بهرام قاسمی نمایه

بهرام قاسمی گفت که نشست سران روسیه و ترکیه و ایران در تهران می‌تواند در ادامه مسیر قبلی به برداشتن گام‌های بیشتر مساعدت کند که هدف آن مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش در سوریه است.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود با اشاره به نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل سوریه در تهران گفت: این چندمین جلسه سران سه کشور است که در ادامه نشست‌های وزرای خارجه برگزار می‌شود. توقع اینکه در یک نشست و جلسه همه موضوعات به طور کامل و صد در صدی به ویژه در زمینه موضوع دیرپایی مثل سوریه حل شود، نمی‌رود. نشست سران در تهران می‌تواند در ادامه مسیر قبلی به برداشتن گام‌های بیشتر مساعدت کند که هدف آن مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش است. من به این اجلاس خوش بین هستم.

قاسمی افزود: نشست سران سه کشور قطعا نمی‌تواند به یک موضوع محدود شود و در کنار موضوع سوریه، موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه طرف‌ها مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. موضوعات زیادی وجود دارد و پیشنهادات زیادی مطرح شده است. امیدواریم مثل گذشته تاثیرات خوبی را برای صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ظریف وارد دمشق شد

نشست سه‌جانبه تهران «سرنوشت ادلب» را تعیین می‌کند

وی در خصوص پیمان سه جانبه پولی در نشست سران سه کشور گفت: من فعلا چیزی را تایید نمی‌کنم و باید در پایان نشست در این خصوص صحبت کرد.

آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اوایل هفته به تهران سفر کرد و طی روزهای گذشته با چند تن از مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کرد. قاسمی در خصوص‌ سفر این مقام انگلیسی به تهران گفت: در خصوص همکاری‌های آتی ایران و اتحادیه اروپا، چند ماهی است که گفتگوها و آمد و شدهایی صورت گرفته است. آنگونه که انتظار ما بوده هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌ایم. امیدواریم در فرصت‌های بعدی به این مرحله برسیم و اروپا بتواند از این آزمون سربلند بیرون آید و رضایتمندی ایران را جلب کند.

قاسمی همچنین گفت: در سفر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران که سفر متعارف و تحت عنوان گفتگوهای سیاسی است و مشابه این گفتگوها را با کشورهای دیگر اروپایی، آسیایی و دیگر کشورها داشته‌ایم و خواهیم داشت. نوبت طرف انگلیسی بود که به ایران‌ سفر کند. در این سفر طرف انگلیسی، موضوع خانم زاغری صحبت شد و نهایتا طرف انگلیسی دیدگاه‌هایی را مطرح کرد. ‌پاسخ‌هایی در خصوص استقلال قوه قضائیه و اتهامات ایشان دریافت کرد. خانم زاغری چند روزی مرخصی بودن که در این خصوص تشکر شد.

سخنگو در خصوص احتمال دیدار آلیستر برت با نازنین زاغری گفت: من اطلاعی در این زمینه ندارم.

وی درباره ایجاد سیستم مالی مستقل گفت: ما درباره سیستم مالی و حوزه‌های دیگر در زمینه مسائل اقتصادی تبادل نظر کردیم و طرح‌هایی دریافت کردیم ولی من از ارائه جزئیات امتناع می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره مهلت به اروپا گفت: اگر درباره مکانیزم‌های بانکی، پولی و صنعت و فناوری فکر کنیم، این معضل حل خواهد شد. این موضوعات موضوعاتی نیستند که برای آنها ضرب الاجل تعیین کنید. ما در مراحل فنی موضوعات هستیم. کمی هم تعطیلات ماه آگوست در این تاخیر تاثیرگذار است. ما به اروپایی‌ها هشدارهای لازم‌ را داده‌ایم و انتظار زیادی نخواهیم کشید. مذاکرات ما با اروپایی‌ها صرفا در چارچوب برجام‌ بوده است و درباره چیز دیگری مذاکره نکرده‌ایم. هر از گاهی مقامات اروپایی اظهارنظرهایی دارند، اما آنها موضع ایران را می‌دانند و به پاسخ‌های ایران آشنایی دارند.

وی در خصوص اینکه قرار بود نشستی در خصوص برجام در کشوری اروپایی برگزار شود، آیا لغو شده و آیا قرار است در حاشیه مجمع عمومی برگزار شود یا نه گفت: چیزی کنسل نشده و به تعویق نیفتاده. احساس می‌کنم ما در مرحله‌ای نیاز به مذاکره مجدد داریم ولی در کجا و کی و تحت چه عنوانی نمی‌توانم موردی قطعی اعلام کنم. تنظیم اجلاس‌های چندجانبه معمولا کار دشوار و زمانبری است.

قاسمی درباره سفر ظریف به ترکیه و پاکستان گفت: در ادامه سیاست خارجی ایران و همکاری با همسایگان این سفرها صورت گرفت. درباره تحولات بین‌المللی تبادل نظر و مشورت صورت گرفت. سفرها بهنگام بود و امیدواریم نتایج خوبی داشته باشد. وزیر خارجه ایران اولین مقام خارجی بود که در زمان دولت جدید دولت پاکستان به این کشور سفر کرد. با توجه به جدید بودن این دولت و این سفر، امیدواریم فرایند سازنده پیش رو باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح امروز در صدر یک هیات سیاسی به دعوت رسمی ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه با هدف گفتگو و رایزنی با همتای خود و همچنین بشار اسد رئیس جمهور و عماد خمیس نخست وزیر سوریه، در خصوص آخرین تحولات این  کشور و  مناسبات دوجانبه وارد دمشق شده و مورد استقبال فیصل مقداد قائم مقام وزارت امور خارجه سوریه قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره این سفر گفت: یکی از موضوعات پیچیده امروز موضوع ادلب هست که آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت سوریه است و عناصر تروریست در آنجا هستند. این موجب نگرانی‌های برخی محافل حامی تروریست‌ها شده است. دولت سوریه به عنوان حاکمیت و یک کشور حق دارد که با تروریست‌ها مبارزه کند. ایران به کمک‌های مستشاری خود به سوریه تا زمانی که دولت این کشور بخواهد ادامه خواهد داد. در سفر وزیر خارجه به دمشق آخرین تحولات مربوط به سوریه و موضوعاتی از این قبیل (تحولات اخیر) مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

وی‌ در خصوص آتش سوزی در حورالعین نیز گفت: وزارت خارجه از طریق سفارت خود در بغداد و کنسولگری خود با مقامات عراقی در ارتباط است و بیشترین تلاش خود را انجام داده است و نهادهای دیگر هم تلاش کرده‌اند. در تعامل و همکاری با کشور همسایه خود برای مهار این فاجعه زیست محیطی هستیم و می‌خواهیم این موضوع را بدون نیاز به طرف ثالث یا محکمه‌ای به پیش ببریم.

قاسمی در بخش از نشست هفتگی خود گفت: کانون‌های معاند عزم خود را برای تضعیف ایران و روابط خارجی آن به خصوص با همسایگان جزم کرده‌اند. طی یکی دو هفته گذشته حداقل بیش از 8 موضوع در رابطه با ایران و عراق مطرح شده و سعی کرده تنش و سوتفاهم بین دو کشور ایجاد کند و روابط این دو کشور را تخریب کند که باید با هوشمندی لازم به آن توجه کرد.

وی‌ در خصوص اتهام به ایران در دخالت تحولات عراق گفت: این دروغ و بی اساس است و تکذیب می‌کنیم. آنچه برای ما مهم است، استقلال و تمامیت ارضی این کشور است. آنچه مدنظر ماست خواست مردم عراق است. آنچه که توسط مردم عراق و نمایندکان آنها انتخاب شود مطلوب ماست و ما با هر دولت و حزبی که در عراق سر کار بیاید همکاری خواهیم کرد. سیاست اصولی ما عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است، چراکه خودمان هم اجازه دخالت در امور داخلی خود را به کشورهای دیگر نمی‌دهیم.

سخنگو در خصوص قطع خرید نفت توسط ژاپن گفت: من اطلاعی ندارم، بهتر است از وزارت نفت پیگیری کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    1 0
    هیچ پوئن خاصی نداشت صحبتهاش
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    نخواهند توانست و نتوانستند موضوع سوریه را یکسره کنند
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    2 9
    چی میگه؟ ما درباره سیستم مالی و حوزه‌های دیگر در زمینه مسائل اقتصادی تبادل نظر کردیم و طرح‌هایی دریافت کردیم ولی من از ارائه جزئیات امتناع می‌کنم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس