن‌ها، روزهای سخت و ویرانی را تداعی می‌کند، روزهایی که کم‌وپیش مردم ایران طعم تلخ آن را چشیده‌اند. شهر تهران به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل همیشه و هرلحظه با زلزله دست و پنجه نرم می‌کند. جاپلقی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درباره زلزله در استان تهران می‌گوید: روزانه چندین زلزله کمتر از سه ریشتری در شمال استان تهران داریم.

زلزله‌های تهران کمتر از 3 ریشتر است

وی با تأکید بر اینکه در برابر زلزله‌های احتمالی شهر تهران به حد مطلوب نرسیده‌ایم ادامه می‌دهد: زلزله کمتر از سه ریشتر روزی چهار یا ۵ بار در استان تهران رخ می‌دهد.

آخرین زلزله مهیب تهران در اثر حرکت گسل مشا(گسلی که از شمال شرقی تهران، از آبعلی تا بعد از کلاک در کرج ادامه دارد و تمام شمال تهران را دربر می‌گیرد)و با بزرگی 7.1 ریشتر مربوط به 174 سال پیش است.

دوره بازگشت زمین لرزه 219 سال است

طبق مطالعات انجام شده دوره بازگشت یک زمین لرزه 10 تا 219 سال است و همانطور که عنوان شد از آخرین فعالیت مشا 174 سال گذشته است و تهران همچنان در انتظار یک زلزله مهیب به سر می‌برد.

همواره گفته می‌شود با توجه به گسل‌های که در اطراف شهر تهران است زلزله‌‌ای با ریشتر بالا تهران را ویران می‌کند، چراکه در زمان‌ها و مدیریت‌های مختلف بافت‌های فرسوده شهر تهران را بازسازی و مقاوم‌سازی نکردیم.

برای آمادگی در برابر زلزله هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم

این در حالی است که مصطفی محمد نجار، وزیر کشور نیز به این موضوع  اعتراف کرده است که برای آمادگی در مقابل زلزله به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم.

وی معتقد است: مقاوم سازی مسکن روستایی باعث شده زلزله‌هایی که جدیداً رخ داده و مطابق با زلزله‌های قبلی و بیش از 5 ریشتر بوده حادثه آنچنانی نداشته‌ باشد.

تمامی کارشناسان حوادث طبیعی معتقد هستند که وقوع زلزله را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و هنوز دستگاهی برای پیش بینی این حادثه طبیعی اختراع نشده است ولی می‌توان از وقوع خسارت‌های بسیار زلزله با مقاوم سازی، بازسازی و آگاه‌سازی مردم جلوگیری کرد که اقداماتی در این زمینه شده است ولی کافی نیست.   

یک میلیون و 150هزار نفر از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساکن هستند

بر اساس گفته‌های فرید لطیفی،معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور یک میلیون و 150هزار نفر از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساکن هستند.

وی می‌گوید: 3 هزارو 270 هکتار بافت فرسوده از 65 هزار هکتار در استان تهران است که 5 درصد از کل بافت‌های فرسوده کشور می‌شود.

لطیفی درباره اقدامات مدیریت بحران برای بازسازی بافت‌های فرسوده ادامه می‌دهد: دو تفاهم نامه با وزارت مسکن در جهت بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده تنظیم شده است.

تخصیص اعتبار برای نوسازی بافت‌های فرسوده

وی می‌گوید: براساس این تفاهم‌نامه هر واحد ساختمانی که در محل بافت فرسوده قرار دارد، می‌تواند از 2 میلیون تومان اعتبار بلاعوض دولتی استفاده کند و در صورتی که دربافت شهری است 20 میلیون تومان تسهیلات از وزارت مسکن و شهرسازی دریافت می‌کند.

لطیفی اظهارمی‌دارد:‌ در بافت روستایی نیز هر خانه‌ای که در بافت فرسوده قرار گرفته و نیاز به نوسازی داشته باشد، 10 میلیون تومان علاوه بر دو میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: با شهرداری هماهنگ شده است برای بازسازی بافت‌های فرسوده در مساحتی که ملک واقع شده هزینه تراکم را دریافت نکنند.

50هزار واحد مسکونی نوسازی می‌شود

وی یادآور می‌شود: تسهیلاتی که از سوی شهرداری، سازمان مدیریت بحران و وزارت مسکن و شهرسازی می‌دهد50 هزار واحد مسکونی در کشور نوسازی می‌شود.

در کل کشور 65 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: در کل کشور 65 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که بر اساس قانون باید سالی 10 درصد از این بافت فرسوده مقاوم و نوسازی شود.

در 5 سال آینده بافت فرسوده‌ای نداریم

لطیفی یادآور می‌شود: در صورتی که دولت از روش‌های سازمان مدیریت بحران حمایت کند طی 5 سال آینده بافت فرسوده‌ای در تهران نداریم.

30 هزار بافت فرسوده روستایی در حال نوسازی است

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور عنوان می‌کند: در بخش روستائی 30 هزار بافت فرسوده که ناشی از حوادث سال 89 بوده در حال بازسازی است.

150هزار واحد مسکونی در کشور تا پایان سال 90 نوسازی می‌شود

لطیفی با اشاره به اینکه 150 هزار واحد مسکونی در کشور تا پایان سال 90 نوسازی می‌شود یادآور می‌شود: تا کنون 20 هزار واحد مسکونی نوسازی شده و 45 هزار واحد مسکونی نیز توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

از پس زلزله معمولی بر می‌آییم

حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه به آمادگی کامل نرسیده‌ایم می‌گوید: از پس زلزله‌های معمولی بر می‌آییم و در زلزله شدید حتما تلفات داریم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره امکاناتی که برای مقابله با حوادث طبیعی در اختیار است، گفت: امکاناتی از قبیل بیمارستان صحرایی، آمبولانس، هلی‌کوپتر و تجهیزات امدادی و غیر امدادی را داریم.

حلقه گمشده به نام پیشگیری

قدمی با اشاره به اینکه مشکل در مدیریت بحران این است که یک حلقه گم شده به نام پیشگیری داریم اظهار می‌دارد: در زمینه پیشگیری عملکردی نداشتیم و تمام توان را برای امداد رسانی گذاشته‌ایم.

قدمی با بیان اینکه بافت‌های فرسوده یکی از معضلات کشور است می‌گوید: حدود یک میلیون و 400 هزار بافت فرسوده روستایی در سطح کشور بازسازی شده است.
 
تمام توان را باید برای پیشگیری صرف کرد
 
وی بیان داشت: هزینه پیشگیری یک دهم هزینه امداد و نجات است پس باید تمام نیرو و هزینه صرف پیشگیری شود.

۵ ساعت نخست وقت نجات دهندگان از زیر آوار

قدمی با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله وقت نجات دادن افراد زیر آوار 5 ساعت نخست، است افزود: پیشگیری را هر چقدر زودتر آغاز کنیم تا 10 سال آینده دغدغه حال را نداریم.

مشکلاتی که در زلزله احتمالی شهر تهران داریم

آنچه مسلم است این است که هنوز مشخص نیست که تهران آمادگی برای مقابله با چنین پدیده مخرب طبیعی رادارد یا نه؟

وضعیت ساختمان‌ها در شهر تهران نیز مطلوب نیست. بخش‌های مرکزی تهران و محلات قدیمی شهر و اطراف آن مانند تجریش، قلهک و جنوب شهر ساختمان‌هایی با طول عمر بیش از 30 سال وجود دارد که با مصالح نامرغوب و ملات ضعیف ساخته شده‌اند و نمی‌توانند در برابر زلزله‌ای با بزرگی متوسط مقاومت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس