نمای نزدیک از چشم مگس

نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد، مگس های میوه قادر به مسیریابی از طریق نشانه گذاری اجرام سماوی و شناسایی خورشید در آسمان هستند.

به گزارش مشرق، محققان با بررسی حرکات و شیوه پرواز مگس های میوه با استفاده از یک دستگاه شبیه ساز واقعیت مجازی پرواز و تطبیق دادن مسیر مذکور با نقشه ای شبیه سازی شده از ستاره های آسمان و خورشید از این موضوع مطلع شدند.

مگس های میوه از جمله عوامل مهم آلودگی در جهان هستند که با تماس با هر ماده ای در جهان آن را آلوده می کنند. اما شناسایی سیستم مسیریابی منحصر به فرد این حشرات دانشمندان را شگفت زده کرده است.

بیشتر بخوانید:

زنبورهای عسل هم معتاد می‌شوند

مگس های میوه که در محیط های صحرایی و فاقد هر نوع آب و غذا نیز به حیات خود ادامه می دهند، می توانند با تکیه به خورشید و دیگر ستارگان مسیریابی کرده و خود را به منابع تغذیه ای مورد نظر برسانند.

بررسی ها نشان داده که این مگس ها با استفاده از همین شیوه می توانند در طول یک شب تا ۱۴.۵ کیلومتر پرواز کنند و راهی برای زنده ماندن بیابند. پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا که به این کشف نائل شده اند می گویند مگس های میوه بعد از نشانه گذاری یک ستاره برای مسیریابی می توانند آن را برای مدتی طولانی در مسیر دید خود داشته باشند و مقصد خود را گم نکنند.

این نوع مسیریابی توسط مجموعه ای از سلول های مغز مگس ها صورت می گیرد که با چشمان آنها نیز در ارتباط است و دانشمندان با استفاده از یک میکروسکوپ قدرتمند موفق به مشاهده لحظه به لحظه فعالیت سلول های عصبی مغز مگس ها نیز شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس