به گزارش مشرق محمد شریفزاده، مدیرکل آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس، با اشاره به برخی تغییرات ساختاری و محتوایی آموزشهای هنرستانی پس از تغییر نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: برای عملیاتی کردن «سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» لازم است «برنامه درسی ملی» نیز نهایی شود چرا که این برنامه مشخص میکند که هر کدام از دورهها و پایههای تحصیلی باید چه برنامه درسی و محتوای آموزشی و به چه میزان داشته باشند.
وی افزود: پس از تصویب نهایی برنامه درسی ملی که هماکنون در شورای عالی آموزش و پرورش تحت بررسی است، وارد مباحث و برنامههای مربوط به شاخههای تحصیلی خواهیم شد و این برنامهها نیز ساعات آموزش سالانه را در هر دوره تحصیلی مشخص و تعیین میکند؛ به عنوان مثال، برای 34 هفته و هفتهای 40 ساعت آموزش، ساعات مشخصی را برای دروس تخصصی و دروس عمومی معیّن میکند.
* 3 ساله شدن دوره آموزشی هنرستانها از سال 95
* احتمال کاهش رشتههای هنرستانی در سال آینده بر اساس "آمایش سرزمین"
شریفزاده تصریح کرد: در رابطه با هنرستانها، آنچه که تاکنون مشخص شده این است که دوره آموزشی هنرستانها از دو سال به سه سال افزایش مییابد؛ این در حالی است که هماکنون رشتههای هنرستانی (به استثنای 9 رشته هنری) «پیشدانشگاهی» ندارند، اما از سال تحصیلی 96 - 95 هنرستانها نیز سه ساله میشوند که فرصت خوبی است تا با آرامش و وقت کافی و کیفیت بهتری آموزشهای فنی و مهارتی به دانشآموزان ارائه شود.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش افزود: با در نظر گرفتن شروع تغییرات نظام آموزش و پرورش از سال آینده، از سال تحصیلی 96 - 95 که در آن سال به جای دوم متوسطه فعلی، پایه اول متوسطه نظام جدید ایجاد خواهد شد، هنرستانها سه ساله میشود.
وی در رابطه با تغییر احتمالی عناوین دیپلمهای فنی و حرفهای و کاردانش در ساختار جدید آموزش و پرورش نیز گفت: در این رابطه چون برنامه درسی رشتههای هنرستانی مد نظر قرار دارد، احتمالاً تعداد رشتهها قابل تغییر نخواهد بود؛ چرا که براساس برنامه پنجم توسعه و سیاستهای کلی اشتغال که اخیراً از سوی مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شده، آموزش و پرورش مکلف است که بر اساس نیاز بازار کار دانشآموزان را به سمت رشتههای مختلف از جمله رشتههای جدید هدایت کند.
شریفزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ساماندهی صورت گرفته در شاخه فنی و حرفهای 43 رشته تحصیلی و شاخه کاردانش 243 رشته تحصیلی فعال داریم که البته ممکن است در سال تحصیلی آینده برخی از این رشتهها به تناسب نیازهای بازار کار و «آمایش سرزمین» کم شود.
وی در رابطه با تأمین نیروی انسانی متخصص در جریان کم و زیاد شدن رشتههای هنرستانی تأکید کرد: در هنرستانها رشتههایی داریم که «هم گروه» هستند و هر کدام از آنها شامل چندین «مهارت» متنوع میشود و نیروی انسانی نیز آموزشهای دانشگاهی را در سطح «گروه» گذرانده است؛ همچنین بخشی از آموزشها نیز در شاخه کاردانش از طریق دستگاههای خارج از آموزش و پرورش انجام میشود و نیروی انسانی لازم نیز در همان دستگاه وجود دارد.
* "فنی و حرفهای و کاردانش" همچنان جدا باقی میماند
شریفزاده در ادامه در رابطه با چرایی تقسیمبندی رشتههای هنرستانی به دو شاخه فنی و حرفهای و کاردانش و اینکه در آینده نیز همین تقسیمبندی باقی میماند یا خیر، اظهار داشت: اهداف آموزش و پرورش در شاخه فنی و حرفهای با کاردانش متفاوت است؛ بر این اساس، در «فنی و حرفهای» آموزشها مشتمل بر چند مهارت است که با «عمق کمتر و گستره بیشتر» ارائه میشود، اما در «کاردانش» آموزش ناظر به یک مهارت مشخص است که با «عمق بیشتر و گستره کمتر» ارائه میشود.
مدیرکل آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش تصریح کرد: در رابطه با اینکه در آینده نیز آموزشهای هنرستانی به همین شیوه باقی میماند یا خیر، باید منتظر باشیم تا در برنامههای کلان آموزش و پرورش تکلیف این مسئله روشن شود اما فعلاً به همین شیوه باقی میماند.
* طرح مجدد ایجاد ششمین گروه آزمایشی در کنکور سراسری ، برای هنرستانیها
وی همچنین درباره شیوه کنکور دانشآموزان هنرستانی برای ورود به دانشگاه در نظام جدید آموزش و پرورش عنوان کرد: تاکنون با توجه به اینکه دانشآموزان هنرستانی «پیشدانشگاهی» نداشتهاند، در ورود به آموزش عالی باید در مسیر مشخص و محدود آموزشکدههای فنی و حرفهای قرار میگرفتند و دوره کاردانی را میگذراندند، اما با توجه به اینکه در نظام جدید آموزش و پرورش تمام دانشآموزان اعم از هنرستانی و نظری بدون گذراندن پیشدانشگاهی و با 12 سال درس خواندن فارغالتحصیل میشوند، فرد دیپلمه هنرستانی علاوه بر امکان ورود به دانشکدههای فنی و حرفهای وزارت علوم (آموزشکدههای سابق آموزش و پرورش)، امکان تجربه روشهای جدید را نیز خواهد داشت.
شریفزاده اضافه کرد: در این رابطه آموزش و پرورش به دنبال این است که از وزارت علوم درخواست ایجاد یک گروه آزمایشی جدید با عنوان فنی و حرفهای را علاوه بر گروههای آموزشی پنجگانه فعلی در آزمون سراسری مطرح کند که تاکنون به دلیل مشکل پیشدانشگاهی امکان اجرای چنین روشی نبوده است اما با تغییرات نظام آموزش و پرورش به نظر میرسد امکان اجرای این روش بهتر فراهم شود.
مدیرکل آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش آموزش و پرورش از 3 ساله شدن دوره آموزشی هنرستانها از سال 95 خبر داد و گفت: با تغییر نظام آموزش و پرورش، دانشآموزان هنرستانی امکان تجربه روشهای جدیدی را برای ورود به دانشگاه خواهند داشت.