عکس یادگاری روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه

نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات و آینده سوریه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

به گزارش مشرق، اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه درباره تحولات سوریه امروز جمعه(16 شهریور) در تهران برگزار شد.

پوتین در نشست مشترک با همتایان ایرانی و ترک:

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست خبری مشترک خود را حسن روحانی و رجب طیب اردوغان اظهار داشت: بیانیه نهایی تایید شد؛ توافقات ما در این بیانیه قید شده است.

وی افزود: ایران، روسیه و ترکیه به طور فعالانه، اقدامات خود در جهت از بین بردن تروریسم برای بهبود اوضاع انسانی را ادامه خواهند داد. در نظر داریم از روند آستانه استفاده کنیم. روند آستانه ابزار بسیار مناسبی برای احیای کشور سوریه است.

پوتین گفت: تا الان ۱۰ جلسه کارشناسی با مشارکت نمایندگان سه کشور، نمایندگان اپوزیسیون و نمایندگان سازمان ملل انجام شده است؛ الویت اصلی ما انهدام نهایی تروریسم در سوریه است.  

رئیس جمهور روسیه گفت: ما از تمام طرف های مخاصمه دعوت کردیم تا سلاح های خود را روی زمین بگذارند. تروریست ها تلاش دارند تا به دولت و نیروهای سوریه ضربه وارد کنند.

وی افزود: من دوستان ایرانی و ترکیه ای خود را از اقداماتی که روسیه در چارچوب سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی انجام داده، مطلع ساختم. این مساله به پروسه راه حل سیاسی کمک می کند.

پوتین تصریح کرد: ما کمیته قانون اساسی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. توافق کردیم تا با مساعدت یکدیگر، اعضای این کمیته از طرف اپوزیسیون، دولت و سازمان های غیر دولتی تدوین و مشخص شود.

وی گفت: ترسیم آینده سوریه باید به گونه ای باشد که برای تمام جمعیت این کشور، امنیت و استقلال را تامین کند. ایران، روسیه و ترکیه، توجه زیادی برای اقدامات هماهنگ شده در راستای بهبود اوضاع انسانی برای حل و فصل مشکلات اجتماعی سوریه دارند.

پوتین تصریح کرد: امیدواریم در آینده، شرایطی را مهیا کنیم تا آوارگان سوری به کشورشان بازگردند. در حال حاضر، در سوریه امکانات استقرار بیش از ۲ میلیون نفر، بدون تبعیض نژادی برای همه کسانی که می خواهند به کشورشان بازگردند، وجود دارد.

وی گفت: با دوستان خود توافق کردیم تا هماهنگی های میان خود را افزایش دهیم. می خواستم تاکید کنم که روسیه جمعا بیش از ۳ هزار تن برای مردم سوریه، کمک منتقل کرده است.

اردوغان: حفظ موقعیت فعلی ادلب از اهمیت حیاتی برخوردار است

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری که پس از نشست سه جانبه درباره سوریه در تهران برگزار شد گفت: شاعر ایرانی سعدی شیرازی می‌گوید گر از محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت دهند آدمی. این اجلاس‌ها امکان محاسبه و ارزیابی فعلی در سوریه و گام‌های بعدی را فراهم می‌کند. ما برخلاف دیگران آتش دیگران را تماشا نمی‌کنند در جستجوی خاموش کردن آتش هستیم.

وی افزود: از دومین اجلاس سران در آنکارا هم در منطقه و هم در بین‌الملل تحولات زیادی رخ داده است. گفتیم که عدم کنترل دولت سوریه چه تبعاتی را می‌تواند در بر داشته باشد و حمله به ادلب می‌تواند نشست را با شکست روبرو کند. محافظت از مردم غیر نظامی و جداسازی گروههای تروریستی و حفظ موقعیت فعلی ادلب از اهمیت حیاتی برخوردار است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: موضوع ادلب نباید باعث خسارت و ضرر شود. موضع ترکیه بسیار روشن است و رایزنی‌هایی را با روحانی و پوتین داشتیم. تحت عنوان مبارزه با ترور نباید اقدامات فوری و عجولانه را دنبال کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت وقوع حمله به ادلب موج مهاجرت را در نظر گرفته‌اید یا نه گفت: ما به عنوان سه کشور ضامن روند آستانه تلاشی را به پیش می‌بریم. مهاجرت‌ها آغاز شده است. ما مرز مشترک طولانی را با سوریه داریم و تنها جایی که مردم می‌توانند فرار کنند ترکیه است و ما که هم اکنون سه و نیم میلیون پناهنده سوری در کشور داریم دیگر ظرفیت پذیرش نداریم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تحولات رقه و درعا اظهار داشت: آن زمان ما مجبور شدیم از صدها آواره پذیرایی کنیم و در ادلب هم چنین وضعیتی در حال وقوع خواهد بود. امیدوارم که راهی پیدا کنیم برای پایان به این روند زیرا مردم سوریه می‌خواهند قانون اساسی خود را داشته باشند و یک انتخابات عادلانه برگزار کنند.

روحانی: همفکری خوبی در اجلاس تهران صورت گرفت

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، عصر امروز(جمعه ۱۶ شهریور) در نشست خبری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای بررسی اوضاع سوریه، اجلاس امروز را اجلاسی بسیار مفید خواند و گفت: در این اجلاس همفکری و همانگی خوبی را نسبت به مسائل امروز و آینده سوریه مشاهده کردیم.

وی با بیان اینکه این اجلاس در زمانی تشکیل شده که آمریکا به فکر اتهام جدید به دولت سوریه است، اظهار داشت: آمریکا با این اتهام، به دنبال این است که مداخلات جدید و غیر قانونی را در سوریه به عمل آورد که امروز در این اجلاس، عدم مداخله قدرت‌هایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد تأکید من در نطق قرار گرفت و همه دوستان ما در این زمینه موافق هستند که مداخلات نظامی خارجی در سوریه می‌تواند مشکلات و پیچیدگی‌ها را بیشتر کند و مردم سوریه را در رنج و زحت بیشتر قرار دهد.

(ادامه اظهارات رئیس جمهور روسیه در اجلاس سه جانبه تهران را اینجا بخوانید)

بیانیه مشترک سران در پایان اجلاس سه جانبه تهران

روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در یک بیانیه مشترک با تاکید بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد، احترام به این اصول را از سوی همگان ضروری دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در این بیانیه مشترک که امروز جمعه در اجلاس سه جانبه تهران و در 12 بند تدوین شده است؛ بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.

متن بیانیه مشترک به این شرح است:

بیانیه مشترک روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه

7 سپتامبر 2018- تهران

 رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی، رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان به منظور برگزاری نشست سه‌جانبه‌ سران در تاریخ 7 سپتامبر 2018 در تهران گرد هم آمدند.

روسای جمهور:

۱. رضایت خود را از دستاوردهای فرمت آستانه از ژانویه 2017 به ویژه پیشرفت بدست‌آمده در کاهش خشونت در سرتاسر جمهوری عربی سوریه و کمک به صلح، امنیت و ثبات در آن کشور ابراز داشتند؛

۲. بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید ورزیده و تصریح نمودند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود. روسای جمهور تصدیق نمودند که هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، این اصول را نباید تضعیف نماید. آنها تمامی تلاش ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

۳. وضعیت میدانی کنونی را مورد بحث قرار داده، به ارزیابی از تحولات جمهوری عربی سوریه پس از آخرین نشست خود در تاریخ 4 آوریل 2018 در آنکارا پرداخته و موافقت نمودند همکاری های سه جانبه را در تطابق با توافق های خود استمرار بخشند. در این ارتباط، آنها وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال کرده و تصمیم گرفتند تا همسو با اصول فوق الذکر و روح همکاری که در فرمت آستانه شکل گرفته است، به این موضوع بپردازند.

۴. بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند. روسای جمهور تاکید نمودند در جنگ علیه تروریسم، جداسازی بین گروه های تروریستی مذکور و گروه های معارض مسلح که به رژیم آتش بس پیوسته اند یا خواهند پیوست، از جمله با توجه به جلوگیری از تلقات غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

5. بر این باور خود تصریح نمودند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از راه طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد. روسای جمهور بر اراده خود جهت ادامه همکاری فعالانه به منظور پیشبرد فرایند سیاسی همسو با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل تاکید ورزیدند.

۶. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش های مشترک با هدف پیشبرد فرایند با راهبری سوری و مدیریت سوری به منظور دستیابی به حل و فصل سیاسی تصریح کردند و بر تعهد خود در کمک به ایجاد و آغاز کار کمیته قانون اساسی تاکید نمودند. روسای جمهور نسبت به رایزنی های مفید بین مقامات ارشد خود و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ابراز رضایت کردند.

۷. بر ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای کمک به تمامی سوری‌ها به منظور اعاده به زندگی عادی و صلح‌آمیز و نیز تسکین آلام آن ها تأکید کردند. در این ارتباط، روسای جمهور از جامعه بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند تا کمک های خود به سوریه را از طریق ارائه کمک‌های انساندوستانه بیشتر، تسهیل مین‌زدایی انسان‌دوستانه، احیای امکانات زیربنایی اصلی از جمله تأسیسات اجتماعی و اقتصادی و حفظ میراث تاریخی افزایش دهند.

۸. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش های مشترک با هدف حمایت از شهروندان و بهبود وضعیت انسانی از طریق تسهیل دسترسی های سریع، ایمن و بدون مانع به تمامی سوری های نیازمند تاکید نمودند.

۹. بر ضرورت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان شده داخلی به اقامتگاه های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. بدین منظور، روسای جمهور بر ضرورت هماهنگی میان تمامی طرف های ذیربط از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دیگر آژانس های تخصصی بین المللی تاکید ورزیدند. روسای جمهور موافقت کردند تا ایده برگزاری یک کنفرانس بین المللی در خصوص مهاجران و اشخاص بی خانمان شده داخلی سوری را بررسی نمایند.

۱۰. از پیشرفت امور انجام شده در کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال نمودند.

۱۱. بنا به دعوت جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، تصمیم گرفتند نشست بعدی خود را در فدراسیون روسیه برگزار نمایند.

۱۲. روسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه تشکر صمیمانه خود را به جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور میزبانی نشست سه جانبه سران در تهران ابراز نمودند.

اختلاف میان پوتین و اردوغان در برخورد با تروریست‌های ادلب

رجب طیب اردوغان در نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با موضع سوریه خواستار برقراری آتش بس در ادلب سوریه برای حفاظت از مردم عادی شد که این پیشنهاد با مخالفت پوتین رئیس‌جمهور روسیه مواجه شد.

پوتین بر عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی در ادلب تاکید کرد وگفت: فکر نمی کنم تروریست‌ها اینجا نماینده داشته باشند. ما نمی‌توانیم به حملات پهبادهای تروریست‌ها جواب ندهیم.

این خبر حاکی است حسن روحانی در ادامه گفت: ما از تروریست‌ها باید بخواهیم اسلحه خود را زمین بگذارند و جلسه را ختم کرد.

روحانی: کشورهایی که گروهک‌های تروریستی را می‌ساختند مایوس شدند

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز بعد از نشست سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، در سخنانی اظهار داشت: مهم‌ترین قدم این است کشورهایی که گروهک‌های تروریستی را می‌ساختند تا نفوذ خود را دنبال کنند مایوس کردیم.

وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی که عاملان به‌وجود آمدن گروه‌های ترویستی هستند، امروز فهمیدند با مسلح کردن ترویست‌ها به اهداف خودشان دست نمی‌یابند. هدف دوم بسیار مهم، امید در منطقه است. امروز همه مردم منطقه امیدوارند می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و کشوری که در لبه پرتگاه بود توانستیم نجات دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از مبارزه با تروریسم باید به سایر اهداف‌مان در سوریه دست پیدا کنیم، اظهار داشت: یکی تدوین قانون اساسی جدید و انتخابات برمبنای قانون اساسی جدید و همچنین بازگشت آوارگان و دموکراسی به این کشور است. باید مسئله ادلب را به‌گونه‌ای حل کنیم که هم با تروریست‌ها مبارزه کنیم و هم مردمی که هستند دچار گرفتاری نشوند و مهم‌است که همکاری های خود را ادامه دهیم.

اردوغان: نشست تهران انتظار جهانی درباره سوریه را برآورده خواهد کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست سه جانبه روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران که امروز جمعه در تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه نتایجی که از این نشست به دست خواهد آمد از سوی افکار عمومی جهان بی صبرانه دنبال می‌شود، گفت: مطمئنم که این انتظار برآورده خواهد شد.

وی افزود: حفظ تمامیت ارضی سوریه و پیدا شدن راه حلی برای بحران سوریه از طریق سیاسی از جمله اشتراکات سه کشور بوده است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ادلب امنیت ملی ترکیه نیز به شمار می‌رود.

اردوغان هرگونه حمله علیه ادلب را منجر به قتل عام خواند که سه و نیم میلیون انسان از آن تاثیر می‌پذیرد، اظهار داشت: اکثر آنها که جای دیگری ندارند به مرزهای ما پناه می‌آورند. ما امروز از چهار و نیم میلیون پناهنده سوری پذیرایی می‌کنیم و ظرفیتمان تکمیل است. دوستان ایرانی و روس ما نگرانی‌های امنیتی دارند و ما نیز این نگرانی را درک می‌کنیم زیرا ما نیز همسایه روسیه هستیم.

(ادامه اظهارات رئیس جمهور ترکیه در اجلاس سه جانبه تهران را اینجا بخوانید)

 پوتین: باید اقداماتی برای بازسازی سوریه اتخاذ شود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز در نشست مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه اظهار داشت: ما پیشرفت های چشمگیری در زمینه عادی سازی پایدار در سوریه داشته ایم؛ بیش از ۹۰ درصد از سرزمین سوریه آزاد شده است.

وی افزود: گروه های تروریستی باقی مانده در منطقه ادلب جمع شده اند؛ این ترویست ها تلاش دارند تا وضعیت آتش بس را بر هم بزنند و بیش از آن، اقدامات تحریک آمیزی برای استفاده از سلاح های شیمیایی انجام دهند.

پوتین گفت: در همین زمینه روسیه پیشنهاد کرده تا برنامه ای بین المللی برای بازگشت آوارگان به سوریه اجرا شود. از طرف دوستان ایرانی و ترکی این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر مرکز آوارگان در دمشق، در موسکو مرکزی برای هماهنگی مستقر شده است. در جریان یک ماه و نیم اخیر بیش از ۱۵هزار نفر به سوریه بازگشته اند.

رئیس جمهور روسیه گفت: فضا به طور کلی به نظر می رسد که باید اقدامات مشترکی برای بازسازی سوریه انجام شود؛ از این طریق مساعدت شود تا سوری ها به طور جمعی بتوانند به کشور خود بازگردند.

(ادامه اظهارات رئیس جمهور روسیه در اجلاس سه جانبه تهران را اینجا بخوانید)

*  در حین پخش این نشست، زمانی که حجت‌الاسلام حسن روحانی در حال سخنرانی بود دوربین شبکه خبر تصویری از  هیئت ایرانی را نشان میداد بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در صندلی پشتی رئیس‌جمهور در حالت جالبی نشسته که به نظر می‌رسد وی به خواب رفته است.

روحانی: مبارزه با تروریسم در «ادلب» اجتناب‌ناپذیر است

متن سخنان حجت‌الاسلام روحانی در این نشست به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای پوتین، رییس جمهور محترم روسیه؛ جناب آقای اردوغان، رییس جمهور محترم ترکیه،

میهمانان گرامی،

حضور شما را در جمهوری اسلامی ایران خوشآمد می گویم.

اجلاس امروز در ادامه  تلاش‌های موفق سه کشور در چارچوب "روند آستانه" برای رویارویی موثر با تروریسم و پایان بحران سوریه بر اساس خواسته اکثریت مردم سوریه برگزار می شود. این اجلاس همچنین فرصتی برای بررسی اقدامات مشترک ما در مرحله فعلی و آینده است.

با توجه به پیچیدگی‌های بحران سوریه، بسیار مهم بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای فرونشاندن شعله‌های جنگ در سوریه به چارچوبی مشترک بر اساس اصول بنیادین حفظ تمامیت ارضی ویکپارچگی سوریه و احترام به حاکمیت ملی و حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت آینده کشورشان دست یابند.

ما از ابتدا بر ناکارآمدی راه حل نظامی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه تأکید کرده‌ایم و اکنون خوشنودیم که پس از گذشت هفت سال از بحران سوریه و بر مبنای تجربیات حاصله از آن، حل و فصل بحران سوریه و سایر بحران های مشابه در منطقه از طریق مسالمت آمیز به یک باور عمومی از سوی غالب بازیگران موثر تبدیل شده است.

تلاش ما در طول سال های گذشته و به ویژه پس از متمرکز شدن فعالیت ها در چارچوب روند آستانه، همواره بر مبنای تسهیل روند گفتگوی "سوری-سوری" و تشویق دولت و معارضه برای پیوستن به این روند بوده است.   

در اینجا لازم می‌دانم با ادای احترام به روح بلند تمامی شهدایی که مسیر مبارزه با تروریسم را با فداکردن جان خود گشودند و احترام به تلاش هایی که در سطح منطقه و جهان، از جمله از سوی سازمان ملل متحد، در طول سال­های گذشته برای خاموش کردن بحران سوریه به عمل آمده است به نمایندگی از شرکای روند آستانه با افتخار اعلام کنم که تلاش های مشترک ما باعث شد تا آتش جنگ و خونریزی در سوریه به پایان خود نزدیک شود؛ ادامه فعالیت‌های تروریستی در سوریه متوقف و خطرات دراز مدت آن برای منطقه و جهان مهار شود؛ و زمینه برای گفتگوی ملی سازنده بین مردم سوریه فراهم گردد.

روسای محترم جمهور،

جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست دولت قانونی سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور یافت و تداوم این حضور بر همین مبنا خواهد بود. در عین حال، این حضور نه در گذشته و نه در آینده در جهت تحمیل رای و نظر خود نبوده و نخواهد بود و از اراده ملت سوریه به عنوان ملت دوست حمایت خواهد کرد.

مبارزه با تروریسم یک خواسته مشترک بین المللی است؛ اما هنگامی که اجرای این خواسته در چارچوب مرزهای شناخته شده دولت و ملت دیگری قرار می گیرد، انجام آن جز با درخواست صریح و موافقت شفاف آن کشور، امکان پذیر نخواهد بود. ما نگرانی‌های برخی کشورهای منطقه از خطر تروریسم و جدایی طلبی را درک می‌کنیم؛ اما موثرترین و پایدارترین راه برای رفع این نگرانی ها را همکاری با دولت قانونی  سوریه می دانیم و معتقدیم راه حل های دیگر از جمله از طریق مداخله مستقیم و بدون هماهنگی با دولت سوریه به تعمیق بحران منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، مبارزه با تروریسم مستلزم رویکردی جامع با در نظر گرفتن کلیه ابعاد این پدیده زشت است. با همین نگاه، مبارزه با تروریسم در ادلب بخشی اجتناب ناپذیر از ماموریت اعاده صلح و ثبات به سوریه است؛ اما نباید این مبارزه به غیرنظامیان  آسیب رسانده و منجر به اعمال سیاست سرزمین سوخته شود. ما برای صلح می‌جنگیم و جنگ برای جنگ از نظر ما راه غلطی است که گروه ها و رژیم های تروریستی در پیش گرفته‌اند. هدف نهایی چه در سوریه و چه در کل منطقه صلح است اما برای دستیابی به صلحی پایدار چاره ای جز مبارزه با تروریسم نداریم.

هیچ طرحی برای مبارزه با تروریسم نمی‌تواند بدون توجه به ریشه های پیدایش آن، طرح کاملی باشد. بانیان و مسببان اشغال، تروریسم، تجاوز، مداخله خارجی و تبعیض همچون ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از حامیان تروریسم، نمی توانند با اتهام پراکنی و غوغا سالاری جایگاه خود را از متهم به مدعی تغییر دهند. رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی اشغال‌گر و مبتنی بر تبعیض قومی و دینی که موجودیتش با اشغال، تجاوز و بی ثباتی شکل گرفته است نمی‌تواند مدعی مبارزه با تروریسم باشد و خروج فوری این رژیم اشغالگر از سرزمین‌های اشغالی سوریه، خواسته مشترک همه آحاد مردم سوریه و منطبق بر مصوبات بین المللی است.

(ادامه اظهارات روحانی در آغاز اجلاس سه جانبه تهران را اینجا بخوانید)

مذاکرات سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران آغاز شد

نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات و آینده سوریه دقایقی پیش به طور رسمی در سالن اجلاس سران در تهران آغاز شد.

سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه پیش از این نیز در آذر سال ۹۶ در سوچی روسیه و ۱۵ فروردین سال ۹۷ در آنکارا به رایزنی‌های سه جانبه و بررسی آخرین تحولات سوریه پرداخته بودند.

نشست‌های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در واقع حلقه تکمیل کننده نشست‌های مذاکرات صلح آستانه است که تاکنون ۱۰ دور از آنها برگزار شده است.

نحوه مبارزه با تروریست‌ها،‌ چگونگی کمک به دولت مشروع سوریه، راهکار تداوم کمک‌های انسان‌دوستانه و چگونگی پایان دادن به بحران سوریه مهم‌ترین محورهای مذاکرات آستانه و نشست‌های سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بوده است.

در دیدار روحانی و اردوغان چه گذشت؟

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز جمعه در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، با اشاره به روابط برادرانه و روبه گسترش تهران-آنکارا در زمینه‌های مختلف، بر ضرورت تلاش بیشتر مسئولان دو کشور در راستای دستیابی به هدف مدنظر در رسیدن به روابطی راهبردی تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و ترکیه باید برای مقابله با تحریم‌های آمریکا روابط اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهند، افزود: روابط بانکی و فعالیت‌های کارگزاری بانکهای دو کشور باید گسترش یافته و در راستای حل مشکلات برنامه‌ریزی شود.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت انجام مبادلات تجاری ایران و ترکیه با استفاده از پول‌های ملی و تجدید نظر در موافقتنامه تجارت ترجیحی، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه بیشتر مبادلات در حوزه انرژی با ترکیه است.

(ادامه اظهارات روحانی با اردوغان پیش از آغاز اجلاس سه جانبه تهران را اینجا بخوانید)

روحانی، پوتین و اردوغان عکس یادگاری گرفتند

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه پیش از آغاز اجلاس تهران عکس یادگاری گرفتند.

روحانی از روسای جمهور روسیه و ترکیه استقبال کرد

مراسم استقبال رسمی رئیس جمهوری از روسای جمهور روسیه و ترکیه دقایقی پیش برگزار شد.

مراسم استقبال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان از ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

پوتین و اردوغان در تهران با یکدیگر دیدار کردند

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه دقایقی پیش در سالن اجلاس سران تهران با یکدیگر دیدار کردند. قرار است تا دقایقی دیگر پس از ثبت عکس یادگاری با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، اجلاس سه جانبه تهران درباره سوریه برگزار شود.

* دیدار ظریف با همتای ترکیه ای خود پیش از اجلاس نشست سه جانبه تهران

* ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان دیدار کرد. پوتین پس از پایان نشست مشترک با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه وارد محل اجلاس شد

دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با روحانی

ظهر جمعه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به تهران سفر کرده است با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار روسای جمهور دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط فیمابین و مبارزه با تروریسم در خاورمیانه تاکید کردند.

قرار است تا ساعاتی دیگر پس از حضور رئیس جمهوری روسیه در سالن اجلاس سران تهران، اجلاس سه جانبه تهران درباره سوریه برگزار شود.

پوتین وارد تهران شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای شرکت در نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه، دقایقی قبل وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رضا اردکانیان، وزیر نیرو قرار گرفت.

اردوغان وارد تهران شد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه جهت حضور در نشست سه‌جانبه تهران درباره سوریه از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت جهت استقبال از اردوغان به فرودگاه مهرآباد رفت .

رئیس جمهور ترکیه ساعت 13 امروز برای شرکت در نشست سران روسیه، ترکیه و ایران وارد تهران شد. قرار است حجت‌الاسلام روحانی و اردوغان پیش از آغاز نشست سران با یکدیگر دیدار کنند.

استقرار خبرنگاران جهت پوشش نشست تهران

خبرنگاران داخلی و خارجی از ساعت 11 صبح در "مدیا سنتر" (مرکز رسانه‌ای) اجلاس سران مستقر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    28 85
    یاشاسین تورک میللتی، یاشاشسین تورکیه.
    • قاسم IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      43 22
      مرگ بر اردوغان حامی تروریسم
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      32 15
      لعنت بر قوم گرا و بیگانه پرست
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      23 5
      زنده باد همه اقوام و ملیتها. با پرچم ترکیه حد اقل پانترکیسم رو تبلیغ کن وزغ !
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      27 9
      لعنت بر قوم گرا و بیگانه پرست بوزگورد
    • سید رضا IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      10 3
      خیلی بی غیرت و بی وطنی !!
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      4 0
      یعنی مشرق دستت درد نکنه که این گزارش مفصل رو کامل نوشتی .
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    1 2
    اردوغان سرانجام پذیرفت تروریستها باید سلاحهارابرزمین بگذارند نه به سوریه گفته شود بگذارتروریستهاهمین جاباشند .
  • US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    1 2
    اردوغان که حرف میزد اخم های روحانی و پوتین خیلی تو هم بود. داشت در مخالفت با عملیات ادلب حرف میزد.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    3 0
    به عنوان کسی که هیچ دلبستگی به روحانی نداشته است، باید بگویم که اجلاس را از طریق شبکه ی خبر دنبال نمودم و مشاهده نمودم که مدیریت روحانی بر جلسه بسیار هوشمندانه، و زیرکانه و در جهت اقتدار محور مقاومت و امنیت ملی ایران بود. آفرین.
  • حسین DE ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    6 0
    حالا ببینید من کی گفتم , امروز و فردا لیبرالهای خائن و نوکران آمریکا تو گند نامه هاشون و فضای مجازی میشینند و مطالب مزخرف منتشر میکنند علیه همکاری و اتحاد استراتژیک ایران و روسیه چوا این اتحاد مهلک هست برای صهیونیستها.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    4 0
    زنگنه رو بزارین جلوی توپ بزنین پخش وپلا بشه فکر کرده پوتین واردوغان هم مثل روحانی بیخیالن اوضاع مملکت رو هم اینا اینطوری درست میکنن درحساس ترین جا کلاخوابن
  • US ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    20 36
    اردوغان حامی اول تروریست هاست الان فشار براش پیش آمده دست به مذاکره زده اون از ترس چیزشه،
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    4 0
    اصلا علت آتش زدن کنسولگری ایران در بصره هم همین اجلاس بود. آتش هم که با پول سعودی ها انجام شد
  • سید رضا IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    4 11
    اردوغان منافق ! به عنوان نماینده آمریکا ؛ تو این اجلاس شرکت کرد !!
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    1 0
    یعنی مشرق خداییش حسابی حال کردی از این اجلاس سه جانبه . ما هم خوشحالیم که تو خوشحالی .
  • بهنام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
    1 0
    از این شش نکته کلیدی برای نجات ایران هم صادر کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس